Perbincangan pengguna:Aplikasi/Arkib 4

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Isi kandungan

Anda ada e-mel[sunting sumber]

Algazel (bincang)

Ping Algazel (bincang)

Ping Algazel (bincang)

Algazel (bincang) 01:53, 5 Mac 2013 (UTC)

Algazel (bincang) 23:35, 5 Mac 2013 (UTC)

--Algazel (bincang) 14:11, 22 Mac 2013 (UTC)

--Algazel (bincang) 14:22, 22 Mac 2013 (UTC)

Menara Alor Setar[sunting sumber]

Assalam, boleh tak tolong saya nak tukar nama ke Menara Alor Setar sbb sebelumnya Menara Alor Star di http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Khas:Pindah_laman&action=submit. Harap boleh bantu.

Terima kasih sbb toloong, tadi saya nak tukar nama, tetiba silap langkah.

Salam daripada saya, RomeoPapaKing[sunting sumber]

Terima kasih Saudara Aplikasi keatas pesanan 'selamat datang ke wikipedia' yang telh kamu tinggalkan dalam kotak bincang sya.

Saya harap saudara dapat menyalurkan bantuan kepada sya yang masih belajar mengguna Wikipedia buat masa ni.

RomeoPapaKing (bincang) 15:21, 4 Mac 2013 (UTC)

Wikibooks[sunting sumber]

Kalau dah jemu di sini pergi ke Wikibooks Algazel (bincang) 00:34, 5 Mac 2013 (UTC)

OK, no problem. Algazel (bincang) 01:26, 5 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih! Smile.gif[sunting sumber]

Terima kasih atas bintang penghargaan dan juga membantu mengemaskini rencana tersebut. Maaf kerana saya kurang aktif beberapa hari ini kerana mengalami masalah kesihatan. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:22, 5 Mac 2013 (UTC)

Sama-sama, berharap anda juga banyakkan berehat, jangan terlalu fokus pada WBM sehingga lupa menjaga kesihatan. :) Terima kasih juga untuk bintang penghargaan dan nama tersebut. InsyaAllah, selagi berkemampuan saya akan sentiasa membantu WBM. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 07:03, 5 Mac 2013 (UTC)
Semoga ianya tercapai, tapi walaupun hendak mencapainya bulan ini, anda perlu banyak berehat juga. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 07:46, 5 Mac 2013 (UTC)
Oh ya, saya harap juga anda dapat membantu memantau rencana krisis tersebut kerana saya lihat ada di antara mereka memasukkan maklumat tidak sahih. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:18, 5 Mac 2013 (UTC)
Boleh saya tahu, empat yang terkorban tu anda dapat dari mana? Ada sumbernya tak? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 11:55, 5 Mac 2013 (UTC)
Oh, tapi maklumat di WBI selalunya salah, jumlah sahih belum dikeluarkan media Malaysia lagi. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 12:01, 5 Mac 2013 (UTC)
Saya harap maklumat mengenai jumlah tentera dan lain-lain tersebut perlu dibiarkan begitu sahaja dulu, kita tunggu sebarang maklumat baru dari PDRM kita kerana saya lihat juga banyak berita salah yang dipaparkan di WBI, contohnya jumlah kematian akibat serangan udara Malaysia tersebut masih belum dapat dipastikan oleh Ketua Polis Negara kita, namun media luar negara mengatakan ramai yang telah terkorban. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 14:43, 5 Mac 2013 (UTC)
Tak semua, ada juga sumber yang anda tulis tu betul. :) Btw, risau pula bila fikirkan negeri saya, semakin teruk pula keadaannya, saya ada terbaca berita mengenai ni. Bertambah risau dibuatnya. :( — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:30, 5 Mac 2013 (UTC)
Yup, memang betul Kota Kinabalu dahulunya berada di bawah wilayah Kesultanan Brunei, namun apabila tahu niat mereka juga hingga hendak menuntut Sarawak, saya rasa mereka sangat gila. Harap sangat kesemuanya akan berakhir dengan cepat, saya pun tak sanggup lagi nak lihat isteri dan anak-anak pejuang negara kita menjadi balu dan anak yatim. Kesian mereka, terutamanya budak yang masih kecil atau dalam kandungan, tak sempat merasa kasih sayang dari seorang bapa sehingga dewasa. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:46, 5 Mac 2013 (UTC)
Ya, harap-harap larr kesemuanya akan berakhir tanpa banyak lagi yang terkorban. Berharap juga kesemua mereka akan diusir dari sini. Saya pun memang tak faham dengan mereka ni, mereka juga adalah saudara seagama, tapi tak sangka sampai setamak itu. Haha, yang Amerika tu saya rasa tak termasuk. Kalau Filipina saya tak berapa percaya kerana jika di WBI sendiri, saya lihat ahli Wikipedia mereka seperti bencikan kita. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:08, 5 Mac 2013 (UTC)
Sila lihat emel anda. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:23, 5 Mac 2013 (UTC)
Lihat emel anda, maaf jika lambat balas. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:41, 5 Mac 2013 (UTC)

RE:Bintang penghargaan[sunting sumber]

Terima kasih kerana menganugerahkan saya sebutir bintang. :) --Kurnia [ bual ] 07:09, 5 Mac 2013 (UTC)

Terima Kasih Encik Aplikasi[sunting sumber]

Terima Kasih :) Page yang awak buatkan sangat cantik. :)

Aplikasi, tolong minta pantau pengguna muda (Kucing) agar tidak memuatkan maklumat peribadi di laman penggunanya. Saya dah sorok sementara (baca komen kod laman pengguna). Saya rasa beliau tidak faham garis panduan tentang privasi. Saya ada tugas lain. Thanks. Algazel (bincang) 02:54, 6 Mac 2013 (UTC)
Ya, saya tahu tapi kita ada tanggung jawab memberi nasihat kpd pengguna baharu. Saya fikir beliau tak faham atau belum baca garis panduan. Kalau beliau masih mahu paparkan, itu terpulang kepada beliau. Itu sebab saya tak padam, hanya sorok. Algazel (bincang) 03:09, 6 Mac 2013 (UTC)

RE:Terbaik[sunting sumber]

Sama-sama. Yosri telah meletakkan templat tersebut. :) Irfanshaharuddin (bincang) 10:59, 6 Mac 2013 (UTC)

Sakit[sunting sumber]

Alamak, jangan terlalu memaksa. Anggaplah ini projek jangka panjang di mana masa tidak begitu ditekankan. Semoga anda cepat sihat. Yosri (bincang) 15:22, 6 Mac 2013 (UTC)

Betul tu. Anda perlu banyakkan berehat. Irfanshaharuddin (bincang) 15:29, 6 Mac 2013 (UTC)

Syafakallah wahai saudaraku. Banyakkan minum air masak. (y). — i Wong (bincang) 15:47, 6 Mac 2013 (UTC)

Semoga anda cepat sihat, banyak-banyakkan lah berehat. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:39, 6 Mac 2013 (UTC)

Ini nasihat serius. Anda perlu *berehat*. Makan angin, baca buku, tengok wayang, hangout dengan kawan2, main bola, main gitar, main catur, melukis, tulis novel, bercucuk tanam, bertukang, belajar fotografi, belajar khat, pelihara ikan emas, apa saja asalkan jangan dekati komputer atau keyboard buat sehari dua. Semoga anda cepat kembali sihat. Algazel (bincang) 17:14, 6 Mac 2013 (UTC)

Yosri:Yup, memang betul projek jangka panjang, tetapi saya nak kejar sasaran 200,000 sebelum Mei ni kerana berkemungkinan mulai bulan tersebut saya sudah sibuk dengan pelajaran. Irfanshaharuddin dan Ranking Update, betul kata awak bahawa saya perlu memperbanyakkan berehat, tetapi mungkin setelah saya mencapai sasaran 200,000 ataupun sebaliknya. Izhamwong, terima kasih bro, saya akan memperbanyakkan minum air masak. Algazel, Wah, banyak betul cadangan awak. Awak sudah seperti cikgu saya yang sentiasa menasihati ke arah kebaikan. Terima kasih semua atas nasihat yang kalian berikan. Saya akan berusaha untuk kurangkan komputer buat masa ini. Tetapi saya masih membukanya untuk membantu Wikipedia sedikit-sebanyak.----Aplikasi (Bincang) 20:44, 6 Mac 2013 (UTC)

Emel[sunting sumber]

Mail-message-new.svg
Hai, Aplikasi. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.

