Wikipedia:Kedai Kopi (lain-lain)/Arkib/2008

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Templat:Link FA[sunting sumber]

Kenapa template ni tak berfungsi? izzudin 12:49, 1 September 2008 (UTC)

tak berfungsi? bukanke ia berfungsi lagi?--Adikhebat (bincang) 13:23, 1 September 2008 (UTC)
Sebab kod dari MediaWiki:Common.js tak berjalan dengan baik. Nanti saya tengok.—Aviator, 13:47, 1 September 2008 (UTC)
Saya dapati ralat ini berlaku pada semim Firefox shj, IE tidak menunjukkan masalah. Sebab itulah saya cadangkan pembukaan kedai kopi teknikal. — kurkur[binc|sumb] 14:19, 1 September 2008 (UTC)
OK. Jadi dah pun. Betullah, ada kod yang bermasalah.—Aviator, 20:37, 1 September 2008 (UTC)
Maaf ya, Kurnia. Anda pun pernah mengadu masalah ni, tapi saya malas nak jenguk kod v_v.—Aviator, 20:39, 1 September 2008 (UTC)
Tidak mengapa. Mati-matian saya cari pepijatnya, rupa-rupanya ada kod parasit! Lama tak tengok butang-butang tambahan. Rindu.. haha.. Sekarang saya mahu cuba naik taraf laman penyuntingan. — kurkur[binc|sumb] 01:37, 2 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Didie (bincang) 14:54, 14 September 2008 (UTC)

Padam rencana[sunting sumber]

Rencana Goh Jun Yan saya calonkan untuk pemadaman. Undian di Wikipedia:Permohonan memadam laman/Goh Jun Yan. izzudin 12:54, 1 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Didie (bincang) 14:56, 14 September 2008 (UTC)

Wikipedia:Kedai Kopi (Teknikal)[sunting sumber]

Saya rasa kita perlu wujudkan sublaman kedai kopi ini. Tujuannya untuk menyelesaikan ralat-ralat yang wujud. Penaiktarafan JavaScript, Css, dsb. Membolehkan pertanyaan khusus berkaitan teknikal dilakukan. Selain itu, membuka mata para pengguna lain mengenai JavaScript. Setakat ini, pengguna yang tahu pengaturcaraan ialah saya (walaupun kurang) dan saudara Aviator. Pengguna lain lebih kepada CSS. Kalau dibandingkan dengan Wikipedia lain, kita ketinggalan dari segi kecanggihan. Sila nyatakan sokongan atau bantahan anda. — kurkur[binc|sumb] 13:02, 1 September 2008 (UTC)

  1. Symbol support vote.svg SetujuImran Al-Sahih (Perbincangan) 05:00, 2 September 2008 (UTC)
  2. Symbol support vote.svg Setuju - Tebu.an (bincang) 10:48, 2 September 2008 (UTC)
  3. Symbol support vote.svg Setuju - Muhraz (bincang) 10:51, 4 September 2008 (UTC)
  4. Symbol neutral vote.svg Berkecuali Ragu-ragu sama ada perubahan ini necessary atau tidak. Lagipun Kedai Kopi belum pernah dipecahkan sebelum ini. Walau bagaimanapun, kalau ramai orang setuju, saya cadangkan nama yang lebih hebat: Wikipedia:Bengkel. Baru teknikal :P. Pengguna boleh berbincang hal-hal teknikal, kemudian setelah sebarang hal dipersetujui, mekanik melakukan pelaksanaanya. —Aviator, 22:57, 2 September 2008 (UTC)

Contoh kedai kopi teknikal yang boleh kita ikutkan ialah di pautan Kedai Kopi Wiki En ini atau Kedai Kopi Wiki Id ini. — Imran Al-Sahih (Perbincangan) 09:53, 3 September 2008 (UTC)

Mana boleh anda, Mr Aviator, cadangkan pautan Wikipedia:Bengkel. Kerana pautan yang anda cadangkan itu sudah keluar dari fungsi Wikipedia:Kedai Kopi. Apa yang perlu kita buat, kita cuma letakkan subtopik dalam topik utama. Cth Wikipedia:Kedai Kopi (polisi), Wikipedia:Kedai Kopi (teknikal), Wikipedia:Kedai Kopi (cadangan) dan Wikipedia:Kedai Kopi (lain-lain). Barulah tersusun dan logik bahagiannya. Apa macam?? — Imran Al-Sahih (Perbincangan) 10:13, 3 September 2008 (UTC)
Menarik juga idea itu.--Kekacang (bincang) 10:18, 3 September 2008 (UTC)
Mahu buat bahagian lain juga kah? Kalau mahu buat bahagian lain, jangan buat banyak sangat. Ini kerana, jumlah pengguna aktif kita masih kurang. Tiga sudah cukup saya rasa. Bahagian teknikal, polisi dan lain-lain (atau pelbagai...). Faedah pembahagian Kedai Kopi adalah membenarkan sesuatu topik bualan dibincangkan dengan lebih panjang. Selain itu, memudahkan seseorang pengguna mencari bantuan dalam pengkhususan tertentu. Contohnya jika seseorang pengguna mempunyai masalah atau soalan berkaitan teknikal, beliau boleh pergi ke bahagian teknikal dan samada membuat tajuk bualan baru atau mencari perkara yang beliau ingini di dalam tajuk2 perbualan lepas. — kurkur[binc|sumb] 11:41, 3 September 2008 (UTC)
Perbincangan di Kedai Kopi ini pun taklah banyak sangat. Tak berbaloilah kalau dipecahkan kepada kedai-kedai kecil.
Anda tak perasankah, Imran? Sudah ada pun laman perbincangan yang keluar dari Kedai Kopi, iaitu Wikipedia:Permohonan pendapat. Dan saya tengok laman ini tak aktif pun.—Aviator, 12:20, 3 September 2008 (UTC)
Sebab itulah pecahannya jangan terlalu banyak. Wikipedia:Kembangkan pun mempunyai nasib yang sama. Kedai Kopi (teknikal) ingin diwujudkan kerana ia sesuatu yang penting. Kalau Kedai Kopi (polisi) diwujudkan, saya ragui ianya akan aktif. Kedai Kopi (teknikal) pun mungkin tidak akan begitu aktif, namun, pastinya akan wujud perbincangan di dalamnya. Walaupun dalam sela masa yang mungkin lama. Jika dibandingkan kepentingan bahagian Kedai Kopi ini dengan Wikipedia:Kedai Kopi/Kembangkan (langsung tidak penting) dan Wikipedia:Permohonan pendapat (kadang-kadang berguna), saya rasa bahagian ini lebih penting. — kurkur[binc|sumb] 12:41, 3 September 2008 (UTC)

Kalau tiada bantahan saya boleh mulakan laman tersebut. Saya juga bercadang untuk menggantikan benda jingga di atas itu dengan draf ini. Laman perbincangan biasa dan semua isi kandungan laman sekarang akan dipindahkan ke laman Wikipedia:Kedai kopi (lain-lain). — kurkur[binc|sumb] 16:03, 4 September 2008 (UTC)

Eh eh eh, kalau boleh pautan Wikipedia:Permohonan pendapat dibuang dan digantikan dengan pautan Wikipedia:Kedai Kopi (cadangan). Bahagian kedai kopi selanjutnya telah saya buat perubahan draf ujian suntingan kedai kopi di laman pengguna Pengguna:Kurniasan/Kotak pasir. Lihatlah kalau mahu. — Imran Al-Sahih (Perbincangan) 16:57, 4 September 2008 (UTC)
Ikon-ikonnya nampak cantik.. Haha.. — kurkur[binc|sumb] 17:29, 4 September 2008 (UTC)
Pada perbincangan sebelum ini, sebenarnya tiga bahagian kedai kopi tak cukup. Jadi lebih baik lima kerana jika bilangan pengguna aktif semakin bertambah, semakin banyak bahagian diperlukan untuk menampung keperluan ini. Jadi itulah saya tambahkan draf bahagian kedai kopi di laman pengguna Mr Kurniasan dari tiga ke lima semalam, lebih sesuai. — Imran Al-Sahih (Perbincangan) 04:41, 5 September 2008 (UTC)
Saya rasa baik taruk je segala bagai perbincangan dlm 1 kedai kopi ni izzudin 13:22, 5 September 2008 (UTC)
Saya pun rasa tak perlulah banyak2. ...Aurora... (bincang) 14:24, 5 September 2008 (UTC)
Tidak banyak pun, yang ditambah cuma bahagian teknikal dan lain-lain. Bahagian polisi adalah bersifat pilihan (keran kurang popular). Di dalam bahagian teknikal, kita boleh bincangkan mengenai javascript yang ingin ditambah ke Wikipedia ini, mengenai pepijat, pertanyaan mengenai CSS dan lain-lain perkara berkaitan teknikal. Pada bahagian lain pula, perbualan lain yang tidak berkaitan teknikal boleh diadakan. Faedah pembahagian ini membolehkan sesuatu perbualan diadakan didalam satu tempoh yang panjang. Memandangkan pengarkiban sepatutnya dilakukan pada tempoh seminggu selepas tarikh kiriman terakhir bagi sesuatu topik. Ini juga bagi mengelakkan had saiz laman. Salah satu sebab mengapa bahagian teknikal ingin diwujudkan ialah kerana Wikipedia ini ketinggalan jauh dari segi ini berbanding Wikipedia lain. — kurkur[binc|sumb] 15:02, 5 September 2008 (UTC)

