Kerajaan Baru Mesir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kerajaan Baru Mesir
kk. 1550 SM – kk. 1069 SM
Kerajaan Baru pada tahap maksimum wilayahnya pada abad ke-15 SM
Kerajaan Baru pada tahap maksimum wilayahnya pada abad ke-15 SM
Ibu negara
Bahasa yang umum digunakanMesir Purba, Nubia, Kanaan
Agama
KerajaanAbsolute monarchy ketuhanan
Firaun 
• kk. 1550 BC – kk. 1525 SM
Ahmose I (pertama)
• kk. 1107 BC – kk. 1069 SM
Ramesses XI (terakhir)
Sejarah 
• Didirikan
kk. 1550 SM 
• Dibubarkan
 kk. 1069 SM
Didahului oleh
Diganti oleh
Tempoh Perantaraan Kedua Mesir
Kerajaan Kerma
Tempoh Perantaraan Ketiga Mesir
Kerajaan Kush
Philistia
Sekarang sebahagian dari Mesir

Kerajaan Baru, yang juga disebut sebagai Empayar Mesir, ialah zaman dalam sejarah Mesir kuno antara abad ke-16 SM dan abad ke-11 SM, yang meliputi dinasti ke-18, ke-19, dan ke-20 Mesir. Pentarikhan radiokarbon menjejak permulaan Kerajaan Baru betul-betul antara 1570 SM dan 1544 SM.[1] Kerajaan Baru mengikuti Tempoh Perantaraan Kedua dan digantikan oleh Tempoh Perataraan Ketiga. Ia adalah zaman Mesir yang paling makmur dan menandakan puncak kuasanya.[2]

Konsep "Kerajaan Baru" sebagai salah satu daripada tiga "zaman kegemilangan" ditempa pada tahun 1845 oleh ahli kaji Mesir Baron von Bunsen, dan takrifannya berkembang secara signifikan sepanjang abad ke-19 dan ke-20.[3] Bahagian akhir tempoh ini, di bawah Dinasti ke-19 dan ke-20 (1292-1069 SM), juga dikenali sebagai tempoh Ramesside. Ia dinamakan sempena sebelas orang Firaun yang mengambil nama Ramesses, sempena Ramesses I, pengasas Dinasti ke-19.[2]

Mungkin disebabkan oleh pemerintahan asing Hyksos semasa Tempoh Perantaraan Kedua, Kerajaan Baru menyaksikan Mesir cuba untuk mewujudkan kawasan penampan antara Levant dan Mesir, dan pada masa ini Mesir mencapai tahap kewilayahan yang paling besar. Demikian juga, sebagai tindak balas terhadap serangan abad ke-17 yang sangat berjaya semasa Tempoh Perantaraan Kedua oleh Kerajaan Kush yang kuat,[4] para pemerintah Kerajaan Baru merasa dipaksa untuk mengembangkan wilayah jauh ke selatan ke Nubia dan memegang wilayah yang luas di Timur Dekat. Di utara, tentera Mesir berperang dengan pasukan Hittite untuk mengawal Syria moden.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kebangkitan Kerajaan Baru[sunting | sunting sumber]

Dinasti ke-18 termasuk beberapa orang firaun yang paling terkenal di Mesir, termasuk Ahmose I, Hatshepsut, Thutmose III, Amenhotep III, Akhenaten dan Tutankhamun. Ratu Hatshepsut tertumpu pada memperluaskan perdagangan luar Mesir dengan menghantar ekspedisi komersial ke tanah Punt .

Thutmose III (" Napoleon Mesir") memperluaskan tentera Mesir dan dengan kejayaan besar menyatukan empayar yang dicipta oleh pendahulunya. Ini mengakibatkan puncak kekuatan dan kekayaan Mesir berlangsung semasa pemerintahan Amenhotep III. Semasa pemerintahan Thutmose III (1479-1425 SM), istilah Firaun, pada asalnya merujuk kepada istana raja, menjadi bentuk panggilan bagi orang yang menjadi raja.[5]

Salah seorang firaun Dinasti ke-18 yang terkenal ialah Amenhotep IV, yang menukar namanya kepada Akhenaten sebagai penghormatan kepada Aten, perwakilan tuhan Mesir, Ra. Penyembahan eksklusifnya terhadap Aten sering ditafsirkan sebagai contoh pertama monoteisme dalam sejarah. Isteri Akhenaten, Nefertiti, menyumbang dengan banyak untuk mengambil alih agama baru Mesir itu. Nefertiti cukup berani untuk melakukan ritual untuk Aten. Keganjilan agama Akhenaten disebut sebagai alasan mengapa beliau dan isterinya kemudian dipadam dari sejarah Mesir.[6] Di bawah pemerintahannya, pada abad ke-14 SM, seni Mesir berkembang dengan gaya baru yang tersendiri. (Lihat Tempoh Amarna.)

