Pengebumian Islam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Pengebumian Sultan Sulaiman al-Qanuni

Upacara pengebumian dalam Islam dilakukan oleh mengikut garis panduan yang telah ditetapkan dalam Islam, walaupun terdapat sedikit kelainan dan perbezaan mengikut adat dan tafsiran setempat. Dalam semua kes, Syariat Islam telah menentukan yang jenazah hendaklah dikebumikan, selepas dimandikan, dikafankan dan disolatkan.

Upacara pengebumian[sunting | sunting sumber]

Upacara pengembumian seharusnya mengambil tempat secepat mungkin dan termasuk[1]:

  • Memandikan mayat, [2] terkecuali dalam keadaan khususnya seperti perang Uhud.[3]
  • Mayat dalam kain kafan.[4]
  • Solat jenazah.[5]
  • Pengebumian mayat di sebuah kubur.
  • Mengarahkan kepala mayat berikut terhadap Mekkah.

Mandi mayat[sunting | sunting sumber]

Mayat dibasuh (dimandikan), faktor utama untuk langkah ini adalah untuk menyucikan mayat secara fizikal. Cara, jenis dan aksesori digunakan untuk mandian mayat mungkin berbeza dari satu masa ke masa dan dari satu tempat ke satu tempat. Memandikan mayat, walau bagaimanapun caranya, adalah sebahagian dari Sunnah Nabi Muhammad,[6] dan oleh itu sebahagian dari Shari'ah Islam. Mayat di mandikan sementara sekeping kain diletak ke atasnya. Air kemudian disiram ke atas badan dengan kain di atas badan. Alat kelamin seharusnya ditutupi pada seluruh masa.

Kafan[sunting | sunting sumber]

Mayat dibalut dengan kain sederhana. Kain ini digelar 'kafan' dan proses pembalutan mayat menggunakan kain kafan adalah digelar 'takfeen'. Fakta utama dalam langkah ini adalah untuk memelihara kehormatan dalam proses membalut mayat menggunakan kain supaya bahagian sulitnya tidak dapat dilihat oleh orang lain. Cara pembalutan ini dan bahan serta warna kain digunakan untuk pembalutan ini adalah berbeza mengikut tempat dan situasi dari masa ke semasa. Meskipun, aspek penting pada cara pembalutan dan bahan digunakan adalah seharusnya mudah/tidak terikut dengan cara pemakaian mayat yang amat menonjol. Kain yang digunakan untuk tujuan ini seharusnya tidak terlalu menyerlah. Kerana sebab itu jugalah kebanyakan mayat Muslim dibalut dengan kain kapan berwarna putih mulus yang diperbuat dari kapas asli. Kain kapan yang hendak membaluti mayat juga adalah digalakkan untuk disembur/dicalitkan haruman yang tidak mengandungi alkohol dan bahan terlarang(haram) dalam Islam. [7]

Islam juga turut membenarkan mayat Muslim dipakaikan pakaian formal seperti kemeja, seluar sleck, kot dan sebagainya yang boleh menutup aurat dengan syarat pakaian tersebut tidaklah dipakaikan pada mayat dengan erti hendak menunjuk-nunjuk dan memaparkan kecantikan semata-mata.Sebaliknya pakaian tersebut dipakaikan pada mayat adalah untuk tujuan penutupan aurat mayat dan pengkebumian mayat adalah dibenarkan.Kebanyakan masyarakat Muslim Turki dan Muslim Bosnia Herzegovina memakai kaedah pemakaian mayat Muslim seperti ini.

Mayat askar/tentera atau warga Muslim yang mati di medan perang kerana berjuang untuk mendaulatkan syariat Islam, negara dan bangsa kerana Allah s.w.t. adalah tidak perlu untuk dimandikan, dikafankan dengan kain putih atau pakaian bersih yang baru atau disolatkan (hukum asal solat jenazah kepada mayat adalah sunat, dan merupakan Fardu Kifayah). Cukuplah mayat orang yang mati syahid itu dikebumikan sahaja.

