Perbincangan pengguna:Che090572

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Pesanan
Archive Arkib
  1. Feb-April 2006
  2. Mei-Julai 2006
  3. Ogos-Disember 2006
  4. Jan 2007-Dis 2008


Isi kandungan

Perletakan jawatan sebagai penyelia[sunting sumber]

Anda perlu letak jawatan di Meta-Wiki. Lebih baik anda umumkan di Kedai Kopi. --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 05:48, 6 Januari 2009 (UTC)

Birokrat tidak mempunyai kuasa untuk memecat penyelia (SYSOP). Anda perlu letakkan kenyataan anda ingin mengundur diri di laman anda sendiri dan buat permohonan di http://meta.wikimedia.org/wiki/Requests_for_permissions . Kesal anda terpaksa mengundur diri. Selamat maju jaya. Yosri (bincang) 10:27, 6 Januari 2009 (UTC)

Ini pautannya, pastikan anda telah log masuk dalam Meta-Wiki sebelum anda letak jawatan di sana, ikut arahan yang diberikan, dan nyatakan di sini dengan pautan ke sana supaya membuktikan bahawa anda memang orang itu. Anyway, wish you good luck --אדמוןד ואודס自分の投稿記録 11:12, 6 Januari 2009 (UTC)


Hai Che090572,
Jangan anda terlalu susah hati. Wikipedia bahasa Melayu adalah laman sukarela dan tiada paksaan untuk sesiapa untuk terpaksa menyumbang. Wikipedia bahasa Melayu bermatlamat mengembangkan ilmu dalam bahasa Melayu, menyatukan mereka yang ikhlas untuk mengembangkan bahasa Melayu tanpa mengharap bayaran. Sekiranya anda berasa penat atau tertekan, bercutilah dari Wikipedia dan kembali menyumbang selepas anda sudah bertenang. Saya sendiri sebenarnya memilih untuk menumpu kepada menyumbang rencana, dan kurang menyentuh mengenai pentakbiran Wikipedia itu sendiri. Anda bebas memilih bidang mana yang anda lebih minat, selagi anda merasakan sumbangan anda dapat membantu meningkatkan Wikipedia bahasa Melayu. Sumbangan anda kekal milik anda untuk anda gunakan pada laman persendirian anda, pengguna lain sekadar menumpang lesen sahaja. Mereka yang lain boleh memberi pendapat, tetapi keputusan kekal di tangan anda. Yosri (bincang) 00:55, 20 Januari 2009 (UTC)
Selamat aktif kembali, semoga kekal dapat menyumbang rencana yang berguna secara berterusan. Yosri (bincang) 04:10, 30 Mac 2009 (UTC)

Semoga anda terus menyumbang di sini ;-) --Elijah 以利亞 אליהו (Eliyahu) إلياس (Ilyas) 08:24, 30 Mac 2009 (UTC)

Halo Che090572, bisa luangkan waktu untuk ikut Voting di sini dan di sini? Terima Kasih. Mikhailov Kusserow (bincang) 04:08, 22 April 2009 (UTC)

Terima kasih kerana mencipta rencana di wikipedia. Sumbangan amat diperlukan...ﻮﺴﺗﻳﺮﺍﺗﻲﻛ (bincang) 02:47, 3 Jun 2009 (UTC)

Tentang kedalaman Wikipedia (Depth)[sunting sumber]

Hai, maaf banyak2 kerana kembali sekali dan janji untuk tidak lagi menyunting tidak kesampaian. serta atas kesalahan besar yang lalu. Tapi saya ada cadangan untuk kemukakan sebelum saya pergi sekali lagi. Saya lihat kedalaman Wikipedia Bahasa Melayu semakin berkurangan, dulu kedalaman (depth) wiki ms 32, sekarang 24 balik. kalau tak percaya lihat gambar ini:

List of Wikipedias.JPG

List of Wikipedias 2.JPG

Kalau nak kedalaman (depth) Wikipedia Bahasa Melayu tinggi adalah seperti berikut:

A) Rencana kena panjang, terperinci dan perlu diupdate secara kerap.
B) Kategori kena banyak pada pada setiap dan/atau kebanyakan rencana.
C) Pastikan kedalaman wiki ms ditambah bagi menunjukkan mutu rencana wiki ms tinggi.