Apa salahnya. Saya pun mahu menggiatkan kemahiran JS saya. Sebagai hujah tambahan, kita boleh mempergunakan ciri baru "gajet". Gajet ni lebih kurang macam Greasemonkey dalam Firefox; pengguna boleh memilih dan mengaktifkan ciri-ciri tambahan. Saya mahu buang jadual pautan di atas laman perubahan terkini untuk pengguna awam, tapi mana-mana pengguna yang sayangkan jadual itu masih boleh menggunakannya melalui pemilihan gajet.

Kalau tak dapat jadi pecahan Kedai Kopi pun tak apa. Macam pendapat saya sebelum ini, paling kurang kita boleh tubuhkan laman suku yang khusus untuk perbincangan teknikal.—Aviator, 01:45, 6 September 2008 (UTC)

Ada bantahan lagi kah? Kalau tidak ada, saya akan mulakan kerja-kerja pembinaan dan pemindahan. Bahagian kedai kopi yang akan dicipta: Kedai Kopi (teknikal), Kedai Kopi (lain-lain) [kkll]. Laman sekarang akan dipindahkan ke kkll, dan Kedai Kopi baru akan diisikan dengan draf ini. Wikipedia:Permohonan pendapat akan dipindahkan ke Wikipedia:Kedai Kopi (pohon pendapat) (atau Wikipedia:Kedai Kopi (cadangan)). Menjelang esok, sekiranya tiada bantahan, kerja-kerja pengubahsuaian akan dilakukan. — kurkur[binc|sumb] 06:03, 6 September 2008 (UTC)

Tahniah, Kurnia. Nampaknya sudah siap. Cantik pula tu. Cuma di muka depan tu sepatutnya setiap arca (icon) dibuat pautan ke Kedai Kopi anak, bukan ke imej.—Aviator, 03:36, 7 September 2008 (UTC)

Nevermind. Izzudin sudah baiki. Dah OK lah tu.—Aviator, 05:58, 7 September 2008 (UTC)
Terima kasih. Terima kasih juga kpd yg membantu. Semoga perubahan ini membawa sesuatu yang baik kepada Wikipedia ini. :) — kurkur[binc|sumb] 06:55, 7 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. ...Aurora... (bincang) 14:17, 15 September 2008 (UTC)

Apa kene mengenaya Kitab Ilmu Hisab Dengan Wikipedia?[sunting sumber]

Kenapa wiki bahasaMelayu hanya mempunyai 30,000 articel? Sedangkan sahaja wikipedia bahasa indonesia sudah lewat angka 30,000 ni. Sbb mereka kembangkan ilmu pengetahuan mereka. Kenapa wikipedia bahasa melayu kurang artikel? Pendapat saya, kita cari pengetahuan tak kira dimanasaja ( saya setia hari cuti pergi perpustakaan ), lalu olah ilmu yang kita dapat, dan masukkan ia kedalam wikipedia. Setuju? 161.139.100.98 10:07, 21 Ogos 2008 (UTC)

Sebenarnya kita tidak boleh membanding dengan Indonesia, kerana sebagai negara ke-4 jumlah penduduk tertinggi, jumlah penduduk keseluruhan mereka jauh lebih tinggi. 0.001% menyumbang pun dapat kalahkan .01% penyumbang kita. Selain itu, kebanyakan rencana mereka menumpu kearah bandar dan daerah seluruh dunia. Saya lebih suka menumpu kearah rencana yang mempunyai kandungan membina ilmiah dan membaiki kualiti rencana. Walaubagaimanapun, ini bukanlah pertandingan, dan saya bangga dengan pencapaian Wiki Indonesia. Pada masa yang sama, kita cubalah meningkatkan Wikipedia Bahasa Melayu seupaya kita semua. Yosri (bincang) 10:35, 21 Ogos 2008 (UTC)
Memang sudah masanya kita padankan wiki-bm dengan wiki bahasa lain ( yang jauh lebih tinggi artikelnya dari kita ) ( saya sendiri penyumbang bahasa indonesia ). Muhraz (bincang) 08:09, 22 Ogos 2008 (UTC)
Bagi saya tiada masalah kalau kita padankan cuma kena pastikan semuanya mengikut polisi wikipedia bahasa melayu..Che (bincang) 08:19, 22 Ogos 2008 (UTC)
Haaa.. Haaa... Haaa... Silalah. Saya dah terjemah siang malam, kalau ada penyumbang lain yang hendak aktif lagi saya suka. Silakan,... Silakan.... Jangan malu-malu. Yosri (bincang) 10:12, 22 Ogos 2008 (UTC)
Oleh kerana ramai kata boleh banding-bandingkan... jadik dengan ini saya bandingkan Wikipedia MS dengan Wikipedia Nepal. Nepal punya user internet adalah sebanyak 316,800 (1.2% daripada seluruh penduduknya) manakala pengguna internet yang boleh berbahasa Melayu lebih kurang 15,080,029. Mengikut kitab Ilmu Hisab Harun Din Salim Bachik Jilid 2, bermakna rencana dalam Wikipedia Nepal adalah 42 264 manakala Wikipedia MS adalah 30 180. Tahiniah... Tahiniah... izzudin 15:39, 22 Ogos 2008 (UTC)
Borak-borak juga. Buatlah rencana baru. Jangan jadi NATO - No Action Talk Only. Yosri (bincang) 01:08, 23 Ogos 2008 (UTC)
Sebab itulah saya ada cilok artikel wikiIndonesia tapi ditentang pula....Syed Azaharul (bincang) 05:40, 24 Ogos 2008 (UTC)
Kenalah terjemah betul-betul kalau taknak ditentang... izzudin 07:20, 25 Ogos 2008 (UTC)

Ape kena mengenanya Wiki bahasa indonesia dengan wiki bahasa nepel? Muhraz (bincang) 05:07, 30 Ogos 2008 (UTC)


Enter bebincang : Apa kene mengenanya ilmu hisab ngan wiki bahasa nepel? Muhraz (bincang) 10:56, 4 September 2008 (UTC)

Pada pendapat saya, ilmu hisab ialah berkaitan ilmu Islam untuk dikembangkan ke wiki ms dan wiki lain yang kebanyakan pengguna di wiki tersebut beragama Islam. Nak bersamaan ngan bahasa Nepal yang kebanyakannya beragama Buddha, itu langsung takde kena-mengena. — Imran Al-Sahih (Perbincangan) 14:32, 4 September 2008 (UTC)
Aduuusss... kitab ilmu hisab tuh sume saje nak bwat lawak bangang... ilmu hisab tuh matematik daa.. errr... korang nih lembab le... Saya nak bitau yang wikipedia nepal walaupun pengguna internet tak byk, rencana die lagi byk dr wikipedia ms. tu saje.. daa izzudin 07:27, 5 September 2008 (UTC)

Dah diamlah, hisab ke tauhid ke sirah ke ape kebendenya aku tak kesah. Jangan ungket masalah ni lagi! Muhraz (bincang) 04:15, 7 September 2008 (UTC)

Ko jugak yg ungkit in the first place... grrr... izzudin 06:04, 7 September 2008 (UTC)
Ishhh engkau nii...Muhraz (bincang) 09:01, 7 September 2008 (UTC)
Pada pendapat saya, walaupun Wikipedia Bahasa Indonesia mempunyai lebih artikel berbanding Wikipedia ini tapi cuba kita lihat Wikipedia Bahasa Indonesia, kebanyakannya hanyalah rencana tunas. Lagipun pengguna internetnya ramai jika dibandingkan ngan kita. Korang nie cam taik. -- Tebu.an (bincang) 07:58, 9 September 2008 (UTC)
Ala.. kat wikipedia ms nih pon banyak rencana tunas gak... (sapela cam taik tuh...). Tapi sepatutnya wikipedia ms nih boleh lagi maju. tapi as usual kite nih money minded materialistic bagai (siape tidak?)... izzudin 12:57, 9 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. ...Aurora... (bincang) 14:17, 15 September 2008 (UTC)

Rapat umum Pengguna Wikipedia Malaysia[sunting sumber]

Mahu buat rapat umum? Bagi pengguna-pengguna Wiki ms di Malaysia shj (Aviator tidak dapat lah). Kita buat secara tahunan. Tarikh yang dicadangkan ialah 16 September. Sebab ia merupakan hari jadi Malaysia, dan juga Pendeta Zaaba. Faedah rapat umum saya senaraikan di bawah:

  • Merapatkan siraturrahim (spelling)
  • Membuka mata rakyat Malaysia tentang kewujudan Wiki Ms
  • Mengadakan seminar untuk menarik minat rakyat Malaysia untuk menyumbang dsb.

