Tarian gelek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penari Raqs Sharqi Chryssanthi Sahar Scharf, Heidelberg.

Tari gelek (Arab: رقص بلدي, rumi: raqṣ baladi, lit.'tarian negeri'; Perancis: danse du ventre, bahasa Inggeris: belly dance[1][2] "tarian perut") adalah suatu jenis tarian Arab yang dibangunkan di Mesir[3][4] mengutamakan pergerakan pinggul.[5]

Umum[sunting | sunting sumber]

Bentuk persembahan tarian digelar di Barat sebagai tarian gelek berasaskan pada salah satu tarian-tarian masyarakat tertua dalam sejarah dunia, asli ke Afrika Utara, Asia dan Timur Tengah. Kebanyakan sokongan teori ini berakar dari kemiripan di antara karya seni Mesir purba dan tarian moden[6].

Di Palestin dan Iraq, tarian masyarakat ini digelar raks baladi, dan ditarikan oleh semua lapisan usia dan kedua jantina sewaktu majlis perayaan, seperti perkahwinan, dan pengumpulan masyarakat lain untuk bersuka-ria dan perayaan. Ia adalah versi yang berteater, dipersembahkan oleh kedua-dua penari pakar lelaki dan wanita dan digelar raks sharqi dalam bahasa Arab, adalah yang termasyhur di Amerika pada masa kini. Di tanah-tanah aslinya, para lelaki dan perempuan mempelajari tarian itu dari usia muda. Seperti dengan banyak tarian masyarakat lain, ia dipelajari melalui pemerhatian dan tiruan dari yang lebih tua sewaktu perayaan keluarga dan masyarakat, dan juga sewaktu berkumpul dengan kawan-kawan. Kini, tarian-tarian silam ini diberikan dari puak-puak asli yang mencipta mereka.

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Asal-usul bentuk tarian ini didebatkan secara aktif di kalangan peminat (enthusiasts), terutamanya melalui kajian akademik yang terhad pada topik ini. Kebanyakan penyelidikan pada bidang ini telah dilakukan oleh para penari yang cuba untuk memahami asal-usul tarian mereka. Meskipun, fakta yang sering diperlihatkan pada para tarian kelab malam profesional,[perlu rujukan] telah membawa ke salah faham keseluruhannya pada sifat sebenarnya tarian dan telah meningkatkan kepelbagaian teori persengketaan berkaitan asal-usulnya. Oleh kerana tarian ini adalah gabungan banyak jenis tarian, ia tidak diragui mempunyai banyak asal-usul - kebanyakannya dalam tarian-tarian rakyat etnik.

Banyak penari menerima pada satu atau dari sebilangan teori yang lain mengenai asal usul bentuknya. Sesetengah teori ini menyatakan bahawa bentuk tarian ini adalah:

  • berasal dari Greece, disebarkan dengan Iskandar Agung.
  • berasal dari tarian asli pada Mesir Atas
  • berasal dari sebuah tarian upacara agama yang Pendeta Wanita Kuil pernah sekali mengamalkan
  • ia telah menjadi sebahagian dari amalan kelahiran tradisional di kawasan-kawasan asal usul
  • telah disebar dari penghijrahan orang Roma (juga digelar "gipsi") dan puak-puak berkaitan, berasal dari Banjara di Rajasthan[perlu rujukan] di India barat laut.
  • berasal dari Uzbekistan, mengembara ke India melalui perdagangan hamba.

Dari teori-teori ini, penjelasan pertama jarang disebut, walaupun dikalangan penyokong kedudukan-tinggi sebagai Penari Mesir Doctor Mo Geddawi promoting it. Teori yang terkenal adalah bahawa ia berasal dari sebuah tarian agama. Buah fikiran ini biasanya suatu yang dirujukan pada dalam rencana mainstream pada topik, dan telah menikmati publisiti yang meluas. Pada 1960-an seorang penyanyi/penari Amerika Syarikat Jamila Salimpour meropakan salah seorang penyokongnya. Ia juga dimasyhurkan dalam karya-karya seperti Earth Dancing dan Grandmother's Secrets.

Teori "birthing practices" menlingkupi suatu sub-set gerakan tarian dalam raqs sharqi moden. Diawamkan secara kuat oleh kajian penari/layperson anthropologist Maghribi (juga dikenali sebagai Carolina Varga Dinicu), ia termasuk karya semula gerakan secara tradisional digunakan untuk menunjukkan atau memudahkan kelahiran anak. Walaupun mengurangi suatu "origin point", teori ini mempunyai kelebihan beberapa rujukan bersejarah lisan, dan dibelakangi suatu komentari dalam karya The Dancer of Shamahka Diarkibkan 2006-11-12 di Wayback Machine.

Dua poin bercadangkan tarian Roma pada asal-usulnya. Orang Roma, dan kumpulan berkaitan lain, dilihat sama ada membawakan bentuk-bentuk ke mari sementara pengembaraan mereka, atau mengutipnya sepanjang jalan dan menyebarnya sini sana. Syukur pada konflasi bentuk tarian Roma ke dalam sfera raqs sharqi d Barat, teori-teori ini menikmati suatu voque ke dalam Barat yang tidak semestinya dicerminkan dalam negara-negara asal mereka - walaupun sesetengah yang mungkin kerana perselisihan terhadap orang Roma.[perlu rujukan]

Di mana-mana sahaja ia bermula, tarian ini mempunyai sejarah lama di Afrika dan Timur Tengah. Mengabaikan had dalam Islam berkaitan dengan gambaran manusia dalam lukisan, ada beberapa gambaran para penari speanjang dunia pra-Islam dan Islam. Buku-buku seperti The Art and Architecture of Islam 650-1250 menunjukkan imej-imej para penari dalam kawasan istana, seperti lukisan minitur Parsi dari abad ke-12 dan 13.

