Minuman beralkohol di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jenama wain putih tempatan di pasaran di Sabah. Kebanyakan pusat pengeluaran alkohol di Malaysia terletak di Malaysia Timur kerana populasi bukan Islam kebanyakannya tertumpu di sana.

Minuman beralkohol di Malaysia merujuk kepada penggunaan, industri dan undang-undang alkohol di negara Asia Tenggara Malaysia. Walaupun Malaysia merupakan negara majoriti Muslim, negara ini membenarkan penjualan alkohol kepada bukan Islam. Tiada larangan alkohol di seluruh negara yang dikuatkuasakan di negara ini, kecuali Kelantan dan Terengganu yang hanya larangan untuk umat Islam.[1] Parti Islam di sana menghormati hak orang bukan Islam dengan pertubuhan bukan Islam - seperti restoran Cina dan kedai runcit - dikecualikan daripada larangan tersebut.[2] Wilayah persekutuan Kuala Lumpur mengatasi penggunaan alkohol tertinggi di negara ini, diikuti oleh negeri Sarawak di tempat kedua dan Sabah di tempat ketiga.[3]

Pada tahun 2016, berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Baik Templar Antarabangsa (IOGT), Malaysia mempunyai cukai tertinggi ketiga ke atas alkohol di seluruh dunia pada 15%, di belakang Norway dan Singapura yang dijangka terus meningkat.[4] Negara ini mempunyai populasi pengguna alkohol terbesar ke-10 di seluruh dunia, dengan perbelanjaan tahunan sebanyak RM2 bilion pada minuman beralkohol.[4] Sebelum Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik, Malaysia bersama-sama dengan Vietnam merancang untuk menurunkan tarif import ke atas bir, wiski dan minuman beralkohol lain.[5]

Sejarah dan tradisi[sunting | sunting sumber]

Balang untuk membuat wain beras tradisional tapai di Sabah.

Sejarah minuman beralkohol tempatan di negara ini kebanyakannya tertumpu di pulau Borneo kerana orang asli di pulau itu secara tradisinya meminum wain beras buatan sendiri yang dipanggil tuak dan tapai dalam perayaan komunal mereka dan festival penuaian Gawai Dayak dan Kaamatan.[6] Sementara itu, penggunaan di Semenanjung Tanah Melayu adalah kurang kerana kesultanan Melayu di sana mematuhi prinsip-prinsip Islam mengenai alkohol.[7] Tetapi setelah kedatangan minuman beralkohol dari dunia Barat ke Kepulauan Melayu pada abad ke-17 ketika pedagang kolonial Eropah mula berhubungan dengan orang-orang di Nusantara, beberapa penduduk Melayu tempatan mula merasakan wain yang dibawa oleh Portugis dan Belanda dan ini diteruskan sehingga kedatangan British sehingga abad ke-19 dan ke-20.[6] Ketibaan buruh India di ladang British semasa zaman kolonial menandakan pengenalan pengeluaran "todi" oleh masyarakat India, serta ketibaan buruh Cina di lombong-lombong British yang menghasilkan dan memperkenalkan minuman beralkohol mereka sendiri seperti "samsu" kepada komuniti setempat. Orang Inggeris juga membawa tradisi minum mereka sendiri dengan pengenalan bir dan stout. Pada tahun 1930, kilang bir pertama ditubuhkan di British Singapura.[6]

Industri dan produk[sunting | sunting sumber]

Sejak zaman penjajahan British, Tiger Beer adalah bir komersial pertama yang dibancuh pada tahun 1932 oleh Malayan Breweries Limited, sebuah kilang bir di Singapura yang terbentuk daripada penggabungan antara Heineken dan Fraser and Neave (F&N).[8] Awal penghasilan alkohol di Malaysia bermula pada tahun 1968, ketika dua buah kilang bir terkemuka Guinness dan Malayan Breweries bergabung untuk membentuk sebuah syarikat baru yang dikenali sebagai Guinness Anchor Berhad. Pada tahun 1970, Carlsberg menubuhkan kilang bir pertamanya di luar Kuala Lumpur.[6] Kedua-duanya adalah satu-satunya kilang bir komersil yang sah di Malaysia, yang menyumbang 95% daripada jumlah bir dan jumlah yang banyak di pasaran negara. Pada tahun 2007, dua lagi kilang bir dikenali sebagai bir Napex dan Jaz untuk pub di negara ini, tetapi kedua-duanya telah berhenti dari operasi.[8] Selain produk tempatan, banyak minuman beralkohol di negara ini juga diimport dari negara-negara jiran seperti Singapura, Thailand, Indonesia, Filipina dan Vietnam.