Haha, macam perlu banyak duit bukan? Maka, jangan adakannya tahun ini, adakan pada tahun depan. Boleh kumpul duit dan juga merancang aktiviti serta memilih tempat. Cuma cadangan. Tidak semestinya dilakukan dalam masa terdekat ini. Silalah berikan pendapat. — kurkur[binc|sumb] 14:46, 4 September 2008 (UTC)

Kenapa plak Malaysia je? Apa salahnya yang tak dok msia pon datang msia skalik.. izzudin 07:29, 5 September 2008 (UTC)
Rasanya tak patut tak sertakan pengguna bhs msia yang diluar ngra (mcm Aviator). Muhraz (bincang) 10:37, 5 September 2008 (UTC)

--->* Merapatkan siraturrahim (spelling) --> "silaturrahim... Polar 10:44, 5 September 2008 (UTC)

Takde hal. Wikimania yang dibuat di Alexandria baru-baru ni pun korang tak dapat pergi. Heheheheh.—Aviator, 10:47, 5 September 2008 (UTC)

-_-, lucky bustard.. — kurkur[binc|sumb] 11:58, 5 September 2008 (UTC)

macam wikimania ke ni?--Adikhebat (bincang) 11:04, 5 September 2008 (UTC)

Ya, macam Wikimania. Tapi bukan rasmi. Kalau kita sudah buat rapat umum ini dan berjaya menarik minat ramai rakyat Malaysia, kita boleh usulkan Wikimedia Malaysia. — kurkur[binc|sumb] 11:58, 5 September 2008 (UTC)
Kenapa tidak sertakan pengguna luar Malaysia? Oleh kerana rapat umum ini bukan rasmi, maka tidak ada penaja. Jadi, agak susah bagi mereka yang bukan berasal daripada Malaysia untuk datang ke Malaysia. Melainkan kita mendapat penaja. — kurkur[binc|sumb] 12:02, 5 September 2008 (UTC)
Saya cadang semua wikipedia Bahasa Melayu join....!...seronoknya..Che (bincang) 12:56, 5 September 2008 (UTC)

Kalau dapat tubuhkan Wikimedia cawangan Malaysia secara rasmi, mungkin lagi senang nak dapatkan penaja (NGO, syarikat swasta, dll). Siapa-siapa yang ada kemahiran berpersatuan boleh tampil. Lepas tu senang nak adakan gathering ke, seminar ke, nak edar CD ke... Kesedaran wiki di Malaysia teramatlah sedikit. Oleh itu, inilah peluang kita untuk mempromosikan budaya wiki dan kandungan bebas.—Aviator, 13:00, 5 September 2008 (UTC)

Betul kata Avi kesedaran amatlah sikit dan ya, kita perlukan seseorang yang biasa berpersatuan. Saya kurang biasa, cuma buat cadangan ini dan berharap ada di kalangan kita yang biasa. Mengenai pengguna Wikipedia BM luar dari Malaysia, anda turut dijemput hadir. Kalau tiada bantahan. Kita boleh buat laman Wikiprojek untuk rapat umum ini dan berikan nama kepadanya serta tentukan sama ada tarikh tetap atau pun tarikh yang bergantung kepada perbincangan setiap tahun untuk ia diadakan. Sama seperti Wikimania, kita perlu adakan pemilihan bandar pengacara. — kurkur[binc|sumb] 15:15, 5 September 2008 (UTC)
Berpersatuan! Haha, mcmx besa kat sek, cma yg ni lebih bsar sket, apa ssh, wujudkan satu laman,advertise MsWikipedia dan sibling dya, pas2 nak wujudkan Wikimedia Malaysia, kenapa nak jemput yg bukan dri Malaysia. Tak bolehkah wujudkan sekali pengguna dri Malaysia yg myumbg di Wiki len, contohnya WikiNepal ke Vietnam ke atau Thai...(tapi bila pikir,nk promosi B. Melayu kan)haha PuteraLuqman Tunku Andre 15:34, 5 September 2008 (UTC)
Setuju! (walaupun saya mungkin tak dapat hadir) Buat rapat umum tidak rasmi dulu. Di rapat umum nanti boleh bincang untuk tubuhkan Wikimedia chapter Malaysia. Ramai warga Malaysia ada di wiki-en dan wiki-zh. Pasti ramai mahu turut serta. Oh, saya jumpa ini di meta: Panduan langkah-langkah menubuhkan chapter tempatan.--Tikar aurum (bincang) 17:27, 5 September 2008 (UTC)
Rapat umum tak rasmi dalam komputer ke kat luar sana? Muhraz (bincang) 06:51, 6 September 2008 (UTC)
In real life.. — kurkur[binc|sumb] 08:04, 6 September 2008 (UTC)
Rapat umum? Macam bunyi nak buat "Pejumpaan untuk bantahan atau mogok aje"? Setahu saya (mungkin saya salah), kebiasaannya "rapat umum" dibuat untuk membuat bantahan secara beramai-ramai. Kalau nak buat perjumpaan biasa untuk kenal mengenali, kebiasaanya orang tidak menggunakan perkataan "Rapat Umum". Mungkin kita buat kata "Majlis beramah Mesra" ke.. barulah bunyinya mesra untuk menguatkan tali persahabataan dan bersuai kenal. - Jay (bincang) 10:01, 6 September 2008 (UTC)
Mengenai itu, mungkin kita perlu membuat undian untuk pemilihan nama. "Rapat mesra" pun boleh juga. — kurkur[binc|sumb] 11:29, 6 September 2008 (UTC)
"Rapat Umum" merupakan istilah yang saya pertama kali dan selalu dengar masa sekolah asrama dahulu apabila satu perjumpaan sesama ahli untuk membincangkan agenda atau perkembangan terkini. Selalunya dibuat di surau atau di bilik mesyuarat. Tak tahu pula ia ada kaitan dengan bantahan. - Polar 11:41, 6 September 2008 (UTC)

Adakah kita sekarang akan mengadakan rapat umum, macam nak kumpulkan budak-budak sekolah aje. Sedangkan orang yang nak dikumpulkan ini pun kita tidak tahu umurnya berapa? Berilah nama yang baik sedikit~.