Di luar Timur Tengah, tarian raqs sharqi di masyhurkan sewaktu gerakan Romantik pada abad ke-18 dan 19 seperti seniman Orientalist menggambarkan interpretasi mereka pada kehidupan harem dalam Empayar Uthmaniyyah. Sewaktu ini, para penari dari lain-lain negara Timur Tengah mula mempamerkan tarian seperti itu di berbagai World's Fairs; mereka sering melukis orang ramai yang merivalkan pameran teknologikal. Sesetengah penari telah diambil untuk filem awal; filem pendek Fatima's Dance, telah diedarkan secara lebar dalam pawagam nickelodeon. Ini membawa pengkritikan pada tarian yang "tidak berakhlak", dan akhirnya disensor disebabkan tekanan awam.

Sesetengah wanita Barat mula belajar dan meniru tarian Timur Tengah, yang pada waktu ini telah ditaklukkan ke bawah jajahan negara-negara Eropah. Mata Hari mengeksemplifikan isu-isu bersekitaran aktiviti-aktiviti tersebut; walaupun berposa menjadi seorang penari Jawa, mistiknya tidak berkaitan dengan tarian Indonesia tetapi ke bentuk tarian Timur Tengah. Pengarang Perancis Colette dan banyak lagi pesembah dewan muzik lain terlibat dalam tarian "oriental", kadang-kadang meluluskan interpretasi mereka sendiri sebagai jenis folklorik asli. Penari hebat Ruth St. Denis juga terlibat dalam tarian inspirasi Timur Tengah, tetapi percubaannya adalah untuk meletakkan tarian "oriental" di atas pentas dalam konteks ballet, tujuannya adalah untuk menaikkan semua tarian ke suatu bentuk seni yang hormat. (Pada awal 1900an, ia adalah suatu anggapan kemasyarakatan umum di Amerika dan Eropah bahawa para penari itu adalah wanita yang mempunyai kurang akhlak.)

Secara sejarah, kebanyakan tatian tersebut berkaitan dengan tarian gelek dipersembahkan dengan dua jantina berpisahan; lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita. Sedikit gambaran kemunculan tarian jantina bercampur wujud. Amalan ini memastikan bahawa wanita "baik" tidak akan dilihat menari oleh orang selain daripada suaminya, keluarganya, atau kawan wanitanya. Kadang-kadang seorang penari profesional akan melawat suatu kenduri wanita dengan beberapa ahli muzik dan mendapatkan para wanita untuk menari. Kini, perpisahan jantina tidak sehadnya diamalkan dalam banyak kawasan bandar, dan kadang-kadang para lelaki dan wanita akan menari bersama secara kemasyarakatan di kalangan kawan karib dalam majlis bercampuran. Meskipun, sedangkan tarian kemasyarakatan sewatu keadaan seperti majlis diterima dan digalakkan, di mana banyak orang di masyarakat Timur Tengah dan Afrika Utara yang dianggap pesembah tarian profesional dalam pakaian jarang, untuk penonton campur jantina adalah kutukan akhlak. Sesetengah telah pergi sangat jauh untuk mencadangkan bahawa pesembah seperti itu harus diharamkan. [perlu rujukan]

Pakaian[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana tempat yang termasyhur untuk tarian tetap kelab malam, (dan juga proliferasi rakaman video dan DVD pada selebritis tarian Mesir), ia adalah versi ini, daripada versi rakyat dan masyarakat tarian yang termasyhur. Pakaian sekarang berkaitan dengan tarian ini digelar bedlah dalam bahasa Arab (bermakna "seragam") dan diserapkan oleh para penari di MEsir sewaktu zaman 1930an, dari mana ia tersebar ke negara-negara lain di kawasan itu. It owes its creation to the harem fantasy productions of vaudeville, burlesque dan Hollywood sewaktu abad terdahulu ini, daripada pakaian asli Timur Tengah. Seorang pemilik kelab malam enterprising di Kaherah bernama Badia Masabni dikreditkan dengan menggunakan pakaian ini oleh kerana ini adalah imej yang negara Barat mengganggapkan, daripada pakaian asli yang menutup badan, dengan hanya tali pinggang diikat ke pinggang untuk highlight gerakan.

Mainstay pemakaian untuk gaya ini termasuk fitted top atau bra (biasanya dengan fringe manik atau duit syiling), sebuah tali pinggang fitted hip (lagi sekali dengan sefringe manik atau duit syiling), dan penutup kaki yang termasuk seluar dan/atau kain (lurus, berlapis, bercircular, atau berpanel). Di A.S. suatu "tudung veil" mungkin juga digunakan; ini adalah suatu keping tiga-dan-setengah ke empat yard yang digunakan dalam sebahagian dari tarian untuk menggerakkan dan frame gerakan untuk penari. Pada 1940an Raja Farouk dari Mesir memberikan kerja instructor tarian ballet Rusia Ivanova untuk mengajar anak perempuannya, dan ia adalah dia yang pertama mengajar penari hebat Samia Gamal untuk menggunakan tudung veil untuk memperbaikikan carriage lengannya. Kebanyakan tarian Mesir menggunakan tudung veil untuk keping keseluruhannya. Di Mesir, para penari kelab malam akan juga memakai pakaian penuh manik, bergelar pakaian baladi, untuk melakukan rutin folkloric. Jenis-jenis pakaian ini juga digunakan oleh para penari Amerika dan Eropah apabila mempersembahkan tarian rakyat seperti Tarian Tongkat, atau tarian Candelabra.

