Atari Jaguar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Atari Jaguar
PembangunAtari Corporation
PengilangIBM
JenisKonsol permainan video
GenerasiGenerasi kelima
Ketersediaan runcitAmerika Syarikat 15 November 1993
Jepun 21 November 1994
MediaKatrij ROM

Atari Jaguar merupakan sebuah konsol permainan video yang telah dibangunkan oleh syarikat permainan video Atari Corporation. Konsol ini merupakan konsol terakhir yang dibangunkan di bawah jenama Atari[1], dikeluarkan di kawasan Amerika Utara pada bulan November 1993. Konsol ini dibangunkan dengan menggunakan teknologi 64-bit, namun ianya dikeluarkan bertujuan untuk bersaing dengan pasaran konsol 16-bit pada ketika itu iaitu Sega Genesis, Super Nintendo Entertainment System dan 3DO Interactive Multiplayer

Pembangunan konsol Atari Jaguar bermula sekitar tahun 1990-an, dan telah direka oleh sebuah syarikat pengeluar komponen komputer yang berpangkalan di United Kingdom, Flare Technology[2]. Syarikat Flare Technolgy telah ditugaskan untuk mereka dua jenis konsol; Atari Panther yang akan bersaing dengan konsol Sega Genesis dan Super Nintendo Entertainment System, manakala konsol Jaguar pula mempunyai spesifikasi yang teramat maju[2]. Oleh kerana masa pembangunan konsol Jaguar terlalu cepat, pembangunan konsol Panther dibatalkan dan tarikh pelancaran konsol Jaguar dipercepatkan[3].

Konsol ini dikritik kerana memiliki reka bentuk alat pengawal yang terlalu kompleks dan kualiti permainan video yang tidak begitu baik[4]. Konsol ini menggunakan beberapa cip mikropemproses yang sangat kompleks menyebabkan pembangunan permainan video menjadi lebih sukar serta kekurangan sokongan dari pihak ketiga. Hanya 67 permainan video sahaja dikeluarkan untuk konsol ini.


Spesifikasi[sunting | sunting sumber]

Konsol Jaguar memiliki beberapa cip mikropemproses yang setiap satunya menjalankan beberapa fungsi dalaman.

Cip mikropemproses "Tom" merupakan cip mikropemproses grafik berkelajuan 26.59 MHz merupakan cip RISC 32-bit. Walau bagaimanapun, kebanyakkan kesan grafik dalam permainan video dijana berdasarkan kepada perisian yang terdapat dalam permainan video tersebut. Teras cip ini juga mempunyai beberapa set aturcara tambahan yang akan digunakan untuk operasi 3D.

Cip mikropemproses "Jerry" merupakan cip yang memproses signal digital atau audio berkelajuan 26.59 MHz. Teras cip ini mempunyai set aturcara tambahan yang digunakan untuk operasi audio. Cip ini mampu menjana kualiti audio berteraskan CD dari jenis stereo, namun begitu kuantiti saluran suara terhad mengikut perisian di dalam permainan video. Cip ini juga digunakan untuk mengawal gerakan dari alat pengawal kayu ria.

Cip mikropemproses Motorola 68000 digunakan untuk mengurus cip "Tom" dan "Jerry" dan mempunyai kelajuan 13.295 MHz.


Sistem teras
Cip mikropemproses Utama: Motorola 68000 berkelajuan 13.295 MHz
Cip 1: "Tom" (grafik) berkelajuan 26.59 MHz
Cip 2: "Jerry" (audio) berkelajuan 26.59 MHz
RAM 2 MB
RAM video *tidak diketahui*
Grafik dan suara
Palet warna 16.8 billion warna
Resolusi skrin 800px x 576px
Jenis audio 16-bit stereo


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Crawley, Dan (25 April 2013). "Consoles that won't die: The Atari Jaguar". Venture Beat. Dicapai pada 1 November 2015.
  2. ^ a b Lyon, Tony (12 Mac 2010). "The Atari Jaguar System – A Real Cult Classic". Retro Videogame System. Dicapai pada 1 November 2015.
  3. ^ Scimeca, Dennis (27 Mac 2015). "How Atari paved the way for mobile gaming". The Week. Dicapai pada 1 November 2015.
  4. ^ "Atari Jaguar and Atari Jaguar CD (1993 - 1996)". Video Game Critic. Dicapai pada 1 November 2015.