Selamat datang[sunting sumber]

Jangan cuai Sila berhati2. ...Aurora... (b) 04:06, 8 Mac 2013 (UTC)

Bintang Penghargaan[sunting sumber]

Working Man's Barnstar Hires.png Bintang Penghargaan Kerja Keras
Terima kasih kerana telah banyak menyumbang tenaga, masa dan idea untuk kemajuan dan kelangsungan Wikipedia Bahasa Melayu. Tahniah! Irfanshaharuddin (bincang) 06:46, 8 Mac 2013 (UTC)

oh baru tahu..[sunting sumber]

terima kasih sekali lagi sebab bagitau cara utk bincang pesanan dar pengguna.. satu lagi bagaimana cara utk seorang wikipedian menjadi wiki pari atau wiki sihir..sbb saya xberapa paham laa.. creamscreamCreamsream (bincang) 09:11, 8 Mac 2013 (UTC)

Maaf[sunting sumber]

Maafkan saya kerana menggunakan bahasa pasar dalam wikipedia.Terima kasih sekali lagi kerana maengingatkan saya tentang itu. Baiklah.Jika saya mempunyai masalah yang berkaitan dengan wikipedia harap EN Aplikasi dapat membantu.Saya akan terus berusaha dan menjadi seorang pengguna wikipedia yang berjaya. creamscreamCreamsream (bincang) 09:25, 8 Mac 2013 (UTC)

Rujukan[sunting sumber]

saya juga masih kurang paham untuk meletakkan sesuatu rujukan didalam suntingan.Walau bagaimanapun saya akan berusaha untuk memperbaikinya. Untuk menyunting sesuatu rencana di dalam wikipedia ini agak susah kerana jika tiada rujukan yang betul mungkin suntingan yang kita lakukan akan dibatalkan. Baiklah saya akan membuat beberapa rujukan di laman Kedai Kopi nanti.creamscreamCreamsream (bincang) 09:33, 8 Mac 2013 (UTC)

Re: Bintang penghargaan[sunting sumber]

Terima kasih untuk barnstar anda. Saya hargainya.

Tentang menjadi penyelia tu... mungkin nanti. Saya tidaklah aktif sangat di sini. Suntingan saya tidaklah banyak sangat kalau nak dibandingkan dengan... suntingan anda. I mean, really! Belum ada satu hari lagi laman ini tidak ada nama anda padanya apabila saya semak! Bila tengok ada banyak rencana baru yang anda tulis di situ, saya selalu fikir "Dia mula dah...". Hehe.

Bercakap tentang suntingan, mengikut edit counter ini, jumlah suntingan saya baru 471 (setakat masa mesej ini ditulis). Mengikut syarat-syarat menjadi penyelia di laman ini, seorang penyelia perlu mencapai 500 suntingan minimum. Yalah, 471 itu dah cukup hampir, tapi belum lagi 500. Oh ya, mengikut edit counter tadi, anda telah melakukan lebih 90,000 suntingan sepanjang berada di sini... just saying.

Apapun, saya rasa mungkin nanti saya akan cuba apply jadi penyelia. Buat masa sekarang, biarlah saya buat hal di background saja. Syahir√2 (bs) 12:12, 8 Mac 2013 (UTC)

P/S: Bolehkah pengguna biasa bagi barnstar?

Baiklah, saya faham. Terima kasih! Syahir√2 (bs) 12:20, 8 Mac 2013 (UTC)
Smile.gif Insya Allah Syahir√2 (bs) 12:41, 8 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama. Alah, tak apa. Saya bagi ikhlas... Syahir√2 (bs) 09:12, 9 Mac 2013 (UTC)

👍Terima kasih! — i Wong (bincang) 14:18, 8 Mac 2013 (UTC)

Balas: Bintang penghargaan[sunting sumber]

Salam. Terima kasih diatas bintang tersebut. Saya sangat menghargainya. Senyuman lebar - 26 Ramadan (Bincang) 14:42, 8 Mac 2013 (UTC)

Mengenai jawatan penyelia, mungkin nanti dahululah kerana sekarang ini saya sibuk dengan kehidupan seharian. Saya menyumbang disini pun jika saya ada masa terluang. - 26 Ramadan (Bincang) 14:48, 8 Mac 2013 (UTC)

Bintang[sunting sumber]


                        \:'   `:/
                  .~=-./:::::::::\,-~=.
               ___|::  \    |    /  ::|___
              \::  `.   \   |   /   .' :::/
               \:    `.  \  |  /  .'    :/
             .-: `-._  `\/\/\/\/\/  _.-' :-.
             \::     `-\Sumbangan/-'     ::/
              >~------~ |:::::::|;~------~<
             /::    _.-\/ Gigih\/-._    ::\
             `-:_.-'   /\/\/\/\/\/  `-._:-'
                /    .'  /  |  \  `.   :\
               /::_.'   /   |   \   `._::\
                   |:: /    |    \  ::|
                   `=-'\:::.|.:::/`-=-'      
                        \:'   `:/

Dikurniakan kepada Aplikasi kerana kegigihan menyumbang kepada Wikipedia oleh Algazel 2013-03-09

Terima kasih atas bintang yang anda berikan. Ini bintang lebar jalur rendah untuk kegigihan anda :) Salam. Algazel (bincang) 00:49, 9 Mac 2013 (UTC)

RE:Sasaran 200,000[sunting sumber]

Insya-Allah, jika tiada halangan, sasaran tersebut boleh dicapai menjelang pertengahan bulan ini. Saya menjangkakan pada 15hb Mac kerana kini terdapat 194,359 buah rencana. Dengan bantuan daripada saudara yang banyak mewujudkan artikel baru, saya rasa sasaran tersebut boleh dicapai. :) Irfanshaharuddin (bincang) 06:54, 9 Mac 2013 (UTC)

Ya. Jangan risau, saya akan membantu saudara dalam mewujudkan lebih banyak rencana. Irfanshaharuddin (bincang) 06:58, 9 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama. Irfanshaharuddin (bincang) 07:00, 9 Mac 2013 (UTC)

Re: Terjemahan dari bahasa Cina[sunting sumber]

Dah cuba. Sesetengahnya boleh diterjemah (perenggan intro tu berdasarkan Google Translate). Tapi ayat-ayat yang panjang tak betul resultnya. Ayat dia jadi berterabur. Syahir√2 (bs) 08:14, 9 Mac 2013 (UTC)

Pun dah cuba. Saya rasa masalahnya susun atur perkataan. Ia berterabur. Tak apa, mungkin boleh cuba susun balik, tapi takut-takut maknanya salah. Syahir√2 (bs) 08:32, 9 Mac 2013 (UTC)

RE:Anda mendapat emel[sunting sumber]

Baiklah. Saya akan menyemaknya. Irfanshaharuddin (bincang) 09:43, 10 Mac 2013 (UTC)

Saya sudah membalasnya. Irfanshaharuddin (bincang) 09:53, 10 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama. Terima kasih banyak-banyak kerana membetulkannya. Irfanshaharuddin (bincang) 10:01, 10 Mac 2013 (UTC)

Tandatangan[sunting sumber]

Salam Aplikasi. Tandatangan yang anda gunakan dalam perbincangan ini mirip tt seorang penyelia lain dan ini boleh menimbulkan kekeliruan—saya dah terkeliru. Saya rasa berkemungkinan besar anda tak perasan, namun elok jangan guna tt tersebut. Salut. Algazel (bincang) 23:49, 10 Mac 2013 (UTC)