Teknik[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan langkah dan teknik asas digunakan dalam tarian gelek adalah mosi pusingan isolated dalam satu bahagian dari badan; contohnya, a circle parallel ke lantati isolated di pinggang atau bahu. Accents menggunakan "pop dan lock" di mana seorang penari sama ada shimmies atau membuat suatu mosi striking di bahu atau pinggangnya adalah umum, sebagaimana juga feats flexibility, merolling otot seorang itu, memperseimbangkan berbagai prop seperti bakul, pedang atau tongkat, dan menari dengan chiffon atau tudung sutera.

Raqs Sharqi[sunting | sunting sumber]

Tarian gelek Raqa Sharqi terdiri dari gerakan yang dimulakan oleh kaki dan dilaksanakan pada seluruh badan. Fokus tarian adalah bahagian pinggul dan pinggang. Ia adalah, secara fundamental, suatu tarian improvasi solo dengan kata daftar tarian tersendirinya yang fluidly berintegrasi dengan rentak muzik.

Para penari Raqs Sharqi menginternalise dan mengekspres perasaan yang dievoke oleh muzik. Secara sesuai, muzik adalah terpenting bagi tarian. Para penari Raqs Sharqi yang tertarik hati adalah yang dapat projectkan perasaan mereka sepanjang tarian, walaupun tarian mereka terdiri dari gerakan mudah. Tujuan penari adalah untuk berhubung secara visual ke para penonton emosi dan rentak muzik. Ini terutamanya ternampak sewaktu solo portion gendang pada suatu persembahan.

Banyak melihat Raqs Sharqi sebagai tarian wanita, merayakan kesensualan dan kuasa sebagai seorang wanita dewasa tua. Sekolah umum fikiran mempercayai bahawa para penari mempunyai hidup terhad untuk menggunakan sebagai suatu catalyst untuk tarian.[perlu rujukan] Sohair Zaki, Fifi Abdou, Lucy, Nagwa Fouad, dan Dina adalah semua penari Mesir di atas usia empat puluh.

Walaupun kemasyhurannya adalah pada tarian wanita, lelaki sering mempersembahkan Raqs Sharqi juga.

Tarian gelek Jenis-Mesir berasaskan karya legenda Samia Gamal, Tahiya Karioka, Naima Akef, dan penari lain yang menjadi semakin masyhur sewaktu tahun keemasan industri filem Mesir. Para penari kemudiannya berasaskan gaya mereka separuhnya apda tarian dari peseni adalah Sohair Zaki, Fifi Abdou, dan Nagwa Fouad. Semua semakin masyhur di antara 1960 ke 1980, masih masyhur ke hari ini, dan hampir menaiki ke taraf sama kebintangan dan pengaruh pada gaya.

Walaupun gerakan asas Raqs Sharqi masih sama, betuk tarian bersambung untuk mengembang. Mahmoud Reda adalah terkenal dengan menggabungkan elemen ballet ke dalam Raqs Sharqi dan pengaruh dia dapat dilihat pada penari Mesir moden yang berdiri pada relevé sementara mereka berpusing atau mengembara melalui ruang tarian dalam bulatan atau bentuk lapan.

Di Mesir, tiga bentuk utama pada tarian tradisional berkaitan dengan tarian gelek: Baladi/Beledi, Sha'abi dan Sharqi.

Tarian gelek Mesir adalah di antara gaya pertama untuk disaksikan oleh orang Barat. Sewaktu penaklukan Napoleon pada Mesir (kempen yang menghasilkan batu Rosetta, membawa ke penterjemahan hieroglifik Mesir) tentera Napoleon bertemu dengan kaum Ghawazee. Kaum Ghawazee mencari makan sebagai penghibur profesional dan ahli muzik. Para wanita sering terlibat dalam pelacuran pada the side, dan sering mendapatkan sebuah jalan berdedikasi pada perdagangan mereka pada bandar-bandar di mana mereka tinggal, walaupun sesetengah adalah quasi-nomadic. Pada mulanya Perancis repelled dengan heavy jewelry dan rambut mereka, dan mendapati tarian mereka "barbaric", tetapi selepas dilured oleh hypnotic nature gerakan mereka[perlu rujukan].

Bentuk-bentuk terpenting bukan-Mesir pada tarian gelek adalah Syria/Lubnan dan Turki.

Gaya-gaya Turki[sunting | sunting sumber]

Sesetengah telah salah faham bahawa tarian oriental Turki digelar sebagai Çiftetelli oleh kerana gaya ini telah digabungkan ke dalam tarian oriental oleh orang Greece and Roma, digambarkan oleh maklumatnya bahawa tarian gelek Greece digelar Tsifteteli. Meskipun, Çiftetelli Turki adalah lebih betulnya sebentuk muzik perkahwinan rakyat, bahagian mana yang membuat bahagian lively pada tarian di perkahwinan dan tidak berhubung dengan tarian oriental.

