Masakan global

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Masakan Dunia)
Peta animasi berkod warna yang menunjukkan pelbagai benua. Bergantung kepada konvensyen dan model, beberapa benua boleh disatukan atau dibahagikan: contohnya, Eurasia sering dibahagikan kepada Eropah dan Asia (warna merah), manakala Amerika Utara dan Amerika Selatan kadang-kadang dikenali sebagai satu benua Amerika (warna hijau).

Masakan global (Jawi: ماسقن ڬلوبال) ialah masakan yang diamalkan di seluruh dunia. Suatu masakan adalah gaya ciri amalan dan tradisi memasak,[1] sering dikaitkan dengan kawasan, negara[2] atau budaya tertentu. Untuk menjadi masakan global, sesuatu masakan tempatan, serantau atau kebangsaan mesti tersebar di seluruh dunia, makanannya dihidangkan di seluruh dunia. Terdapat peningkatan dan kemajuan yang ketara semasa abad yang lalu dalam pemeliharaan, penyimpanan, penghantaran dan pengeluaran makanan, dan hari ini banyak negara, bandar-bandar dan kawasan-kawasan yang mempunyai akses kepada masakan tradisional mereka dan banyak masakan global yang lain.

Asia[sunting | sunting sumber]

Asia Timur[sunting | sunting sumber]

Jepun[sunting | sunting sumber]

Masakan Jepun telah tersebar di seluruh dunia, dan hidangan wakil seperti sushi, ramen, antara lain adalah popular. Dalam banyak kes, makanan Jepun disesuaikan dan dicipta semula untuk memenuhi citarasa penduduk tempatan. Sebagai contoh, gulungan California adalah hidangan yang popular di Amerika Syarikat yang merupakan pengubahsuaian makizushi Jepun, sejenis sushi. Di Korea Selatan, kedua-dua kari Jepun dan ramen telah diimport dan dipopularkan terutamanya dalam bentuk makanan segera. Tonkatsu dan tempura, yang diperolehi daripada makanan Barat, kini dianggap dan dipasarkan sebagai masakan unik Jepun, begitu kari Jepun, yang berasal dari kari India.

Di banyak negara termasuk Amerika Syarikat, United Kingdom, Filipina, dan Brazil, restoran Jepun telah menjadi popular. Antara negara-negara ini, Hong Kong, Taiwan, China, Singapura, Thailand dan Indonesia adalah pengguna utama, menurut kajian baru-baru ini.

Pasaran bahan-bahan Jepun juga semakin meningkat, dengan jenama seperti Ajinomoto, Kikkoman, Nissin dan mayonis Kewpie, sedang menubuhkan pangkalan pengeluaran di negara-negara Asia yang lain seperti China, Thailand dan Indonesia.

China[sunting | sunting sumber]

Makanan Cina di Sweden

Masakan Cina telah meluas di seluruh tempat lain di dunia - dari Asia ke Amerika, Australia, Eropah Barat dan Afrika Selatan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, para pecinta masakan Cina juga telah tumbuh di Eropah Timur dan Asia Selatan. Masakan Cina Amerika dan makanan Cina Kanada adalah contoh popular kelainan tempatan. Bahan-bahan tempatan akan digunakan di samping mengekalkan teknik dan gaya penyediaan.

Masakan tradisional Cina termasuk Anhui, Kantonis, Fujian, Hunan, Jiangsu, Shandong, Szechuan dan Zhejiang,[3] semua ditakrifkan dan diistilahkan bagi setiap kawasan masing-masing di China di mana mereka dikembangkan. Masakan serantau kadang-kadang dirujuk sebagai "lapan tradisi masakan China." Sebilangan gaya yang berbeza menyumbang kepada masakan Cina, tetapi mungkin yang paling terkenal dan paling berpengaruh adalah masakan Szechuan, Shandong, Jiangsu dan Guangdong.[4][5] Gaya adalah berbeza antara satu sama lain disebabkan oleh faktor-faktor seperti sumber yang ada, iklim, geografi, sejarah, teknik memasak dan gaya hidup. Banyak masakan serantau tradisional Cina bergantung kepada kaedah asas pengawetan makanan seperti pengeringan, pengasinan, penjerukan dan penapaian.[6]

Asia Selatan[sunting | sunting sumber]

India[sunting | sunting sumber]

Maklumat lanjut: Rangka masakan India dan Senarai masakan India
Masakan India di United Kingdom

Masakan India telah menyumbang kepada pembentukan sejarah hubungan antarabangsa; perdagangan rempah antara India dan Eropah sering disebut oleh ahli sejarah sebagai pemangkin utama Zaman Penemuan Eropah.[7] Rempah ratus telah dibeli dari India dan didagangkan di seluruh Eropah dan Asia. Ia juga telah mempunyai pengaruh yang dicipta pada masakan antarabangsa, terutamanya dari Asia Tenggara, Kepulauan British Caribbean.[8][9] Penggunaan rempah, herba dan produk sayur-sayuran India telah membantu membentuk masakan banyak negara di seluruh dunia.