RE: Penghapusan Imej[sunting sumber]

Terima kasih. Saya harap dia lebih berhati-hati dalam penghapusan imej. — i Wong (bincang) 07:29, 11 Mac 2013 (UTC)

👍Jazakallah — i Wong (bincang) 07:31, 11 Mac 2013 (UTC)

Re : Kesunyian[sunting sumber]

Yup, buat masa ini saya hendak menenangkan fikiran dulu kerana berdepan masalah dalam kehidupan nyata. Bagaimanapun, saya tidak akan pergi lama. InsyaAllah saya akan kembali apabila semuanya selesai. Kalau ada apa-apa mesej pemberitahuan atau berita hanya emel kepada saya. Lambat-lambat pun saya pasti akan balas. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 19:55, 12 Mac 2013 (UTC)

Penghapusan imej[sunting sumber]

Saya bercadang untuk menghapuskan gambar "Fail:Jins shamsuddin.jpg" kerana ketiadaan lesen. Apa pendapat saudara ? Irfanshaharuddin (bincang) 06:18, 13 Mac 2013 (UTC)

Baiklah. Irfanshaharuddin (bincang) 11:48, 14 Mac 2013 (UTC)

Jantina[sunting sumber]

Boleh saya tahu mengapa anda undurkan Jantina? Yosri (bincang) 15:05, 13 Mac 2013 (UTC)

Live and learn.... Yosri (bincang) 15:10, 13 Mac 2013 (UTC)

Bincang[sunting sumber]

Boleh saya cadangkan anda membantu meletakkan kordinate bagi bandar di India, berbanding meletakkan bincang. Saya tidak sempat meletakkan kesemuanya berseorangan dan ia juga menambah pada kedalaman (berapa kali rencana disunting). Yosri (bincang) 16:42, 13 Mac 2013 (UTC)

Teramat terima kasih, kerana saya kini sedang cuba membaiki rencana filem luar negara yang saya cipta dahulu. Tidak sempat membetulkan rencana bandar di India. Yosri (bincang) 16:49, 13 Mac 2013 (UTC)
Anda mungkin akan dapati pautan ke BI tidak begitu baik. 10% mungkin tidak tepat. Ini kerana saya tidak sempat menyemak kesemua pautan lagi. Yosri (bincang) 16:57, 13 Mac 2013 (UTC)
Berkenaan bot anda; boleh anda berikan "Edit rate:" di http://ms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bot/Permohonan#Addbot Yosri (bincang) 17:12, 13 Mac 2013 (UTC)
Ok. Saya akan buat selepas habis batch. Yosri (bincang) 17:41, 13 Mac 2013 (UTC)



RE:Calonkan Saya[sunting sumber]

Ya Saya sudah bersedia untuk di calon kan Nasir36 (bincang) 22:07, 14 Mac 2013 (UTC)

Nepal[sunting sumber]

Boleh anda betulkan template anda untuk memasukkan:-

  • pushpin_map = "Nepal"
  • pushpin_map_caption =Location in Nepal =>"Lokasi di Nepal" Yosri (bincang) 14:54, 14 Mac 2013 (UTC)
Yup. Mudah sikit memasukkan peta nanti. Yosri (bincang) 15:03, 14 Mac 2013 (UTC)
Tidak mengapa. Saya cuma tidak mahu orang mengadu rencana terlalu singkat. :c Yosri (bincang) 12:52, 15 Mac 2013 (UTC)

Talkback[sunting sumber]

Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Aplikasi. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.
Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Aplikasi. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Imej: Anda tidak membantu[sunting sumber]

Aplikasi,

  1. Saya tahu dan anda tahu bahawa anda tidak tahu sangat mengenai perlesenan gambar. Jadi mengapa anda masih membuat suntingan meragukan seperti [1] dan [2]? Anda ada bukti ke?
  2. Dan kenapa anda masih memuat naik imej dengan lesen palsu Jika anda salin gambar itu drpd en.wp, mengapa tak salin sekali lesennya ?

Anda tidak patut menjadi penyelia sekiranya masih terus dengan kelakuan ini. ...Aurora... (b) 15:43, 16 Mac 2013 (UTC)

Baiklah, saya tidak akan melakukan lagi perkara berkaitan fail. Kalau ada pun saya akan jarang melakukannya.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 16:08, 16 Mac 2013 (UTC)

Aplikasi-Bot[sunting sumber]

Saya telah menyekat bot anda kerana memuat naik gambar. Adakah anda cuba mengelak daripada dikesan? ...Aurora... (b) 16:20, 16 Mac 2013 (UTC)

Akaun bot dan akaun tuannya hendaklah dipisahkan fungsinya. Kalau malas nak log keluar, jangan buat, tunggu lain kali. Baik, kali ini saya bagi peluang. ...Aurora... (b) 16:28, 16 Mac 2013 (UTC)
Banyak benda bot boleh buat, lihat contoh di Wikipedia:Bot. Yang penting, jangan benda2 yg boleh dipertikai. ...Aurora... (b) 16:43, 16 Mac 2013 (UTC)
Oh ya, kalau di Commons memang ada bot yg memuat naik gambar, tapi mereka tahu lesen tak apalah. Dan memang disebut masa memohon status bot tujuannya memuat naik gambar bebas. ...Aurora... (b) 16:46, 16 Mac 2013 (UTC)
Dasar setiap wiki berbeza2. Kalau komuniti wiki tersebut setuju, maka bolehlah. ...Aurora... (b) 16:57, 16 Mac 2013 (UTC)

Migrate interwiki[sunting sumber]

Bagaimana anda memindahkan interwiki tersebut? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:39, 17 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih kerana membantu memindahkannya dan memberi kod tersebut. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:48, 17 Mac 2013 (UTC)
Tidak mengapa, saya pun pada mulanya ingin membantu memperbaiki koordinat, tapi apabila melihat rencana sebanyak itu, saya rasa tak dapat melakukan seorang. Jika ada bot seperti anda tak mengapa juga. Bagaimanapun, saya akan menumpukan kepada rencana berkaitan New Zealand dahulu buat masa ini. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:57, 17 Mac 2013 (UTC)
Oh, tapi anda senang sikit nak melakukan tugas sebab ada bot berbanding menggunakan cara manual seperti saya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:05, 17 Mac 2013 (UTC)
Oh, tak mengapalah. Btw, kod interwiki saya tak berfungsi dengan baik. Boleh anda tolong baiki tak? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:15, 17 Mac 2013 (UTC)
Masih tak berfungsi. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:20, 17 Mac 2013 (UTC)
Maksud anda di en.wiki tu saya kena tekan edit di bahagian mana? Laman pengguna atau rencana? Atau laman common.js saya? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:28, 17 Mac 2013 (UTC)
Saya dah cuba dan dapat, tapi memeningkan. Tak mengapalah, biar bot yang pindahkan interwiki pada rencana yang saya cipta secara automatik nanti. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:36, 17 Mac 2013 (UTC)

Kedalaman[sunting sumber]

Tak sangka kedalaman wiki kita semakin meningkat. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:59, 17 Mac 2013 (UTC)

Baguslah. Saya harap kedalaman ni akan terus meningkat. Tahniah kepada anda dan rakan-rakan lain, kalau bukan kerana anda dan rakan-rakan lain kedalaman ni tak akan meningkat. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:17, 17 Mac 2013 (UTC)

Re: en wiki message[sunting sumber]

I have replied to your message. Arctic Kangaroo 16:15, 17 Mac 2013 (UTC)

Okay, I have read your message at there.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 16:19, 17 Mac 2013 (UTC)


Re: Makmal Kajian Nasir36[sunting sumber]

Saya buat halaman tersebut untuk minyimpan infobox ntv7 yang lama..Kalau tidak boleh membuat halamaan tersebut,bagaimana nak pelihara infobox ntv7 yang lama?Nasir36 (bincang) 2:08, 18 Mac 2013 (UTC)

Indonesia[sunting sumber]

