Perbincangan pengguna:Malekhanif

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Isi kandungan

Tolong, boleh tak?[sunting sumber]

Boleh tolong saya muat naik gambar "dune (novel)" tak? Kat atas sekali.... Terima kasih... :) Filiosus's Saga (bincang) 20:57, 25 November 2011 (UTC)

Boleh tak uploadkan gambar? Saya tak boleh sebab saya pengguna yang tak disahkan... plz tolong... upload gambar dari wiki inggeris Filiosus's Saga (bincang) 06:02, 26 November 2011 (UTC)

Rencana penulis[sunting sumber]

Malekhanif, bila anda mencipta rencana biografi, sila nyatakan mengapa orang tersebut masyhur atau terkenal. Sekadar senarai buku atau sinopsis cerita tak cukup. ...Aurora... (b) 04:46, 27 November 2011 (UTC)

  • Hanya yang rajin membaca sahaja tahu seseorang itu terkenal dan menghargainya. Contohnya Ahmad Kotot yang anda delete tu. Ramai pelakon dan penyanyi entah siapa siapa, kelakuan tak keruan, rajin pulak diorang tulis. Lebih baik menghasilkan sebuah buku kanak-kanak, komik , daripada menghasilkan sebuah album.Berapa ramai yang membeli buku atau berkunjung ke perpustakaan . Masyarakat kita memang kurang menghargai seseorang.

Status terkenal itu arbitrari, bergantung kepada minat dan promosi. Contohnya penyanyi itu hanya diketahui pada kelompok dekadnya sahaja dan kurang popular pada dekad seterusnya. Berapa kerat yang suka baca ulasan buku apalagi menulis tentangnya dan sinopsisnya. Tema berat seperti Sains dan Teknologi lagilah... Saya cukup teruja dengan Victor Morais yang menghasilkan Who and Whos tentang 20,000 orang di Malaysia dan Singapura. Tentulah orang yang ditulisnya tidak terkenal ,biodatanya tidak lengkap , maklumat yang diberikan tidak bermakna tetapi sekarang amat bermakna.Malekhanif (bincang) 13:27, 27 November 2011 (UTC)

    • Pada pandangan saya, biografi penulis-penulis yang anda cuba ketengahkan itu, saudara Malekhanif mungkin merupakan suatu usaha yang baik dan murni oleh anda, tapi permasalahan mula timbul apabila, nilai kepopularannya itu tidak dapat ditentusahkan mengikut landas yang betul. Sebagai pengamal Wikipedia, termasuk diri saya juga mungkin kita harus tahu bahawa Wikipedia memerlukan sesuatu rencana yang mesti disertakan suatu sumber pengesahan dan rujukan, ya walaupun keperluan memasukkan sumber setakat ini bukan dasar rasmi tetapi, ia merupakan garis panduan rasmi yang seharusnya dan amat digalakkan untuk dipatuhi dan wajar dipatuhi, semestinya. Saya berpandangan input untuk rencana biografi penulis itu tak berapa cukup, ini boleh menyebabkan pengguna lain boleh mempersoalkan nilai keabsahan maklumat dan kelayakan maklumat yang dihidangkan di Wikipedia. Perspektif saya juga mengaggap bahawa kandungan isi bermakna itu adalah subjektif, tetapi kita perlu faaham subjektif disini mungkin paling rapat pun adalah: "sesuatu kandungan yang mempunyai hujah yang sesuai dan tidak terlalu ketandusan atau kekurangan input". Bagi kandungan bermakna yang ditafsirkan sebagai nilai berharga sahaja bagi saya tidak memadai, malahan sifatnya agak jauh dari pengertian sebenar kandungan bermakna. --Smim90 (bincang) 17:09, 27 November 2011 (UTC)

Baguslah anda rajin membaca. Jadi kenalkanlah kepada dunia siapa mereka dan mengapa mereka terkenal. Memandangkan status terkenal itu arbitrari, tunjukkanlah buktinya. Mengenai kenyataan anda yg lain:

  • Saya tak hapuskan "Ahmad Kotot", lihat sejarah sebelum tuduh.
  • Pelakon dan penyanyi, kalau tak puasa hati calonkanlah untuk dihapus.

