Anugerah Kehormat Akademi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anugerah Kehormat Akademi
Penghargaanperbezaan luar biasa dalam pencapaian sepanjang hayat, sumbangan yang luar biasa kepada keadaan seni dan sains gambar gerakan, atau untuk perkhidmatan cemerlang kepada Akademi.
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehAkademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS)
Anugerah pertama1928
Laman web rasmioscars.org

Anugerah Kehormat Akademi - dimulakan pada tahun 1950 untuk Anugerah Akademi ke-23 (sebelum ini dikenali sebagai Anugerah Khas, yang pertama kali dibentangkan di Anugerah Akademi Pertama pada tahun 1929)—diberikan oleh Lembaga Gabenor Akademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS). Anugerah ini meraikan pencapaian wayang gambar yang tidak diliputi oleh Anugerah Akademi sedia ada, walaupun pemenang sebelum Anugerah Akademi yang kompetitif tidak dikecualikan daripada menerima Anugerah Kehormat.[1]

Kecuali dinyatakan sebaliknya, penerima Anugerah Kehormatan menerima patung Oscar emas yang sama yang diterima oleh pemenang Anugerah Akademi yang kompetitif. Tidak seperti Anugerah Pencapaian Khas yang dimulakan pada tahun 1972, mereka yang mana Akademi menganugerahkan Anugerah Kehormatnya tidak perlu memenuhi "tahun kelayakan Akademi dan keperluan akhir tarikh."

Seperti Anugerah Pencapaian Khas, Anugerah Khas dan Anugerah Kehormat telah digunakan untuk memberi ganjaran yang signifikan pada tahun yang tidak sesuai dengan kategori sedia ada, kemudian memimpin Akademi untuk menubuhkan beberapa kategori baru, dan untuk menghargai pencapaian kerjaya yang luar biasa, sumbangan kepada industri gambar wayang, dan perkhidmatan kepada Akademi. Sejak 2009, Anugerah Kehormatan telah dibentangkan di Anugerah Gabenor tahunan dan bukan di Anugerah Akademi.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Honorary Award: About". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Dicapai pada 2017-02-27.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]