Wani Ardy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wani Ardy
Nama lahirNur Syazwani binti Abdul Rahim
Kelahiran (1984-10-25) 25 Oktober 1984 (umur 39)
Kuala Lumpur, Malaysia
Genretrip hop, puisi lirik, akustik
PekerjaanPenulis, penyanyi, penulis lagu
InstrumenVokal, gitar, peking
Tahun aktif2006-kini
Syarikat rakaman
Bebas
Pengkarya berkait
Yuna, Fynn Jamal, Ana Raffali, Liyana Fizi

Nur Syazwani Abdul Rahim atau lebih dikenali sebagai Wani Ardy (lahir 25 Oktober 1984) ialah seorang penulis kreatif dan penyanyi-penulis lagu bebas Malaysia. Beliau dilahirkan di Kuala Lumpur dan dibesarkan di Subang Jaya, Selangor. Wani menyifatkan muzik beliau sebagai puisi akustik dan lirik.[1]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Wani tidak membesar dalam persekitaran artistik, atau muzik. Bapanya berasal dari keluarga agama Johor manakala ibunya yang berasal dari Singapura sentiasa menjadi sangat tegas tentang pendidikan beliau. Walaupun ayahnya adalah seorang pemuzik semasa beliau menuntut di Universiti Malaya dan ibunya adalah seorang guru Bahasa Inggeris, pekerjaan mereka berubah sebaik sahaja mereka mempunyai anak-anak.

Tidak seperti adik-beradik dan sepupunya, Wani lakukan agak buruk di sekolah, menggambarkan dirinya sebagai "pelajar yang perlahan" dan "kanak-kanak yang nakal dan degil yang tidak akan belajar apa yang dia tidak suka". Ibunya akhirnya membenarkan beliau untuk memilih jalan sendiri selepas beliau lulus Sijil Pelajaran Malaysia dengan keputusan sederhana (dia hanya cemerlang dalam Kesusasteraan Inggeris dan Sejarah).

Wani adalah yang pertama dalam keluarga konvensional yang besar itu untuk meneruskan seni dan kesusasteraan. Dalam usaha untuk lebih menghargai latar belakang Salatiga, dia mula menggunakan nama Guritno Purwakanti sebagai nama samaran beliau.

Pendidikan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Setelah tamat ijazah sarjana muda dalam seni persembahan, penulisan skrin, dan seni skrin dengan kepujian kelas pertama, Wani kemudiannya berkhidmat sebagai penulis skrip di Red Communications. Bekerjasama dengan host-penulis-pelakon Rafidah Abdullah, dia menulis skrip untuk beberapa episod Gol & Gincu The Series, Goda dan program kanak-kanak Number Squad. Dia melakukan "captioning" untuk beberapa episod 3R, Sadiq & Co., Breeze Padang Pintar, serta sari kata untuk filem KAMI The Movie di bawah Redfilms. Beliau kemudian menjadi pensyarah di Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur, mengajar pengajian filem dan bahasa asas bahasa Inggeris. Kemudian beliau berpindah ke Universiti Teknologi MARA, mengajar penulisan skrip, penulisan fiksyen, puisi, dan lirik dalam Fakulti Filem, Teater, & Animasi.

Wani selesai ijazah sarjana beliau dalam penulisan kreatif di Universiti Macquarie dan telah kembali kepada kerja sepenuh masa beliau sebagai pensyarah. Beliau juga mengetuai pasukan penyelidikan untuk filem epik yang akan datang; sebuah projek kerjasama antara Malaysia dan Australia.

Muzik dan sastera[sunting | sunting sumber]

Wani mula menulis cerpen pada usia 7; mengarang puisi, lirik dan melodi pada usia 16. Beliau telah menyanyikan lagu-lagu beliau yang asal sejak tahun 2002, kedua-dua individu dan dalam kumpulan dalam Malaysia dan Australia (Sydney).

Walaupun memetik KT Tunstall, Sia, Nick dan Liesl, Sara Bareilles, dan The Musim Swell sebagai inspirasi beliau, Wani menjadikan Yusuf Islam sebagai idola peribadinya.

Sahabat muzik beliau terawal adalah Shukor Fuad yang dia mempunyai band dengan dinamakan Boneca. Single mereka Cela (dinyanyikan oleh vokalis Nazila Abu Zaidi, yang ditulis dan digubah oleh Wani) meningkat agak popular bahawa ia telah disiarkan oleh pelbagai stesen radio tempatan tanpa persetujuan mereka. Hari ini beliau adalah sassionist band beliau The Guitar Polygamy termasuk suaminya, Syafiq Zakaria yang merupakan seorang percussionist.

Lagu-lagu beliau telah secara ringkas dipaparkan dalam drama bersiri Blogger Boy dan drama realiti Gadis Semasa Sunsilk.