Solat jenazah[sunting | sunting sumber]

Van jenazah digunakan untuk membawa mayat ke tanah perkuburan di Malaysia.

Untuk maklumat tambahan, sila lihat: Solat jenazah

Komuniti Muslim yang hidup akan bersama-sama berhimpun dan menyembahyangkan jenazah Muslim yang telah meninggal dunia sebagai suatu tuntutan dan bagi memberkati si mati. Upacara sembahyang dikenali sebagai Solat jenazah.

Solat jenazah adalah sejenis solat khusus, ia dilakukan jika berlakunya kematian seseorang Islam akibat sakit, kemalangan dan sebagainya dan syaratnya jenazah yang hendak disolatkan mestilah jenazah Islam, telah dimandi dan dikapankan. Bagi mujahidin ataupun askar Islam yang mati bertempur, maka jenazahnya tidak perlu dimandi, dikapan dan disolatkan, jenazah mereka hanya cukup dikebumikan sahaja.

Solat jenazah dilakukan dengan (empat[8]) Takbir, tetapi tiada Rukuk dan Sujud.

Adalah menjadi kewajipan bagi setiap lelaki Muslim dewasa untuk mengerjakan solat jenazah jika didapatinya seorang dari saudara Islamnya telah meninggal dunia. Namun, jika salah seorang dari lelaki Muslim yang akhil baligh itu telah mengerjakan Solat jenazah, maka tidak lagi jatuh wajib bagi Muslim lain untuk menyolatkan jenazah itu, kerana itu Solat jenazah dikategorikan sebagai Fardhu kifayah.[9]

Jika seseorang itu meninggal dunia, si waris kepada si mati seperti anak lelaki, bapa atau suami si mati lebih afdal untuk menjadi Imam atau ketua untuk Solat jenazah untuk si mati.

Solat ghaib khas bagi seseorang yang telah mendengar kematian seseorang Muslim yang lain, sedangkan pendengar tidak dapat melihat jasad jenazah yang telah mati. Maka Solat ghaib boleh dilakukan tanda penghormatan bagi si mati dan memohon Allah memberkati si mati.

Pengebumian[sunting | sunting sumber]

Jenazah kemudian akan dibawa untuk dikebumikan disebut sebagai (al-Dafin). Seni reka kubur dan makam mungkin agak berbeza bergantung kepada wilayah, tata adat dan metodologi prosedur pengebumian mayat. Tetapi dalam ajaran Islam, mayat yang hendak diuruskan dan dikebumikan mestilah dikendalikan dengan penuh tanggungjawab dan penuh rasa hormat sepertimana hubungan antara orang hidup. Mayat mestilah diuruskan berhati-hati, tidak kasar dan tidak menyeksa jasad mayat itu sendiri.

Kubur atau makam yang disediakan untuk pengebumian mayat perlulah diselaraskan pada arah Kiblat iaitu jenazah perlu dibaringkan kearah Kaabah, di Makkah. Mayat Muslim disarankan untuk dikafankan dengan sempurna selepas dimandikan dan disolatkan sebelum dikebumikan dalam liang lahad tanpa atau dengan keranda. Dalam Islam, liang kubur seharusnya dikorek pada kedalaman 7 kaki dan lebarnya 3 kaki. Apabila ditimbus kembali kubur haruslah dinaikkan tanahnya sehingga maksimum 12 inci dari aras tanah bagi memudahkan atas kubur ditanam pokok renek dan supaya tanah tidak cepat mendap jika hujan turun. Manakalapula adalah makhruh bagi umat islam mengkebumikan jenazah menggunakan keranda samada tidak terus menggunakan keranda bagi Batu nisan juga harus diletakkan pada atas kubur selepas kubur dikambuskan bagi memudahkan urusan pengecaman kubur oleh penziarah. Binaan seperti tembok atas kubur boleh dibina tetapi tidak berlebihan, menanam rumput adalah lebih digalakkan.

