U.S. Sassuolo Calcio

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sassuolo
Nama penuhUnione Sportiva Sassuolo
Calcio Srl
GelaranI Neroverdi (Hitam dan Hijau)
Diasaskan1922; 102 tahun yang lalu (1922)
StadiumStadium Mapei – Città del Tricolore
(Kapasiti: 23,717[1])
PemilikGiorgio Squinzi
PengerusiCarlo Rossi
PengurusCristian Bucchi
LigaSerie A
2016-17Serie A. Ke-12
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan
Warna ketiga

Unione Sportiva Sassuolo Calcio ([u.ˈnjo.ne sporˈti.va sasˈswɔlo ˈkal.tʃo], "Kesatuan Sukan Bola Sepak Sassuolo") merupakan sebuah kelab bola sepak profesional Itali yang berpangkalan di Sassuolo, wilayah Modena. Warna utama kelab ini ialah hitam dan hijau, oleh itu ia mendapat nama samaran "neroverdi".[2]

Sejak ditubuhkan pada 1920,[3] Sassuolo mula bermain di Serie A dari musim 2013–14, sertai kumpulan pasukan bukan berpusat di ibu negeri: Empoli, Legnano, Pro Patria, Carpi dan Casale.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sassuolo ditubuhkan pada 1920 dan kebanyakan bermain di divisyen amatur Emilian sehingga kelab ini mara ke Serie D pada 1968. Pada zaman ini, kelab ini bergabung dengan beberapa kelab tempatan lain dan akhirnya membentuk US Sassuolo Calcio pada 1974. Pada 1984, Sassuolo memperoleh kenaikan ke Serie C2, divisyen profesional terendah Itali. Walau bagaimanapun, mereka tersingkir semula ke Serie D pada 1990 dan kebanyakan pada dekad ini mereka menghabiskan persembahannya di Serie D. Pada 1998, selepas menamatkan musim di tempat kedua liga, mereka naik semula ke Serie C2.

Serie C1[sunting | sunting sumber]

Sassuolo melangkah ke Serie C1 pada 2006 selepas memenangi pusingan play-off ke Serie C1 dengan menewaskan Sansovino dalam perlawanan akhir. Beberapa tahun kemudian, Sassuolo terbukti menjadi pesaing serius untuk kenaikan ke Serie B tetapi mereka kehilangan rentak pada 2007 apabila Gian Marco Remondina menjadi ketua jurulatih, mereka tewas serta merta kepada Grosseto dalam perlawanan terakhir musim dan kecundang di tangan Monza pada pusingan separuh akhir play-off ke Serie B. Remondina kemudian meninggalkan Sassuolo untuk menyertai kelab Serie B, Piacenza dan bekas pemain Serie A, Massimiliano Allegri dilantik sebagai ketua jurulatih baharu.

Di bawah pengurusan Allegri, Sassuolo dengan segera berjaya membangkitkan harapannya untuk memperoleh kenaikan ke Serie B dan hasrat ini ahirnya tercapai pada 27 April 2008 apabila memenangi kejuaraan Serie C1/A. Dengan itu, Sassuolo mencatat kenaikan bersejarah ke Serie B, sejarah baru dicipta kelab.

Serie B[sunting | sunting sumber]

Berikutan Sassuolo beraksi di divisyen kedua Itali, Allegri meninggalkan Sassuolo untuk menjawat jawatan sebagai ketua jurulatih di kelab Serie A, Cagliari. Pada Julai 2008, kelab ini melantik bekas jurulatih Atalanta dan Siena, Andrea Mandorlini untuk musim 2008-09.

Sassuolo melakukan kejutan pada permulaan musim 2008-09 dan berjaya memegang tempat play-off ke Serie A namun kedudukan itu berubah apabila mereka hanya mengutip dua mata dalam lima perlawanan terakhir lalu mereka menamatkan musim di tempat ketujuh. Walaupun melalui musim cemerlang, Mandorlini meninggalkan Sassuolo dengan persetujuan bersama pada Jun 2009 di mana pasukan ini kemudian melantik bekas jurulatih Piacenza, Stefano Pioli sebagai ketua jurulatih baru kelab pada 11 Jun 2009.