Adakah anda masih berminat mencipta rencana Indonesia. Saya memiliki data lengkap mengenai kampong & bandar di Indonesia, tetapi tawar hati hendak mula. Datanya sudah disusun dan dibersihkan format exel, cuma saya tak rasa saya larat mencipta 74K rencana tanpa bot. (saya tak guna bot). Yosri (bincang) 17:09, 18 Mac 2013 (UTC)

OK. Saya perlu cari balik data-data tersebut dahulu. Yosri (bincang) 17:22, 18 Mac 2013 (UTC)

Indonesia sangat best. Saya baru kembali dari Jakarta bersama semua ahli keluarga :) Kucingbiru13 (bincang) 01:48, 19 Mac 2013 (UTC)

Upin & Ipin[sunting sumber]

Saya rasa IP yang anda sekat tu melakukan perkara yang betul. Dia membuang pautan kepada Youtube (selepas dia masukkan) ke dalam rencana. Lihat en:WP:YOUTUBE. Saya khuatir tentang pautan kpd kandungan berhak cipta yang sekarang terdapat pada rencana kita. Salam Algazel (bincang) 01:25, 19 Mac 2013 (UTC)

Hai Aplikasi[sunting sumber]

Apa Khabar? Saja melintas. :) Semoga Sihat Selalu :) Kucingbiru13 (bincang) 01:46, 19 Mac 2013 (UTC)

Notis Automatik[sunting sumber]

Susah bila tidak ada notis automatik di WBM seperti yang terdapat pada WBI, sampai saya tersilap memberikan amaran pada pengguna lain. Huhu. :( — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 07:25, 19 Mac 2013 (UTC)

Saya harap Twinkle akan dapat dibangunkan secepat mungkin di sini nanti. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 07:29, 19 Mac 2013 (UTC)
Agree, when I revert vandalism/spam here, need to use the [undo]. Then, I can't warn the vandal because I also donno the warning templates here. Good thing is, very little vandalism here. :) PS. Ranking and Aplikasi, whenever I contribute to articles here and put "need translation into BM", can help me translate? Terima kasih. Arctic Kangaroo 04:51, 20 Mac 2013 (UTC)
This is the template and you will know to put the templates into the vandalism user talkpage.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 04:59, 20 Mac 2013 (UTC)
Yep, Twinkle should be developed here, but it's really difficult. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:08, 20 Mac 2013 (UTC)
Then, is there any way I can help? Although I'm not sure when I have time, not sure if I have the abilities to do it and also got en.wiki work (and a little simple.wiki work) to do. Arctic Kangaroo 05:15, 20 Mac 2013 (UTC)
It's okay, don't force yourself to do things while you are busy with other work. If you have free time, you can help us.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 05:18, 20 Mac 2013 (UTC)
If I free, then I can help. Anyway, I usually have 2 tabs for en.wiki, and 1 tab altogether for both simple.wiki and ms.wiki, which I just keep interwikiing. You can just inform me what we need to do if in the end, you guys want to implement Twinkle here. :) Arctic Kangaroo 05:22, 20 Mac 2013 (UTC)
I agree with Aplikasi. But if you really want to help, you can check our discussion about that here (P/S:you can see also the main problem we're facing here). — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:26, 20 Mac 2013 (UTC)

Balas: Emel[sunting sumber]

Salam. Maaf kerana membalas melalui laman perbincangan ini berbanding di emel kerana sambungan internet yang "menjengkelkan". Ya, saya memang berada dalam tingkatan itu. Wah, saya rasa aneh bagaimana saudara tahu mengenainya! :O - 26 Ramadan (Bincang) 12:30, 19 Mac 2013 (UTC)

Tidaklah. Saya hanya aktif apabila saya ada masa dan saya akan membiarkan akaun dibuka sahaja walaupun tidak melakukan sebarang sumbangan. Jadi saudara ini belajar di Batu Pahat jugalah sebelum ini dan menunggu keputusan SPM begitu?
Takut bukan. Saya juga sedang menunggu keputusan peperiksaan penggal 1 Khamis ini. - 26 Ramadan (Bincang) 12:41, 19 Mac 2013 (UTC)
Mengenai subjek sastera, saya kurang arif mengenainya. Setahu saya, subjek Pengajian Am bagi penggal 1 lebih mudah berbanding penggal 2 dan penggal 3 pula, saya tidak tahu. - 26 Ramadan (Bincang) 12:47, 19 Mac 2013 (UTC)

Ya. Aliran ini sukar dan sebab itu saya rasa takut untuk keputusan yang akan keluar nanti. - 26 Ramadan (Bincang) 12:53, 19 Mac 2013 (UTC)

Saya ambil aliran tersebut sebab saya meminatinya. Saya ambil subjek Biologi. - 26 Ramadan (Bincang) 12:57, 19 Mac 2013 (UTC)
Hehe. Tidaklah. Kalau di sekolah saya itu dikira kelas pertama. Baguslah kalau dah ada pilihan. Rasa-rasanya, saudara nak ke sekolah mana kalau teruskan ke tingkatan itu? - 26 Ramadan (Bincang) 13:04, 19 Mac 2013 (UTC)
Kalau di sekolah saya, semua kelas aliran Sains dan ketika kelas Ekonomi, Pengajian Perniagaan dan Pendidikan Seni, majoritinya adalah Cina. Hanya ketika kelas Bahasa Melayu, Sains Sukan dan Sejarah baru majoritinya orang Melayu. - 26 Ramadan (Bincang) 13:13, 19 Mac 2013 (UTC)

Maaf kerana lambat membalas. Di sekolah saya hanya ada 5 kelas sahaja, 2 kelas Biologi, 1 kelas Fizik dan lain-lain aliran sastera. Memanglah majoriti pelajar tingkatan tersebut adalah Cina sebab bangsa kita ada hak istimewa dalam pelajaran. - 26 Ramadan (Bincang) 13:37, 19 Mac 2013 (UTC) Begitulah. Okeylah saya nak log keluar dahulu. Seronok berbual dengan saudara. Dah macam Facebook pula laman perbincangan ini. Hehe. Assalamualaikum. - 26 Ramadan (Bincang) 13:47, 19 Mac 2013 (UTC)

Re : Emel[sunting sumber]

Haha, tak mengapa. Ya, saya pun suka kalau Wikipedia ni macam Facebook dan Twitter. Tapi Wikipedia ni dah memang tempat kita menambahkan pengetahuan, berkongsi ilmu dan pendapat masing-masing. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:00, 19 Mac 2013 (UTC)

LOL, mesti awek ramai tu. HAHA — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:08, 19 Mac 2013 (UTC)
Haha, ye lah tu. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 15:11, 19 Mac 2013 (UTC)

terima kasih juga[sunting sumber]

Terima kasih juga dan saya juga butuh bantuan. ButtuHutagalung (bincang) 04:27, 20 Mac 2013 (UTC)

Mohon bantuan untuk memperbaiki bahasa Malaysia yang saya gunakan. Salam. ButtuHutagalung (bincang) 04:32, 20 Mac 2013 (UTC)
Alhamdulilah, terima kasih! Salam. ButtuHutagalung (bincang) 04:34, 20 Mac 2013 (UTC)

Esok[sunting sumber]

Ingatkah anda hari esok? Hehehe. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 04:45, 20 Mac 2013 (UTC)

Tak dapat lah nak tidur lena malam ni. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 04:47, 20 Mac 2013 (UTC)
Memang. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 04:51, 20 Mac 2013 (UTC)
Haha, tu lah. Yang penting banyakkan berdoa. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:08, 20 Mac 2013 (UTC)
Ya, saya tahu. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:30, 20 Mac 2013 (UTC)

Wawasan 200,000[sunting sumber]

Saya yakin sasaran 200,000 rencana dapat dicapai dalam minggu ini. Terimalah sekalung penghargaan daripada saya,

Barnstar of Diligence Hires.png Bintang Penghargaan Ketekunan
Anda telah menunjukkan usaha yang luar biasa dalam mewujudkan rencana baru. Teruskan usaha anda. Irfanshaharuddin (bincang) 05:54, 20 Mac 2013 (UTC)

