Paus Gregorius VIII

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Paus Gregory VIII)
Jump to navigation Jump to search

Paus Gregorius VII (c. 1020/102525 Mei, 1085), dilahirkan sebagai Hildebrand dari Soana (Bahasa Itali: Ildebrando di Soana), ialah paus Gereja Roman Katolik dari 22 April, 1073, hingga kematiannya. Salah satu paus yang giat dalam reformasi, dia terkenal dengan peranannya semasa Investiture Controversy, di mana dia menentang Maharaja Rom Suci Henry IV.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Hildebrand dilahirkan di Soana (kini, Sovana), sebuah pekan kecil di selatan Tuscany. Keluarganya berasal dari golongan bangsawan yang dikenali sebagai Aldobrandeschi.

Dia dihantar ke Rom untuk bersama bapa saudaranya yang merupakan seorang paderi di biara St. Mary di bukit Aventine. Pengalamannya di Rom banyak mempengaruhi perwatakannya. Paus Gregory VI juga dikatakan pernah menjadi pembimbingnya.


Hildebrand pergi ke biara di mana pamannya berada untuk memperoleh pendidikan. Setelah pendidikan, Hildebrand menjadi seorang biarawan Benediktin di Prancis. Tak lama di Prancis, ia dipanggil kembali untuk bertugas di Roma. Di Roma ia diserahi beberapa kedudukan yang amat penting di bawah beberapa Paus, hingga akhirnya ia pun diangkat menjadi Paus.

Terpilih menjadi Paus[sunting | sunting sumber]

Selama dua puluh lima tahun, beliau menolak tawaran sebagai Paus. Namun, kematian Paus Alexander II mendorong para kardinal bersepakat untuk memilih Hildebrand sebagai Paus yang baru. Dengan suara bulat mereka memutuskan: "Hildebrand ditetapkan sebagai penerus St. Petrus!" pada 22 April 1073.

"Mereka membawaku ke takhta suci," demikian ditulisnya kelak. "Bangkangan aku tidak mereka hiraukan. Kegentaran memenuhi hatiku dan kegelapan sepenuhnya melingkupi aku."

Acuh tidak acuh beliau menduduki takhta dengan nama Gregorius VII.

Konflik dengan penguasa pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Masa itu sungguh merupakan masa gelap bagi Gereja Katolik. Para raja dan maharaja ikut campur dalam urusan-urusan gereja. Mereka bahkan turut andil menetapkan orang-orang yang mereka inginkan menjadi para pejabat gereja, uskup, kardinal dan bahkan Paus. Banyak dari antara mereka yang ditetapkan itu bukanlah orang-orang yang baik. Mereka memberikan teladan yang buruk bagi umat.

Hal pertama yang dilakukan Paus Gregorius adalah melewatkan beberapa hari lamanya dalam doa. Ia juga meminta yang lain untuk berdoa baginya. Ia sadar bahwa tanpa doa tak ada sesuatu pun yang dapat diselesaikan dengan baik bagi Tuhan. Sesudah itu, ia mulai bertindak dengan memperbaiki pelayan-pelayan gereja. Ia juga mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menghindari campur tangan negara dalam masalah Gereja. Hal ini amatlah sulit mengingat para penguasa semuanya menentang perubahan itu. Namun, beberapa di antara mereka mulai mau bekerjasama.

Kaisar Henri IV dari Jerman, tidak mau berhenti mencampuri urusan gereja. Ia bahkan mengirimkan orang-orangnya untuk menangkap Bapa Suci. Penduduk Roma menyelamatkan paus dari penjara. Akhirnya Paus Gregorius menetapkan ekskomunikasi untuk kaisar.

Hal itu tidak menghentikan Henry IV. Ia menetapkan pausnya sendiri. Tentu saja orang yang ditetapkannya itu bukanlah paus sesungguhnya. Tetapi Henry berusaha meyakinkan rakyat bahwa paus yang ditetapkannya itulah paus yang benar dan sah. Kemudian kaisar kembali mengirimkan pasukannya untuk menangkap paus. Bapa Suci dipaksa meninggalkan Roma.

Paus Gregorius melarikan diri ke Salerno di mana beliau menghabiskan sisa usia sehingga beliau meninggalnya pada 25 Mei 1085. Pesannya yang terakhir adalah, "Aku cinta keadilan dan benci kejahatan. Oleh sebab itulah sekarang aku mati dalam pengasingan."[1]

Pengkudusan sebagai santo[sunting | sunting sumber]

Paus Gregorius VII dikuduskan oleh Paus Paulus V pada tahun 1606 atas pernyataan keberaniannya yang luar biasa.[2]

Kata Tomas kepada-Nya: "Tuhan, kami tidak tahu ke mana Engkau pergi; jadi bagaimana kami tahu jalan ke situ?" Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup.” (Yohanes 14: 5-6)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Beno. Gesta Romanae ecclesiae contra Hildebrandum. ca. 1084. In K. Francke, MGH Libelli de Lite II (Hannover, 1892), pp. 369–373. Much of this is reproduced in English in The Acts and Monuments of John Foxe, p.121ff.
  2. ^ Wikisource-logo.svg Thomas Oestreich (1913). Pope St. Gregory VII. Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.