Sassuolo dengan cemerlangnya layak ke play-off kenaikan ke Serie A pada musim 2009–10 dengan menamatkan musim di tempat keempat dan pada musim 2011–12 di tempat ketiga, namun disingkirkan pada peringkat separuh akhir dalam kedua-dua musim itu.

Walau bagaimanapun pada musim 2012–13, di bawah bimbingan ketua jurulatih baru Eusebio Di Francesco, Sassuolo memenangi kejuaraan Serie B lalu mereka memperoleh kenaikan ke Serie A buat pertama kali untuk musim 2013–14.

Serie A[sunting | sunting sumber]

Ketika latihan pra-musim, Sassuolo memenangi Trofi TIM selepas tewas kepada Juventus pada penentuan penalti dan kemudian menewaskan A.C. Milan 2–1. Melakar juara baru kejuaraan itu selain pasukan Milan, Internazionale dan Juventus yang telah memenangi piala itu.

Eusebio Di Francesco, pengurus Sassuolo yang melakar peristiwa bersejarah kelab apabila berjaya membimbing pasukannya ke Serie A pada 2014.

Pada 25 Ogos 2013, Sassuolo bermain perlawanan Serie A pertamanya menentang Torino di tempat lawan.[4] Perlawanan tuan rumah pertama Sassuolo ialah menentang Livorno dan penyerang kelab, Simone Zaza menjaringkan gol pertama Sassuolo di Serie A tetapi perlawanan berkesudahan mereka tewas 4-1.[5] Pada 22 September 2013, Sassuolo menghadapi tewas besar 7-0 kepada lawan Internazionale di tempat sendiri. Pasukan ini akhirnya mendapat mata pertamanya pada perlawanan kelima liga di tempat lawan, ketika menentang Napoli pada 25 September. Zaza merapatkan kedudukan 1-1 bagi menamatkan perlawanan seri 1-1.[6] Ia diikuti mata pertama di tempat sendiri pada 29 September, ketika seri 2–2 bertemu Lazio.[7] Pada 20 Oktober 2013, Sassuolo memenangi perlawanan Serie A pertamanya selepas menewaskan Bologna 2–1 di tempat sendiri hasil jaringan Domenico Berardi dan Antonio Floro Flores lalu kelab ini melonjak dari tangga tercorot liga.[8] Sassuolo memenangi perlawanan pertamanya di tempat lawan untuk perlawanan Serie A pada 3 November ketika menentang Sampdoria hasil jaringan hatrik Berardi di Serie A, mereka melakar kemenangan 4–3.[9] Berikutan perlawanan itu, selepas terikat seri 1-1 bertemu di Roma pada 10 November, kelab ini semakin jauh meninggalkan zon penyingkiran.[10] Pada 12 Januari 2014, Berardi hanya satu-satunya pemain pada musim ini yang menjaringkan empat gol pada satu perlawanan apabila Sassuolo bangkit selepas ketinggalan 2-0 lalu membenam Milan 4-3. Pada penghujung Januari 2014, Sassuolo berada di tanggga terbawah liga jadi pengurus Di Francesco merasakan tugasnya tidak patut dilanjutkan lalu Alberto Malesani dibawa masuk sebagai jurulatih baharu. Pertukaran pengurus tidak membawa apa-apa perubahan ketara lalu pada awal bulan Mac, Sassuolo menaruh semula harapan kepada Di Francesco lalu beliau dibawa masuk. Sassuolo menang pada perlawanan di tempat lawannya menentang Fiorentina 4–3 pada 6 Mei 2014. Selepas menang 4-2 ke atas Genoa pada 11 Mei, Sassuolo menjamin tempatnya di Serie A untuk musim hadapan. Berardi berada di tanga ketujuh penjaring terbanyak Serie A dengan 16 gol dijaringnya musim tersebut.

Neroverdi lebih cemerlang pada musim 2014-15 apabila dengan selesanya mereka menamatkan musim di tempat ke-12, yang berada sangat jauh daripada zon penyingkiran. Berardi sekali lagi menjadi penjaring terbanyak kelab musim ini dengan 15 gol.