Untuk menjawab soalan pengguna IP di atas, saya ni dah terlalu tua untuk budak sekolah. Ok, untuk "Majlis beramah mesra" ini, jikalau kita betul-betul nak buat, lebih baik kita sediakan agenda - Apa yang nak dibincangkan, matlamat dan hala tuju dan sebagainya. Jikalau tidak, lepas berkumpul, semua akan tengok muka masing-masing dan lepas tu? Jikalau kita nak berbincang, kita kena dapatkan venue yang sesuai supaya boleh berbincang tanpa bunyi bising atau gangguan etc. Seorang pengguna mesti volunteer untuk tulis minutes (akan dipublishkan di Wiki MS). Perjumpaan sebegini perlu ada perancangan yang baik, kalau tidak ia akan menjadi "Majlis Lepak bersama" dan membuang masa. Ini cuma pendapat saya. Saya setuju untuk berjumpa jikalau perjumpaan ini adalah untuk kebaikan Wiki MS, tapi kalau setakat bersua tanpa sebarang agenda yang bagus, saya lebih rela gunakan masa untuk buat kerja lain - Jay (bincang) 14:57, 7 September 2008 (UTC)
Jangan risau, pencadangnya pun bukan budak-budak. Perkara ini perlu perancangan yang teliti. Oleh itu sebuah laman projek patut diwujudkan. Di laman projek tersebut kita boleh membincangkan apa aktiviti yang akan kita lakukan. Kita juga boleh ambil Wikimania sebagai contoh. Kita juga harus membincangkan mengenai perbelanjaan. Buat CD dan jualnya pun boleh untuk menggantikan duit yang kita telah belanjakan. Saya cadangkan Wikiprojek:Rapat Umum Wikipedia Bahasa Melayu. Saya perlukan sekurang-kurangnya tiga orang (bagi menunjukkan ada orang yang berminat) penyokong. Sila nyatakan sokongan anda... Mengenai panggilan kepada projek ini, perlukah dibuat undian? — kurkur[binc|sumb] 15:08, 7 September 2008 (UTC)
Saya sokong. Dan mengenai nama project ini, saya tak ada bantahan, asalkan nama tersebut menggambarkan apa yang kita yang nak buat, itu OK untuk saya. - Jay (bincang) 15:34, 7 September 2008 (UTC)

Kawan-kawan....tak payah jauh...jauh....kena ada strategi....pertama sekali kita kena jumpa...saya fikir berbuka puasa adalah satu cadangan yang baik..macam mana? Cuba tengok bloggers Malaysia.Che (bincang) 00:50, 8 September 2008 (UTC)

Adakah semua pengguna Wikipedia di Malaysia beragama Islam? Satu lagi, tujuan rapat umum ini bukanlah untuk beramah mesra semata-mata. Tetapi untuk membuka mata rakyat Malaysia akan kewujudan Wikipedia Bahasa Melayu serta projek Wikimedia lainnya. Aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan kan dibincang di dalam laman WikiProjek ini yang mana akan dicipta sekiranya cukup tiga orang menyokong. Setakat ini hanya ada seorang yang menyatakan sokongan iaitu saudara Jay. Saya perlukan lagi dua orang. — kurkur[binc|sumb] 04:16, 8 September 2008 (UTC)

Untuk penyertaan, masa, tempat? Jika jauh sangat macam mana hendak pergi. Hehe.

Tentang itu, kita harus buat usulan dan pengundian terlebih dahulu. Tentang masa pula, yang pastinya bukan yang terdekat. Mungkin sekali dibuat pada tahun depan. Kena buat laman projeknya terlebih dahulu. — kurkur[binc|sumb] 08:44, 8 September 2008 (UTC)
Pengguna aktif yang lain tak bersetuju ke? Lebih bagus kalau ramai pengguna aktif yang sokong. Saya tidak begitu aktif dalam Wiki MS sejak kebelakangan ini, terlalu banyak benda yang masih perlu dibuat untuk WikiProject Opera EN. Saya bersetuju dengan pendapat Pengguna:Kurniasan, kita perlu siapkan laman project dan juga agenda untuk diperbincangkan. Pada pendapat saya, perjumpaan ini amat penting untuk pengguna-pengguna yang amat aktif. Di Wiki Project EN, kita selalu berbincang melalui MSN messenger, cari persetujuan sebelum membuat keputusan dan juga membuat format-format yang standard untuk sesebuah projek. Memandangkan ramai pengguna Wiki MS berasal dari Malaysia (dan negara ini kecil), perjumpaan adalah lebih bagus daripada berbincang dalam laman Kedai Kopi atau chatroom. Saya berharap agar pengguna-pengguna aktif menyokong perbincangan ini - Jay (bincang) 14:53, 8 September 2008 (UTC)

Saya setuju gak. Saya ahli sukarelawan SUKOM dulu berjumpa di padang KLCC dan kemudian di rumah salah seorang ahli. Blogger Malaysia berjumpa di mana yerk ? Malekhanif (bincang) 15:50, 8 September 2008 (UTC)

Dulu para blogger Malaysia pernah buat perjumpaan Rumpun [1].—Aviator, 16:58, 8 September 2008 (UTC)

Saya sokong juga! Pada pendapat saya, sesiapa yang tinggal di Malaysia dan sesiapa yang merupakan warganegara Malaysia walaupun tinggal di luar negara seperti Aviator di Mesir patut layak. Dengan ini dapat membantu memartabatkan Bahasa Melayu serta Wikipedia Bahasa Melayu. --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 18:48, 8 September 2008 (UTC)

Oh ya saya juga sokong idea Che090572 "buka puasa". Walaupun sesetengah pengguna Wikipedia dari Malaysia beragama lain daripada Islam (seperti Diagramma Della Verita dan saya - Kristian), tetapi saya rasa idea ini adalah baik kerana memupuk hubungan antara agama dan kaum. Lagipun saya rasa menyertai para Ummah Islam membuka puasa tidaklah melanggar ajaran agama Kristian. --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 18:51, 8 September 2008 (UTC)

Pada saya tak ada masalah...kalau bukan bulan puasa mungkin makan tengahari..petang...Che (bincang) 03:45, 10 September 2008 (UTC)

Summary[sunting sumber]

  1. Symbol support vote.svg Setuju - Jay
  2. Symbol support vote.svg Setuju - Malekhanif
  3. Symbol support vote.svg Setuju - --אדמוןד ואודס - Jay (bincang) 02:37, 9 September 2008 (UTC)
  4. Symbol support vote.svg Setuju - Che (bincang) 03:42, 10 September 2008 (UTC)
Terima kasih kerana menyokong. Nampaknya cukup orang yang berminat. Maka, saya akan mulakan pembikinan laman dalam sikit masa lagi. :) — kurkur[binc|sumb] 02:52, 9 September 2008 (UTC)
Laman WikiProjek itu sudah dibuat, boleh dicapai di WP:RUWM. Diharap anda turut menyertainya. — kurkur[binc|sumb] 04:55, 10 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. ...Aurora... (bincang) 14:17, 15 September 2008 (UTC)

Mendapatkan Bintang Barnstar??[sunting sumber]

Barnstar02.png

Bagaimana untuk saya mendapat anugerah BarnStar seperti di tepi? Sesiapa boleh memberitahu cara untuk mendapatkan bintang ini?? Syed Azaharul (bincang) 21:40, 8 September 2008 (UTC)

Untuk mendapatkan anugerah Barnstar ialah dengan menyumbang ataupun mengembangkan artikel sehingga mencapai kualiti yang disesuaikan oleh Ms Wikipedia. ARdhan (bincang) 15:01, 8 September 2008 (UTC)
Syed Azaharul, bintang itu adalah pemberian dari ahli-ahli yang lain sebagai tanda peghargaan di atas sumbangan anda. Teruskan dengan kerja penulisan anda, satu hari nanti, anda juga akan mendapat Bintang. - Jay (bincang) 16:20, 8 September 2008 (UTC)
Jangan risau sangat mengenainya. Barnstar itu seperti mainan sahaja. Ia cuma bertujuan untuk memberikan semangat kepada anda untuk terus menyunting. Saya boleh bagi anda barnstar kalau anda rajin menyunting. :) 202.184.236.2 16:28, 8 September 2008 (UTC)
Tidak terdapat piwaian, tetapi secara peribadi biasanya saya berikana kepada penyumbang > 100 rencana/perenggan (tidak termasuk suntingan kecil seperti penambahan kategori, penamaan semula, pembetulaan ejaan.) Yosri (bincang) 01:27, 9 September 2008 (UTC)
Oh,baiklah, saya akan terus berusaha menulis artikel mengenai masjid di seluruh dunia..nanti dapat BarnStar..hihihi. Syed Azaharul (bincang) 20:25, 12 September 2008 (UTC)

202.184.236.2, awak tidak boleh meberi barnstar selagi awak tak ada akaun rasmi. ...Muhraz... (bincang) 07:10, 13 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. ...Aurora... (bincang) 14:17, 15 September 2008 (UTC)

Tukarkan kenyataan tapak[sunting sumber]

Hmm.. a.k.a. site notice, bolehkah ia ditukarkan dengan makluman mengenai RUWM? Supaya semua orang tahu kewujudannya, dan harap2 dapat menarik minat seseorang yang pandai berpersatuan. — kurkur[binc|sumb] 08:14, 12 September 2008 (UTC)