...Aurora... (b) 09:10, 29 November 2011 (UTC)

Maaf[sunting sumber]

Maaf saudara Malekhanif, saya akan lebih berhati-hati untuk memadam sesuatu rencana.--Aplikasi (bincang) 18:10, 2 Disember 2011 (UTC)

Permohonan hapus[sunting sumber]

Boleh anda lihat permohonan [menghapus rencana Rammy, dan beri pendapat / tindakan. Yosri (bincang) 17:08, 7 Februari 2012 (UTC)

Sumber sahih[sunting sumber]

Sila pastikan anda memetik dari sumber sahih di masa hadapan. Jangan guna blog, email, myspace, facebook. Lihat http://www.harian-metro-online.com/nama-saya-aaron-bukan-mat-haron Yosri (bincang) 05:07, 20 April 2012 (UTC)

Salam,
Adakah anda masih berminat untuk mengadakan [1]? Sila lihat tawaran di laman perbualan saya. Yosri (bincang) 11:16, 1 Mei 2012 (UTC)

Non notable event[sunting sumber]

Sila baca dan faham http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Notability_(events) Yosri (bincang) 14:07, 13 Mei 2012 (UTC)

Files without a license have been nominated for deletion[sunting sumber]

Hi! All files on Wikipedia must have a valid license. I nominated your files in Kategori:Imej yang tidak diketahui status hakcipta (Imej ini tidak memiliki kategori lesen) for deletion. You can see them here Kategori:No license 2012-07-28. If you want the files to be kept you can add a license or a license can be added with a bot if you make a statement here which license apply for your uploads. --MGA73 (bincang) 20:19, 28 Julai 2012 (UTC)

fact[sunting sumber]

Anda perlu meletakkan rujukan anda dan bukan membuang tag fact. Selain itu sila masukkan rujukan yang boleh dicapai melalui talian. Saya bukan berkata ia maklumat salah, tetapi perlu tahu dari mana sumber kenyataan tersebut. Yosri (bincang) 02:54, 3 Ogos 2012 (UTC)

Fail:Azah Aziz.jpg has been nominated for deletion[sunting sumber]

I nominated this file for deletion because it seems you have taken it from the Internet. I see no proof of permission. If you take pictures from the Internet you should make that very clear since you have earlier said that you are the photographer of all your uploads. I still think you should add a clear source to all your uploads. Either a link or a statement like "Photo was taken by Pengguna:Malekhanif". --MGA73 (bincang) 20:30, 8 Ogos 2012 (UTC)