Sassuolo kekal rentak cemerlangnya pada musim 2015-16 apabila mereka menamatkan musim di atas beberapa kelab ternama, A.C. Milan dan S.S. Lazio oleh kerana kelab ini menduduki tempat keenam liga. Selain itu, mereka juga mencatat beberapa kemenangan berharga apabila menewaskan S.S.C. Napoli pada perlawanan pembukaan liga,[11] mengalahkan Juventus di tempat sendiri[12] dan menang 1-0 ke atas Inter di San Siro.[13]

Pada 21 Mei 2016, Sassuolo memperoleh tiket untuk kelayakan Liga Europa selepas menamatkan musim di tempat keenam pada musim 2015-16. Tiket terakhir ke Liga Europa diberikan kepada juara Coppa Italia musim ini, namun apabila Juventus muncul juara Serie A, Milan selaku naib juara kempunan tidak ke pentas Eropah sebaliknya jika ia menang. Pada 25 Ogos 2016, Sassuolo layak ke peringkat kumpulan Liga Europa selepas menewaskan Red Star Belgrade 4–1 secara agregat pada pusingan play-off.

Stadium[sunting | sunting sumber]

Stadio Alberto Braglia di Modena merupakan gelanggang utama Sassuolo bagi menghadapi perlawanan ketika beraksi di Serie B.

Gelanggang Sassuolo yang digunakan bagi menjalani latihan ialah Stadio Enzo Ricci tetapi disebabkan kapasiti yang keil (4,000), kelab ini ketika bermain di Serie B, mereka beraksi di Stadio Alberto Braglia di Modena.[14]

Bermula dari musim 2013-14, perlawanan Serie A Sassuolo biasanya berlangsung di Reggio Emilia dan selepas penambahbaikan Stadio Città del Tricolore (dahulunya Stadio Giglio) mereka berkongsi satu gelanggang dengan kelab Lega Pro Prima Divisione, Reggiana.[15]

Rekod Eropah[sunting | sunting sumber]

Musim Kejohanan Pusingan Kelab Rumah Pelawat Agregat
2016–17 Liga Europa UEFA 3Q Switzerland Luzern 3–0 1–1 4–1
PO Serbia Red Star Belgrade 3–0 1–1 4–1
Kumpulan F Sepanyol Athletic Bilbao
Belgium Genk
Austria Rapid Wien

Pemain[sunting | sunting sumber]

Pasukan Utama[sunting | sunting sumber]

Sehingga tarikh 9 September 2023[16]

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
2 DF Itali Filippo Missori
3 DF Norway Marcus Holmgren Pedersen (on loan from Feyenoord)
5 DF Croatia Martin Erlić
6 MF Serbia Uroš Račić
7 MF Brazil Matheus Henrique
8 FW Itali Samuele Mulattieri
9 FW Itali Andrea Pinamonti
10 FW Itali Domenico Berardi
11 MF Albania Nedim Bajrami
13 DF Itali Gian Marco Ferrari (captain)
14 MF Guinea Khatulistiwa Pedro Obiang
15 FW Norway Emil Konradsen Ceide
17 DF Uruguay Matías Viña (on loan from Roma)
19 FW Uruguay Agustín Álvarez
No. Pos. Negara Pemain
20 FW Sepanyol Samu Castillejo (on loan from Valencia)
21 DF Itali Mattia Viti (on loan from Nice)
22 DF Jerman Jeremy Toljan
23 MF Itali Cristian Volpato
24 MF Romania Daniel Boloca
25 GK Itali Gianluca Pegolo
28 GK Itali Alessio Cragno (on loan from Monza)
35 MF Itali Luca Lipani
42 MF Norway Kristian Thorstvedt
44 DF Brazil Ruan Tressoldi
45 FW Perancis Armand Laurienté
47 GK Itali Andrea Consigli (vice-captain)
92 FW Perancis Grégoire Defrel

Dipinjamkan[sunting | sunting sumber]

Sehingga tarikh 1 September 2023.

Nota: Bendera menunjukkan pasukan kebangsaan seperti yang ditakrifkan di bawah peraturan kelayakan FIFA. Pemain boleh memegang lebih daripada satu kewarganegaraan bukan FIFA.