Ya, anda memang layak menerima penghargaan ini. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 05:56, 20 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih kawan-kawan Wikipedia. Saya amat menghargainya. Saya akan cuba mendapatkan 200,000 pada hari esok.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 05:58, 20 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama. Terima kasih juga di atas penghargaan yang anda berikan. Saya juga akan cuba sedaya upaya dalam mencipta rencana baru. Irfanshaharuddin (bincang) 06:00, 20 Mac 2013 (UTC)
Ya, kita semua perlu bekerjasama untuk kelangsungan Wikipedia Bahasa Melayu. Irfanshaharuddin (bincang) 06:03, 20 Mac 2013 (UTC)

Tahniah! Usaha yang berterusan anda telah membuahkan hasil. 👍I like. — i Wong (bincang) 09:07, 22 Mac 2013 (UTC)

Congrats guys for the wonderful achievement. :) And now, aiming for 300,000?! Wow! I see what I can do to try to help. Arctic Kangaroo 09:50, 22 Mac 2013 (UTC)

Perbincangan pengguna:60.50.198.192[sunting sumber]

Hi Aplikasi, I noticed you blocked this guy for vandalism on Sarawak FA then unblocked him again. How did you find his edits OK? Because I find it unconstructive. Arctic Kangaroo 07:07, 21 Mac 2013 (UTC)

Tahniah![sunting sumber]

Sempena keputusan SPM keluar hari ini, saya ingin ucapkan tahniah dengan apa-apa keputusan yang anda dapat. Jika baik, alhamdulillah. Jika sebaliknya, pasti ada hikmahnya. Apa yang penting, perjalanan kita jauh lagi. Teruskan usaha anda menuntut ilmu kerana ia salah satu daripada kewajiban sebagai muslim. 👍Tahniah! — i Wong (bincang) 07:19, 21 Mac 2013 (UTC)


Tahniah Aplikasi![sunting sumber]

Semoga berjaya ke menara gading nanti :) Kucingbiru13 (bincang) 08:09, 21 Mac 2013 (UTC)

Tahniah![sunting sumber]

Tahniah juga dari saya, maaf kerana lambat mengucapkan tahniah. Apa-apapun teruskan perjuangan anda. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:12, 21 Mac 2013 (UTC)

Sama-sama, sudah dibalas. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:23, 21 Mac 2013 (UTC)

Saya bantuan: 200,000 articles[sunting sumber]

Hi Aplikasi, I have an article about a rookie SG politician-cum-colorectal surgeon to contribute. :) You may want to help me translate it. It's currently in my sandbox. BTW, are there such things as autoblocks here? Cheers, Arctic Kangaroo 09:59, 21 Mac 2013 (UTC)

Balas: STPM[sunting sumber]

W'salam. Keputusan saya kurang baik untuk penggal 1 ini. :( Bagaimana dengan keputusan SPM saudara? - 26 Ramadan (Bincang) 14:29, 21 Mac 2013 (UTC)

Alhamdulillah. Saya bangga akan saudara. :) Saudara mengambil berapa subkjek? - 26 Ramadan (Bincang) 14:36, 21 Mac 2013 (UTC)
Jadi saudara mendapat 7A lah begitu? Saya dulu pun SPM hanya dapat 4A. - 26 Ramadan (Bincang) 14:42, 21 Mac 2013 (UTC)
Sebenarnya, tidaklah begitu hebat kerana saya mensasarkan 6A. Baguslah kerana saudara telah mempunyai rancangan. Saya juga sasarkan diri untuk ke universiti tersebut kerana mediumnya walaupun ia mungkin sukar. - 26 Ramadan (Bincang) 14:53, 21 Mac 2013 (UTC)

Saya juga takut untuk menghadapi sesi pembelajaran dalam bahasa Inggeris. Kalau keputusan baik, saya ingin mengambil jurusan pergigian. - 26 Ramadan (Bincang) 15:03, 21 Mac 2013 (UTC) Benar. Saya belajar disitu. - 26 Ramadan (Bincang) 15:11, 21 Mac 2013 (UTC)

Subjek yang saudara nyatakan semua terdapat di sekolah saya. Cuma kelasnya dibahagi mengikut subjek iaitu Bahasa Melayu, Sejarah dan Sains Sukan dalam satu kelas (bilik tingkatan) dan subjek Ekonomi, Pengajian Perniagaan dan Pendidikan Seni dalam satu kelas yang lain. - 26 Ramadan (Bincang) 15:21, 21 Mac 2013 (UTC)
Sekejap. Kalau tak salah saya, kelas boleh diubah mengikut subjek yang diambil. Contohnya, saudara berada dalam kelas A dan subjek yang ditawarkan dalam kelas itu adalah Ekonomi, Pengajian Perniagaan dan Pendidikan Seni (PS). Jika saudara tidak ingin mengambil subjek PS, maka saudara boleh menukar ke kelas lagi satu untuk mengambil subjek yang disediakan dengan waktu yang setaraf. Harap saudara faham akan penjelasan saya kerana ia sukar sedikit untuk diterangkan. - 26 Ramadan (Bincang) 15:34, 21 Mac 2013 (UTC)

Benar. Contohnya begitulah. Susah juga saya nak menerangkannya. Walau bagaimanapun, waktu pertindihan subjek itu saya tidak pasti. - 26 Ramadan (Bincang) 15:46, 21 Mac 2013 (UTC)

Baiklah kalau begitu. Okeylah saya nak log keluar dahulu sebab dah tengah malam ini. Memang tak sangka kita sudah "bermuka buku" lagi di laman perbincangan ini. Hehe. Assalamualaikum. - 26 Ramadan (Bincang) 15:57, 21 Mac 2013 (UTC)
Tahniah atas kejayaan anda. Yosri (bincang) 15:57, 21 Mac 2013 (UTC)
Baiklah 26 Ramadan, saya dah terbiasa dengan Facebook, terima kasih Yosri atas penghargaan tersebut.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 15:59, 21 Mac 2013 (UTC)

Doakan saya pula ya... Sangat teruja dan takut sedikit.. Hehe..Kucingbiru13 (bincang) 02:45, 22 Mac 2013 (UTC)

Kucingbiru13:Insyaallah awak juga boleh berjaya.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 07:41, 22 Mac 2013 (UTC)

Ucapan tahniah[sunting sumber]

Tahniah di atas keputusan peperiksaan yang anda dapat. Diharap supaya anda dapat menyeimbangkan antara pelajaran dan Wikipedia agar tidak menyesal di kemudian hari. Irfanshaharuddin (bincang) 07:37, 22 Mac 2013 (UTC)

