Candi Jawi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 7°39′45″S 112°40′11″E / 7.66250°S 112.66972°E / -7.66250; 112.66972

Candi Jawi di Prigen, Pasuruan, Jawa Timur, pangkalnya diperbuat daripada batu hitam, manakala bahagian atasnya diperbuat daripada batu putih.

Candi Jawi (Indonesia: Candi Jawi, nama asal: Jajawa) ialah Hindu-Buddha candi (kuil) bertarikh dari akhir abad ke-13 Singhasari kerajaan. Candi ini terletak di lereng timur Gunung Welirang, desa Candi Wates, Kecamatan Prigen, Pasuruan, Jawa Timur, Indonesia, kira-kira 31 kilometer ke barat bandar Pasuruan atau 41 kilometer ke selatan Surabaya.[1] Candi yang terletak di jalan utama antara Kecamatan Pandaan – Kecamatan Prigen dan Pringebukan. Kuil itu dianggap sebagai tempat pemujaan Hindu-Buddha, namun kuil itu sebenarnya didedikasikan sebagai kuil jenazah untuk menghormati Raja Kertanegara, raja terakhir Singhasari. Dipercayai bahawa abu almarhum raja juga diletakkan di dua lagi kuil iaitu kuil Singhasari dan kuil Jago.

The Nagarakretagama canto 56 menyebut candi ini sebagai Jajawa. Raja Kertanegara dari Singhasari memerintahkan pembangunan candi ini untuk menyediakan tempat pemujaan bagi penganut aliran Siwa-Buddha, sebuah agama sinkretis yang dinaungi oleh raja.[1]

Seni Bina[sunting | sunting sumber]

Perkarangan kuil berukuran 40 x 60 meter persegi, dikelilingi dalam dinding bata merah setinggi 2 meter. Kuil ini dikelilingi oleh parit yang dipenuhi dengan tumbuhan teratai berbunga. Kuil ini berukuran 24.5 meter tinggi dengan tapak strukturnya berukuran 14.2 x 9.5 meter.[1] Struktur kuilnya tinggi dan langsing dengan bumbung menjulang tinggi yang surut dinobatkan dengan gabungan puncak kubus dan stupa. Pintu bilik sel utama dan tangga utama menghadap ke timur.

Huraian Nagarakretagama[sunting | sunting sumber]

Maket kuil Jawi di Muzium Trowulan.

Menurut Nagarakretagama, pada tahun 1359 M, sekembalinya dari lawatan lanjutan ke wilayah timur, Raja Hayam Wuruk Majapahit singgah di kuil Jajawa (Jawi) di Pandaan, di kaki Gunung Welirang. Tujuannya adalah untuk meletakkan persembahan di kuil moyangnya Kertanagara, raja terakhir Singhasari, yang dalam ingatan kuil itu telah dibina. Nagarakretagama menerangkan dengan terperinci tentang kemegahan kawasan suci itu. Monumen utama, khususnya, adalah unik kerana ia adalah tempat perlindungan Shivaite yang dinobatkan dengan perhiasan Buddha. Oleh itu, ia mencerminkan dengan jelas falsafah agama maju yang dihuraikan oleh Kertanagara, yang dikatakan pada kematiannya, telah kembali ke alam 'ShivaBuddha'. Kuil itu selanjutnya mengandungi dua patung mayat raja, mewakili intipati kedua-dua agama. Namun, seperti yang dijelaskan oleh Prapanca dalam puisinya, imej Buddha Akshobya telah hilang secara misteri ketika monumen itu telah disambar petir pada tahun 1331. Walaupun menyesali bahawa patung itu telah lenyap, ia telah diterima sebagai tanda keagungan Buddha. manifestasi, Śūnyatā ketiadaan atau ketiadaan.[2]

Terdapat juga patung Shivaite lain yang ditemui di ceruk kuil, seperti imej Nandisvara, Durga, Ganesha, Nandi dan Brahma , walau bagaimanapun patung-patung ini telah dikeluarkan dan disimpan di muzium. Patung Durga disimpan di Muzium Mpu Tantular, Surabaya, manakala selebihnya disimpan di Muzium Trowulan. Patung Brahma bagaimanapun hilang, mungkin pecah berkeping-keping kerana serpihan patung itu boleh ditemui di bilik stor kuil. Kuil itu telah menjalani projek pemulihan dua kali, yang pertama dijalankan antara 1938–1941 dan yang kedua pada 1975–1980. Projek pembinaan semula kuil siap pada tahun 1982.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Candi Jawi". Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2013. Dicapai pada 21 Februari 2013. Invalid |url-status=mati (bantuan)
  2. ^ "Shiwa – Buddha". East Java.com, Memory of Majapahit. Dicapai pada 21 Februari 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Kuil Hindu di Indonesia Templat:Kuil Buddha di Indonesia

Templat:Hindudharma