Zoonosis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Zoonosis adalah jangkitan yang disebarkan di antara haiwan vertebrata dan manusia atau sebaliknya [1]. Zoonosis mendapat perhatian secara global dalam beberapa tahun terkini baik mengenai epidemiologi, mekanisme penghantaran penyakit dari haiwan ke manusia, diagnosa, pencegahan dan kawalan [2].

Zoonosis
Pengelasan dan sumber luaran
Gambar anjing dengan penyakit anjing gila.
P. Data Penyakit28555
MeSHD015047
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan Penafian perubatan

Zoonosis (/[invalid input: 'icon']ˌz.əˈnss/) atau zoonose[3] merupakan sebarang penyakit berjangkit yang boleh menular antara spesies (dalam sesetengah kes, melalui vektor) dari haiwan pada manusia atau dari manusia pada haiwan (yang kemudian kadangkala dipanggil zoonosis songsang atau anthroponosis). Dalam kajian merangkumi 1,415 pathogen yangdiketahui menjejaskan manusia, 61% adalah zoonotik.[4] Kemunculan pathogen pada spesies hos baru dikenali sebagai pencerobohan penyakit.

Kemunculan bidang silangdisplin bagi perubatan konservasi, yang menyatukan perubatan manusia dan veterinari, dan sains persekitaran, kebanyakannya berkenaan zoonoses.

Daftar separa pembawa[sunting | sunting sumber]

Templat:Infectious disease Daftar separa agen yang mampu membawa organism berjangkit yang mungkin zoonotik disenaraikan di bawah. Xenozoonosis merupakan zoonosis disebar oleh xenotransplantation (pemindahan antara spesies).

Templat:ColBreak

Templat:ColBreak

Templat:EndMultiCol

Daftar agen berjangkit[sunting | sunting sumber]

Zoonoses boleh disenaraikan menurut agen jangkitan:

Daftar separa zoonoses[sunting | sunting sumber]

a transmissible spongiform encephalopathy (TSE)
from bovine spongiform encephalopathy (BSE) or "mad cow disease"

Templat:ColBreak

Templat:ColBreak

Templat:EndMultiCol

Zoonoses lain mungkin:

  • Glanders
  • SARS (kemungkinan; musang teggalung boleh merebakkan penyakit, atau mendapatkannya dari manusia.)

Sejarah perkembangan penyakit zoonotik[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan zaman prasejarah manusia dihabiskan sebagai kumpulan kecil pemburu-pengumpul; kumpulan ini jarang lebih besar dari 150 individu, dan jarang berhubung dengan kumpulan lain. Disebabkan ini, penyakit epidemik atau pandemik, yang bergantung kepada pergaulan berterusan manusia yang tidak membentuk tindak balas imunisasi, dengan itu cenderung pupus selepas serangan pertama pada pupulasi. Untuk terus hidup, pathogen biologi perlu wujud sebagai jangkitan kronik, kekal hidup pada hos untuk tempoh yang panjang, atau memiliki takungan semulajadi bukan manusia dalam mana untuk hidup sementara menunggu hos baru lalu. Malah, bagi kebanyakan penyakit 'manusia', manusia sebenarnya merupakan mangsa kemalangan dan hos jalan mati. (Ini merupakan benar bagi penyakit anjing gila, antrax, tularemia, virus Nil Barat, dan banyak yang lain). Dengan itu, kebanyakan perkembangan manusia berkait dengan penyakit zoonotik, bukan epidemik.

Kebanyakan penyakit moden, malah penyakit epidemik, bermula sebagai penyakit zoonotik. Ia sukar untuk memastikan bila penyakit melompat dari haiwan lain pada manusia, tetapi terdapat bukti yang baik bahawa measles, smallpox, influenza, HIV, dan diphtheria sampai pada kita melalui jalan ini. Selsema, dan tuberculosis mungkin juga bermula pada spesies lain.

Di zaman moden, zoonoses tarikan praktikal kerana is sering kali penyakit yang tidak dikenali sebelumnya atau memiliki peningkatan keganasan pada populasi tanpa iminisasi. Virus Nil Barat muncul di Amerika Syarikat pada 1999 di kawasan Bandar New York, dan bergerak melalui negeri pada musim panas 2002, menyebabkan banyak penderitaan. Wabak Bubonik merupakan penyakit zoonotik,[5] sama juga salmonella, Rocky Mountain spotted fever, dan penyakit Lyme.

Punca utama yang menyumbang pada kemunculan pathogen zoonotik baru pada populasi manusia adalah peningkatan hubungan antara manusia dan haiwan liar (Daszak et al.., 2001). Ini boleh disebabkan aktiviti manusia menceroboh ke kawasan liar atau pergerakan haiwan liar ke kawasan aktiviti manusia akibat gangguan anthropologikal atau persekitaran. Contoh sebegini adalah wabak virus Nipah di semenanjung Malaysia pada tahun 1999,apabila perladangan babi intensif menceroboh ke kawasan habitat semulajadi keluang yang membawa virus. Kejadian limpahan yang tidak dikenalpasti menyebabkan jangkitan pada populasi babi yang bertindak sebagai hos penguat, akhirnya menjangkitkan virus pada peladang dan menyebabkan kematian 105 orang (Field et al.., 2001).

Sama juga, pada masa kini selsema burung dan virus Nil Barat telah melimpah pada populasi manusia kemungkinannya akibat interaksi antara hos pembawa dan haiwan peliharaan. Haiwan banyak bergerak seperti kelawar dan burung mungkin mewakili risiko pemindah zoonotik lebih tinggi berbanding haiwan lain disebabkan dengan mudah ia mampu bergerak ke kawasan habitat manusia.

Penyakit seperti malaria, schistosomiasis, buta sungai, dan untut bukan zoonotik, sungguhpun ia disebarkan melalui serangga atu menggunakan vector hos perantaraan, kerana ia bergantung pada hos manusia pada sebahagian kitaran hayat mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Soejodono, Roso (2004). Zoonosis. Bogor: Laboratorium Kesmavet Fakultas Kedokteran Hewan IPB. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ Acha, PN (2003). Zoonoses and Communicable Diseases Common to Man and Animals 3rd Edition Volume III Parasitoses. Washington: Pan American Health Organization. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ Zoonose ambilan dari perkataan bahasa Greek zoon "haiwan" dan nosos "penyakit"; zoonosis berciri tambahan tidak adil -is (hasilan dari -σις "proses, trait").
  4. ^ Taylor et al. 2001 Faktor risiko bagi kemunculan penyakit manusia Philosophical Transactions of the Royal Society B 356(1411):983-9.
  5. ^ Meerburg BG, Singleton GR, Kijlstra A (2009). "Rodent-borne diseases and their risks for public health". Crit Rev Microbiol. 35 (3): 221–70. doi:10.1080/10408410902989837. PMID 19548807.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.