Anugerah Akademi ke-27

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Akademi ke-27
Tarikh30 Mac 1955
TempatRKO Pantages Theatre
Hollywood, California and
NBC Century Theatre
New York City, New York
PengacaraBob Hope (Hollywood) and
Thelma Ritter (New York City)
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikOn the Waterfront
Penghargaan terbanyakOn the Waterfront (8)
Pencalonan terbanyakOn the Waterfront (12)
Liputan televisyen
RangkaianNBC

Anugerah Akademi ke-27 menghormati filem terbaik yang dikeluarkan pada tahun 1954. Pemenang Picture Best, On the Waterfront, diterbitkan oleh Sam Spiegel dan diarahkan oleh Elia Kazan.a mempunyai dua belas pencalonan dan lapan kemenangan, sepadan dengan dua filem lain, Gone with the Wind (1939) dan From Here to Eternity (1953), walaupun mereka masing-masing mempunyai tiga belas pencalonan.

On the Waterfront ialah filem ketiga yang menerima lima pencalonan lakonan, dan yang pertama menerima tiga dalam kategori Pelakon Pembantu Terbaik. "Pertandingan ulang" berlaku dalam kategori Pelakon Terbaik antara Marlon Brando dan Humphrey Bogart berikutan kemenangan Bogart yang kecewa tiga tahun sebelumnya. Dalam kejutan yang mengejutkan (Bing Crosby adalah pencalon yang disukai), Brando menerima Oscar pertamanya untuk penampilannya di On the Waterfront, yang kini dilihat sebagai salah satu kejutan yang paling wajar dalam sejarah Oscar.[1] Kemenangan itu merupakan kemuncak empat pencalonan Pelakon Lelaki Terbaik yang berturut-turut untuk Brando (bermula dengan A Streetcar Named Desire pada tahun 1951), rekod yang masih tidak dapat ditandingi hingga ke hari ini.

Grace Kelly memenangi Pelakon Terbaik untuk The Country Girl dalam satu lagi kecewa. Judy Garland, yang sangat berpeluang memenangi Pelakon Wanita Terbaik untuk filem A Star Is Born, tidak dapat menghadiri majlis itu kerana baru-baru ini beliau melahirkan anak ketiga. Kamera dibina di dalam biliknya supaya beliau dapat mengucapkan terima kasih kepada kemungkinan kemenangannya. Groucho Marx kemudian menghantarnya telegram menyatakan bahawa kerugiannya adalah "rompakan terbesar sejak Brink's".[2]

Satu lagi kejutan besar ialah lagu tajuk dari filem 20th Century Fox Three Coins in the Fountain memenangi anugerah Lagu Terbaik untuk "The Man That Got Away" dari A Star Is Born.

Dorothy Dandridge menjadi pelakon Afrika Amerika pertama yang menerima pencalonan untuk Pelakon Wanita Terbaik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Premiere. "100 Greatest Performances of All Time: 24-1". Diarkibkan daripada yang asal pada 31 January 2009. Dicapai pada 2008-12-23.
  2. ^ The Biographicon. "Judy Garland – Biography". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-14. Dicapai pada 2009-09-06.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]