Anugerah Akademi untuk Pencapaian Teknikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anugerah Pencapaian Teknikal ialah salah satu daripada tiga Anugerah Sains dan Teknikal yang diberikan dari semasa ke semasa oleh Akademi Sains dan Seni Perfileman. (Dua lagi anugerah ialah Anugerah Sains dan Kejuruteraan dan Anugerah Akademi Merit).[1] Anugerah Pencapaian Teknikal adalah anugerah penghormatan yang diberikan setiap tahun kepada mereka yang pencapaian teknikal tertentu menyumbang kepada kemajuan industri wayang gambar.[2] Anugerah ini adalah sijil, yang menggambarkan pencapaian dan menyenaraikan nama-nama yang dihormati untuk sumbangan tertentu.[2][3] Anugerah ini biasanya diberikan pada majlis makan malam yang diadakan minggu sebelum siaran Akademi Anugerah dan petikan ringkas ditunjukkan dalam siaran Oscar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Dicapai pada 2017-02-27.
  2. ^ a b "Technical Achievement Award". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Dicapai pada 2017-02-27.
  3. ^ Skip the first hyperlink ("Technical Achievement Award"), which no longer functions, and instead go to the second hyperlink ("Archived"). "Technical Achievement Award". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-22. Dicapai pada 2008-08-01. Technical Achievement Awards may be made for those accomplishments that contribute to the progress of the industry. A certificate is printed describing the achievement and listing the names of all of the individuals who contributed to its development.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • "Anugerah Pencapaian Teknikal" - Penerangan dan gambar Anugerah Akademi ini di laman web rasmi Anugerah Akademi (oscars.org). Lefthand menu links to these other related Honorary Awards; top menu includes links to home page and searchable Official Academy Award Database, with information about the winners of these awards and their official Academy Award citations.