Tarian gelek kini mungkin dipengaruh orang Roma sebanyak bentuk Syria/Lubnan, dibangunkan dari rakkas Uthmaniyyah ke tarian oriental juga dikenali seluruh dunia kini. Dengan undang-undang Turki tidak mengimpose had pada gerakan penari Turki dan pakaian mereka seperti di Mesir, di mana para penari dicegah dari

Turkish belly dance today may have been influenced by Roma people as much as by the Egyptian and Syrian/Lebanese forms, having developed from the Ottoman rakkas to the oriental dance known worldwide today. As Turkish law does not impose restrictions on Turkish dancers' movements and costuming as in Egypt, where dancers are prevented from performing floor work and certain pelvic movements, Turkish dancers are often more outwardly expressive than their Egyptian sisters. Many professional dancers and musicians in Turkey continue to be of Romani heritage as well. (However, it should be noted that people of Turkish Romani heritage also have a distinct dance style which is uniquely different from the Turkish Oriental style.) Turkish dancers are known for their energetic, athletic (even gymnastic) style, and particularly, until the past few years, their adept use of finger cymbals, also known as zils. Connoisseurs of Turkish dance often say that a dancer who cannot play the zils is not an accomplished dancer. Another distinguishing element of the Turkish style is the use of the Karsilama rhythm in a 9/8 time signature, counted as 12-34-56-789. Turkish belly dance costumes can be very revealing, with the belt sometimes worn high up on the waist and split skirts which expose the entire leg, although dancers today are costuming themselves more like Egyptian dancers and wearing more modest "mermaid"-style skirts. The Turkish style is emphasized further by the dancer wearing high heels and often platform shoes. Famous Turkish belly dancers include Tulay Karaca,Nesrin Topkapi and Birgul Berai.

Apabila pendatang dari Turki, Iran, dan negara-negara Arab bermula untuk menghijrah ke New York pada 1930an dan 1940an, para penari bermula untuk mempersembahkan segabung gaya-gaya ini dalam kelab malam dan restoran. Sering digelar penari gelek "Classic Cabaret" atau "American Cabaret", penari-penari ini adalah nenek dan nenek moyang pada sesentengah of today's most accomplished performers, such as Anahid Sofian and Artemis Mourat.[perlu rujukan]

Tarian gelek di dunia Barat[sunting | sunting sumber]

Istilah "tarian gelek" (bahasa Inggeris: "belly dancing") (dipercayai oleh sesetengah adalah suatu salah transliterasi untuk istilah gaya tarian Beledi atau Baladi) adalah biasanya dicredited ke Sol Bloom, seorang pengarah hiburan pada World's Fair 1893, World Columbian Exposition di Chicago. Walaupun adanya para penari pada gaya ini hadir pada Centennial in Philadelphia 1976, ia tidaklah hingga fair 19892 yang ia mendapatkan perhatian negara. Adanya para penari asli dari beberapa buah negara Timur Tengah dan Afrika Utara, termasuk Syria, Turki dan Algeria, tetapi ia adalah para penari dalam Panggung wayang Mesir The Street di Kaherah mempamerkan kebanyakan notoriety. Gerakan pinggang cepat dan ternyata penarinya adalah uncorseted, ia dianggapkan shocking pada sensibilities Victorian pada masa itu. Ternyata, adanya percubaan oleh banyak, terutamanya Anthony Comstock, ketua New York Society for the Suppression of Vice, untuk menutupkan to Panggung wayang Mesir ditutupkan.

Walaupun ia secara terkenal dipercayai bahawa seorang penari bernama "Fatima", juga digelar sebagai Little Egypt, mencuri persembahan itu, dan berlanjut untuk memasyhurkan gaya tarian ini, adalah ternyata tidak mumpunyai bukti untuk menyokong dakwaan ini, (Donna Carlton: Looking for Little Egypt). Tiada gambar foto, ataupun kajian semula Panggung wayang Mesir menjelaskan orang seperti itu. Yang benarynya adalah bahawa gambar foto dan juga akaun hiburan, menunjukkan tidak adanya satu penari solo, tetapi keseluruhan troupe yang membuat pertunjukan di Panggung wayang Mesir. Kemasyhuran para penari ini spawned dozens of imitators selepas Fair, banyak di antara mereka mendakwa menjadi penari di Chicago Fair. Yang terkenal di antara mereka adalah Farida Mazar Spyropoulos, yang berkata dia tinggal di Amerika Syarikat selepas berkahwin seorang lelaki Greek bernama Spyropoulos. Ganjilnya adalah dia bukanlah orang Mesir atau Algeria, tetapi Syria. Walaupun dia soerang Timur Tengah, tiada bukti bahawa dia adalah salah seorang para penari di panggung wayang Mesir.

Tarian dipersembahkan oleh banyak para penari yang menggelarkan diri mereka "Little Egypt" telah diberikan nama samaran "Hootchy-Kootchy" atau "Hoochee-Coochee", atau the shimmy and shake. Oleh kerana salah faham kebudayaan pada sifat tarian dan salah penyampaian oleh banyak peniru di dewan Burlesque dan sideshow karnival, dunia barat menganggapnya suatu risqué, membawanya ke stereotaip pada suatu tarian bercadangkan erotik. Suatu lagi nama untuk tarian ini adalah "danse du ventre", yang dalam bahasa Perancis secara harfiah bermakna "tarian perut".

Oleh kerana gaya tarian ini menciptakan suatu kegilaan, Thomas Edison membuat beberapa filem para penari pada 1890an. Termasuk dalam ini adalah Turkish dance, Ella Lola, 1898 dan Crissie Sheridan in 1897 kedua-duanya terdapat untuk penglihatan on-line melaluiPerpustakaan Kongres. Suatu lagi pada pengumpulan ini adalah tarian Puteri Raja dari 1904 yang mencirikan seorang penari bermain Zil (simbal jari), membuat "kerja lantai", dan memperseimbangkan sebuah kerusi dengan giginya.