I also nominated Fail:Jalilah Baba.jpg for deletion with the same reason. --MGA73 (bincang) 20:35, 8 Ogos 2012 (UTC)
... and Fail:Adi Taha.jpg. --MGA73 (bincang) 20:37, 8 Ogos 2012 (UTC)
Di tepi pantai yang indah, kanak-kanak memang suka menyibuk , menyepak istana pasir yang kita bina. Dia rasa bangga, rasa gah dengan kelakunya itu. Tak dapat salahkan dia, kerana dia kanak-kanak. Malekhanif (bincang) 10:59, 9 Ogos 2012 (UTC)
Adalah menjadi dasar Wikipedia untuk menggunakan bahan bebas. Bahan berhakcipta pula boleh digunakan tertakluk syarat-syarat tertentu. Oleh kerana kita menumpang, sila patuhi dasar Wikipedia kerana melanggar dasar yang ditetapkan boleh membuka laluan bagi tindakan saman dikenakan kepada yayasan Wikipedia oleh pemilik bahan berhakcipta. Yosri (bincang) 11:18, 9 Ogos 2012 (UTC)
In Danish we have a saying (translated): "You hear the truth from children and drunk people." The truth is that you have been warned about your files long ago and you have done nothing. Except when you blocked User:Zscout370 when he tried to clean up after you (Perbincangan_pengguna:Malekhanif-2#Zscout370). It was an abuse of your admin rights!
As an admin you are supposted to make a good example and be helpfull. It is much faster if you check your own uploads and tell us which files are 100 % your own and which files you have found on the internet and uploaded in an edited version. We can also do it but it will take much longer time and I really do not see a reason why it should be needed. --MGA73 (bincang) 18:46, 9 Ogos 2012 (UTC)
And what about Fail:Peter Tinggom Anak Kamarau.jpg? --MGA73 (bincang) 18:54, 9 Ogos 2012 (UTC)
Hanya kerana ingin menyumbang sesuatu dan sedikit tidak kena lalu dikenakan tindakan.Malekhanif (bincang) 04:33, 15 Ogos 2012 (UTC)
This is not about punishment but about doing what is best for Wikipedia. It is ok to make mistakes - everyone makes them. But everyone should try to fix mistakes as soon as they find out that they made one. So If you have uploaded files you have not taken yourself you should either add a source or make sure that the files are deleted. If you do so noone will blame you because copyright is hard to find out. But if you do nothing and "hope we do not find our" then you do harm to Wikipedia. You have about 250 files on your upload list. It should be possible for you to check all files and add something like "I took the photo myself." on the photos you have taken yourself and a link to the source on the rest of the files (or simply delete them if you no longer think that they are not ok for Wikipedia). You could start with the 4 files I mentioned above. --MGA73 (bincang) 16:58, 15 Ogos 2012 (UTC)

Final warning!!! Next step de-sysop?[sunting sumber]

I find it very dissapointing that you are not willing to help clean up your uploads!

Today I noticed Fail:Husam.jpg where you let us think that you are the uploader but the file seems to be a crop of a file uploaded to the Internet long before it was uploaded here. Will you try to explain that this time?

You have ignored the requests above to help clean up and add a source on your uploads. I'm going to ask you if you will help us clean up your uploads or not.

If you ignore this message and do not help clean up I will start a de-sysop request to get your admin bit removed. --MGA73 (bincang) 18:25, 21 Ogos 2012 (UTC)

Hi. Good to see your fast response to Fail:Husam.jpg!
As for the rest of your uploads I have sorted the files in categories. The job is not yet over but you could start with some of the categories and files:
You are ofcourse welcome to ask. --MGA73 (bincang) 09:27, 22 Ogos 2012 (UTC)

Puffery words[sunting sumber]

Lihat http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Manual_of_Style/Words_to_watch#Puffery Yosri (bincang) 01:44, 10 Oktober 2012 (UTC)

Photo requests[sunting sumber]

Hi, Malek! Do you do photo requests?

Someone needs to photograph the Malaysia Airlines admin buildings at Sultan Abdul Aziz Airport (Admin 1 Building and Administration Building 2, MAS Complex A Sultan Abdul Aziz Shah Airport 47200 Subang Selangor Darul Ehsan Malaysia). If you can't get to them, please photograph the main gate to those buildings. The head offices of Berjaya Air ( Berjaya Hangar, SkyPark Terminal Building Sultan Abdul Aziz Shah Airport 47200 Subang Selangor Darul Ehsan Malaysia) and Transmile Air Services (Transmile Centre Cargo Complex, Sultan Abdul Aziz Shah Airport. 47200 Subang, Selangor Darul Ehsan MALAYSIA) are at the same airport.

Thank you WhisperToMe (bincang) 02:13, 1 November 2012 (UTC)

File nominated for deletion on Commons[sunting sumber]

Hi. Perhaps you could comment on Commons:Commons:Deletion requests/File:Hamka.jpg --MGA73 (bincang) 14:13, 3 Mac 2013 (UTC)

Penghargaan[sunting sumber]

Biography Barnstar.png Bintang Penghargaan Biografi
Dihargai kerana banyak memberikan sumbangan mengenai tokoh-tokoh dan penulis tempatan.--파한 Aplikasi 23:11, 17 April 2013 (UTC)