No. Pos. Negara Pemain
GK Itali Alessandro Russo (sedang dipinjam Trento sampai 30 Jun 2024)
GK Itali Giacomo Satalino (sedang dipinjam Reggiana sampai 30 Jun 2024)
GK Itali Stefano Turati (sedang dipinjam Frosinone sampai 30 Jun 2024)
GK Itali Gioele Zacchi (sedang dipinjam Giana Erminio sampai 30 Jun 2024)
DF Belanda Ryan Flamingo (sedang dipinjam Utrecht sampai 30 Jun 2024)
DF Yunani Giorgos Kyriakopoulos (sedang dipinjam Monza sampai 30 Jun 2024)
DF Itali Kevin Miranda (sedang dipinjam Catanzaro sampai 30 Jun 2024)
DF Itali Stefano Piccinini (sedang dipinjam Pergolettese sampai 30 Jun 2024)
DF Itali Edoardo Pieragnolo (sedang dipinjam Reggiana sampai 30 Jun 2024)
DF Itali Filippo Romagna (sedang dipinjam Reggiana sampai 30 Jun 2024)
MF Itali Davide Frattesi (sedang dipinjam Inter sampai 30 Jun 2024)
MF Itali Andrea Ghion (sedang dipinjam Catanzaro sampai 30 Jun 2024)
No. Pos. Negara Pemain
MF Perancis Maxime Lopez (sedang dipinjam Fiorentina sampai 30 Jun 2024)
MF Romania Andrei Mărginean (sedang dipinjam Novara sampai 30 Jun 2024)
MF Itali Alessandro Mercati (sedang dipinjam Gubbio sampai 30 Jun 2024)
MF Colombia Yeferson Paz (sedang dipinjam Perugia sampai 30 Jun 2024)
MF Itali Matteo Saccani (sedang dipinjam Turris sampai 30 Jun 2024)
FW Perancis Janis Antiste (sedang dipinjam Reggiana sampai 30 Jun 2024)
FW Itali Riccardo Ciervo (sedang dipinjam Südtirol sampai 30 Jun 2024)
FW Itali Luca D'Andrea (sedang dipinjam Catanzaro sampai 30 Jun 2024)
FW Itali Giacomo Manzari (sedang dipinjam Ascoli sampai 30 Jun 2024)
FW Itali Luca Moro (sedang dipinjam Spezia sampai 30 June 2024)
FW Itali Jacopo Pellegrini (sedang dipinjam Vicenza sampai 30 Jun 2024)
FW Itali Luigi Samele (sedang dipinjam Taranto sampai 30 Jun 2024)

Pembinaan Muda[sunting | sunting sumber]

Senarai pengurus[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mapei Stadium, c'è l'ok. La capienza sale a 24mila  – Sport – Gazzetta di Reggio". 11 September 2013.
  2. ^ name=storia
  3. ^ Giovanardi, Rossi, Sassuolo nel pallone. Storia del calcio sassolese dalla Z alla... A, Edizioni Artestampa.
  4. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/300466
  5. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/299347/report
  6. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/299246/report
  7. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/303022/report
  8. ^ "Sassuolo 2–1 Bologna: Neroverdi leapfrog Rossublu after home win".
  9. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/299284/report
  10. ^ http://www1.skysports.com/football/live/match/299291/report
  11. ^ http://www.legaseriea.it/it/serie-a-tim/match-report/2015-16/UNICO/UNI/1/SASNAP
  12. ^ http://www.legaseriea.it/it/serie-a-tim/match-report/2015-16/UNICO/UNI/10/SASJUV
  13. ^ http://www.legaseriea.it/it/serie-a-tim/match-report/2015-16/UNICO/UNI/19/INTSAS
  14. ^ "Sito ufficiale US Sassuolo Calcio – La Società". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-09. Dicapai pada 2016-09-08. no-break space character in |title= at position 34 (bantuan)
  15. ^ http://www.gazzetta.it/Calcio/Squadre/Sassuolo/notizie/24-06-2013/sassulo-trofeo-tim-juve-milan-20647501610.shtml
  16. ^ "Rosa Prima Squadra". www.sassuolocalcio.it/. U.S. Sassuolo Calcio. 6 July 2019. Dicapai pada 6 July 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]