Anugerah Akademi ke-34

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Akademi ke-34
Tarikh9 April 1962
TempatSanta Monica Civic Auditorium, Santa Monica, California
PengacaraBob Hope
PenerbitArthur Freed
PengarahRichard Dunlap
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikWest Side Story
Penghargaan terbanyakWest Side Story (10)
Pencalonan terbanyakJudgment at Nuremberg and West Side Story (11)
Liputan televisyen
RangkaianABC
Tempoh masa2 jam, 10 minit

Anugerah Akademi ke-34, yang mengiktiraf filem terbaik pada tahun 1961, telah diadakan pada 9 April 1962, di Santa Monica Auditorium Sivik di Santa Monica, California. Mereka dihoskan oleh Bob Hope; ini ialah kali ke-13 Hope menjadi tuan rumah Oscars.

Pembuat filem legendaris Federico Fellini menerima nominasi Pengarah Terbaik pertama untuk filemnya La Dolce Vita, walaupun filem itu sendiri gagal memperoleh pencalonan untuk Filem Terbaik.

Sophia Loren menjadi tespia pertama untuk memenangi Oscar untuk memainkan peranan yang tidak berbahasa Inggeris serta hanya ketujuh yang pernah memenangi Pelakon Terbaik untuk sebuah filem dengan pencalonan tunggal, satu pencapaian yang tidak akan berlaku lagi sehingga dua puluh-tujuh tahun kemudian, pada tahun 1989, ketika Jodie Foster memenangi Pelakon Terbaik untuk penampilannya dalam filem The Accused, pencalonan tunggal.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The 34th Academy Awards (1962) Nominees and Winners". oscars.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Februari 2015. Dicapai pada 19 Februari 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]