Reply[sunting sumber]

Perbincangan_pengguna:MGA73#Helping. --MGA73 (bincang) 10:32, 17 Julai 2013 (UTC)

Pengguna MGA73 bukanlah orang tempatan. Dia tidak pandai berbahasa Melayu. User MGA73 is not local. He do not speak Malay. Yosri (bincang) 10:53, 17 Julai 2013 (UTC).
Tak pandai berbahasa Melayu tapi nak bagi arahan arahan macam-macam di sini. Kerja upload gambar dari 2005-2013 jadi sia-sia sahaja. Apa sumbangan dia di sini ? Malekhanif (bincang) 13:15, 19 Julai 2013 (UTC)
English: Sorry to see your reply on my talk page. We are all volunteers and we are all here because we are trying to make Wikipedia better.
Wikipedia is created by users but we all have to follow the Wikimedia Foundation resolutions and that means that all files have to be under a free license or live up to the EDP.
I told you in 2010 that you had files without a license and that they needed one. I have written to you from time to time since that and I also offered to help you add the missing license and source but if you do not add a license or a source what should we do?
Your files are very welcome on Wikipedia and Commons. You just have to add a license and tell us who the photographer is. The best is if you have taken the photos yourself. Because we need permission if you upload photos taken by someone else.
And remember that even if a file is deleted it can be undeleted I you provide a source and a license.
Translate please :-):
--MGA73 (bincang) 08:47, 24 Julai 2013 (UTC). Awak senang-senang hati delete semua gambar yang saya ambil dan upload di ms. Memang kerja gila awak ni. Malekhanif (bincang) 15:25, 24 Julai 2013 (UTC)

Tahap keaktifan awak sebagai penyelia[sunting sumber]

Sudah lama awak tidak aktif sebagai penyelia. Boleh saya cadangkan usul perlucutan awak sebagai penyelia nanti?--Ng Pey Shih 07 (bs) 17:08, 28 Februari 2014 (UTC)

Rujukan[sunting sumber]

Peringatan. Blog tidak diterima sebagai rujukan. Yosri (bincang) 09:01, 20 Julai 2014 (UTC)

Mohamad Khir Toyo[sunting sumber]

Saya undurkan suntingan anda kerana Mohamad Khir Toyo belum disabit kesalahan, masih dalam perbicaraan. Yosri (bincang) 22:57, 29 Ogos 2014 (UTC)

Source for some of your uploads[sunting sumber]

Hi Malekhanif.

Fail:Lapangan terbang Sandakan baru.jpg looks like a photo of a photo. Who took the original photo?

You have not added "by malekhanif@yahoo.com" to Fail:Sungai Mersing.jpg, Fail:Nasir hashim.jpg, Fail:Ulat bulu di Gua Gomantong.jpg and Fail:Gua Gomantong.jpg. Perhaps you could add that if you took these nice photos?

Thank you and happy new year!!! --MGA73 (bincang) 13:18, 31 Disember 2014 (UTC)

And your old uploads: Kategori:Free files uploaded by Malekhanif - without source --MGA73 (bincang) 20:27, 5 Januari 2015 (UTC)

Selamat Tahun Baru![sunting sumber]

Fuochi d'artificio.gif
Selamat datang 2015!!!
Hai Malekhanif:
Mulakanlah tahun baharu ini dengan kebahagiaan dan biarkanlah yang lampau sebagai iktibar. Terima kasih atas segala jasa dan sumbangan anda ke atas Wikipedia. Selamat Tahun Baharu 2015 dan selamat menyunting! --توفيق بينچڠ 16:45, 31 Disember 2014 (UTC)


Wikilove.png


Pengundian Malaysiaboy sebagai penyelia[sunting sumber]

Sila hadirkan diri anda untuk mengundi Malaysiaboy sebagai penyelia. Laman undian di disini! MediaWiki message delivery (bincang) 17:29, 1 Januari 2015 (UTC)

Fail:Ilustrasi Walisongo.jpg Fail:Lojing- papan tanda perasmian.jpg[sunting sumber]