Menjelang akhir Dinasti ke-18, status Mesir telah berubah secara radikal. Disokong oleh kekurangan kepentingan Akhenaten dalam urusan antarabangsa, orang Hittite secara beransur-ansur memperluas pengaruh mereka ke Phoenicia dan Kanaan untuk menjadi kuasa besar dalam politik antarabangsa—kuasa yang kedua-dua Seti I dan anaknya Ramesses II akan hadapi semasa Dinasti ke-19.

Ketinggian Kerajaan Baru[sunting | sunting sumber]

Dinasti Kesembilan Belas diasaskan oleh Wazir Ramesses I, yang telah dipilih oleh penguasa terakhir dinasti ke-18, Firaun Horemheb, sebagai penggantinya. Pemerintahan singkatnya menandakan tempoh peralihan antara pemerintahan Horemheb dan firaun kuat dinasti ini, terutama anaknya, Seti I dan cucu Ramesses II, yang akan membawa Mesir ke ketinggian baru kuasa imperialis.

Ramesses II ("yang Agung") berusaha memulihkan wilayah-wilayah di Levant yang telah dipegang pada Dinasti ke-18. Kempen penaklukan semula memuncak dalam Pertempuran Kadesh, di mana beliau memimpin tentera Mesir melawan orang-orang raja Hittite Muwatalli II. Ramesses terperangkap dalam serangan hendap ketenteraan pertama yang dirakam sejarah, walaupun beliau mampu merebut tenteranya dan mengubah arus pertempuran melawan Hittite mujur dengan ketibaan Ne'arin (mungkin tentera upahan dalam pekerjaan Mesir). Hasil pertempuran itu tidak dapat ditentukan, dengan kedua belah pihak mendakwa kemenangan di tanah air masing-masing, dan akhirnya menghasilkan perjanjian damai antara kedua-dua negara. Mesir dapat memperoleh kekayaan dan kestabilan di bawah pemerintahan Ramesses lebih dari setengah abad.[7] Penggantinya terus meneruskan kempen ketenteraan, walaupun kerabat istananya semakin bermasalah—yang pada satu ketika meletakkan seorang perampas (Amenmesse) di atas takhta—menjadikannya semakin sukar bagi firaun untuk mengekalkan kawalan wilayahnya dengan berkesan.

Ramesses II juga terkenal kerana bilangan anak-anak yang banyaknya yang beliau hasilkan dengan pelbagai isteri dan gundiknya; makam yang dibina untuk anak-anaknya, yang kebanyakannya mati sebelumnya, di Lembah Raja-Raja telah terbukti menjadi kompleks pemakaman terbesar di Mesir.

Tahun-tahun terakhir kekuasaan[sunting | sunting sumber]

Firaun "besar" yang terakhir dari Kerajaan Baru dikatakan Ramesses III, firaun Dinasti ke-20 yang memerintah beberapa dekad selepas Ramesses II.[8]

Pada tahun kelapan pemerintahannya, Orang Laut menyerang Mesir melalui darat dan laut. Ramesses III mengalahkan mereka dalam dua pertempuran besar darat dan laut (Pertempuran Djahy dan Pertempuran Delta). Beliau menggabungkan mereka sebagai rakyat jelata dan menetapkan mereka di Kanaan Selatan walaupun terdapat bukti memaksa mereka masuk ke Kanaan. Kehadiran mereka di Kanaan mungkin menyumbang kepada pembentukan negara-negara baru, seperti Philistia, di rantau ini selepas kejatuhan Empayar Mesir. Dia juga terpaksa berjuang untuk menyerang puak Libya dalam dua kempen utama di Delta Barat Mesir pada tahun keenam dan tahun kesebelasnya.[9]

Kos mahal peperangan itu perlahan-lahan menghabiskan perbendaharaan Mesir dan menyumbang kepada kemerosotan secara beransur-ansur Empayar Mesir di bahagian Asia. Tahap teruk kesulitan ini ditunjukkan dengan mogok buruh pertama yang diketahui dalam sejarah yang dirakam terjadi pada tahun ke-29 pemerintahan Ramesses III, ketika catuan makanan untuk golongan khas Mesir dan pembina serta artisan makam diraja elit di desa Deir el Medina tidak dapat diperuntukkan.[10] Pencemar udara menghalang banyak cahaya matahari dan menahan pertumbuhan pokok global selama hampir dua dekad penuh sehingga 1140 SM.[11] Salah satu sebab yang dicadangkan adalah letusan Hekla 3 gunung berapi Hekla di Iceland tetapi pentarikhan ini masih dipertikaikan.

