Mega TV

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mega TV
(CableView Services Sdn Bhd)
JenisKabel
Negara
Tarikh siaran pertama
1 November 1995
SloganThe Multi-channel Experience!
(1994-1999)
Pilihan Sehati
(2000-2001)
Ibu pejabatPetaling Jaya, Selangor
Kawasan siaran
Seluruh negara
PemilikSistem Televisyen Malaysia Berhad
Ditubuhkan18 Oktober 1994
Tarikh pelancaran
1 November 1995
Dibubarkan31 Mac 2001
KumpulanBerbayar

Mega TV merupakan stesen televisyen Malaysia yang menawarkan khidmat langgan pelbagai saluran yang tersedia 24-jam pertama di Malaysia.[1] Mega TV diperbadankan pada 18 Oktober 1994 dengan dioperasikan oleh TV3. Pemancaran penyiaran bermula pada 1 November 1995 menggunakan Sistem Penyiaran berdasarkan gelombang mikro. Menemui persaingan daripada saluran televisyen berbayar Astro, Mega TV telah menamatkan penyiarannya bermula 2001.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Mega TV bermula sebagai rancangan oleh penyiar awam RTM pada tahun 1991 untuk "menyebarkan maklumat kepada orang ramai". Pada mulanya dinamakan "Perkhidmatan Berita Tersuai", ia telah dinamakan semula sebagai "Perkhidmatan Berita Pelanggan" pada tahun 1992. Perkhidmatan itu – dikendalikan bersama oleh sektor awam dan swasta – akan mempunyai tawaran tiga hingga lima saluran, memfokuskan pada berita dengan kandungan daripada CNN dan ITN dan BBC dari Britain. Perkhidmatan ini akan dihantar melalui UHF dan diterima menggunakan dekoder. Perkhidmatan ini menelan kos RM 25 juta dan dirancang bermula pada 1993 dengan liputan pada mulanya terhad di Lembah Klang.

Pada tahun 1993, ia telah mendedahkan bahawa barisan saluran Perkhidmatan Berita Pelanggan akan terdiri daripada CNN, BBC dan Prime Sports daripada Star TV, dengan setiap saluran disiarkan 18 jam sehari dan tanpa penapisan. Pelanggan perkhidmatan tersebut perlu membayar RM 50 sebulan. RTM membelanjakan RM 500 juta setahun untuk membawa saluran tersebut. Unit Perancang Ekonomi ditugaskan untuk mencari syarikat yang sesuai untuk menjalankan usaha sama itu.

Sekurang-kurangnya 11 syarikat memohon untuk operasi bersama Perkhidmatan Berita Pelanggan pada awal tahun 1994.

Pada 11 Julai 1994, sebuah konsortium syarikat, yang terdiri daripada Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3), Ibex Corporation dan Eurocrest (M) Sdn. Bhd., telah dipilih untuk menjalankan usaha sama itu daripada sebelas pemohon. Konsortium itu dikendalikan sepenuhnya oleh syarikat Bumiputera. Usaha sama itu akan menjadi 70% dimiliki oleh konsortium dengan RTM mengambil bakinya, dengan RTM terlibat dalam mengawal penyiaran dan sumber maklumat yang boleh membahayakan keselamatan dan nilai Malaysia. Unit Perancang Ekonomi memilih konsortium tiga syarikat kerana ia akan menjamin pulangan tinggi kepada kerajaan. Perkhidmatan itu dinamakan semula sebagai "Perkhidmatan Rangkaian Satelit", dengan tawaran itu diperluaskan kepada lima saluran dan akan dapat disiarkan 24 jam sehari.

Bulan berikutnya, TV3 mengambil 40% bahagian konsortium manakala RTM mengambil 35% dan Ibex Corporation dan Eurocrest masing-masing mengambil 12.5% ​​daripada bahagian itu. Peranan RTM kemudiannya akan diserahkan kepada Kementerian Kewangan (MoF, Inc.) dengan 30%, bersama-sama dengan Sri Utara menyertai mengambil 5% daripada bekas saham RTM.

CableView Services Sdn. Bhd., yang beroperasi di bawah nama dagangannya Mega TV telah diperbadankan pada 18 Oktober 1994 oleh sebuah konsortium yang terdiri daripada Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3), Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF, Inc.), Eurocrest (M) Sdn. Bhd., Ibex TV (M) Sdn. Bhd. dan Sri Utara Sdn. Bhd.

Pada tahun 1995, telah didedahkan bahawa konsortium itu – kini dikenali sebagai CableView Services Sdn. Bhd. – akan dilancarkan pada suku ketiga tahun ini, dengan rancangan untuk menyediakan 30 lagi saluran.[10] Ini kemudiannya akan ditukar kepada trimester ketiga 1995, menyediakan perkhidmatan lima saluran. Rancangan awalnya adalah untuk memulakan pelancaran di Lembah Klang, diikuti oleh Seremban dan Melaka. Mega TV menandatangani perjanjian dengan Discovery Communications, pengendali Discovery Channel pada 22 Jun di mana pengaturcaraan Discovery di mana Menteri Pendidikan ketika itu, Najib Razak berkata bahawa ia "akan memberikan satu lagi dimensi kepada persekitaran bahasa Inggeris (yang kini lemah) di Malaysia" .

Menjelang Ogos diumumkan bahawa Mega TV akan dimulakan pada 1 November 1995, selepas menandatangani perjanjian untuk membawa HBO Asia.

Pada bulan September, Kementerian Penerangan menjelaskan bahawa kadar bayaran langganan Mega TV dianggap "munasabah".