Tambahan lagi, cerita bersensasi mengenai penari pseudo-Jawa Mata Hari, yang dipenjarakan oleh orang Perancis kerana menjadi seorang pengintip Jerman sewaktu Perang Dunia I, dan ternyata tarian gelek dapat dilihat hanya di vaudeville dan di burlesque menunjukkan tarian gelek suatu reputasi bersoalan untuk sebuah masyarakat bersopan-santun. Hollywood tidal menolong reputasi itu hanya dengan tiga watak untuk seorang penari gelek (yang hamba diselamatkan, seorang penari latar belakang sementaa watak-watak utama bercakap-cakap, atau seorang wanita deceitful menggunakan wilesnya untuk menipu watak utama), yang menciptakan stereotaip pada para penari gelek bahawa banyak penari dan pengarah hari ini bekerja rajin untuk overcomeya. Ia adalah oleh kerana stereotaip banyak pengamal merujukkannya sebagai "Tarian Timur Tengah".

Ketika tarian klasik Raqs Sharqi masih masyhur di Barat, banyak penari telah mencipta bentuk fusyen seperti Tribal Style dan American Tribal Style diilhamkan oleh gaya tarian rakyat India, Timur Tengah dan Afrika Utara dan juga flamenco. Para penari di Amerika Syarikat, sementara menghormati asal usul tarian gelek, juga sedang menjelajah dan mencipta di dalam bentuk tarian ini untuk mengalamatkan keperluan mereka sendiri. Banyak para wanita kini di A.S. dan Eropah mencapaikan tarian gelek sebagai sebuah alat untuk empowerment dan menguatkan batin, minda, dan rohani. Isu-isu imej-badan, self-esteem, healing dari sexual violation, sisterhood, dan self-authentication adalah dialamatkan secara sering dalam kelas tarian gelek di mana-mana sahaja.

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Tarian gelek cara puak.

Dengan kemunculannya di 1876 Philadelphia Centennial, empat dekad akhir yang lalu pada abad ke-20 memindahkan tarian gelek ke A.S. lebih ke dalam mainstream. Minat kini pada tarian dapat dilatar belakang ke 1950an dan 60an. Ia berada dalam kelab malam etnik dalam bandar utama seperti New York, yang kebanyakan rakyat Amerika bermula mengenal tarian itu. Kelab-kelab ini dimilik, dioperasi dan dipatronise oleh para ahli masyarakat etnik negara Mediterranean seperti Greece, Turki, Lubnan dan Syria. Pada waktu itu, kebanyakan penari adalah Greek atau Turki, tetapi pada waktu penempatan mereka akan menambah termasuk rakyat Amerika juga. Satu contoh ini dalah penari "Maghribi" di New York, yang bermula pekerjaannya di kelab malam Pekan Greece di 8th Avenue. Para penari Amerika mempelajari tarian dengan menonton dan meniru saudari Greek dan Turki mereka, dan juga patron.

Pada lewat 1960an dan awal 70an banyak para penari ini bermula memberikan kelas-kelas tarian. Dengan penjelahan bertambah Timur pada lewat 1960an, banyak orang berminat dengan semua benda Timur, termasuk tarian. Banyak pancaragam yang mengembara Timur Tengah atau Timur mendapatkan para penari dengan mereka ketika mereka mengembara untuk memberikan suatu perwakilan gambaran pada muzik mereka, yang membantu untuk spark keminatan pada tarian. Ini telah mengesankan penciptaan banyak para penari cantik yang mengenerasikan keminatan yang lebih besar pada tarian gelek. Keminatan yang bertambah pada tarian gelek menciptkan gerakan mudah dan perlunya untuk mendapatkan suatu "gaya" sebagaimana tiap guru cuba untuk menunjukkan perbezaaan pada cara pengajaran mereka dari guru lain. Ini telah hampered tarian gelek dari penerimaan dengan bentuk-bentuk tarian yang lebih ditubuh kerana tiada istilah koreograpfi yang diakui mengikut warganegara yang dapt digunakan untuk menciptakan tarian-tarian yang berulangan.

Suatu gerakan kini di A.S. digelar Tarian Gelek Gaya Puak Amerika, atau ATS, mewakili semua dari tarian-tarian berilhamkan-cerita rakyat ke fusyen teknik tarian purba dari India Utara, Timur Tengah, dan Afrika. Dicipta pada awal 1990an oleh Carolena Nericcio, penemu FatChanceBellydance di San Francisco, ATS mempunyai suatu format terdiri dari suatu senarai kata berlangkah yang direkabentukkan untuk dipersembahkan secara improvasi dalam cara pimpin-ikut. ATS tulen dipersembahkan dalam suatu kumpulan, biasanya dengan suatu chorus penari menggunakan zills, atau simbal jari, sebagai accompaniment. Muzik boleh diceritakan rakyat atau moden, dan pakaian dilapiskan secara berat, membawakan tradisi pada mana-mana atau semua fusyen pengaruh budaya.