OK. Notis yang sedia ada pun sudah lapuk.—Aviator, 09:49, 12 September 2008 (UTC)
Sudah saya tukarkan. Saya harap, susunan ayatnya betul dan secara ringkas menyampaikan pesan yang sepatutnya. — kurkur[binc|sumb] 10:15, 12 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. ...Aurora... (bincang) 14:17, 15 September 2008 (UTC)

Risalah Wikipedia[sunting sumber]

Risalah Wikipedia untuk tujuan promosi sudah saya siap terjemahkan. Silalah perbaiki mana yang patut. Saya akan mula mereka risalah ini dalam beberapa hari lagi. --Tikar aurum (bincang) 12:54, 15 September 2008 (UTC)

Mungkin, risalah ini perlu memiliki lebih daya tarikan untuk menampakkannya ia kelihatan menarik. Adakah risalah yang akan dicetak tidak mempunyai reka bentuk dan warna yang sesuai dan dilihat hanya sebagai senaskhah kertas kosong? Adakah risalah bercirikan sama seperti booklet yang boleh dilipat? Kritikan saya mungkin dapat membantu ia lebih baik. — Didie (bincang) 03:06, 22 September 2008 (UTC)

iDENTITI?[sunting sumber]

Kenapa banyak rencana tentang negeri di wikipedia bahasa melayu menggunakan rencana "identiti" untuk mengabungkan rencana seperti bendera, jata dan sebagainya??--Adikhebat (bincang) 16:12, 16 September 2008 (UTC)

Sebab jata, moto, bendera dsb itu adalah identiti sebuah badan, negara, dsb. kurkur 16:15, 16 September 2008 (UTC)

Persian lime[sunting sumber]

Persian lime dalam bahasa Melayu apa? Rupanya macam limau nipis saja. izzudin 13:30, 20 September 2008 (UTC)

Maybe juga limau kasturi bagi pendapat saya. Tadi usha pautan limau nipis yg Izzudin bagi untuk BI pula ialah Key Lime. Rasanya kemungkinan besar limau kasturi. — Imran Al-Sahih (pesanan) 14:03, 20 September 2008 (UTC)
Lime dalam bahasa Melayu ialah limau nipis. Rujukan: dbp kurkur 14:33, 20 September 2008 (UTC)
Orang tanya Persian lime. Dewan bahasa tuh bukan kamus spesies. Orang selalu sebut Persian lime tuh sekadar 'lime'. Lime pula ada macam2 lime. Jadi lime = limau. Kalau Persian lime = limau kasturi, Calamondin = apa? Timbul lagi satu masalah plak. izzudin 14:39, 20 September 2008 (UTC)
Calamondin baru limau kesturi. Nama saintifik bagi limau kesturi ialah Citrus microcarpa.—Aviator, 14:42, 20 September 2008 (UTC)
Persian lime tiada di Malaysia, sebab itu tiada padanan dalam bahasa Melayu.—Aviator, 14:41, 20 September 2008 (UTC)
Kalau camtuh tajuk sesuai untuk rencana persian lime? adakah terjemahan literal limau parsi atau guna nama saintifik? izzudin 14:51, 20 September 2008 (UTC)
Eh eh, jap2, kan pautan Calamondin yg saya usha tadi yg Aviator bagi tuh, kan warna dier warna oren. Persian lime kan warna hijau? Pelik2. — Imran Al-Sahih (pesanan) 15:12, 20 September 2008 (UTC)
Limau kasturi dah ranum tak tuka kaler jadi oren ke? izzudin 15:17, 20 September 2008 (UTC)
Setahu saya, takdelah. Mana ada limau kasturi jadi oren. Ha ha, tak tau. Mesti tersalah kenalpasti jenis2 limau nie. :P — Imran Al-Sahih (pesanan) 15:29, 20 September 2008 (UTC)
saya dah pening... *_* izzudin 15:46, 20 September 2008 (UTC)
Semua limau macam tu apa..—Aviator, 15:59, 20 September 2008 (UTC)
Aku tau...limau parsi..heheh..Che (bincang) 17:41, 20 September 2008 (UTC)
Aku dah check dah. Perisian lime = Perisian 5 -- Tebu.an (bincang) 05:11, 21 September 2008 (UTC)
Dah kenapa tetibe...? grr.. izzudin 08:49, 21 September 2008 (UTC)

cari dari sini.[2]

Takde gambarlah pautan tu, cuma perkataan jer. Camner nak tahu warna jenis2 limau dengan melihat gambar buah tu sendirik?? Haiyo haiyo... — Imran Al-Sahih (pesanan) 16:44, 22 September 2008 (UTC)
Ini bahasa Indonesia. Mana boleh pakai.
Warna tak penting. Macam saya cakap, semua limau macam itu, yakni boleh berubah warna. Bergantung kepada keranuman dan iklim setempat.—Aviator, 21:35, 22 September 2008 (UTC)
Persian lime maksudnya limau nipis Parsi. Samalah dengan Persian cat maksudnya kucing Parsi. Limau kasturi dalam bahasa putih ialah musky lime tapi takdek pulak dalam Wikipedia Inggeris. Tapi tengok pada bentuk buah tersebut cam limau kasturi. -- Tebu.an (bincang) 10:42, 23 September 2008 (UTC)

Adeke hah limau tanam dkat Parsi? Setahu saya, Iran negaranya panas, rasanya Gurun Sahara pun kalah... Tak suai limau tanam dkat sane... ...Muhraz... (bincang) 07:44, 29 September 2008 (UTC)

Iran banyak iklim...gurun di barat....mediterranean di utara...dah pergi ke??.Che (bincang) 07:52, 29 September 2008 (UTC)
Adakah limau kasturi sejenis limau nipis? Jika ya, gunakan tajuk "Limau Parsi", dan jika tidak gunakan tajuk "Limau nipis Parsi". --kurkur 08:12, 29 September 2008 (UTC)
Limau nipis sememangnya berasal dari Asia. Padanannya kemungkinannya adalah Citrus aurantifolia Key Lime / Mexican Lime. http://www.foodreference.com/html/artkeylimes.html "Limes are native to Southeast Asia, and probably originated in Indonesia or Malaysia. They made their way to the eastern Mediterranean with the Arabs, and to the western Mediterranean, with returning Crusaders, and eventually to the West Indies, when Columbus introduced citrus fruits there on his second voyage. These limes, used in most of the world, are what we call Key Limes. "
Gambar yang diletakkan itu tak macam limau nipis langsung. Takkan tak kenal limau nipis atau bukan. Yosri (bincang) 13:38, 29 September 2008 (UTC)
Lihat juga http://www.hort.purdue.edu/newcrop/morton/mexican_lime.html "The Mexican lime is native to the Indo-Malayan region. It was unknown in Europe before the Crusades and it is assumed to have been carried to North Africa and the Near East by Arabs and taken by Crusaders from Palestine to Mediterranean Europe." Limau Melayu jadi Mexico. Yosri (bincang) 13:42, 29 September 2008 (UTC)
Boleh tak tutup perbincangan ni...?? Rimas la tak abis2 lg topik ni. Kang nanti susah nak arkib perbincangan ni dan yg lain. — Imran Al-Sahih (pesanan) 10:08, 12 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. kurkur 10:16, 12 Oktober 2008 (UTC)

gedung kongsi?[sunting sumber]

Saya lihat setiap imej yang berasal di commons akan memaparkan ayat nih:

Berikut ialah keterangan yang diambil daripada laman keterangan failnya di gedung kongsi.

Contoh: Tower bridge London Twilight - November 2006.jpg

Apa rasionalnya? Apa itu gedung kongsi? Bukankah di atasnya dah ada "Fail ini terletak di Wikimedia Commons. Keterangannya di sana ditunjukkan di bawah." Jadi nak buat apa ayat gedung kongsi segala bagai di atas?niduzzi 08:43, 12 Oktober 2008 (UTC)

Gedung kongsi yang dimaksudkan ialah Wikimedia Commons.—Aviator, 11:02, 12 Oktober 2008 (UTC)
Apapun yang dimaksudkan, ayat tu tak perlu. Atasnya dah sediakan segala link bagai. Jadi ayat tu perlulah didelete sebab takde gunanya. niduzzi 11:17, 12 Oktober 2008 (UTC)
Yes check.svg BeresAviator, 12:05, 12 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. niduzzi 17:21, 18 Oktober 2008 (UTC)

kotak pasir[sunting sumber]

Kenape kotak pasir kat wikipedia bahasa English ada tulisan seperti dibawah pada bahagian atas tapi wikipedia bahasa melayu takde??? macammana nak buat macam tu?