Siaran berasaskan kabel telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan disiarkan dari Petaling Jaya pada 1 November 1995 melalui sistem penyiaran berasaskan gelombang mikro.

Syarikat itu menandatangani perjanjian dengan syarikat Jepun, cawangan Sony di Malaysia untuk menubuhkan kira-kira 500 rangkaian pengedar pada November 1995.

Perkhidmatan Mega TV disediakan di Seremban, Negeri Sembilan dan Melaka seawal Februari 1996, diikuti Ipoh, Perak pada akhir Mac.

Pada 21 April 1996, Mega TV memasang stesen pemancar kedua di Bukit Sungai Besi yang membolehkan operator kabel menambah baik penerimaan siarannya di Lembah Klang.

Mega TV mula menyiarkan buletin beritanya sendiri pada 1 Julai 1996. Sebulan kemudian, pada bulan Julai, Mega TV menandatangani perjanjian dengan Shangri-La Hotels and Resorts untuk tempoh setahun untuk menyediakan perkhidmatan pengendali kabel kepada rangkaian hotel yang kedua.

Seawal Ogos 1996, Mega TV berkata ia akan mengembangkan operasinya di bandar-bandar berbeza di Semenanjung Malaysia menjelang akhir tahun dan pada masa yang sama, ia melantik 12 syarikat pemasangan untuk menambah baik perkhidmatannya.

Mega TV juga merancang untuk membuka lebih banyak pusat perkhidmatan pelanggan di seluruh Malaysia sebagai sebahagian daripada usahanya untuk meluaskan pangkalan pelanggannya. Pengendali TV berbayar menandatangani perjanjian dengan Elektronik Berteknologi Tinggi pada September 1996 untuk membenarkan sekurang-kurangnya 90 kedai rakan kongsi National Panasonic dan Technics di negara ini untuk mendaftar dan memasang televisyen kabel.

Mega TV merancang untuk menambah lebih lima saluran baharu menjelang akhir tahun 1996. Pada awal tahun 1997, Mega TV menyediakan panel penapisnya sendiri untuk memantau mana-mana kandungan yang sepatutnya disiarkan pada platformnya.

Pada Mei, Mega TV memperkenalkan kucing sebagai maskotnya dan mendapat kelulusan daripada Kementerian Penerangan untuk mengendalikan lebih lima saluran sebagai tambahan kepada lima saluran sedia ada di platformnya.

Pada awal September, ia melancarkan tiga saluran pakej sendiri. Jumlah langganan pengendali TV kabel meningkat kepada 125,000 pelanggan menjelang Oktober 1997.

Pada Mac 1998, Mega TV menyasarkan sejumlah 230,000 pelanggan menjelang akhir tahun.

Pada September 1998, temu bual CNN dengan Anwar Ibrahim telah terganggu, yang Mega TV mengatakan ia adalah "kemalangan". MoU antara Mega TV dan UIH Asia-Pacific Communications telah ditamatkan pada 12 Oktober.

Pada bulan Disember, Mega TV menghentikan siaran ESPN, tetapi memberi jaminan bahawa saluran itu akan kembali pada platformnya.

Menjelang Januari 1999, Mega TV menghentikan siaran di beberapa kawasan di Kedah, Johor dan Terengganu.

Mega TV bekerjasama dengan TV3 dan MIMOS pada Ogos 1999 untuk menggabungkan teknologi penghantaran wayarles baharu untuk kegunaan internet.

Mega TV menambah saluran Tamil 24 jam, Thangathurai (Golden Screen) pada 11 Oktober 1999 untuk menyasarkan pelanggan Indianya.

Pada Disember 1999, Mega TV tidak lagi membawa saluran HBO pada platformnya berikutan tamat tempoh kontraknya dengan HBO Asia. Menjelang Januari 2000, Mega TV telah menghentikan siaran di lebih banyak lokasi berbeza di enam negeri di Malaysia.

Berhadapan dengan persaingan sengit daripada rangkaian televisyen satelit Astro yang dilancarkan tujuh bulan kemudian, digabungkan dengan kegagalan untuk mengembangkan kandungannya, Mega TV telah menghentikan operasi pada 1 Oktober 2001, menyebabkan Astro sebagai satu-satunya penyedia perkhidmatan TV berbayar. di Malaysia. Selepas penutupan Mega TV, ramai pelanggannya telah bertukar kepada Astro.

Saluran[sunting | sunting sumber]

Pembetulan setakat 2001 sebelum penutupan Mega TV:

Nama Bahasa Pemilik Kumpulan Jenis
TV1 Melayu RTM Bebas ke udara Terestrial
TV2
TV3 STMB
CNNI Inggeris CNN Berita Langganan
Discovery Channel Inggeris (sarikata bahasa Melayu) Discovery Communications Pendidikan
ESPN Asia Inggeris ESPN Sukan
HBO Asia Inggeris (sarikata bahasa Melayu) HBO Filem
Cartoon Network / TCM, Variety Channel Cartoon Network, Mega TV Kartun, filem klasik, sintesis
AXN Sony Pictures Bintang aksi, rancangan aksi, aksi sukan Langganan (1998-2001)
Tian De Cina Mega TV Sintesis Langganan (1999-2001)
Thangathirai Tamil Mega TV Blokbuster, filem klasik, program India Langganan (2000-2001)
Arirang TV Inggeris, Cina, Korea Arirang Sintesis

Slogan[sunting | sunting sumber]

  • Pilihan Sekeluarga (1995-1999)
  • Pilihan Sehati (1999-2001)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Television broadcasting: The Malaysian experience The Borneo Post (8 November 2014). Dicapai pada 2 Jun 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]