Hi. I nominated these 2 files for deletion. They are a derivative work of painting/poster. Feel free to Comment. --MGA73 (bincang) 19:50, 5 Januari 2015 (UTC)

Pengundian SNN95 sebagai penyelia di Wikikamus[sunting sumber]

Saya tahu ini agak terkeluar dari konteks Wikipedia tetapi saya perlukan pertolongan anda untuk mengundi saya sebagai penyelia di Wikikamus. Walaupun saya disana sebagai penyelia, tetapi tidak kekal, hanya tiga bulan sahaja diberikan oleh meta. Untuk kekalkan status saya di sana, saya perlukan sokangan anda. Sila mengundi saya di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 10:47, 22 Februari 2015 (UTC)

People notable for only one event[sunting sumber]

SIla baca:-

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Notability_(people)#People_notable_for_only_one_event Yosri (bincang) 17:21, 27 Mei 2015 (UTC)

Rujukan diberi tiada/tiada kaitan[sunting sumber]

Rujukan anda pada Harun bin Idris saya undurkan kerana tidak menyebut nama Harun sama sekali. Terima kasih. Yosri (bincang) 12:40, 17 Jun 2015 (UTC)

Status sebagai penyelia di ms.wiki[sunting sumber]

Status sebagai penyelia di ms.wiki[sunting sumber]

Berdasarkan pemerhatian saya, anda tidak aktif sebagai penyelia di ms.wiki dengan status terakhir pada 1 Disember 2015. Garis panduan penyelia di ms.wiki menyatakan;

Perlucutan status kepenyeliaan
  • Apabila seorang penyelia diputuskan untuk dilucutkan status kepenyeliaannya, status yang dilucutkan adalah seluruh status jawatannya tanpa dikecualikan.
  • Seorang penyelia (tanpa melihat jawatan) dapat dilucutkan jawatannya dengan alasan-alasan berikut:
Ketidakaktifan
  • Jumlah suntingan YBS dibawah 50 dalam tempoh 3 bulan terakhir.
  • Apabila YBS sedang bercuti, harus dengan alasan yang kukuh serta diberitahu terlebih dahulu mengenainya. Tempoh cuti maksimum ialah 6 bulan setahun.
  • Usul perlucutan diajukan oleh pengguna berdaftar.

Saya harap anda dapat mengesahkan status anda sebelum 1200 hrs @ 07 Jan 2017 (waktu Malaysia) untuk tindakan lanjut. Ketidak aktifan yang berpanjangan tanpa alasan kukuh boleh menjadikan status kepenyeliaan anda dilucutkan. Zamwan (bincang) 12:33, 1 Januari 2017 (UTC)

Pengundian SNN95 sekali lagi sebagai penyelia di Wikikamus[sunting sumber]

Saya tahu ini agak terkeluar dari konteks Wikipedia tetapi saya perlukan pertolongan anda untuk mengundi saya sebagai penyelia sekali lagi di Wikikamus. Walaupun saya tahu disana sebagai penyelia tidak kekal kerana meta memberikan tempoh yang pendek minimum 3 bulan jika Wikikamus tidak ramai pengguna aktif. Untuk kekalkan status saya sebagi penyelia walaupun sekejap di sana, saya perlukan sokangan anda. Sila mengundi saya di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 23:57, 27 Februari 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 18 & 19 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 18 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 19 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan April, rencana We Can Do It! telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Mei 2017:
  1. Soeara Berbisa (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 April 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 06:30, 21 April 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 20 hingga 26 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Kini, "Berita Dwi Mingguan" ditukar kepada "Berita Bulanan".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan ini dan bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Soeara Berbisa telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Jun 2017:
  1. Pekak (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 Mei 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 17:09, 8 Mei 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 27 hingga 31 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Pekak (filem) telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Julai 2017:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 29 Jun 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 21:40, 21 Jun 2017 (UTC)

Pembetulan berita (Minggu 27 - 30)[sunting sumber]

Maaf semua, rencana pilihan iaitu Pekak (filem) dipilih untuk bulai Jun, bukan bulan Mei. Maaf atas kesilapan suntingan saya. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 21:52, 21 Jun 2017 (UTC)

Minta kerjesama semua untuk Rencana Pilihan[sunting sumber]

Salam dan hai semua.