Welcome to the Wikipedia Sandbox! This page allows you to carry out experiments. Edit in the window below, and click the Save page button when finished. Content will not stay permanently; this page is automatically cleaned every 12 hours, although it tends to be overwritten by other testing users much faster than that.

--Adikhebat (bincang) 12:05, 17 September 2008 (UTC)

BEZA kOTAK pASIR@ADIKHEBAT.png

Bukan ada ke? Lain sikit la mesej dia. Kat sini dikosongkan ArrazzazBot setiap 24 jam. ...Aurora... (bincang) 15:22, 17 September 2008 (UTC)
maksud saye ketika menyunting.... cube sunting di en:wp:test, takde pun kat sini. --Adikhebat (bincang) 15:27, 17 September 2008 (UTC)
Kan itu kotak pasir. Mestilah sentiasa berubah-ubah. Di WpMs, kotak pasir yang kosong hanya mempunyai satu baris: {{Kotak pasir}}. Jika diubah, laman ini akan dikembalikan semula oleh bot saya pada pukul 12 am waktu Malaysia.—Aviator, 16:48, 17 September 2008 (UTC)
Mereka mungkin gunakan javascript atau ParserFunction, saya telah cuba cari tapi tidak jumpa. kurkur 18:17, 17 September 2008 (UTC)

Ya, Adik, saya tahu tentang perkara itu. Tapi saya rasa mesej itu tidak diperlukan sangat dan saya tak mahu kod JavaScript dalam wiki ini menjadi bloated. Cukuplah dengan peringatan yang dipaparkan sebelum menyunting.—Aviator, 11:12, 9 Oktober 2008 (UTC)

Kenapa pulak? Masa menyunting lah orang perlu diingatkan. niduzzi 13:29, 9 Oktober 2008 (UTC)
banyak orang suka padam {{kotak pasir}} ini mengelirukan pengguna baru --Adikhebat (bincang) 14:39, 9 Oktober 2008 (UTC)
Hmm. Betul juga. Sekejap, saya nak fikir.—Aviator, 09:38, 10 Oktober 2008 (UTC)

kalau letak <!-- Jangan padam baris ini -->, sesuaikah? --Adikhebat (bincang) 10:46, 10 Oktober 2008 (UTC)

Orang akan padam/terpadam jugak. niduzzi 10:55, 10 Oktober 2008 (UTC)

Saya telah tambah skrip baru. Mulai sekarang, kandungan asal untuk Wikipedia:Kotak pasir dan Perbincangan Wikipedia:Kotak pasir harus dibiarkan kosong.

Sila bersihkan cache anda terlebih dahulu. Skrip ini diuji untuk Firefox sahaja. Pengguna pelayar web lain yang mengalami masalah dengan skrip ini haruslah mengadu kepada saya.—Aviator, 14:00, 10 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 02:11, 25 Oktober 2008 (UTC)

Wikimedia di Malaysia?[sunting sumber]

Akhbar The Star mengandungi satu kolum yang bernama "Wikimedia". Lihat [3].—Aviator, 01:20, 18 September 2008 (UTC)

Ianya tiada kaitan dengan Wikimedia. Entah darimana orang itu mendapat idea menggunakan nama Wikimedia. kurkur 01:46, 18 September 2008 (UTC)
Itu hanyalah kolum untuk menarik minat bloggers....seperti saya kata....Nama wikimedia lepas ni macam pisang goreng...kita kena buat sesuatu...untuk jadikan kita ni wujud seperti sebuah organisasi..NGO.!Che (bincang) 03:33, 18 September 2008 (UTC)
Lebih macam ruang Web 2.0 ...Aurora... (bincang) 15:34, 18 September 2008 (UTC)
tak jelas..apa itu ruang web 2.0 Che (bincang) 20:06, 18 September 2008 (UTC)
Baca en:Web 2.0. Contohnya: blog, wiki. ...Aurora... (bincang) 03:22, 19 September 2008 (UTC)

Perkara ini telah dibawa kepada perhatian MetaWiki untuk tindakan yang selanjutnya. Isu-isu yang berkaitan dengan Wikimedia harus diungkitan di MetaWiki. Untuk makluman semua, Wikimedia merupakan trademark Wikimedia Foundation. Sekiranya anda terjumpa laman-laman atau media lain yang menggunakan istilah ini dengan sebarangan, sila tinggalkan pesanan anda di MetaWiki supaya tindakan dapat diambil. Diagramma Della Verita (bincang) 15:40, 20 September 2008 (UTC)

Tak boleh buat apa-apa pun sebab Wikimedia bukan trademark.—Aviator, 15:49, 20 September 2008 (UTC)
Isu ini akan diselesaikan oleh bahagian perundangan Wikimedia Foundation. Aduan telah dibuat baru sahaja. Maklumlah peguam-peguam dan ahli-ahli panel yang mengendalikan isu seperti ini tidak dibayar. Diagramma Della Verita (bincang) 16:38, 20 September 2008 (UTC)
You buat ke..Che (bincang) 17:42, 20 September 2008 (UTC)
Saya cuma membuat laporan kepada peguam Yayasan Wikimedia. Diagramma Della Verita (bincang) 15:22, 21 September 2008 (UTC)
Ok ..bagus le tu...saya memang setuju dengan tindakan anda...syabas.nanti bagitau apa feedback daripada mereka..Che (bincang) 08:47, 23 September 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 02:11, 25 Oktober 2008 (UTC)

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri[sunting sumber]

Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri kepada semua para wikipedia yang beragama Islam dan selamat bercuti kepada yang lain. Yosri (bincang) 23:32, 30 September 2008 (UTC)

Selamat beraya! -- Tebu.an (bincang) 01:48, 1 Oktober 2008 (UTC)
Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin. - Pp.Mm.Cc. 03:01, 1 Oktober 2008 (UTC)

Salam Lebaran.... — Didie (bincang) 05:23, 1 Oktober 2008 (UTC)

Salam Lebaran. Memandu cermat tapi makan tu jangalan cermat ( makan bebanyak tau! ). ...Muhraz... (bincang) 09:15, 1 Oktober 2008 (UTC)
Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir batin. kurkur 11:58, 3 Oktober 2008 (UTC)

Ni duet raye bile nak bagi ni? kekekeee~ izzudin 12:26, 3 Oktober 2008 (UTC)::Sama-samalah kita...iskh..ni yang sedih..!Che (bincang) 05:54, 4 Oktober 2008 (UTC)

Okay, aq pun nak ucap Selamat Hari Raya Fitrah. Jgn men mercun, meriam buluh takper. Hehe. PuteraLuqman Tunku Andre 11:01, 4 Oktober 2008 (UTC)
Selamat Hari Raya kepada seluruh umat Islam. Maaf zahir dan batin. Moga dunia bertambah aman dan damai sedamai-damainya meskipun orang zalim membencinya. — Imran Al-Sahih (pesanan) 11:32, 12 Oktober 2008 (UTC)
Putraluqman, meriam buluh nak perang ke? ...Muhraz... (bincang) 03:53, 24 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 02:11, 25 Oktober 2008 (UTC)

We! Will! Wikipedia! The Emergency! (WWWTE)[sunting sumber]

Para penyunting dan penyelia Wikipedia MS dijemput untuk mengambil bahagian dalam projek mengembangkan rencana-rencana yang berkaitan dengan Malayan Emergency di Wikipedia. Projek ini dianjurkan oleh Five Arts Centre. Projek ini akan dijalankan dari 16-26 Okt pada 11am-4pm di The Annexe, Pasar Seni.

Sepanjang projek ini, pelajar, wartawan (penulis dari The Nurgraph, The Star) akan mengambil shift selama satu jam untuk menulis dan mengembangkan rencana yang berkaitan dengaan keadaan daruat di Malaysia dan pra-kemeredekaan dalam pangkalan data Wikipedia. Segala maklumat akan dibekalkan oleh pihak penganjur.

Peserta-peserta boleh menyunting dalam Wiki MS, Wiki EN atau mana-mana bahasa lain. Untuk menyertai projek ini sila hubungi mark.teh@gmail.com atau menerusi talian 603-77254858. Diagramma Della Verita (bincang) 11:55, 12 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 13:36, 27 Oktober 2008 (UTC)

Ceramah Umum Wikipedia[sunting sumber]

Assalamualaikum

Pertama sekali saya hendak mengenal diri Pengguna:Muhraz. Tajuk ceramah saya hari ini ialah Teruknya Wikipedians

Saya semak senarai pengguna Wikipedia, hampir 54 peratus pengguna BERDAFTAR wiki bm tiada laman penggun sendiri! Apa yang tangan diorang Haji Bakhil bin Lebai Kedekut sangat nak tulis laman sendiri! Sedarlah, jangan malukan empayar Wikipedia Melayu!