Sama-sama. Terima kasih juga di atas nasihat anda. Ya, saya akan berusaha sedaya upaya untuk mendapat keputusan yang cemerlang pada tahun ini. Irfanshaharuddin (bincang) 07:44, 22 Mac 2013 (UTC)
Boleh. Ketika berada di Tingkatan 4, saya pernah mengambil aliran Sains Tulen. Tetapi, apabila saya memasuki Tingkatan 5, saya menukar aliran kepada Perdagangan. Saya banyak terikut kawan semasa berada di Tingkatan 4 tanpa mengukur kebolehan diri saya. Saya sukakan subjek yang berasaskan fakta dan memerlukan pembacaan secara berterusan. Saya agak lemah dalam subjek yang memerlukan kiraan serta angka. Antara subjek yang saya ambil di kelas Perdagangan selain daripada subjek teras ialah Ekonomi Asas, Perdagangan dan Geografi. Irfanshaharuddin (bincang) 07:57, 22 Mac 2013 (UTC)
Benar kata anda. Saya juga mendapat keputusan yang agak memberangsangkan bagi ketiga-tiga subjek elektif tersebut pada Ujian Setara 1. Keputusannya lebih baik berbanding dengan subjek elektif yang saya ambil pada tahun lepas. Saya juga tidak perlu menyiapkan PEKA yang bertimbun-timbun bagi subjek Fizik, Kimia dan Biologi yang agak memeningkan kepala. Irfanshaharuddin (bincang) 08:06, 22 Mac 2013 (UTC)
Terima kasih di atas galakan anda. Pada mulanya, saya agak ragu-ragu untuk menukar aliran kerana saya perlu mempelajari semula subjek elektif yang tertinggal semasa di Tingkatan 4. Tetapi, saya membuat keputusan untuk menukar aliran hasil daripada perbincangan dengan ibu, bapa dan guru. Ya, pelajar kelas Sains mungkin agak tertekan dengan subjek-subjek yang sangat berat kerana mereka merupakan kumpulan sasaran untuk mendapat semua A. Perkara tersebut telah menjatuhkan gred purata sekolah pada tahun ini. Matematik Moden memerlukan latihan yang banyak. Subjek tersebut tidaklah sesukar Matematik Tambahan yang menggunakan formula yang kompleks. Apa-apa pun, itu semua bergantung kepada usaha dan minat individu itu sendiri. Irfanshaharuddin (bincang) 08:21, 22 Mac 2013 (UTC)
Ya. Kita boleh memilih soalan yang difahami dan perkara tersebut memudahkan kita membuat jawapan. Sekurang-kurangnya saya tidak perlu bimbang dengan soalan yang saya kurang arif. Kata-kata daripada anda telah menyuntik semangat saya untuk belajar bersungguh-sungguh dalam usaha saya untuk mendapat semua A+. Irfanshaharuddin (bincang) 08:38, 22 Mac 2013 (UTC)
Ketiga-tiga subjek tersebut ada ditawarkan di sekolah saya. Tetapi, saya tidak mengambilnya kerana mahu menumpukan kepada subjek yang sedia ada. Irfanshaharuddin (bincang) 08:45, 22 Mac 2013 (UTC)
Subjek Prinsip Perakaunan agak sukar jika tidak belajar daripada mula. Lagi satu, subjek tersebut memerlukan kerja folio. Nasib baik anda bertanya pendapat dengan guru sebelum mengambil subjek tersebut. Anda ada mengambil subjek Matematik Tambahan? Irfanshaharuddin (bincang) 08:53, 22 Mac 2013 (UTC)
Ya, gred bagi subjek Matematik Tambahan sangat rendah untuk lulus. Tetapi, jika keputusan sekadar lulus tidak menjanjikan apa-apa kerana kita perlu bersaing dengan pelajar lain yang lebih pandai dalam subjek tersebut. Saya lebih suka belajar subjek Ekonomi Asas dan Perdagangan berbanding Matematik Tambahan kerana lebih mudah dan berasaskan fakta. Selain itu, kedua-dua subjek tersebut ada kaitan dengan negara kita sendiri seperti institusi kewangan, pengangkutan, pergudangan dan sebagainya. Perkara tersebut dapat kita kaitkan dengan kehidupan seharian kita. Irfanshaharuddin (bincang) 09:03, 22 Mac 2013 (UTC)
Benarkah saudara mahu meneruskan sesi persekolahan untuk Tingkatan 6 ? Apa-apa pun, saya mendoakan yang terbaik buat anda. Irfanshaharuddin (bincang) 09:13, 22 Mac 2013 (UTC)
Baiklah. Asalkan saudara selesa dengan suasana pembelajaran. Itu sudah memadai kerana belajar memerlukan keselesaan. Irfanshaharuddin (bincang) 09:21, 22 Mac 2013 (UTC)

Dua ratus ribu![sunting sumber]

Globe-barnstar2.png Bintang Penghargaan Geografi
Penghargaan atas kerja keras Anda mencipta belasan ribu artikel berkaitan kampung-kampung di suatu negara yang nun jauh di sana. Selamat atas kejayaan WBM mencapai 200 ribu rencana, yang sebagian besar kerana jasa Anda! Tahniah! SpartacksCompatriot (bincang) 07:54, 22 Mac 2013 (UTC)
Tahniah dan terima kasih kepada anda kerana WBM sudah capai 200,000, Aplikasi. ^-^ Filiosus's Saga (bincang) 10:00, 22 Mac 2013 (UTC)

P/S: Maafkan saya sekiranya saya kritikal kepada anda.

Abaikan perbualan merapu[sunting sumber]

Kawan saya pernah menegur saya: Jangan Layani Orang Yang Suka Berdebat Tanpa Henti

"Sebagian pemuda cenderung menyukai perdebatan dan berlarutan dalam perbincangan. Hanya kerana ingin dikagumi dan ingin mengalahkan pihak lain, atau kerana sesuatu yang lain.

Berhadapan dengan orang seperti ini, seorang da’i harus menghentikan pembicaraan apabila telah nampak jelas mana “benang putih” dan mana pula “benang hitam” nya , sebab, perdebatan yang tidak menghasilkan kesepakatan dan tanpa kata akhir malahan menumbuhkan kebencian dalam jiwa, mengotori dan menutupinya, serta merosak rasa cinta serta kasih. Selain itu ia hanya akan mengurangkan potensi, bahkan tidak menyumbangkan kebaikan apa pun bagi dakwah itu sendiri.

Perlu difahami, sasaran dakwah bukan hanya pada akal, kerana ditengah umat ini terdapat jutaan orang awam yang mudah tersentuh hatinya. Kerana itu, melayan orang yang suka berdebat tanpa henti adalah sia-sia belaka dan membuang masa, padahal masa adalah kehidupan itu sendiri."

Lebih baik kita tunjukkan amal kita berbanding kita berbicara sebegitu rupa. 👍Jom tingkatkan kualiti WBM lagi. — i Wong (bincang) 12:44, 22 Mac 2013 (UTC)

Apabila lalunya lori sampah majlis perbandaran, pasti ada bau. Sama ada kita mendekatinya atau memperlahankan kenderaan agar ia berlalu dengan baunya. — i Wong (bincang) 13:11, 22 Mac 2013 (UTC)
Pengalaman baru buat anda, juga buat saya. Yang dilihat amalnya bukan katanya. Jika dia ingin meroyan, biarlah. Kita sebagai pengguna yang tahu adab berikanlah dia ruang waktu untuk berfikir. — i Wong (bincang) 13:16, 22 Mac 2013 (UTC)
Saya tiada pengalaman dalam serangan sebegini. Manusia boleh jadi lain apabila memikirkan identitinya rahsia. Namun apa yang mereka tidak tahu, terdapat malaikat kiri dan kanan mencatat apa yang mereka lakukan. Tindakan awak bijak dan pantas. Tiada komen lain daripada saya lagi. 👍No comment. — i Wong (bincang) 13:25, 22 Mac 2013 (UTC)

Balasan: Keaktifan[sunting sumber]

Saya tidak menafikan bahawa saya jarang melakukan aktiviti kepenyeliaan (terutamanya pemadaman laman, penyekatan pengguna) kecuali jika ada perlunya. Saya juga tidak menafikan bahawa saya jarang melibatkan diri dalam perbincangan kedai kopi. Saya bersetuju dengan pandangan Jimmy Wales berikut tentang penyelia.

I just wanted to say that becoming a sysop is *not a big deal*.

I think perhaps I'll go through semi-willy-nilly and make a bunch of people who have been around for awhile sysops. I want to dispel the aura of "authority" around the position. It's merely a technical matter that the powers given to sysops are not given out to everyone.

I don't like that there's the apparent feeling here that being granted sysop status is a really special thing.