Peraturan[sunting | sunting sumber]

Minuman beralkohol telah diletakkan di tempat penyimpanan berasingan dengan label "non-halal" di Pasaraya Besar Giant di Sabah.

Alkohol pada umumnya dilarang bagi pengguna Islam di negara ini kerana undang-undang syariah Malaysia melarang orang Islam daripada minum dan menjual alkohol kepada mereka. Alkohol kebanyakannya diharamkan untuk umat Islam di negeri-negeri Kelantan dan Terengganu.[Sila semak perkara yg sama ini di negeri-negeri lain juga]. Sebelum ini, usia undang-undang minum untuk Malaysia adalah berumur 18 tahun ke atas, tetapi berkuatkuasa dari 1 Disember 2017, minum alkohol akan dinaikkan kepada 21 tahun.[9][10] Batasan undang-undang untuk alkohol ketika memandu di Malaysia adalah 80 miligram per desiliter atau 100 mililiter.[11] Mana-mana vendor, restoran dan peruncit memerlukan lesen untuk berkhidmat atau menjual bir / draf bir, minuman keras dan semangat di negara ini, tetapi bir botol dan bir dikecualikan daripada keperluan lesen seperti itu adalah mengapa umum untuk mencari banyak vendor dan kedai kopi terus untuk menghidangkan alkohol di premis mereka tanpa sebarang lesen di seluruh negara.[11] Malaysia juga mengenakan peraturan di seluruh negara bagi vendor untuk meletakkan minuman beralkohol mereka ke peti sejuk berasingan atau tempat penyimpanan, walaupun ini ditentang oleh vendor tertentu di negeri Pulau Pinang.[12] Cukai yang tinggi ke atas alkohol telah menyebabkan kenaikan harga minuman beralkohol di Malaysia, ini telah menyumbang kepada kemudaratan yang berkaitan dengan alkohol kerana banyak orang asli di kawasan pedalaman untuk alkohol yang tidak selamat yang diseludup dari negara jiran.[13]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Liquor Control Bill: How other countries and cities in Asia tackle drinking". The Straits Times. 22 January 2015. Dicapai pada 26 October 2016.
  2. ^ Dina Murad (25 November 2014). "Husam: Right of non-Muslims to consume alcohol, even in Kelantan". The Star. Dicapai pada 26 October 2016.
  3. ^ "Sabah is 3rd highest in alcohol consumption". Bernama. The Star. 11 May 2013. Dicapai pada 26 October 2016.
  4. ^ a b "Malaysia: Alcohol Tax Set To Increase". International Organisation of Good Templars. 3 March 2016. Dicapai pada 26 October 2016.
  5. ^ "Malaysia, Vietnam to drop import duties on beer, liquor". Nikkei Asian Review. 20 October 2015. Dicapai pada 26 October 2016.
  6. ^ a b c d David H Jernigan; Saroja K Indran. "Country Profile on Alcohol in Malaysia" (PDF). Asia Pacific Alcohol Policy Alliance. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 26 October 2016. Dicapai pada 26 October 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Stimo Kortteinen (2008). "Negotiating Ethnic Identities: Alcohol as a Social Marker in East and West Malaysia" (PDF). Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Dicapai pada 26 October 2016.
  8. ^ a b Michael Cheang (17 October 2015). "6 things you need to know about beer in Malaysia". Star2. Dicapai pada 26 October 2016.
  9. ^ Fazleena Aziz (1 June 2016). "Minimum drinking age raised to 21, effective 2017". New Straits Times. Dicapai pada 26 October 2016.
  10. ^ "Malaysia to raise minimum age for alcohol consumption to 21, from the current 18". The Straits Times. 1 June 2016. Dicapai pada 26 October 2016.
  11. ^ a b Jason Cristiano Ramon. "Alcohol Policies in Malaysia". USA Today. Dicapai pada 26 October 2016.
  12. ^ V. Sivaji (25 October 2016). "Coffee shop, restaurant owners against separate storage space for alcohol". The Malay Mail. Dicapai pada 26 October 2016.
  13. ^ Wendy Diana Shoesmith; Naing Oo Tha; Khin Saw Naing; Roslee Bin Haji Abbas; Ahmad Faris Abdullah (21 February 2016). "Unrecorded Alcohol and Alcohol-Related Harm in Rural Sabah, Malaysia: A Socio-economically Deprived Region with Expensive Beer and Cheap Local Spirits". Oxford University Press. doi:10.1093/alcalc/agw005. Dicapai pada 26 October 2016.