Haji Bakhil bin Lebai Kedekut bin Lebai Berat Kepala

...Muhraz... (bincang) 03:39, 25 Oktober 2008 (UTC)

Samalah ngan ko. Haji Bakhil bin kedekut berganda. -- Tebu.an (bincang) 04:25, 25 Oktober 2008 (UTC)
Bukan kedekutlah... berjimat cermat.. amalkan penggunaan lestari.. ;P niduzzi 14:06, 25 Oktober 2008 (UTC)
Rasanya Izzudin dah gila. Ko ingat benda tu ibarat makanan ataupun duit sampai nak amalkan penggunaan lestari. -- Tebu.an (bincang) 23:13, 25 Oktober 2008 (UTC)

Ish, ckp la sopan sket, kater nak panggil bnyk pyumbang, mcm mana org besa nak nyumbang kat sini jika sini pun berantakan. PuteraLuqman Tunku Andre 03:02, 26 Oktober 2008 (UTC)

Kepale hotakengkau! Aku dah penat bagi ceamah masih nak begaduh juga! ...Muhraz... (bincang) 05:42, 26 Oktober 2008 (UTC)

Ni sorang lg, kita Melayu tunjukkanlah keberadaban kita n, bwat malu ja kat other race kat M'sia. PuteraLuqman Tunku Andre 06:09, 26 Oktober 2008 (UTC)

I memang giler pon... mwahahahhahaaa niduzzi 11:48, 26 Oktober 2008 (UTC)

Laman pengguna sebenarnya dikemaskinikan oleh pengguna sendiri. Laman pengguna sebenarnya tidak memainkan peranan yang penting dalam perkembangan WP MS. Terdapat juga pengguna yang log dalam WP MS menggunakan SUL. Justeru, laman pengguna tersebut kebanyakannya dibiarkan sahaja kerana pengguna tersebut tidak aktif di WP MS tetapi dalam projek Yayasan Wikimedia yang lain. Hal ini bukan sahaja berlaku di WP MS tetapi juga dalam projek-projek Yayasan Wikimedia yang lain. Pada pandangan saya, hal ini tidak memalukan langsung atau menjatuhkan maruah WP MS. Pengguna berhak menentukan laman pengguna mereka. Diagramma Della Verita (bincang) 08:34, 27 Oktober 2008 (UTC)

Muhraz, saya tengok statistic anda,anda lebih banyak menyunting laman pengguna dari artikel, awak pun kedekut nk sumbang artikel, jadi jangan lah kata "Teruknya Wikipedians" melampau, bayangkan sebuah ensiklopedia hanya berisikan artikel tentang penulis nya sahaja! apa-apa pon topik ni dah lapuk dah pon, tutup sahaja lah! --Adikhebat (bincang) 13:20, 27 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 13:36, 27 Oktober 2008 (UTC)

Wikimania 2010[sunting sumber]

Rencana penyelenggaraan Wikimania 2010 di Melbourne, Australia; Prancis; dan Oxford, Inggris (United Kingdom). Mikhailov Kusserow (bincang) 02:45, 24 Oktober 2008 (UTC)

Beritahukan dengan penyelia kemudian penyelia tampal dekat Laman Utama! Muhraz (bincang) 14:19, 28 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. Muhraz (bincang) 14:19, 28 Oktober 2008 (UTC)

Imran dah pegi ke?[sunting sumber]

Imran As-Sahih dah tinggalkan kita ke? huhuhuhuhu sedihnya. ...Muhraz... (bincang) 03:56, 24 Oktober 2008 (UTC)

Ya, saya juga berasa sedih... :'( --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 17:31, 24 Oktober 2008 (UTC)
kenapa? Che (bincang) 06:16, 25 Oktober 2008 (UTC)

Entahlah sebelum ini, dia pernah kata dia akan memohon kembali menjadi penyelia selepas tempoh tertentu. Entah kenapa sekarang dia pergi pulak. Malah, ada kemungkinan dia ingin membuka akaun lain agar komuniti menganggap dia bukan Emrrans yang dulu. Sekadar berpendapat. Jangan hentam kenyataan ini ye. — Didie (bincang) 11:14, 25 Oktober 2008 (UTC)

Tp i2 maybe x mungkin, takkan dya nak tinggalkan segala contributions yang dia pernah buat. Dan takkan dia nak bukak sockpuppet lak. PuteraLuqman Tunku Andre 11:53, 25 Oktober 2008 (UTC)
Percaya atau tidak, dia pernah buat sockpuppet. Tapi minta-minta dia sudah menyesal dan tidak melakukan perkara yang sama lagi... Polar 14:41, 25 Oktober 2008 (UTC)

Saya amat bergumbira... mwahahahahahaaa *evil niduzzi 15:26, 25 Oktober 2008 (UTC)

Ishh izudin nikan, dia senanglah sebb Emran dah pergi. Dia penah bwat survey. Musuh die skrang Yosri jer yang cakap dia nato. Imran dah pegi. Jahanam betul budak ni. ...Muhraz... (bincang) 05:45, 26 Oktober 2008 (UTC)

Ko nih pepandai cakap kitorang bermusuhan... kitorang best frenz okeysz.. mwahahahhaaa niduzzi 11:49, 26 Oktober 2008 (UTC)

apa yang berlaku sebenarnya? emrrans takkan ada di wikipedia selama-lamanya? apa sudah jadi pada dia?--Adikhebat (bincang) 14:35, 28 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 13:36, 27 Oktober 2008 (UTC)

Permulaan WikiProjek baru - Wikipedia:WikiProjek Pengangkutan Awam[sunting sumber]

Saya ingin memulakan sebuah WikiProjek baru - Wikipedia:WikiProjek Pengangkutan Awam! Saya berminat menulis rencana tentang pengangkutan awam, terutamanya kereta api, LRT, ... Oleh itu, saya ingin mengumpulkan pengguna-pengguna lain supaya bersama menambah rencana bidang ini. Namun saya tiada pengalaman sebenar dalam WikiProjek, harap anda semua dapat menolong saya menjayakan WikiProjek ini. Terima kasih banyak-banyak kerana menyokong! --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 17:35, 24 Oktober 2008 (UTC)

Saya dah sertai. Muhraz (bincang) 14:18, 28 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. Muhraz (bincang) 14:18, 28 Oktober 2008 (UTC)

Pengumuman[sunting sumber]

Sesiapa hendak mengetahui keputusan peperiksaan ( sekolah menengah sahaja, itupun saya tiada tahu ada atau tidak ), sila semaknya di laman PPD Kulai. Untuk kawasan Kulai, Johor. Sekian

Zarhum (bincang) 07:55, 28 Oktober 2008 (UTC)

Ini bukan forum! Sila jangan tulis mengenai perkara yang tiada kaitan dengan Wikipedia.—Aviator, 08:26, 28 Oktober 2008 (UTC)

Memang kenyataan pengguna Zarhum a.k.a Muhraz itu kelihatan tidak berkaitan dengan Wikipedia meskipun ia berkaitan dengan pendidikan sekolah menengah. Satu lagi, bukankah kedai kopi merupakan forum berunsurkan hal-hal Wikipedia. Fikirkanlah... — Didie (bincang) 08:43, 28 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.Aviator, 08:26, 28 Oktober 2008 (UTC)

Budak ini memang ada masalah..!Che (bincang) 09:54, 28 Oktober 2008 (UTC)

Kerana tulisan selalu ditentang[sunting sumber]

Dengan nama Allah yang maha mengetahui

Kerana tulisan saya di kedai kopi selalu ditentag, diserang, dicaci, dimaki, dipadam dan diserbu, saya mula takut menulis sehuruf di wikipedia ini!

Yang sedih,

Muhraz (bincang) 12:01, 29 Oktober 2008 (UTC)

Banyakkan menulis rencana, kurangkan berborak. ...Aurora... (bincang) 14:11, 29 Oktober 2008 (UTC)
Paling tidak pun perbaiki rencana dengan mengembangkan atau menambah rujukan. kurkur 14:39, 29 Oktober 2008 (UTC)
Jangan emosi. Cerminkan diri sendiri, dan anggap kritikan sebagai nasihat.—Aviator, 15:48, 29 Oktober 2008 (UTC)

Muhraz, jangan risau, kebebasan bersuara kita di sini sepatutnya dihormati. Asalkan berhati-hati bercakap, tak perlu takut bercakap di sini. --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 16:57, 29 Oktober 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. Muhraz (bincang) 13:29, 30 Oktober 2008 (UTC) Semoga hatiku tenang.