Wikipedia merupakan sebahagian daripada dunia realiti. --Diagramma Della Verita (bincang) 13:56, 22 Mac 2013 (UTC)

Re: Kembali ke ms.wiki[sunting sumber]

Terima kasih kembali atas jemputan anda untuk saya kembali. Maaflah, sebelum ini kesibukan saya (ditambah dengan masalah talian internet) telah menyebabkan saya agak lama tidak menjenguk Wikipedia BM. Kini saya kembali! :) - Hezery99 (bincang) 00:54, 23 Mac 2013 (UTC)

Balas: Emel[sunting sumber]

Saya akan menyemaknya. Irfanshaharuddin (bincang) 06:49, 23 Mac 2013 (UTC)

Mail-message-new.svg
Hai, Aplikasi. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.
Irfanshaharuddin (bincang) 06:55, 23 Mac 2013 (UTC)
Mail-message-new.svg
Hai, Aplikasi. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.
Irfanshaharuddin (bincang) 07:00, 23 Mac 2013 (UTC)
Okay.--Aplikasi (ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ?) 07:01, 23 Mac 2013 (UTC)

Templat:User Wikipedian for[sunting sumber]

Bolehkah saudara menolong saya untuk membetulkan templat ini ? Saya keliru dan buntu. Jika saudara lihat jadual di bawah, kiraan tarikhnya salah.

Contoh kod Hasil
{{User Wikipedian for|tahun=2012|bulan=3|hari=18}}
Noia 64 apps karm.png Pengguna ini telah melibatkan diri di Wikipedia Bahasa Melayu selama 7 tahun, 2 bulan dan 29 hari.

- Irfanshaharuddin (bincang) 09:22, 23 Mac 2013 (UTC)

Tidak mengapa. Saya tahu, templat ini sangat rumit untuk diperbetulkan. Irfanshaharuddin (bincang) 14:12, 23 Mac 2013 (UTC)
Saya akan cuba meminta bantuan daripada Kurniasan. Irfanshaharuddin (bincang) 14:29, 23 Mac 2013 (UTC)

Emel[sunting sumber]

Mail-message-new.svg
Hai, Aplikasi. Sila periksa emel anda – anda mendapat emel!
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Anda mendapat emel}} atau {{AME}}.

— i Wong (bincang) 02:02, 24 Mac 2013 (UTC)

Minang[sunting sumber]

Halo Aplikasi. Boleh saudara bantu sedikit merancang rencana mengenai desa dan kelurahan Indonesia di Wikipedia bahasa Minang? Matlamat saya kami boleh berjaya mencapai 1,000 rencana akhir pekan ini. Saya sarankan saudara cuba lengkapi rencana di Sumatera Barat dan Riau yang banyak penutur bahasa Minangnya. Saya tunggu! SpartacksCompatriot (bincang) 05:20, 24 Mac 2013 (UTC)

Tidak mengapa. Sekiranya ada kesalahan, segera saya beritahukan. SpartacksCompatriot (bincang) 05:50, 24 Mac 2013 (UTC)

Bls : SMS[sunting sumber]

Tak ada pun. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 06:51, 25 Mac 2013 (UTC)

Sudah dibalas pada emel. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:01, 25 Mac 2013 (UTC)
Yes check.svgY Ok, beres. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:21, 25 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama, tapi kenapa beliau berkelakuan seperti itu kepada anda?. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:25, 25 Mac 2013 (UTC)
Ya, sememangnya pelik. Mungkin beliau mempunyai dendam lama terhadap anda. Walau bagaimanapun, jika mengikut polisi Wikipedia, beliau memang patut disekat sekali selama tak terbatas kerana menyalahgunakan akaun berganda di + lagi dengan mengancam pengguna. Tak perlu disekat dan dinyahsekat berulang-ulang kali. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:34, 25 Mac 2013 (UTC)
Sememangnya, tapi masa tu anda boleh meminta bantuan penyelia lain seperti Izhamwong, Algazel dan rakan-rakan lain. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:41, 25 Mac 2013 (UTC)
Haha, patut lah. Terlupa meminta bantuan rupanya. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:47, 25 Mac 2013 (UTC)
Hehe, tapi kena bersabar juga. Jangan terlalu ikutkan hati. Biar ianya mengikut undang-undang. Tapi apapun ianya ok lah jika beliau tidak menganggu anda lagi. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 08:58, 25 Mac 2013 (UTC)
Oh, ok lah. Saya dah nak log keluar dah ni. Apapun, semoga anda berjaya dalam pelajaran dan dapat mencapai impian anda. Lain hari kita berjumpa lagi jika panjang umur. Assalamualaikum. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 09:09, 25 Mac 2013 (UTC)

Adolf Hitler[sunting sumber]

You are the one that is vandalising this article, with such blatant POV that is nowhere to be found in any other Wikipedia! Since you just "protected" the article, it appear you are a local sysop. A clear misuse of the tools you have been granted! --Azurfrog (bincang) 09:49, 25 Mac 2013 (UTC)

Well, it is not about "my inconvenience", it really is about the article itself. The version now protected is an unbelievable POV for which no sources can be found, except on the most extreme right-wing websites. If you are a good faith editor yourself, you ought to do something about it, as it disgraces your Wikipedia.
Nah, ia bukan tentang "menyusahkan saya", ia benar-benar adalah mengenai artikel itu sendiri. Versi yang kini dilindungi adalah POV luar biasa yang tiada sumber boleh didapati, kecuali dalam laman web berhaluan kanan yang paling melampau. Jika anda adalah penyumbang iman yang baik diri anda, anda patut melakukan sesuatu mengenainya, kerana ia disgraces Wikipedia anda. --Azurfrog (bincang) 09:59, 25 Mac 2013 (UTC)
OK, thanks! This article, Adolf Hitler, most probably needs to be closely watched, given the high level of biased and unsourced information that was in it.
OK, terima kasih! Artikel ini, Adolf Hitler, yang paling mungkin perlu teliti, memandangkan tahap yang tinggi maklumat yang berat sebelah tanpa sumber yang berada di dalamnya. --Azurfrog (bincang) 10:23, 25 Mac 2013 (UTC)

Balas: Penghargaan[sunting sumber]

Terima kasih di atas anugerah tersebut. Saya amat menghargainya. Sebagai balasannya, terimalah anugerah ini daripada saya,

Barnstar of National Merit.svg Bintang Penghargaan Negara
Tahniah kerana telah banyak mencipta rencana berkaitan perkampungan di Nepal, komun di Itali dan Perancis. Anda memang layak menerimanya kerana usaha anda yang gigih dalam membangunkan rencana, khususnya yang berkaitan dengan bidang Geografi.
Bintang ini diberikan kepada Aplikasi oleh Irfanshaharuddin (bincang) pada 16:27, 25 Mac 2013 (UTC)
Sama-sama. :) Irfanshaharuddin (bincang) 16:32, 25 Mac 2013 (UTC)

Bls: Smart[sunting sumber]

Hehe, saya mendapatnya dari SyahirSQRT2. Tidak mengapa, kalau kita usahakan dari sekarang lama kelamaan bakal tercapai juga. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:03, 26 Mac 2013 (UTC)

Saya pula lepas siapkan kawasan di New Zealand ni rasanya nak buat rencana mengenai kawasan di Brunei kerana saya lihat rencana mengenai kawasan di Brunei banyak yang kurang berbanding di Wiki Indonesia. Jom! Tapi jangan lupa juga untuk sentiasa memperbaiki rencana yang sedia ada. Oh ya, mengenai koordinat pada rencana-rencana geografi yang anda cipta, bila anda hendak baikinya?. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:09, 26 Mac 2013 (UTC)
Oh, dalam rencana-rencana geografi hanya perlu koordinat sahaja lagi bagi memperkemaskannya. Bahagian kampung memang dah lengkap tapi kawasan bandar dan pekan seperti ini yang belum ada. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:18, 26 Mac 2013 (UTC)
Ok lah tu. Sekali-sekala anda perlulah berehat juga dari mencipta rencana. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:38, 26 Mac 2013 (UTC)
Aik, anda pun dah pasang statistik. Hehe, semoga kedalaman Wiki ms akan terus meningkat. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:45, 26 Mac 2013 (UTC)
Hehe, ok lah tu. Saya harap juga pengguna berguna di WBM ni akan terus meningkat. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 13:52, 26 Mac 2013 (UTC)
Best juga bila dapat memperbaiki dan menerjemahkan pelbagai templat biarpun sakit kepala, harap-harap kita dapat menghasilkan bukan sahaja banyak rencana tetapi rencana berkualiti juga. :) — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:52, 26 Mac 2013 (UTC)
Paras yang sama? Maksud anda? — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 16:58, 26 Mac 2013 (UTC)
Yup, betul juga. — пz scόυт ʙᴀɴᴛᴜᴀɴ? 17:05, 26 Mac 2013 (UTC)

