Crookshanks

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Watak Harry Potter
Crookshanks
Crookshanks
Jantina Jantan
Spesis Kucing/Kneazle
Pemilik Hermione Granger
Kuasa istimewa Dapat mengetahui Animagus
Kemunculan pertama Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Crookshanks adalah kucing peliharaan Hermione Granger dalam novel cereka Harry Potter. Hermione membeli Crookshanks dalam buku ketiga, Harry Potter dengan Banduan Azkaban. Crookshanks digambarkan memiliki bulu berwarna perang jingga, ekor seperti botol, dan berkaki pendek gemuk. Mukanya juga kelihatan seperti dipenyek, yang diiilhamkan dari seekor kucing yang dilihat oleh J. K. Rowling yang memiliki muka sepertinya iaitu seolah-olah seleper dinding (kemungkinan kucing parsi).

Hermione membeli Crookshanks di kedai binatang peliharaan di Diagon Alley kerana kasihan tiada seorang pun yang mahu membelinya disebabkan mukanya yang seperti itu. Namun, tanpa memandang alasannya itu, Hermione kemudian menjadi sangat rapat dengan kucingnya dan sebaliknya hinggakan kehadiran Crookshanks di sesuatu tempat membolehkan Harry tahu akan kehadiran Hermione di situ.

Crookshanks juga memiliki keturunan haiwan ajaib Kneazle yang mempunyai kepintaran sehingga ia mampu mengenalpasti perbezaan antara Animagus seperti Scabbers belaan Ron. Sirius Black yang juga Animagus dapat meyakinkan Crookshanks untuk membantunya kerana sifat kucing itu. Ketika Ron mendapat burung hantu, dia turut meminta Crookshanks mengenalpasti untuknya.

Crookshanks juga memiliki kebencian terhadap penipuan dan pembohongan. Binatang ini akan merenung seolah-olah tidak setuju ketika Harry dan Ron ingin mengabaikan kerja rumah mereka, dan mengingatkan mereka akan Hermione.

Nama "Crookshanks" bermaksud "tulang kering yang bengkok". Kucing ini digambarkan memiliki kaki yang bengkok dalam pemunculan pertama kalinya dalam siri ini.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]