Masakan India terdiri daripada makanan dan hidangan daripada India (dan sedikit sebanyak negara-negara jiran), mempunyai ciri-ciri penggunaan meluas pelbagai rempah India[10] dan tanaman yang ditanam di seluruh India, herba,[10] sayur-sayuran[10] dan buah-buahan, dan juga terkenal dengan amalan vegetarianisme meluas dalam masyarakat India. Masakan serantau India pada dasarnya dikategorikan mengikut peringkat serantau, tetapi juga di peringkat wilayah. Perbezaan masakan berasal dari pelbagai budaya tempatan, lokasi geografi (sama ada kawasan berhampiran dengan laut, padang pasir atau gunung), dan ekonomi. Masakan India juga bermusim dan menggunakan produk segar.

Masakan India adalah sangat pelbagai dengan setiap negeri mempunyai hidangan yang berbeza sekali. Pembangunan masakan ini telah dibentuk oleh kepercayaan Hindu dan Jain, dalam vegetarianisme tertentu yang merupakan trend pemakanan biasa dalam masyarakat India. Terdapat juga pengaruh Islam dari tempoh pemerintahan Kesultanan Mughal dan Delhi, serta interaksi Parsi pada masakan India dan Deccani Utara. Masakan India telah dan masih berkembang, hasil interaksi budaya negara dengan masyarakat lain. Kejadian sejarah seperti pencerobohan asing, hubungan perdagangan dan penjajahan juga telah memainkan peranan penting dalam memperkenalkan jenis makanan tertentu dan tabiat makan kepada negara itu. Sebagai contoh, kentang, ruji diet India Utara telah dibawa ke India oleh Portugis, yang juga antara lain memperkenalkan cili dan sukun. Rempah ratus telah dibeli dari India dan diniagakan dalam pertukaran untuk getah dan candu dari Melaka. Ia juga telah mempengaruhi masakan lain di seluruh dunia, terutamanya dari Asia Tenggara, Kepulauan British dan Caribbean.

Eropah[sunting | sunting sumber]

Kafe Perancis sering menawarkan Croissant for breakfast.
Pretzel adalah amat biasa di Selatan Jerman.

Eropah Barat[sunting | sunting sumber]

Masakan Eropah Timur pada masa kini merangkumi jenis makanan dari seluruh dunia. Semak pautan di bawah untuk maklumat yang lebih khusus mengenai masakan Barat Eropah:

Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Medan selera sering menawarkan beberapa masakan global.

Masakan Amerika adalah gaya persiapan makanan yang berasal dari Amerika Syarikat. Penjajahan Eropah di Amerika menghasilkan pengenalan beberapa bahan-bahan dan cara masakan kepada Amerika Syarikat. Pelbagai gaya berterusan berkembang dengan baik ke dalam abad ke-19 dan ke-20, berkadar dengan kemasukan pendatang dari pelbagai negara asing; kemasukan itu membangunkan kepelbagaian dalam penyediaan makanan di seluruh negara. Masakan Amerika asli termasuk semua amalan makanan daripada orang asli Amerika. Bangsa peribumi moden hari ini mengekalkan keseluruhan sistem yang kaya dengan makanan tradisional, ada yang telah menjadi ikonik masa kini dalam perjumpaan sosial asli Amerika.

Masakan mengikut benua[sunting | sunting sumber]

* Senarai masakan Afrika
* Senarai masakan Asia
* Senarai masakan Amerika
* Senarai masakan Eropah
* Senarai masakan Oseania

Topik berkaitan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cuisine (definition). Thefreedictionary.com. Retrieved June 2011.
  2. ^ "Cuisine (definition)". Oxford Dictionaries. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-24. Dicapai pada 2013-05-26.
  3. ^ "Fujian Cuisine. Beautyfujian.com. Retrieved June 2011.
  4. ^ "Regions of Chinese food-styles/flavors of cooking." University of Kansas, Kansas Asia Scholars. Retrieved June 2011.
  5. ^ "Eight Cuisines of China – Shandong & Guangdong." Travel China Guide. Retrieved June 2011.
  6. ^ J. Li & Y. Hsieh. Traditional Chinese Food Technology and Cuisine. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition.
  7. ^ Cornillez, Louise Marie M. (Spring 1999). "The History of the Spice Trade in India".
  8. ^ "Nasi, Kari, Biryani & Mee". Veg Voyages. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-06-28. Dicapai pada 23 June 2009.
  9. ^ "Asia Food Features". Asiafood.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2001-05-25. Dicapai pada 23 June 2009.
  10. ^ a b c "Indian Cuisine." VisitSingapore.com. Retrieved July 2011.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]