Talkback[sunting sumber]

Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Aplikasi. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Penukaran nama[sunting sumber]

Yup. Saya rasa saya perlu menggunakan nama yang lebih kreatif dan kelihatan popular. =) — i Wong (bincang) 12:54, 27 Mac 2013 (UTC)

IMO, I think Izhamwong is fine, but the problem lies with your signature. The first time I looked at it, I thought you were Chinese (or you are really a Chinese?). The main thing is, "i Wong" looks pretty boring and the design is plain too. Arctic Kangaroo 13:26, 27 Mac 2013 (UTC)
It's because I don't know how to make those fancy signatures like yours. — i Wong (bincang) 13:51, 27 Mac 2013 (UTC)
Probably you can try to copy codes and make some amendments. That's how I did mine. Perhaps if you want, you can copy my code and make whatever amendments you want, since mine contains both font and colour. If you look at en.wiki signatures, some of them have other "special effects". But, I don't know how to do them and not really interested as well. Cheers, Arctic Kangaroo 13:55, 27 Mac 2013 (UTC)
You may also want to take a look at the code of Ranking Update or Aplikasi's signatures. Arctic Kangaroo 13:57, 27 Mac 2013 (UTC)

???[sunting sumber]

I don't get your edit summary. Arctic Kangaroo 13:49, 27 Mac 2013 (UTC)

Hmm...about the picture of Singapore in my page?, I think it's okay. Although the pictures is large, I think maybe its okay.--Apli kasi 13:53, 27 Mac 2013 (UTC)
Bro, I still don't get what you mean. :P Are you saying that what I have changed is okay? Arctic Kangaroo 13:56, 27 Mac 2013 (UTC)
Yup, I think that you've change is okay because you have most knowledge about Singapore. Anyway, thanks for help me to correcting errors about it.--Apli kasi 13:59, 27 Mac 2013 (UTC)
Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Aplikasi. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Arctic Kangaroo.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

My contribution of articles here[sunting sumber]

Hey bro, I got a few articles on en.wiki that I would like to contribute here. They are not written by me though. :P Anyway, can I just transwiki them then anyone of you help me to translate? Arctic Kangaroo 15:03, 28 Mac 2013 (UTC)

Memuat Naik Imej Gambar[sunting sumber]

Salam perkenalan saudara Izham.

Saya ingin memuat naik imej gambar daripada fail saya sendiri untuk rujukan tambahan bagi penerangan berkaitan Mata Bionik. Tetapi saya tidak dibenarkan untuk memuat naik imej tersebut apabila saya cuba untuk pergi ke borang muat naik. Alasan yang diberikan apabila saya cuba melakukan sedemikian ialah tidak mempunyai keizinan untuk memuat naik gambar kerana saya bukan daripada pengguna dari kumpulan-kumpulan berikut: Pengguna sah automatik, Pentadbir, Pengguna sah.

Saya adalah merupakan pengguna sah dan telah berdaftar untuk menjadi penyunting di Wikipedia. Saya berharap agar saudara Izham boleh membantu. Sekian, terima kasih. Aryati (bincang) 08:21, 29 Mac 2013 (UTC)

Maaf, saudari silap orang. Saya bukan Izham.--Apli kasi 08:24, 29 Mac 2013 (UTC)

Talkback[sunting sumber]

Nuvola apps edu languages.svg
Hai, Aplikasi. Anda mempunyai mesej baru pada laman perbincangan pengguna Ma Hzi Wong.
Anda boleh membuang notis ini pada bila-bila masa dengan membuang templat {{Talkback}}.

Arctic Kangaroo 16:42, 29 Mac 2013 (UTC)

Terima kasih ;)[sunting sumber]

Terima kasih kerana memberikan bintang-bintang penghargaan untuk saya :D

Balas: Kilang gambar[sunting sumber]

Baiklah. Saya sedia membantu. Irfanshaharuddin (bincang) 14:03, 30 Mac 2013 (UTC)

Nama pengguna[sunting sumber]

Sila berhati-hati apabila menyekat nama pengguna. Baca Wikipedia:nama pengguna dan Wikipedia:Username_policy#Inappropriate_usernames bagi perbincangan terperinci. Saya telah menyahsekat pengguna Hacker Malaysia. --Algazel (bincang) 00:44, 31 Mac 2013 (UTC)

Tandatangan[sunting sumber]

Maaf, saya tak nampak masalah dengan tt saya. Kalau ada masalah pun, berkemungkinan besar ia ada kaitan dengan transklusi, kependaman dan server lag semasa saya menukar tt. --Algazel (bincang) 04:05, 31 Mac 2013 (UTC)

...ataupun typo, samalah dengan ucapan selamat datang yang tidak meninggalkan pautan ke laman perbincangan. Tapi pada hemat saya ini perkara kecil yang akan tetap berlaku kerana kesilapan manusia. Kita tak perlu berapa risau tentang benda ni. --Algazel (bincang) 04:14, 31 Mac 2013 (UTC)

Bls : Baiki tandatangan[sunting sumber]

Saya rasa templat tersebut yang perlu dibaiki supaya tak menyusahkan pengguna kena membaiki setiap kali meletakkan notis.
Cuba lihat pada templat ini:
Contoh:
Stop icon with clock
Anda telah disekat sementara daripada menyunting kerana penyalahgunaan keistimewaan menyunting. Sebaik sahaja sekatan telah tamat tempoh, anda dialu-alukan untuk melakukan sumbangan yang bermanfaat. Jika anda rasa ada sebab-sebab yang baik mengapa anda perlu dinyahsekat, anda boleh merayu menyahsekat dengan menambah teks berikut di bawah notis ini: {{unblock|reason=Sebab anda di sini ~~~~}}. Walau bagaimanapun, anda perlu membaca panduan untuk rayuan sekatan terlebih dahulu.
пz scόυт () 05:21, 31 Mac 2013 (UTC)
Yang ini ok sahaja tanpa perlu diperbaiki dua kali. пz scόυт () 05:21, 31 Mac 2013 (UTC)
Saya maksudkan templat amaran yang tak ok. пz scόυт () 05:26, 31 Mac 2013 (UTC)
Tak mengapalah, nanti saya baiki supaya semua jenis tandatangan pun ok pada templat tersebut. пz scόυт () 05:35, 31 Mac 2013 (UTC)

Balas: Templat:Bintang Penghargaan Bio[sunting sumber]

Terima kasih kerana membantu saya menambahkan butiran kandungan ke dalam rencana Wikipedia:Penghargaan. Saya sudah menyusun semula butirannya supaya mudah difahami. "Bio" untuk templat ini merupakan singkatan bagi perkataan "biologi". Perkataan tunggal "bio" bermakna hidupan dan merujuk kepada benda hidup seperti mikroorganisma dan binatang. Ada satu lagi Bintang Penghargaan untuk biografi tetapi saya belum membuatnya. Irfanshaharuddin (bincang) 08:13, 31 Mac 2013 (UTC)

Oh, baguslah kalau begitu. Irfanshaharuddin (bincang) 10:59, 31 Mac 2013 (UTC)

Pemadaman[sunting sumber]

Saya rasa anda patut baca http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Deletion_policy lebih lanjut. Yosri (bincang) 12:42, 31 Mac 2013 (UTC)

Ingin jadi updater bahagaian anime[sunting sumber]

Seperti yang tertera pada tajuk.

Saya akan cuba update beberapa artikel dalam genre anime dan manga

Selain itu juga saya nak jadi rakan kongsi dengan admin Malaysia ni!

Sama umur kita!!! XD SNN95 (bincang) 23:50, 31 Mac 2013 (UTC)