Petronas Fertiliser Kedah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
PETRONAS Chemicals Fertilizer Kedah Sdn Bhd, Gurun.

PETRONAS Chemicals Fertiliser Kedah Sdn Bhd (PCFKSB) adalah syarikat pengeluar urea Malaysia dan anak syarikat milik penuh PETRONAS Chemicals Group Berhad. Terletak berhampiran bandar Gurun di negeri Kedah, Malaysia, syarikat itu terlibat dalam pembuatan petrokimia, terutamanya menghasilkan urea butiran untuk digunakan dalam industri pertanian tempatan dan asing.

Latar belakang syarikat[sunting | sunting sumber]

Sebagai sebahagian daripada Bahagian Petrokimia Petronas gergasi minyak Malaysia, produk utama PCFKSB adalah urea granular, dengan ammonia dan metanol sebagai hasil sampingan dari proses pembuatan. Pada masa ini, kilang itu mempunyai pengeluaran urea bernilai 2100 MT setiap hari. Produk urea PCFKSB juga digunakan dalam proses pembuatan petrokimia derivatif tambahan seperti plastik, gam, serat sintetik, getah tiruan dan pelincir.

Kebanyakan produk PCFKSB dipasarkan oleh MITCO Sdn Bhd,[1] cabang pemasaran untuk petrokimia di Petronas, dan dieksport melalui terminal eksport dermaga yang terletak di Butterworth, Pulau Pinang yang bersambung dengan loji pengeluaran utama oleh kereta api .

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ MITCO: Product Offerings Chemicals and fertilisers marketed and traded by MITCO Sdn Bhd

Pautan luar[sunting | sunting sumber]