Makan malam sajian penuh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Makan malam sajian lengkap)

Makan malam sajian penuh ialah makan malam yang terdiri daripada hidangan pelbagai. Dalam bentuk yang paling mudah, ia boleh terdiri daripada tiga atau empat kursus, seperti pembuka selera, hidangan ikan, entrée, hidangan utama dan pencuci mulut.

Bentuk[sunting | sunting sumber]

Presentation is focused on the platter

Dalam santapan secara formal, makan malam sajian penuh boleh terdiri daripada 5, 6, 8, 10, 12, atau 16 hidangan, dan, dalam bentuk yang melampau, telah diketahui mempunyai dua puluh satu hidangan. Dalam acara makan dengan lebih formal ini, hidangan dirancang dengan teliti untuk melengkapi antara satu sama lain secara gastronomi. Hidangannya lebih kecil dan disajikan satu demi satu untuk keseluruhan malam yang panjang, sehingga tiga, empat atau lima jam, dan mengikuti kelaziman perancangan menu yang telah diwujudkan selama bertahun-tahun. Kebanyakan hidangan (tidak termasuk beberapa hidangan ringan seperti sorbet) dalam kebanyakan makan malam sajian penuh biasanya dipasangkan dengan wain, bir, minuman keras, atau spirit yang lain.

Dalam layanan à la russe, hidangan dibawa ke meja dalam urutan dan hanya pinggan kosong yang terletak di hadapan setiap tetamu. Hidangan disaji atas pinggan besar dan setiap orang membuat pilihan dari pelbagai hidangan, dan mengisi pinggannya sendiri. Persembahan makanan adalah kemahiran yang tertumpu kepada pinggan besar. Pinggan berisi tidak pernah diletakkan di hadapan tetamu kerana itu akan membayangkan jumlah makanan yang dihadkan untuk setiap orang. Tetamu diharapkan untuk memilih apa sahaja yang mereka suka dan makan sebanyak mana yang mereka mahu.

Persembahan memberi tumpuan kepada bahagian individu

Dalam layanan à la française, makanan dihidangkan "gaya keluarga" dengan semua hidangan di atas meja pada masa yang sama. Setiap orang ambil makanan itu sendiri sendiri maka semua hidangan tidak disajikan pada suhu optimum. Sebagai alternatif, gaya bufet adalah variasi penyajian Perancis di mana semua makanan boleh didapati dengan suhu yang betul, di dalam ruang yang disediakan selain dari meja makan. Tetamu berulang-alik ke bufet untuk dihidangkan atau kadang-kadang melayan diri, dan kemudian membawa pinggan mereka kembali ke meja makan.

Dalam santapan secara formal Amerika, setiap kursus dihidangkan berurutan. Tetamu dihidangkan dengan pinggan yang telah diisi dengan makanan dalam jumlah individu. Kadang-kadang, tetamu mendapat peluang untuk memilih antara entrée vegetarian atau daging, tetapi tidak semestinya. Tidak ada peluang untuk meminta sesuatu yang berbeza, atau untuk meminta lebih daripada satu hidangan tunggal. Kerana tidak ada pinggan besar, persembahan makanan memberi tumpuan kepada bahagian individu, dihiasi dengan mahir untuk kelihatan seperti seni, di mana setiap pinggan adalah karya.

Tetapan meja[sunting | sunting sumber]

Barangan perak ditetapkan gaya Paris (bucu tajan dan lekuk diterbalikkan). Penerangan di terangkan dalam perenggan sebelah.

Susun atur meja boleh menjadi rumit. Lebih banyak tetapan formal kadang kala termasuk semua barangan perak dan barangan kaca yang akan diperlukan untuk keseluruhan sajian, dan menyusun atur barangan perak supaya alat-alat yang paling luar digunakan untuk hidangan terawal yang terdapat pada menu. Dalam skim ini, apabila pengunjung dihidangkan hidangan pertama, mereka boleh bergantung kepada susunan dari luar ke dalam untuk kegunaan yang betul.

Mengikut contoh tetapan di dalam gambar sebelah, berikut adalah hidangan yang bakal dihidangkan dengan susunan perkakasan:

  • Hidangan: roti akan dihidangkan sepanjang sajian (pisau roti adalah pada tempat letak pisau di sebelah pinggan roti dan terdapat mentega individu dengan penutup}
  • Dihidangkan dengan minuman beralkohol syeri (gelas syeri)
  • Caviar amuse bouche (sudu kaviar ibu mutiara)
  • Escargot hors-d'oeuvre (garpu escargot; penyepit escargot dihidangkan dengan piring)
  • Koktel udang (garpu koktel)
  • Dihidangkan dengan wain putih (gelas wain putih)
  • Hidangan sup (sup sudu)
  • Hidangan ikan (pisau ikan dan garpu; piring berbentuk sabit untuk tulang bersebelahan)
  • Hidangan udang kara (penguis udang kara; keropok udang kara dihidangkan dengan piring)
  • Disaji dengan wain merah (gelas wain merah)
  • Hidangan entrée (garpu dan pisau hidangan utama)
  • Pembersih lelangit (garpu ais krim di bahagian atas tetapan)
  • Hidangan relevé (utama) (pisau dan garpu daging)
  • Hidangan salad dihidangkan pada akhir santapan gaya Eropah (garpu dan pisau salad; garpu salad sebenar mempunyai angga kiri tebal)
  • Mangkuk jari (tidak ditunjukkan)
  • Dihidangkan bersama digestif champagne kering (gelas champagne tinggi):
  • Hidangan keju dan kacang (pisau keju dan pengambil kacang)
  • Hidangan pencuci mulut (garpu dan sudu pencuci mulut; dihidangkan dengan kopi/teh tidak ditunjukkan)
    • Turut termasuk adalah bekas garam kristal individu dengan sudu dan penggoncang lada kristal bertutup perak sterling. Alas meja dan makan malam napkin adalah linen Ireland sebenar dan pemegang lilin adalah pewter sebenar.

Skim alternatif mengatur tetapan tempat supaya hanya alat yang diperlukan untuk satu atau dua hidangan muncul dalam sekitaran meja. Apabila makan malam berlangsung dan hidangan baru tiba, alat yang telah digunakan dikeluarkan dengan pinggan mangkuk, dan barangan perak baru diletakkan bersebelahan dengan pinggan. Skim ini biasa digunakan apabila makan malam ditawarkan secara à la carte, supaya kegunaan yang paling sesuai dipilih berdasarkan hidangan yang diberikan. Sebagai contoh, sesetengah pengunjung boleh memesan sup cair dan yang lain boleh memesan sup pekat berkrim. Memandangkan setiap sup ini mempunyai sudu yang tersendiri, ia akan dianggap tidak wajar dan tidak praktikal untuk meletakkan sudu yang mungkin tidak diperlukan atau betul.

Contoh santapan[sunting | sunting sumber]

Penumpang kelas pertama di atas kapal laut malang R.M.S. Titanic dihidangkan juadah sepuluh hidanan:[1]

Hidangan Pertama

Hidangan Kedua

Hidangan Ketiga

Hidangan Keempat

Hidangan Kelima

Hidangan Keenam

Hidangan Ketujuh

Hidangan Kelapan

Hidangan Kesembilan

Hidangan Kesepuluh

Satu contoh makan malam dua puluh satu hidangan berikut:

  1. Pembersih lelangit, atau amuse. Ini mungkin didahului oleh minuman ringan beralkohol menyegarkan jika pengunjung menunggu atau bergaul mesra sebelum duduk.
  2. Amuse kedua
  3. Kaviar
  4. Pembuka selera sejuk
  5. Sup pekat
  6. Sup cair
  7. Kerang
  8. Antipasto
  9. Pasta (biasanya pendek, pasta panjang lebih sesuai untuk makan tengah hari yang tidak rasmi)
  10. Intermezzo (Sorbet)
  11. Puyuh
  12. Cendawan liar
  13. Daging lembu
  14. Salad hijau
  15. Pastri kembung dipenuhi dengan mousse berherba
  16. Keju
  17. Puding
  18. Ais krim
  19. Kacang
  20. Petit four
  21. Kopi, minuman keras (dalam rumah, yang berbeza dengan restoran, ini disajikan dalam suasana yang lebih santai di ruang tamu atau salon, bukan di meja makan)


Hidangan seperti di atas tidak perlu disajikan dalam urutan yang ketat. Banyak yang sesuai untuk dihidangkan berpasangan dengan hidangan sebelum atau selepasnya; ini juga mengurangkan masa menunggu untuk tetamu yang boleh memilih untuk mempunyai sangat sedikit hidangan bagi sebab-sebab tertentu.

Hidangan lazim suatu sajian[sunting | sunting sumber]

Sajian 1 hidangan[sunting | sunting sumber]

  1. Hidangan utama

Sajian 2 hidangan[sunting | sunting sumber]

  1. Pemula
  2. Hidangan utama

Sajian 3 hidangan[sunting | sunting sumber]

  1. Pembuka selera (sup)/Salad
  2. Hidangan utama
  3. Pencuci mulut/Puding

Sajian 5 hidangan[sunting | sunting sumber]

  1. Pembuka selera
  2. Sup
  3. Entrée/Hidangan utama
  4. Salad
  5. Pencuci mulut/Puding

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Archbold, Rick; Dana McCauley (1997). Last dinner on the Titanic (ed. [1st ed.].). [New York, NY]: Hyperion. m/s. 78. ISBN 978-0-7868-6303-7.