Avram Hershko

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Avram Hershko
Kelahiran
Herskó Ferenc

(1937-12-31) 31 Disember 1937 (umur 86)
Karcag, Hungary
WarganegaraIsrael Switzerland
Terkenal keranaubiquitin-mediated protein degradation
PasanganJudith Leibowitz (k. 1963)
Anak-anak3
AnugerahHadiah Nobel dalam Kimia (2004)
Kerjaya saintifik
BidangChemistry

Avram Hershko (Ibrani: אברהם הרשקו; lahir 31 Disember 1937) ialah ahli biokimia Israel-Hungary dan pemenang Hadiah Nobel dalam Kimia.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Hershko dilahirkan Herskó Ferenc di Karcag, Hungary, anak lelaki Shoshana Margit dan Moshe Hershko, kedua-duanya ilah guru.[1] Hershko berhijrah ke Israel pada tahun 1950. Beliau menerima MD pada tahun 1965 dan Ph.D pada tahun 1969 dari Universiti Ibrani - Sekolah Perubatan Hadassah, Baitulmaqdis, Israel. Beliau kini Profesor Cemerlang di Fakulti Perubatan Rappaport di Technion di Haifa.

Bersama Aaron Ciechanover dan Irwin Rose, beliau dianugerahkan Hadiah Nobel dalam Kimia 2004 untuk penemuan ubiquitin-mediaman penurunan protein. Laluan ubiquitin-proteasome mempunyai peranan penting dalam mengekalkan homeostasis sel dan dipercayai terlibat dalam perkembangan dan perkembangan penyakit seperti kanser, penyakit otot dan neurologi, dan tindak balas imun dan keradangan.

Sumbangannya kepada sains secara langsung membantu menyembuhkan salah seorang rakannya yang menghidap kanser.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2004/hershko-autobio.html
  2. ^ Friedman, Sally (September 13, 2011). "Nobel Prize winner's discovery helps save longtime physician friend". Burlington County Times. phillyBurbs.com. Diarkibkan daripada yang asal pada September 13, 2012. Dicapai pada May 15, 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]