Petronas Dagangan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Petronas Dagangan Berhad)
Petronas Dagangan Berhad
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Didagangkan sebagaiMYX: 5681 (PETDAG)
Ditubuhkan5 Ogos 1982; 41 tahun yang lalu (1982-08-05)
Ibu pejabatMenara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur, Malaysia
Kawasan perkhidmatanMalaysia
Tokoh pentingAzrul Osman Rani (Naib Presiden dan Pengarah Urusan / Ketua Pegawai Eksekutif)
PerkhidmatanPerkhidmatan, peruncitan
Syarikat indukPetronas
Anak syarikatSetel Ventures, Setel Express Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.mymesra.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Pejabat Wilayah Selatan PETRONAS Dagangan di Johor Bahru, Johor

Petronas Dagangan Berhad (MYX: 5681) merupakan syarikat peruncitan dan perkhidmatan minyak dan gas Malaysia, yang ditubuhkan pada 5 Ogos 1982 dan merupakan anak syarikat milik penuh konglomerat minyak dan gas Malaysia, Petronas. Petronas Dagangan terlibat dalam pengedaran dan penjualan produk petroleum siap dan operasi stesen servis untuk pasaran domestik dan mempunyai 870 stesen minyak.[1][2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Petronas Dagangan Berhad diwujudkan pada 5 Ogos 1982,[3] sebagai anak syarikat Petronas dan terlibat dalam runcit dan pemasaran produk hiliran minyak dan gas terutamanya di Malaysia. Ia beroperasi melalui segmen Runcit, Komersial, dan lain-lain. Syarikat itu menawarkan pelbagai produk petroleum, termasuk petrol motor, bahan bakar penerbangan, diesel, minyak bahan api, gas petroleum cair, minyak tanah, dan asfalt, serta jet A-1, bitumen, kokas petroleum, dan produk Sulfur. Ia juga menyediakan pelincir, seperti minyak motor kereta penumpang, minyak motosikal, pelincir kenderaan komersial, dan pelincir perindustrian dan laut, serta cecair berfungsi automotif, minyak gear automotif, cecair penghantaran automatik dan produk khusus. Selain itu, Petronas Dagangan menawarkan perkhidmatan penerbangan, teknikal, dan perniagaan; dan restoran perkhidmatan cepat, makanan, kemudahan perbankan, pasar raya besar, terminal, kurier dan perkhidmatan mencuci kereta, serta perkhidmatan dan kad kemudahan lain. Ia menjual produknya melalui kira-kira 1,000 stesen PETRONAS dan 760 kedai serbaneka Mesra.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Petronas Dagangan shares advance most this year". The Edge Markets (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 Jun 2018.
  2. ^ "Petronas Dagangan aims to improve non-fuel revenue to 30% in next 3 years". The Edge Markets (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Ogos 2018.
  3. ^ "A Bit of History". Petronas Dagangan Bhd (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Ogos 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]