Saya ingin sangat meminta pertolongan anda untuk bekerjasama dalam menyiapkan sebuah rencana bagi Rencana Pilihan bulan Julai ini. Rencana tersebut adalah "Atom". Saya tidak menggalakkan anda mengemaskini di rencana utama. Saya sudah mencipta sebuah kotak pasir bagi tujuan ini. Ini lamannya Pengguna:SNN95/Kotak_pasir/Atom. Saya sudah menterjemah sedikit dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk menterjemah disebabkan kekangan masa bagi pekerjaan yang saya sedang lakukan di dunia realiti. Saya tidak mengganggap anda dapat siapkan dalam masa terdekat sehingga 1 Julai 2017. Lewat pun tidak mengapa sehingga kita dapat menyenaraikannya sebagai Rencana Pilihan. Terjemahlah dengan sepenuh jiwa dan hati-hati. Birukan pautan merah dengan rencana yang pendek dari "Simple English" untuk menjimatkan masa anda. Kerjasama anda amat dihargai. Sekian, terima kasih.

Jika anda ada rencana yang boleh dianggap Rencana Pilihan, jangan segan silu mencalonkannya. Tanya sahaja kepada mana-mana penyelia jika tidak tahu bagaimana mahu mencalonkan walaupun sudah berkali-kali anda cuba memahami prosesnya.SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 15:04, 29 Jun 2017 (UTC)

Status penyelia[sunting sumber]

Selamat sejahtera,

Pihak pentadbir telah mendapati saudara/i tidak lagi aktif dalam menjalankan tugas sebagai penyelia Wikipedia Bahasa Melayu. Mengikut polisi yang telah ditetapkan, anda boleh dicalonkan untuk dilucutkan tugas sebagai penyelia. Kami memberi anda tempoh SATU (1) minggu untuk memberi maklum balas atau pihak kami akan meneruskan dengan proses pelucutan kuasa seperti yang telah ditetapkan.

Harap maklum. - Polar (bincang) 02:02, 1 Julai 2017 (UTC)

Harap maaf. Sila abaikan mesej di atas. Terima kasih. Polar (bincang) 02:31, 1 Julai 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 32 hingga 36 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Ogos 2017:
  1. Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Singapura) (undi di sini)
  2. Hale–Bopp (komet) (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 Ogos 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh melanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 03:58, 31 Julai 2017 (UTC)

Pencalonan Sungai Batu untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Sebuah teg telah diletakkan pada Sungai Batu yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah diperbuat di bawah bahagian U6 kriteria untuk penghapusan segera, kerana ia ialah sebuah laman nyahkekaburan yang yatim serta sama ada ia

  • menyahkekaburkan sahaja satu laman Wikipedia yang masih wujud dan tajuknya berakhiri dengan "(nyahkekaburan)" (i.e., terdapat topik utama); ataupun
  • tidak menyahkekaburkan sebarang laman Wikipedia yang wujud, tidak kira apa tajuknya.

Di bawah kriteria untuk penghapusan segera, laman-laman seperti itu boleh dihapuskan pada bila-bila masa. Sila lihat garis panduan laman nyahkekaburan untuk maklumat lanjut.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Alexander Iskandar (bincang) 01:45, 19 Ogos 2017 (UTC)

Pencalonan Muktamar Agung PAS 1966 untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Sebuah teg telah diletakkan pada Muktamar Agung PAS 1966 yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah diperbuat di bawah bahagian R7 kriteria untuk penghapusan segera, kerana rencana tersebut kelihatan sebagai tentang sebuah peristiwa yang dianjurkan (perkunjungan, majlis, mesyuarat, parti, dll.), tetapi ia tidak menunjukkan bagaimana atau kenapa subjeknya penting: iaitu, kenapa sebuah rencana tentang subjek itu patut dimasukkan dalam sebuah ensiklopedia. Di bawah kriteria untuk penghapusan segera, rencana jenis ini boleh dihapuskan pada bila-bila masa. Sila baca melebihi tentang apa yang biasanya diterima sebagai layak (Inggeris).

