Lane Cove National Park

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lane Cove National Park
New South Wales
Koordinat33°47′01″S 151°08′19″E / 33.78361°S 151.13861°E / -33.78361; 151.13861Koordinat: 33°47′01″S 151°08′19″E / 33.78361°S 151.13861°E / -33.78361; 151.13861
Ditubuhkan1938 (1938)[1]
Kawasan3.72 km2 (1.4 sq mi)[1]

Taman Nasional Lane Cove adalah taman nasional taman negara yang terletak di dalam Sydney di New South Wales, Australia ]]. Taman nasional 372-hektar (920-ekar) terletak sekitar 10 kilometer (6.2 bt) utara-barat daerah perniagaan pusat Sydney. Taman ini terdiri daripada tanah berhampiran tebing Sungai Lane Cove, yang mengalir secara amnya ke tenggara ke Pelabuhan Sydney. Ia juga meluas ke pinggir Pennant Hills dan Wahroonga.

Ciri dan lokasi[sunting | sunting sumber]

Taman ini termasuk kawasan tanah yang merupakan sebahagian daripada Majlis Ku-ring-gai, Kota Ryde, Ryde dan Hornsby, kawasan kerajaan tempatan dengan kawasan kecil di Willoughby, Lane Cove dan Perbandaran Hunter's Hill kawasan kerajaan tempatan di tebing sungai yang paling rendah. Taman ini dikelilingi oleh semua pihak oleh kawasan pinggir bandar yang maju dan kecuali kawasan barat laut yang lebih tinggi tidak lebih dari satu kilometer lebarnya. Kebanyakan taman adalah medan yang agak lasak di lereng lembah sungai dan diliputi oleh belukar padat. Ciri-ciri belukar berbeza-beza bergantung kepada tanah dan topografi. Bahagian taman dipengaruhi oleh serangan rumpai.

Bahagian tengah taman, antara De Burghs Bridge di Jalan Ryde dan Fullers Bridge, telah diketepikan sebagai sebuah taman pada tahun 1920-an dan dibangunkan dengan kawasan berkelah yang diselubungi belukar di sepanjang tebing sungai. Kebanyakan kawasan perkelahan ini terletak di antara jambatan Jalan Fuller dan jalan menuju ke Taman Pelancong. Utara ketika ini kawasan menjadi lebih lasak dan tidak ada kawasan berkelah sehingga kawasan Tunks Hill (sebelum ini dikenali sebagai Ladang Tunks) yang jauh dari sungai di sebalik taman semaian di Jalan Lane Cove.

A weir telah dibina pada tahun 1930-anref name="POM" /> di dekat Fullers Bridge yang menukarkan bahagian tengah sungai dari air pasang surut ke kawasan air tawar dengan paras air tetap yang sesuai untuk kegunaan riadah di perahu dayung dan kanu. Kawasan ini diuruskan oleh kepercayaan dan dipanggil Lane Cove River Park. Pada tahun 1982, Kerajaan New South Wales mengambil alih kawalan langsung taman itu yang kemudian dipanggil Lane Cove Regional Park. Pelbagai kawasan berhampiran tanah kerajaan yang belum dibangunkan berhampiran sungai hulu dan hilir dari kawasan pusat termasuk kawasan sekitar Pennant Hills Park juga telah ditambah ke taman negara. Ia kemudiannya dinamakan semula sebagai Taman Negara Lane Cove pada tahun 1992.[1]

Ladang ikan telah dibina di sebelah pelopor untuk membolehkan bass Australia untuk mengakses kawasan pembiakan air tawar di hulu pelopor. Memancing dibenarkan di bahagian Sungai Lane Cove sebagai sekatan yang dikendalikan oleh Jabatan Industri Utama NSW.[2]

Taman Negara Lane Cove popular dengan pejalan kaki, joggers dan penunggang basikal. Taman Pelancong Sungai Lane Cove, yang dikendalikan oleh Perkhidmatan Taman Negara & Hidupan Liar NSW, terletak di Taman Negara Lane Cove.

Trek berjalan kaki utama di sepanjang Sungai Lane Cove merupakan sebahagian daripada Great North Walk dari Sydney CBD ke Newcastle. Trek ini menggabungkan beberapa trek lama yang, dalam banyak kes, laluan penebangan lama.

Sebuah cendawan jarang Hygrocybe aurantipes ditemui di Taman Negara Lane Cove pada tahun 1990.

Masalah bandar yang menjejaskan Taman[sunting | sunting sumber]

Kedudukan taman di tengah-tengah metropolis utama memerlukan kompromi antara keinginan sosial untuk mengekalkan persekitaran yang murni, dan kebutuhan untuk pembangunan kota. Dua contoh kompromi ini ialah:

  1. Lebuh raya M2 melintasi Taman Negara di Epping dan kelihatan jelas untuk kilometer ke padang belukar yang mengembara bersama Terry's Creek.
  2. Pada tahun 2014 Sydney Water mula membina semula seksyen 3.3 paip air sisa di sebelah Terrys Creek, dan berjalan melalui padang belukar antara Forrester Park, Eastwood dan Waterhole Browns di Taman Negara Lane Cove, South Turramurra. Ini melibatkan peningkatan laluan akses ke saluran paip.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Lane Cove National Park: Plan of Management" (PDF). NSW National Parks & Wildlife Service (PDF). Government of New South Wales. Ogos 1998. ISBN 0-7310-7658-3. Dicapai pada 26 Oktober 2014.
  2. ^ Sydney Harbour and Northern beaches recreational fishing guide Diarkibkan 28 Mac 2014 di Wayback Machine

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:National Parks of New South Wales