Anugerah Akademi ke-19

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Akademi ke-19
Tarikh13 Mac 1947
TempatShrine Auditorium, Los Angeles, California
PengacaraJack Benny
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikThe Best Years of Our Lives
Penghargaan terbanyakThe Best Years of Our Lives (7)
Pencalonan terbanyakThe Best Years of Our Lives (8)

Anugerah Akademi ke-19 meneruskan trend sepanjang lewat 1940-an pengundi Oscar yang menghormati filem mengenai isu-isu sosial kontemporari. The Best Years of Our Lives menyangkut kehidupan tiga veteran yang kembali dari tiga cabang perkhidmatan tentera ketika mereka menyesuaikan diri dengan kehidupan di depan rumah setelah Perang Dunia II.

Akademi itu menganugerahkan veteran Harold Russell—seorang veteran Perang Dunia II yang kehilangan kedua tangannya dalam peperangan dan yang, walaupun tidak menjadi pelakon, melakonkan Homer Parrish dalam The Best Years of Our LivesAnugerah Kehormat Akademi untuk "membawa harapan dan keberanian untuk rakan-rakan veterannya ", mempercayai beliau tidak akan memenangi anugerah Pelakon Pembantu Terbaik yang mana beliau dicalonkan. Seperti yang berlaku, beliau telah memenangi anugerah kompetitif, menjadikannya satu-satunya orang untuk menerima dua Oscar untuk prestasi yang sama.

Ini adalah kali pertama sejak Anugerah Akademi ke-2 bahawa setiap kategori mempunyai 5 pencalonan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The 19th Academy Awards (1947) Nominees and Winners". oscars.org. Diarkibkan daripada yang asal pada July 6, 2011. Dicapai pada 2011-08-19.