Perbincangan>>Perbualan[sunting sumber]

siapa yang tukar "perbincangan" kepada "perbualan" ?? kalau boleh tandatangan pon mesti ditukar dari --Adikhebat (bincang) 11:11, 28 Oktober 2008 (UTC) kepada --Adikhebat (bual) 11:09, 28 Oktober 2008 (UTC) kan? --Adikhebat (bincang) 11:11, 28 Oktober 2008 (UTC)

Saya yang tukar. Dulu kita guna perbualan, lepas itu ditukar kepada perbincangan. Sekarang tukar balik (sudah hampir sebulan saya tukar baru keluar hasil). Satu lagi perubahan, "senarai kandungan" --> "isi kandungan". Sila komen hebat-hebat. kurkur 11:18, 28 Oktober 2008 (UTC)

Dalam bahasa Melayu sama sahaja, asal jangan jadi Perdebatan! Muhraz (bincang) 14:17, 28 Oktober 2008 (UTC)

Lihat perbincangan tempoh hari di Perbincangan Wikipedia:Antara muka. Kami telah bersetuju bahawa "perbincangan" lebih tepat. Jangan tukar sesedap hati saja.—Aviator, 11:31, 30 Oktober 2008 (UTC)
Perbualan untuk pengguna sahaja yang bertukar dan juga pada senarai pantau. Hmm, "pemeriksa" kepada "perisik", saya sudah tukar balik, "perisik" kepada "pemeriksa". kurkur 12:22, 30 Oktober 2008 (UTC)


Topik ini telah ditutup. Muhraz (bincang) 13:14, 4 November 2008 (UTC)

Sidang Pengguna Besar Wikipedia Bahasa Melayu (Sidpensdiasau)[sunting sumber]

Dengan nama Allah yang maha Alim.

Dengan ini saya sarankan untuk mengawasi jalannya ilmu pengetahuan di Wikipedia Bahasa Melayu, saya sarankan penyelia-penyelia rasmi, dan limabelas pengguna aktif, menubuhkan satu sidang pengguna bagi menjalankan tugas diatas . Saran anda untuk Sidpensdiasau?

Muhraz (bincang) 08:11, 7 November 2008 (UTC)

Letakkan saran anda dibawah tulisan ini.

Apa ni? Tak faham. niduzzi 10:29, 7 November 2008 (UTC)

Ahah, dh jadi dah budak nih.....Muhraz dengar cakap Abg(rasa geli pun ada) Putera ni, abg x phm apa yg cuba kamu maksudkan...maybe kamu akan kata abg suka kondem kamu....tapi ia x msuk di akal la...maybe kamu kna detailkan lagi....eheh...sori sbb komen kamu yg saya tentang....bila kamu masuk umur seperti saya....kamu akan paham knapa....kamu mesti kata, budak nih mesti kuat berangan...bukan nak kata tapi hakikat....lain kali, klu nak buat sesuatu tanya pendapat saya....pas2 baru kamu utarakan di laman komuniti.... PuteraLuqman Tunku Andre 14:18, 7 November 2008 (UTC)

apa yang gelinya Putera Luqman Tunku Andre (betul-betul putere ke?) kene geletek ke? Alleged smiley killer symbol.svg --Adikhebat (bincang) 14:55, 7 November 2008 (UTC)
Geli la I nyahh.... mwahahahahaa *da giler niduzzi 15:57, 7 November 2008 (UTC)

haha, ko ada bakat la Izz....geli la, aq ada adik sowang ja...dia jrg pngil aq abg...pkataan abg aq gna utk sesuatu yg pnting ja...16:45, 7 November 2008 (UTC)

Tak terima pun takpelah. Menyerah aku akan cadangan ini ( tunggu keputusan saya tentang sikap Wikipedia, beberapa jam lagi ). Projek Sikap dan Sifat Pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Para pengguna di atas, sila gunakan bahasa yang sesopan yang mungkin. Ingat, ini bukan forum. kurkur 13:27, 8 November 2008 (UTC)
maksud anda, kene, kenape ,kau ,engkau, aku, ko, tak boleh digunakan ya? --Adikhebat (bincang) 13:41, 8 November 2008 (UTC)
Setakat ini tidak ada peraturan mengenainya dan tidak ada cara membendungnya selain dengan cara menasihati. Kita adalah golongan yang memperjuangkan bahasa Melayu, mengapa tidak gunakannya? Satu lagi sebab kenapa gunakan bahasa sopan; kita semua menyumbang di Wikipedia secara percuma, maka hormatilah semua orang, gunakan budi bicara yang sopan. Sesetengah orang tidak suka melihat ejaan dan tatabahasa yang tidak betul, dan sesetengah lagi tidak kisah. Saya dari golongan yang pertama. Sekian kurkur 17:14, 8 November 2008 (UTC)

Keputusan sifat akan diumum 10:00 malam, waktu UTC. Muhraz (bincang) 13:49, 8 November 2008 (UTC)

Pnat nak bgi putusan. Muhraz (bincang) 14:42, 8 November 2008 (UTC)

Muhraz...aq da x phm la...ko hntr komen pe kat perbincangan aq tuh... PuteraLuqman Tunku Andre 16:45, 8 November 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup. Selesai sudah tugasan ku bereksperiman pasal sifat dan sikap Wikipedians. -Muhraz.

Wikiprojek RUWM[sunting sumber]

Kenapa RUWM tiba-tiba terbengkalai tak tentu arah sahaja? Mana larinya si Kurniasan pencadang projek itu? Apakah ia tak jadi dilakukan? Dulu macam nak bina Tembok Besar China, semangat sekali berdebat entah apa yang didebatkan sampai Sri Paduka Yang di-Pertuan Agong pun tak faham! Perlu tanggungjawab para panitia sampai tugas pun tak ada! Terkontang-kanting macam projek tiada pekerja!. Muhraz (bincang) 04:28, 10 November 2008 (UTC) ( jangan salahkan saya, setiap hari buka internet, saya buka dulu RUWM ).

Jaga mulut tu. Apapun, anda boleh utarakan persoalan ini di laman projek itu: WP:RUWM.—Aviator, 04:41, 10 November 2008 (UTC)
Kita perlu alihkan Wikiprojek kepada Pertemuan Umum Wikipedia Bahasa Melayu. Setuju? Dah lama terbengkalai projek ini. Muhraz (bincang) 05:18, 10 November 2008 (UTC)
Saya ada di sini setiap hari. Saya harap sila hentikan perkara RUWM ini sehingga tahun depan. kurkur 05:24, 10 November 2008 (UTC)

Kita tangguhkan RUWM sampai tahun depan? Muhraz (bincang) 05:41, 10 November 2008 (UTC)

Ya, memang RUWM direncanakan untuk tahun hadapan.... PuteraLuqman Tunku Andre 06:41, 10 November 2008 (UTC)

Cuti skolah ni kita nak buat apa? Buat bodoh je? Muhraz (bincang) 07:25, 10 November 2008 (UTC)
Muhraz, aq tau la mak ayah ko c buk. Jaga tutur kata. Kalau anda boleh buat bodoh, lakukan! Bukankah artikel di MsWiki perlu lebih banyak, diperbaiki dan sebagainya. PuteraLuqman Tunku Andre 07:47, 10 November 2008 (UTC)

Ya memang RUWM akan diadakan pada tahun hadapan tetapi perbincangan mengenai usul RUWM tetap dijalankan pada masa ini. — Didie (bincang) 14:19, 10 November 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup.-sudah mendapat kata putus penyelia iaitu Kurniasan agar RUWM ditangguh ke tahun hadapan... PuteraLuqman Tunku Andre 07:53, 10 November 2008 (UTC)

[sunting sumber]

Terima Kasih atas partisipasi para Penyelia Wikipedia Bahasa Melayu untuk ikut serta dalam pemilihan Vote Wikibooks/Logo di Meta-Wiki. Mikhailov Kusserow (bincang) 05:22, 2 Disember 2008 (UTC)

Topik ini telah ditutup....Aurora... (b) 14:35, 2 Disember 2008 (UTC)