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 08:38, 19 Ogos 2017 (UTC)

Pencalonan Nawawi bin Mat Awin untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Sebuah teg telah diletakkan pada Nawawi bin Mat Awin yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah diperbuat di bawah bahagian R7 kriteria untuk penghapusan segera, kerana rencana tersebut kelihatan sebagai tentang seorang atau sekumpulan orang, tetapi ia tidak menunjukkan bagaimana atau kenapa subjeknya penting: iaitu, kenapa sebuah rencana tentang subjek itu patut dimasukkan dalam sebuah ensiklopedia. Di bawah kriteria untuk penghapusan segera, rencana jenis ini boleh dihapuskan pada bila-bila masa. Sila baca melebihi tentang apa yang biasanya diterima sebagai layak (Inggeris).

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 08:39, 19 Ogos 2017 (UTC)

Pencalonan Senarai Ketua Pemuda UMNO 2009 untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Sebuah teg telah diletakkan pada Senarai Ketua Pemuda UMNO 2009 yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah diperbuat di bawah bahagian R7 kriteria untuk penghapusan segera, kerana rencana tersebut kelihatan sebagai tentang seorang atau sekumpulan orang, tetapi ia tidak menunjukkan bagaimana atau kenapa subjeknya penting: iaitu, kenapa sebuah rencana tentang subjek itu patut dimasukkan dalam sebuah ensiklopedia. Di bawah kriteria untuk penghapusan segera, rencana jenis ini boleh dihapuskan pada bila-bila masa. Sila baca melebihi tentang apa yang biasanya diterima sebagai layak (Inggeris).

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 09:39, 26 Ogos 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 37 hingga 41 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat mengemaskini tentang berita pada bulan ini. Kerja di dunia nyata banyak menarik masa terluang saya menyunting di sini. Walauapapun, berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan September 2017:
  1. Sarawak (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 05:59, 31 Ogos 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 39 hingga 43 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Oktober 2017:
  1. Bachtiar Effendi (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 30 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 04:13, 24 September 2017 (UTC)

Pencalonan Timbalan Gabenor Wilayah Phuket untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 22:48, 8 Oktober 2017 (UTC)

Pencalonan Da Omar bin Mahmud untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 08:04, 26 Oktober 2017 (UTC)

Pencalonan Tengku Omar bin Othman untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 08:04, 26 Oktober 2017 (UTC)

Pencalonan Tengku Muhamad bin al-Marhum Sultan Ahmad untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 08:05, 26 Oktober 2017 (UTC)

Pencalonan Sistem Maklumat Sekolah untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 12:46, 26 Oktober 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 44 hingga 48 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat menyiarkan berita ini. Agak sibuk kebelakangan ini dengan kehidupan luar internet. Oleh kerana saya agak lambat mengemaskini, dan anda sudah terlepas untuk mengundi, anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan November 2017:

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 22 November 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan (undi disini)
  2. Darah dan Doa (undi disini)
  3. Lisa Surihani (undi disini)
  4. Syamsul Yusof (undi disini)
  5. Unplugged (album Siti Nurhaliza) (undi disini)
  6. Siti Nurhaliza in Symphony (undi disini)
  7. Konsert Lentera Timur (undi disini)
  8. Sjumandjaja (undi disini)
  9. Pekin Ibrahim (undi disini)
  10. Chester Bennington (undi disini)
  11. All Your Love (undi disini)
  12. Jeff "Swampy" Marsh (undi disini)
  13. Mohd Najib bin Abdul Razak (undi disini)
  14. Kami, Perempoean (undi disini)
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG Offline Offline 08:24, 11 November 2017 (UTC)