Pada tahun 2011, lagu Wani, Hujan telah dipilih untuk dimainkan sepanjang bulan Mei di Dandelion Radio, stesen radio internet yang diasaskan pada Jun 2006 dengan tujuan untuk meneruskan legasi muzik DJ popular dan berpengaruh BBC Radio 1 John Peel. Stesen ini mengambil namanya daripada syarikat rakaman British Dandelion Records ditubuhkan dan dikendalikan oleh Peel antara tahun 1969 dan 1972.

Pada akhir tahun yang sama, Wani menulis dan menggubah beberapa lagu untuk teater muzikal diadakan di Pusat Seni Persembahan Kuala Lumpur. Dihasilkan oleh Dato' Faridah Merican dan diarahkan oleh Joe Hasham, Gadis Malaysia digelar "muzik yang paling glamor tahun" dan menerima maklum balas positif daripada media, pengkritik dan teater secara umum. Lagunya What Is This Feeling dan Now You See Me, Now You See Me More telah dirakamkan dan dimuatkan dalam album soundtrack.

Selain menulis, mengajar, menyanyi, mengatur, serta mengambil bahagian dalam pasaran buku dan acara-acara seni di sekitar Lembah Klang, Wani sedang membantu suaminya dengan perniagaan keluarga mereka; Aftertwelve Studio, syarikat bunyi tetulang langsung dan Gravy Baby!, restoran masakan Malaysia dengan set akustik streaming. Bersama-sama dengan beberapa rakan-rakan, dia juga telah membentuk sebuah label kecil; Kaos Malaya yang memberi tumpuan kepada menjual t-shirt, karya seni, dan buku-buku.

Selepas menyertai kumpulan penulis wanita untuk antologi pada tahun 2009, Wani mengeluarkan koleksi sendiri puisi dan prosa; Langit Vanilla pada tahun 2011. Abdul Ghafar Ibrahim, pemenang Anugerah Penulis Asia Tenggara 2005, menyifatkan tulisan-tulisan beliau sebagai "jujur, menegak berat, berkesan, bertenaga, sinergi, tulen, bersahaja dan penuh dengan mesej yang kuat."

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Sambil mengakui bahawa kemahiran gitar beliau adalah "sangat asas" dan penulisan adalah sesuatu yang dia "tidak dapat lari daripada", Wani menetapkan menjadi pensyarah sebagai keutamaan beliau lebih sebagai seorang penyanyi-penulis lagu. Beliau menggariskan muzik sebagai "hanya pelarian dari kenyataan saya, terapi saya."

Pada tahun 2010, beliau membuat keputusan untuk memakai tudung di atas pentas yang membawa kepada kritikan dan spekulasi, terutamanya membandingkan beliau dengan Yuna. Ketika ditemui Esquire Malaysia mengenai perkara ini, Wani menjawab, "Saya benar-benar tidak mampu untuk menghabiskan masa saya memuaskan orang yang telah memutuskan untuk stereotaip saya. Apa yang saya boleh lakukan adalah berdoa dan berharap mereka akan melihat apa yang ada di kepala saya dan bukan apa yang di atas kepala saya."[2]

Wani disahkan menghidap Sindrom Mayer–Rokitansky–Küster–Hauser (MRKH) pada usia 18 tahun; gangguan kongenital yang berlaku kepada satu dalam setiap 5000 wanita.[3]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

  • Senikatawati, EP (2008)
  • Meanwhile, EP (2010)
  • Langit Vanilla, single (2012)
  • Raskat, LP (2020)

Kemunculan[sunting | sunting sumber]

  • Tiga Venus, Kompilasi (2009) Artis: Ana Raffali, Fynn Jamal, Wani Ardy
  • Mighty Melody: Malaysia Indie Scene, Kompilasi (2011) Artis: Yuna, Liyana Fizi, Wani Ardy, Ferns, Furniture, Love/Comes, The Hollows, Couple, Nicestupidplayground, Khottal, Romancesa, The Sofa Sessions, The Drives, Crashin' Butterfliez, Poppy, The Fridays

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

  • Perempuan Simpanan, antologi penulis wanita (2009)
  • Langit Vanilla, koleksi puisi dan prosa (2011)
  • Mesin Cahaya Masa, koleksi puisi dan prosa (2014)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rujukan berikut:
    1. Jason (15 Julai 2009). "Rock N Roll Kot?". Junk.
    2. Kwan, Brian (April 2009). "Backstage with... Wani Ardy". Time Out Kuala Lumpur.
    3. Yap, Adrian (30 Oktober 2009). "Labour of love". The Star.
    4. Yap, Adrian (Januari 2010). "The lone gunmen". Time Out Kuala Lumpur.
  2. ^ Wani Ardy: "You think you choose love but to me, love chooses you. (27 June 2011). Esquire Malaysia.
  3. ^ Suraya Roslan (10 Februari 2019). Tabah seorang wanita ‘istimewa’ Harian Metro. Dicapai pada 19 Februari 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]