Trend pelbagai budaya telah membentukkan tarian gelek Barat dan A.S. masih lagi dikaryakan. Sentiasa berpunca, tarian versatil ini sentiasa menyerapkan berbagai pengaruh; fesyen moden, filem dan gambaran televisyen, dunia rock dan hip hop, subbudaya bawah tanah, dan banyak pengaruh kontemporari yang lain. Istilah payung digunakan untuk menjelaskan bentuk hybrid pada tarian gelek adalah "fusyen tarian gelek", termasuk "fusyen puak". Salah satu fusyen tarian gelek terbaru adalah tarian gelek gothik yang menggabungkan banyak gaya dan motif tarian gelek dan mencari untuk mengekspreskan kegelapan yang tidak diketahui yang mengilhamkan muzik, filsafah, dan gaya hidup subbudaya Goth. [1]

Setiap tahun di A.S. lebih gaya fusyen dan peribadi ditambahkan ke Tarian Gelek. Dari ballet, ballet, Urban Tribal, Techno Tribal, Afrocuban Tribal, World Fusion, Fusyen Popping, Fusyen Hip Hop, Jazz, kontemporari, India, Asian gymnastics, tarian api, stilt walking, hoop twirling dan pengenalan semula gerakan gaya burlesque,[perlu rujukan] Dengan para penari mencarikan pendidikan dalam lebih daripada satu bentuk tarian supaya dapat menggabungkan suatu yang baru ke koreografi Tarian Gelek mereka; ia menjadi salah satu gaya tarian yang sangat pelbagai dalam A.S ke hari ini.[perlu rujukan]

Kanada[sunting | sunting sumber]

Kanada mempunyai masyarakt tarian gelek yang thriving seperti Amerika Syarikat dengan berbagai range gaya berlainan dari Raqs Sharqi ke gaya Gypsy. Banyak sekolah memberikan kelas tarian gelek dan Kanada telah menghasilkan sesetengah para penari gelek yang terbaik di dunia termasuk Tuan guru Yasmina Ramzy, Hadia, dan yang dikenali antarabangsa Badia Star Shira, and Gypsy Seika.

Ramzy adalah kuasa driving di belakang Persidangan Bellydance Antarabangsa Kanada [2], yang mana adalah perayaan Tarian gelek terbesar Kanada, dengan workshop, perbincangan panel dan penuturan.

United Kingdom[sunting | sunting sumber]

Dengan membesarnya kemasyhuran di dunia barat, kelas tarian gelek thriving sepanjang UK, walaupun budaya tarian gelek telah dibuktikan sejak awal 1960an, dengan banyak gaya diajar termasuk tradisional, moden, puak suku, Farsi, Oriental, Turki, Greek, Mesir, Puak suku Amerika.

Banyak perayaan dan bengkel dijalan di beberapa daerah, dengan dua dari yang termasyhur adalah Glastonbury Majna Tahunan [3] dan Raqs Britannia [4]

September 2007 melihat Bellydance Congress Antarabangsa Tahunan pertama dijalankan di UK. [5]

Australia[sunting | sunting sumber]

Dengan ombak pertama keminatan pada tarian gelek di Australia adalah sewaktu lewat 70an ke 80an dengan influx pendatang dan pelarian melarikan diri dari masalah politik di Timur Tengah, terutamanya perang di Lubnan. Ini juga adalah jangka yang menandakan ketambahan dalam ahli muzik Timur Tengah melarikan tension di daerah itu.

Ada juga petunjuk terkenal sewaktu jangka ini. Ini termasuk Amera Eid yang memulakan kelas tarian gelek pertama di Australia, Amera's Palace, dan Terezka Drnzik yang mendirikan sekolah tarian gelek sepenuh masa yang pertama di Sydney, The Akademi of Danse Orientale. Kedua penari dan guru berpengalaman ini ada pedigrees berkaitan balik ke Rozeta Ahalyea yang pekerjaannya berpanjangan selama empat dekad.

Majlis tarian gelek terbesar adalah Pesta Tarian Timur Tengah Sydney yang dimulakan pada tahun 1990 sebagai suatu Bellydance-a-thon untuk raise wang untuk pendermaan.

Tarian gelek tribal di Australia mendapatkan kemasyhuran juga. Tokoh terkenal dalam scene ini adalah Devi Mamak, warga Australia pertama untuk diterima sebagai seorang guru Tarian Gelek Fat Chance di bawah kepimpinan Carolena Nerricio. Gerakan New Fat Chance di Australia oleh Devi Mamak dan troupenya, Ghawazi Caravan, akan dimasukkan ke senarai rasmi repertoire dalam video ke-8. Gerakan baru adalah Arab dengan suatu putaran, segi tiga dan unta gila.

Tarian gelek lelaki[sunting | sunting sumber]

Tari gelek lelaki di Istanbul, Turki.

Adanya banyak debat ke atas mana dan bila lelaki menjadi sebahagian dari dunia tarian gelek. Banyak mempercayai bahawa lelaki tidak mempunyai tempat dalam bentuk seni ini [perlu rujukan] yang seringnya dan secara silap dipercayai secara sejarah adalah wanita. Walaubagaimanapun, para penari seperti Maghribi (Carolina Varga-Dinicu), Tariq Sultan, dan Jasmin Jahal telah mempunyai banyak bukti pada yang bertentangannya.[perlu rujukan]

Bukti bergambaran dalam bentuk miniature Turki sewaktu Empayar Uthmaniyyah menunjukkan persembahan awam dilakukan sendiri oleh para lelaki muda yang digelar kocheck. Para penari ini adalah masyhur secara lebarnya; pada faktanya, Sultan mendapatkan sekumpulan pancaragam penari lelaki ini pada tambahan ke pancaragam para penari wanita, (Metin And: A pictorial history of Turkish Dance). Ia telah lama dianggap bahawa para penari ini adalah peniru penari wanita meskipun, oleh kerana mereka menyembah dalam skirt flamboyant yang lebar. Suatu perbandingan dengan para penari wanita meskipun, menunjukkan bahawa ini merelay adalah suatu pakaian dipakai untuk kesan bersandiwara disebabkan oleh bahan swirling. Para penari wanita tidak memakai pakaian istimewa pada waktu ini, tetapi pakaian biasa untuk semua wanita, yang terdiri dari sepasang "seluar harem", sehelai baju panjang, vest ketat ditutupi oleh sehelai jubah flowing diikat ke pinggang dengan tali pinggang atau shawl. Meskipun, sesetengah para penari lelaki ini telah pada waktu tertentu meniru wanita. Ini kerana mereka bukanlah penari tetapi ahli muzik dan pelakon juga. Seperti pada zaman Shakespeare, semua watak sandiwara dimain lelaki oleh kerana para wanita tidak dibenarkan untuk menghibur di awam.

