Paus Hadrianus VI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus
Hadrianus VI
Uskup Rom
Potret selepas Jan van Scorel, s. 1625
(Muzium PusatUtrecht)
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat9 January 1522
Tarikh Tamat Jawatan14 September 1523
PendahuluLeo X
PenggantiClemens VII
Perintah
Ditahbiskan30 Jun 1490
KonsekrasiOgos 1516
Menjadi Kardinal1 Julai 1517
Butiran peribadi
Nama lahirAdriaan Floriszoon Boeyens
Kelahiran2 March 1459 (1459-03-11)
Utrecht, Keuskupan Utrecht, Empayar Rom Suci
Meninggal dunia14 September 1523(1523-09-14) (umur 64)
Rome, Papal States
BuriedSanta Maria dell'Anima, Rom
WarganegaraBelanda
MotoPatere et sustine ("Hormat dan Menanti")
Paus lain bernama Hadrianus

Paus Hadrianus VI (Latin: Hadrianus VI; Itali: Adriano VI; Belanda: Adrianus/Adriaan VI), dilahirkan Adriaan Florensz Boeyens[1] (2 Mac 1459 - 14 September 1523), adalah ketua Gereja Katolik dan penguasa Negeri Kepausan dari 9 Januari 1522 sehingga kematiannya pada 14 September 1523. Satu-satunya Orang Belanda untuk menjadi paus, dia adalah paus bukan Itali terakhir sehingga orang Poland, John Paul II 455 tahun kemudian.

Dilahirkan di Episcopal principality of Utrecht, Adrian belajar di Universiti Leuven dalam Negara Rendah, di mana beliau meningkat kepada kedudukan profesor teologi, juga berfungsi sebagai rektor (dilencongkan dari presiden atau Naib Canselor). Pada tahun 1507, beliau menjadi tutor masa depan Maharaja Rom Suci Charles V, yang kemudiannya mempercayai beliau sebagai kedua-dua beliau emissary dan beliau regent.


Pada tahun 1516, Charles, Sekarang raja Castile dan Aragon, dilantik Hadrianus bishop daripada Tortosa, Sepanyol, dan tidak lama kemudian Grand Inquisitor Kerajaan Aragon dan Castile. Paus Leo X menjadikannya seorang kardinal pada tahun 1517 dan setelah kematian Leo, dia terpilih sebagai Paus pada tahun 1522 sebagai calon kompromi.

Hadrianus datang ke kepausan di tengah-tengah salah satu krisis terbesar, mengancam bukan sahaja oleh Lutheranisme ke utara tetapi juga oleh kemajuan Turki Uthmaniyyah ke Timur. Dia enggan berkompromi dengan Lutheranisme secara teologi, menuntut Luther's kutukan sebagai heretic. Namun, dia terkenal kerana telah berusaha untuk pembaharuan pentadbiran Gereja Katolik sebagai tindak balas kepada Reformasi Protestan. Pengakuan Adrian bahawa Roman Curia sendiri adalah bersalah untuk kegawatan dalam gereja telah dibaca di 1522-1523 Diet Nuremberg.


Usahanya dalam reformasi, bagaimanapun, terbukti sia-sia, karena mereka ditentang oleh kebanyakan sezamannya, dan dia tidak hidup cukup lama untuk melihat usahanya sampai pada kesimpulan mereka. Dia digantikan oleh yang kedua Medici paus, Clement VII.

Hadrianus VI dan Marcellus II adalah satu-satunya paus era moden untuk mengekalkan mereka nama pembaptisan selepas pilihanraya. Hadrianus VI adalah paus terakhir setakat ini untuk mengambil nama pontifical "Hadrianus".

  1. ^ Dedel, according to Collier's Encyclopedia.