Aku Bukan Bimbo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Aku Bukan Bimbo
GenreDrama
Cinta
Komedi
PengarahRiza Baharudin
Dibintangi oleh
Shaheizy Sam
Nadiya Nisaa
Zahiril Adzim
Bell Ngasri
Afifah Nasir
Lagu pembukaan"Jatuh" nyanyian Faizul Sany
Lagu penutup"Jatuh" nyanyian Faizul Sany
Negara asal Malaysia
BahasaBahasa Melayu
Penerbitan
Tempoh siaranIsnin-Khamis, 10 malam (Mula Ditayangkan: 29 Februari 2016)
Syarikat penerbitan
Global Station Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalAstro Ria
Astro Ria HD
Siaran asal29 Februari 2016 – 31 Mac 2016
Kronologi
MengikutiIsteri vs Tunang
Diikuti olehSuami Tanpa Cinta

Drama Adaptasi Novel BIMBO karya Rin Ahmad. Drama ini mempunyai 20 episod pada setiap hari Isnin hingga Khamis jam 10.00 malam.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Dalam hidup Elsuraya, hanya seorang lelaki yang dinantikannya. Bukan bakal kekasih, jauh sekali bakal suami. Tetapi, seorang lelaki yang menyebabkan nyawa keluarganya diragut kejam. Dia ralat kerana tidak dapat bersama dengan keluarganya dan memegang status anak yatim piatu kerana lelaki itu. Siapakah lelaki itu sebenarnya? Azad? Ya ke?

“Astalavista loozzer! With double o and double z.”

Adakah kerana kata-kata yang dilontarkan bertahun dulu membuat jiwanya sentiasa parah dan terluka? Ingin sungguh dia bertemu dengan empunya suara jelik itu agar dendamnya terlunas.

Perkenalan Elsuraya dengan Dani Ikram membuahkan bibit cinta. SMS menjadi titik awal hubungan yang indah itu.

Dah gugel douchebag. Kejamnya. Do I deserve that? – Dani Ikram. Do I deserve bimbo?- Elsuraya.

Tanpa disangka… Azad yang dibenci ialah sahabat baik Dani Ikram. Dan Azad pula… tidak sanggup memberitahu Elsuraya perkara sebenar kerana sayangkan persahabatannya dengan Dani Ikram. Dia rela dituduh ‘pembunuh’ walaupun hakikatnya insan lain yang menyebabkan tragedi hitam itu berlaku. Sementelah, hatinya sudah jatuh sayang pada Elsuraya. Dia tidak sanggup melihat sahabat baiknya dan wanita yang mula mengetuk pintu hatinya menderita.

Keadaan semakin rumit bila keluarga cuba menjodohkan Elsuraya dengan Azad. Apatah lagi mereka sangat rapat dengan arwah ibu dan bapa Elsuraya. Serasa mereka bertanggungjawab untuk menjaga dan melindungi Elsuraya.

“Su tak nak! Su benci Azad. Apa auntie merepek ni? Su takkan bertunang dengan dia.” – Elsuraya.

“Su, cuba tengok lagi jauh. Umur Su makin meningkat. Su perlukan orang untuk jaga Su. Keluarga Azad cukup baik dan mampu jaga Su macam anak sendiri dan Azad sendiri tak kurang apa pun. Lainlah kalau Su ada calon lain. Auntie tak akan paksa.” - Puan Rosanna.

Namun, Dani Ikram lebih pantas mendahului. Elsuraya cepat-cepat diikat agar tidak terlepas ke tangan Azad. Azad pula tarik diri demi kebahagiaan Dani Ikram dan Elsuraya.

Saat hubungan sedang memekar, sebuah kebenaran terbongkar! Ayat ‘astalavista loozzer…with double o and double z’ yang diungkapkan oleh Dani Ikram ketika mereka outstation di Seoul, Korea membuka mata hati Elsuraya. Ayat itu! Ayat yang membuatkan kedua-dua orang tuanya maut dalam kemalangan jalan raya.

“All along. It is you. All along. It is a lie.” – Elsuraya. “Listen.” – Dani Ikram. “Truth... that night, it was you! You were the one.” – Elsuraya.

Hati Elsuraya mula berbelah bahagi. Cintanya pada Dani Ikram dan dendamnya pada Dani Ikram. Dapatkah dia memaafkan lelaki itu sedangkan dendamnya masih membara? Dapatkah dia reda dengan ketentuan Ilahi sekiranya lelaki itulah jodoh untuknya yang telah tertulis di lohmahfuz? Kuatkah dia berperang dengan perasaannya sendiri?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Shaheizy Sam Dani Ikram
Nadiya Nisaa Elsuraya
Zahiril Adzim Azad
Bell Ngasri Azrul
Afifah Nasir Diana
Shakilla Khoriri
Dottie
Ardell Aryana
Falisha Crossley
Amai Kamarudin
Riezman Khuzaimi
Dian P. Ramlee