Hanya lelaki sahaja yang dibolehkan untuk menguruskan aktiviti pengebumian mayat di kubur, wanita hanya dibolehkan untuk melihat dan menziarahi kubur sahaja.[10],[11] Tubuh jenazah yang hendak dikebumikan akan dikujurkan didalam kubur mengikut arah kiblat, misalnya sekiranya kiblat berada dibahagian sisi sebelah kiri atau kanan mayat, maka tubuh dan wajah mayat akan diserengkan ke arah kiblat tersebut. Tidak wajib juga untuk menyentuhkan pipi atau mulut jenazah ke tanah.[12] Selepas mayat telah dibaringkan pada posisi yang betul, mayat akan ditutup samaada menggunakan papan atau pun ditutup menggunakan pintu keranda (jika mayat ditanam bersama keranda[13]), kemudian barulah tanah dikambus, pengambusan tanah dimulakan dengan penanam memasukkan dulu tiga genggam tanah dengan tangan sambil membaca "Kami menciptakan kamu dari ini (tanah), dan kembalikan kamu kepada ini (tanah), dan dari ini (tanah) Kami akan membangkitkan kamu untuk kali kedua", [Qur'an 20:55]. Kemudian, sisa tanah yang lain akan dikambuskan menggunakan pencangkul atau mesin jentera untuk mempercepatkan urusan pengebumian. Selepas siap pokok renek dan dua batang batu nisan akan dicucuk diatas kubur dan selepas itu Talkin dan doa kesejahteraan mayat akan dibacakan dengan diketuai oleh Imam atau mereka saudara Islam yang berkebolehan (waris si mati lebih afdal untuk menjadi ketua), kemudian air dan cebisan bunga-buangan akan disiram dan ditabur sebanyak 3 kali oleh para pewaris si mati, sahabat handai, Imam ataupun saudara-saudara Islam yang lain.

Perkuburan Muslim Tatar

Berkabung[sunting | sunting sumber]

Orang yang menyayangi (keluarga dan sanak saudara) dan kenalan rapat si mati boleh berkabung diatas pemergian si mati dalam tempoh 3 hari[14]. Berkabung dilihat dalam Islam sebagai tanda mengucapkan kemaafan, menyesali pemergian dan menerima pelawat dan orang-orang terdekat, jiran dan kaum kerabat. Ketika berkabung terdapat beberapa perkara yang perlu dielakkan seperti menghias rumah secara berlebihan, memakai pakaian bergambar, memakai perhiasan dan alat kemas. Rumah si mati hendaklah sentiasa bersih dan kemas bagi menerima kunjungan tetamu. Bagi balu si mati (isteri hidup kepada suami yang mati), tempoh berkabung (Iddah) perlu dipanjangkan selama 4 bulan dan 10 hari[15], berdasarkan Al-Quran [Qur'an 2:234]. Ketika tempoh ini, balu adalah dilarang untuk berkahwin dengan lelaki lain, tidak boleh keluar dari rumah (kecuali jika terpaksa mencari rezeki dan membeli barangan dan makanan jika tiada siapa boleh bantu), memakai pakaian bergambar dan berhias.

Menangis akibat kematian seseorang yang tersayang adalah normal dan lumrah kehidupan bagi manusia dan alam. Sedih dan menangis yang berpada-pada dibolehkan dalam Islam[16]. Namun begitu, adalah menjadi haram dan berdosa jika kesedihan itu dieksperesikan secara keterlaluan dan berlebihan seperti meratap, menangis hingga buta, menjerit dan terpekit, menarik baju hingga koyak, menendang dan merosakkan harta benda adalah dilarang keras dalam Islam. Jika perbuatan ini dibiarkan, hal seperti pemergian si mati ini dianggap tidak diredhai dan mengingkari ketentuan Allah bagi setiap yang bernyawa pasti akan mati. Meratap mayat secara keterlaluan juga boleh menyebabkan akidah seseorang itu boleh rosak dan lemah[17].