Para penari ini adalah sangat masyhur yang pertengkaran sering berlaku ke atas troupe mana yang dianggap terbaik. [perlu rujukan]Kepanasan ini adalah sangat sering yang mereka menyebabkan persembahan seperti itu diharamkan untuk sejangka masa sewaktu 1830an.[perlu rujukan] Akhirnya pengharaman itu dihapuskan, tetapi dengan gugurnya Empayar Uthmaniyah, bersama dengan suatu tekanan untuk modernisasi dan pengambilan cita rasa barat telah akhir menyebabkan gurunya pada persembahan seperti itu di Istanbul dan juga di negara-negara lain di Empayar tersebut seperti Mesir.[perlu rujukan] Akhirnya, oleh kerana kemahuan pelancong, tempat mereka telah diambil oleh para penghibur wanita.[perlu rujukan] Para penari Kocheck masih lagi didapati di masyarakat-masyarakat luar bandar di Turki, yang terkenalnya adalah di daerah Kastamonu. Mereka juga bermula bermuncul di variety show televisyen dan di DVD sepanjang Turki.[perlu rujukan]

Versi raqs sharqi yang kini, dibangunkan di Mesir sewaktu 1930an, telah secara berterusan direkabentuk untuk menggambarkan suatu notion bergagasan pada kecantikan halus dan glamor kewanitaan. Walaupun para lelaki berterusan untuk bermain suatu watak di belakang babak dalam pembangunannya. Banyak ahli koreografi dan jurulatih adalah ternyatanya lelaki, seperti Ibrahim Akef (sepupu bintang penari Naima Akef) dan Mahmoud Reda (penemu Reda Ensemble yang dikenali, teater dance troupe pertama Mesir).

Trend penyembah lelaki kini pada gaya tarian ini bermula pada 60an dan 70an di Amerika Syarikat oleh para penyembah dan guru-guru seperti Ibrahim Farrah (seorang rakyat Amerika yang berketurunan Lubnan dari Pennsylvania), Roman "Bert" Balladine dan John Compton untuk menamakan yang sedikitnya. Kini para penari gelek lelaki menjadi semakin ternyata, bukan di Amerika Syarikat, tetapi di keliling dunia.[perlu rujukan] Para penyembah moden ini bermula untuk mengemuka semula di Timur Tengah, Greece, Turkey, Lubnan dan Mesir. Kebanyakan para penari lelaki menghadapi cabaran kesenian dan masyarakat. Isu-isu seperti itu adalah sama ada adanya perbezaan pada pakaian, attitude, dan dinamik koreografi di antara tarian gelek lelaki dan perempuan adalah tajuk debat di kalangan penari lelaki dan wanita.

Diberikan boom kini pada keminatan berkaitan tarian gelek, suatu generasi baru penari lelaki telah memeluk gaya ini. Walaupun masih lagi kecil pada bilangan dibandingkan dengan rakan wanita mereka, bilangan mereka telah menambah secara dramatik selama 20 tahun ini.[perlu rujukan].

Para penari lelalki yang terkenal di A.S. dan Latin Amerika dari 1970an berterusan termasuk Bert Balladine, John Compton, Sergio, Horacio Cifuentes, Amir of Boston, Adam Basma, Ibrahim Farrah, Yousry Sharif, Aziz, Kamaal, Amir Thalib, Mark Balahadia, Francisco Carranza (Mr. Bellydance U.S. 1989) Canadian dancer Valizan, Jim Boz, dan Tarik Sultan. Sesetengah penari ini adalah kelahiran-Amerika, yang alin adalah pendatang dari Timur Tengah dan Eropah. Basma dilahirkan di Lubnan. Sharif (yang tiba dari Mesir dan ditempatkan semula di A.S. pada awal 1990an) adalah seorang ahli Reda Ensemble, troupe tarian kebangsaan pertama di Mesir. Diarah oleh Mahmoud Reda, seorang bekas gymnast yang mewakili Mesir sewaktu Olimpik, Reda Ensemble telah bermuncul berterusan selama empat dekad lebih. Para penari lelaki lain sepanjang globe telah melakukan suatu kesan pada gaya tarian ini, yang terkenalnya Horacio Cifuentes, yang sekarang menetap di Jerman dan telah infusekan latar belakang balletnya dengan pelbagai jenis tarian Timur Tengah untuk menciptakan suatu kesan pada gaya-gaya tarian gelek lelaki dan wanita. Tarik Sultan dari New York telah melakukan suatu sumbangan hebat pada dokumentasi pada sejarah watak lelaki pada tarian tersebut. Rencananya "Oriental Dance, it isn't just for women any more", adalah rencana yang tepat mengikut sejarah dan budaya pada tajuk itu. Juga, Dr Anthony Shay, pengarang Choreophobia, dalam rencananya "The Male Dancer", tackles mitos yang tarian itu adalah hadnya pada gaya wanita dan para lelaki yang mempersembahkannya adalah hanya meniru wanita. Dia memberikan sumber-sumber sejarah dan budaya untuk menunjukkan bahawa lelaki sentiasa hadir pada tarian Timur Tengah, dan bukan hanya dari segi taraf masyarakat, tetapi di arena kepakaran juga. Penari lelaki Mesir Tito Seif, yang mempersembahkannya di resort Red Sea Sharm il Sheikh, cepat mendapatkan pengakuan di keliling dunia sebagai seorang penari dengan kemahiran yang hebat.