Merosot kepada Tempoh Perantaraan Ketiga[sunting | sunting sumber]

Kematian Rameses III diikuti dengan tahun-tahun pertelingkahan pewarisnya. Tiga anaknya naik takhta berturut-turut seperti Ramesses IV, Rameses VI dan Rameses VIII. Mesir semakin kerap dilanda oleh kemarau, kurang air di Sungai Nil, kebuluran, kekacauan awam dan rasuah orang atasn. Kuasa firaun terakhir dinasti itu, Ramesses XI, menjadi sangat lemah sehingga di selatan, Paderi Besar Amun di Thebes menjadi penguasa de facto Mesir Hulu, dan Smendes pula menguasai Mesir Hilir bahkan sebelum kematian Rameses XI lagi. Akhirnya, Smendes mengasaskan Dinasti ke-21 di Tanis.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Christopher Bronk Ramsey et al., Radiocarbon-Based Chronology for Dynastic Egypt, Science 18 June 2010: Vol. 328, no. 5985, pp. 1554–1557.
  2. ^ a b Shaw, Ian, penyunting (2000). The Oxford History of Ancient Egypt. Oxford University Press. m/s. 481. ISBN 978-0-19-815034-3.
  3. ^ Schneider, Thomas (27 August 2008). "Periodizing Egyptian History: Manetho, Convention, and Beyond". Dalam Klaus-Peter Adam (penyunting). Historiographie in der Antike. Walter de Gruyter. m/s. 181–197. ISBN 978-3-11-020672-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  4. ^ Alberge, Dalya. "Tomb reveals Ancient Egypt's humiliating secret". The Times. London. Dicapai pada June 14, 2017.
  5. ^ Redmount, Carol A. "Bitter Lives: Israel in and out of Egypt." p. 89–90. The Oxford History of the Biblical World. Michael D. Coogan, ed. Oxford University Press. 1998.
  6. ^ Tyldesley, Joyce (2005-04-28). Nefertiti: Egypt's Sun Queen (dalam bahasa Inggeris). Penguin UK. ISBN 9780141949796.
  7. ^ Thomas, Susanna (2003). Rameses II: Pharaoh of the New Kingdom (dalam bahasa Inggeris). The Rosen Publishing Group. ISBN 978-0-8239-3597-0. ramses ii.
  8. ^ Eric H. Cline and David O'Connor, eds. Ramesses III: The Life and Times of Egypt's Last Hero (University of Michigan Press; 2012)
  9. ^ Nicolas Grimal, A History of Ancient Egypt, Blackwell Books, 1992. p.271
  10. ^ William F. Edgerton, "The Strikes in Ramses III's Twenty-Ninth Year", JNES 10, no. 3 (July 1951), pp. 137–145.
  11. ^ Frank J. Yurco, "End of the Late Bronze Age and Other Crisis Periods: A Volcanic Cause," in Gold of Praise: Studies on Ancient Egypt in Honor of Edward F. Wente, ed: Emily Teeter & John Larson, (SAOC 58) 1999, pp. 456-458.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Bierbrier, ML Kerajaan Baru Lewat Di Mesir, C. 1300-664 SM: Penyelidikan Genealogi dan Kronologi . Warminster, England: Aris & Phillips, 1975.
  • Dibebaskan, Rita A., Yvonne Markowitz, dan Sue H. d'Auria, eds. Firaun Matahari: Akhenaten, Nefertiti, Tutankhamun . London: Thames & Hudson, 1999.
  • Dibebaskan, Rita E. Zaman Emas Mesir: Seni Hidup di Kerajaan Baru, 1558-1085 SM Boston: Museum of Fine Arts, 1981.
  • Kemp, Barry J. Kota Akhenaten dan Nefertiti: Amarna dan Orangnya . London: Thames & Hudson, 2012.
  • Morkot, Robert. Sejarah Ringkas Kerajaan Baru Mesir . London: Tauris, 2015.
  • Radner, Karen. Koresponden Negeri Di Dunia Purba: Dari Kerajaan Baru Mesir ke Empayar Rom . New York: Oxford University Press, 2014.
  • Redford, Donald B. Mesir dan Kanaan Di Kerajaan Baru . Be'er Sheva: Ben Gurion University of the Press Negev, 1990.
  • Sadek, Ashraf I. Agama Popular Di Mesir Semasa Kerajaan Baru . Hildesheim: Gerstenberg, 1987.
  • Spalinger, Anthony John. Perang Dalam Mesir Purba: Kerajaan Baru . Malden, MA: Blackwell Pub., 2005.
  • Thomas, Angela P. Akhenaten Mesir . Shire Egyptology 10. Putera Risborough, UK: Shire, 1988.
  • Tyldesley, Joyce A. Empayar Emas Mesir: Zaman Kerajaan Baru . London: Headline Book Pub, 2001.
  • Kayu, Jonathan. R. dan Hsu Yi-Ting, Penjelasan Archaeometallurgical untuk Kehilangan Mesir dan Dekat Timur Cobalt-Blue Glass pada akhir Zaman Gangsa Lewat, Internet Arkeologi 52, 2019. Arkeologi Internet

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Didahului oleh
Tempoh Perantaraan Kedua
Zaman di Mesir
1550–1069 SM
Diikuti oleh:
Tempoh Perantaraan Ketiga