Arahan kepada balu[sunting | sunting sumber]

Perkuburan Muslim Makau, China

Al-Quran telah mengharamkan balu/ si janda yang baru kematian suaminya untuk berkahwin/bernikah dalam tempoh 4 bulan dan sepuluh hari (mengikut kalender Hijrah).

Dan jika balu/ si janda yang juga ingin berkahwin sesudah meninggalnya suami, maka dibolehkan dengan balu/ si janda itu perlulah menunggu 4 bulan dan 10 hari selepas dari hari/tarikh suaminya meninggal dunia. Maka setelah tempoh menunggu (iddah) itu selesai, maka tidak ada dosa baginya itu untuk berkahwin/ bernikah dengan lelaki ajnabi yang lain. Dan Allah Maha mengetahui apa yang anda lakukan. Dan tidak ada dosa pada anda jika anda tacitly mengirim perkawinan proposal kepada perempuan tersebut atau terus dalam hatimu. Allah mengetahui bahawa anda akan berbicara dengan mereka. Tapi tidak membuat kontrak rahsia. Tentu saja anda dapat mengatakan sesuatu sesuai dengan norma-norma [masyarakat]. Dan memutuskan untuk tidak menikahi sampai mencapai istilah hukum. Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati (kamu), maka takutlah akan-Nya dan bahawa Allah Maha Mudah Memberi Maaf dan lagi Maha Penyabar. [Qur'an 2:234]

Ulama Islam direktif ini mempertimbangkan keseimbangan antara ratapan kepada kematian suami oleh janda dan perlindungan dari si janda dicerca oleh masyarakat, maka Ulama Islam telah menggalakkan supaya si janda tersebut dapatlah sekiranya menikahi lelaki ajnabi lain dengan kadar segera selepas tamat tempoh iddahnya. [18] Selain itu, langkah menahan waktu berkahwin dalam tempoh iddah adalah bertujuan untuk mengenal pasti bahawa adakah si janda itu mempunyai tanda-tanda mengandung selain untuk membersihkan kembali sistem rahim dan faraj wanita janda itu..[19]

Suami harus membuat akan dalam kebaikan untuk isteri masing-masing bagi penyediaan satu tahun dari tempat tinggal dan pemeliharaan, kecuali jika isteri sendiri meninggalkan rumah atau mengambil langkah serupa lainnya.

Penyataan ini diterangkan dalam Al-Quran yang bermaksud:

Dan orang-orang yang mati dan meninggalkan janda harus mewariskan janda mereka untuk satu tahun dan ketentuan [mewariskan] yang [di masa] mereka tidak akan meninggalkan kediaman mereka, tetapi jika mereka meninggalkan kediaman mereka sendiri, tidak ada dosa pada anda untuk apa yang mereka lakukan dengan dirinya sesuai dengan norma-norma masyarakat. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Al-Quran

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ghamidi(2001), Hukum Adata dan Tingkah laku
  2. ^ Sahih Bukhari 1254
  3. ^ Sahih Bukhari 1346
  4. ^ Sahih Muslim 943
  5. ^ Ghamidi, Various types of the prayer
  6. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 344-358
  7. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 353-358
  8. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 404
  9. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 359
  10. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 368
  11. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-11. Dicapai pada 2011-02-15.
  12. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-10. Dicapai pada 2011-02-15.
  13. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-11. Dicapai pada 2011-02-16.
  14. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 369-371
  15. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 370-371
  16. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 391
  17. ^ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 375-393
  18. ^ Islahi (1986), p. 546
  19. ^ Shehzad Saleem. The Social Directives of Islam: Distinctive Aspects of Ghamidi’s Interpretation Diarkibkan 2007-04-03 di Wayback Machine, Renaissance. Mac 2004

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]