Tidak mengirakan pembantahan sering dalam masyarakat tarian ini oleh meeka yang melihat tarian sebagai ekspresi kuasa wanita, atau mereka yang melihatkan penyembahan profesional pada tarian ini sebagai "suatu pekerjaan wanita", bilangan para penari lelai di keliling dunia semakin bertambah dan mengnikmati lebih penerimaan.[perlu rujukan]

Kesihatan dan Kebaikan Tarian gelek[sunting | sunting sumber]

Kelebihan tarian gelek adalah kezahiran dan kebatinan. Tarian memperolehi senaman carido-vascular yang bagus dan dapat membantu menambahkan flexibiliti dan kekuatan, mengfokus pada torso atau "core muscles", dan ia juga membina kekuatan pada peha. Banyak gaya tarian menemphasiskan "isolations" otot, mengajar kebolehan untuk menggerakkan berbagai otot atau kelompok otot secara berdikari. Tudung juga boleh membina kekuatan lengan, bahu dan badan-atas umum, dan bermain zils dapat membinakan kekuatan dan keberdikarian jari. Tarian gelek juga sesuai untuk semua lapisan usia dan bentuk badan, dan boleh juga menjadi fizikal dengan sebagaimana penyerta memilih.

Larangan pada tarian gelek[sunting | sunting sumber]

Tarian gelek telah diharamkan atau dihadkan dalam sesetengah bidang kuasa. Di Mesir, telah ada suatu larangan pada para penari gelek asing untuk setahun, sehingga ia diterbalikkan pada September 2004.[7]

Tarian gelek dalam budaya pop[sunting | sunting sumber]

Video muzik yang termasuk para tarian yang digelar "tarian gelek" sering menyusahkan hati para tarian profesional yang tidak menganggap "pertunjukan-jiggle"[perlu rujukan] ini tarian betul, menganggapkan mereka sering teknik taruk dan banyak pergerakan seksual yang terdedah. Para penari gelek profesional sering lebih suka menggelar kepingan ini "tarian gelek berilham".[perlu rujukan]

Tarian gelek kini telah memberikan kemasyhuran besar oleh bintang hebat Shakira, yang tariannya menggabungkan jenis tarian gelek, Latino dan tarian moden. Latar belakang separuh Lubnannya mempengaruhi secara tinggi pada jenis tarian geleknya dan lebih berhampiran dengan tarian gelek asli. Penari R&B Aaliyah menggunakan tarian gelek pergerakan tanda tangannya, yang dia menggelar roll tarian, dan ia dicirikan dalam banyak video muziknya. Penyanyi-penyanyi lain telah mempersembahkan tarian gelek dalam video muzik mereka termasuk Beyoncé, Ciara, Rihanna, Nelly Furtado, Britney Spears, dan Christina Aguilera.

Jenis-jenis Tarian Gelek[sunting | sunting sumber]

  • Saidi (Selatan Mesir)
  • Çiftetellisi (Anatolia, Balkan & Yunani)
  • Bandari (Parsi)
  • Sharqi
  • Khaleeji (Teluk Arab)
  • Ghawazee (Selatan Mesir)
  • Oulad Nail (Algeria)

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hawthorn, Ainsley (1 May 2019). "Middle Eastern Dance and What We Call It". Dance Research. 37 (1): 1–17. doi:10.3366/drs.2019.0250. ISSN 0264-2875. S2CID 194311507.
  2. ^ Hawthorn, Ainsley (23 May 2019). "Why do we call Middle Eastern dance "belly dance"?". Edinburgh University Press Blog.
  3. ^ Fraser, Kathleen W. (31 October 2014). Before They Were Belly Dancers: European Accounts of Female Entertainers in Egypt, 1760-1870 (dalam bahasa Inggeris). McFarland. ISBN 9780786494330.
  4. ^ Hammond, Andrew (2005). Pop Culture Arab world! Media, Arts, and Lifestyle. ABC-CLIO, Inc. m/s. 235. ISBN 1-85109-449-0. the Greek historian Herodotus related the remarkable ability of Egyptians to create for themselves spontaneous fun, singing, clapping, and dancing in boats on the Nile during numerous religious festivals. It's from somewhere in this great, ancient tradition of gaiety that the belly dance emerged.
  5. ^ Varga Dinicu, Carolena (2011). You Asked Aunt Rocky: Answers & Advice About Raqs Sharqi & Raqs Shaabi. Virginia Beach, VA, USA: RDI Publications, LLC. m/s. 218. ISBN 978-0-9830690-4-1.
  6. ^ "PressReader.com - Digital Newspaper & Magazine Subscriptions". www.pressreader.com. Dicapai pada 2023-12-22.
  7. ^ Washington Times: [Egypt allows foreigners to belly dance] September 5 2004.

Sumber utama

  • Donna Carlton (1995). Looking for Little Egypt. Bloomington, Indiana: International Dance Discovery Books. ISBN 0-9623998-1-7.
  • Belly dancing
  • Serena and Alan Wilson (1973). The Serena Technique of Belly Dancing. New York, NY: Pocket Books.
  • Julie Russo Mishkin and Marta Schill (1973). The Compleat Belly Dancer. Garden City, New York: Doubleday and Company Books. ISBN 0-385-03556-X

Pautan luar[sunting | sunting sumber]