Jadi kalau boleh, tolonglah sangat sangat sangat sangat sangat, supaya kalian dengar dan ikut apa yang hendak saya katakan ini. Saya hanya mahu membantu Wikipedia Bahasa Melayu. Sekian sahaja dari saya, selamat tinggal... Emrrans (bincang) 09:11, 30 Ogos 2009 (UTC)

Sila lihat pautan list of wikipedia's. Emrrans (bincang) 09:52, 30 Ogos 2009 (UTC)

Hai[sunting sumber]

Hai Che Det, sebenarnya ada udang di sebalik batu, hehehe. Mungkin ada projek penterjemahan buku tentang biodegradasi. Oleh itu, kena tajamkan pisau sedikit, hehehe. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 07:22, 5 September 2009 (UTC)


Hai Che Det, terima kasih atas jemputan anda. Teh tarik warung ke? Itu saya belanja. Saya tajamkan pisau dulu, you belanja errr.... kena ketuk u betul, betul. Tapi entah bila lagi saya akan ke KL. Bagi saya, pergi KL seakan-akan orang Islam naik haji, sekali dua sepanjang hayat, LOL. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 21:01, 5 September 2009 (UTC)

Progres semasa[sunting sumber]

Hai Che Det, saya dah siap 20 buah rencana. Empat buah rencana tambahan masih dalam proses. Apabila keempat-empat rencana ini telah siap, saya akan blah. Baru dapat enam ekor udang. Bukan tiada udang di sini tetapi batu terlalu berat nak pindah, hehehehe. Biodegradasi memang merupakan satu topik yang sangat boring. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 14:20, 10 September 2009 (UTC)

Teh tarik kuat-kuat ke? Nantilah kalau saya ke KL. KL nampaknya sangat jauh dari sini. Baru hari itu, saya tujukan teleskop sinar kosmos ke utara dari tingkat tertinggi City Square (tingkat apa ye?) tetapi tak nampak KL pun.
Saya akan pulang dari semasa ke semasa. Tak perlu ada projek baru datang kerana saya mendapati udang di sebalik batu bukan senang nak dapat. Batu terlalu besar dan berat, hehehe. Sotong lagi sedap. Sebagaimana yang anda tahu, saya ikut angin. Saya sekarang kelihatan terkandas kerana angin monsun timur laut telah meninggalkan saya. Nak terjemahkan sebilangan rencana agama Buddha dulu untuk mengingatkan semula sesetengah falsafahnya tapi nampaknya, angin akan bertiup semula tak lama lagi, berdasarkan badai yang berulang-ulang melanda pantai. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 01:47, 11 September 2009 (UTC)

Nak berangkat[sunting sumber]

frames

Hai Che Det, saya nak berangkat... oppphs, nanti kena belasah sampai mayatlah yang diangkat. La Nina sudah penat. Kini angin kedengaran merdu dan menggeser-geser bulu ketiakku <-- pemuisi baharu hehehe. Tongkang di sebelah kanan nak bertolak. Saya nak ikut tongkang itu balik Tong San.

Selamat Hari Raya Aidilfitri! — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 16:42, 18 September 2009 (UTC)

Selamat Hari Raya Aidilfitri[sunting sumber]

Hai Che Det, anda juga baru bangun untuk menjalankan second syif ke? — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 18:22, 23 September 2009 (UTC)

Mengapa anda simpan komputer anda di dalam bilik kebal bank? Saya cuma letakkannya di sudut barat daya ibu rumah. Kan senang tiap-tiap hari boleh tengok? Tengok kan? Tak payah bukak komputer pun boleh tengok, hehehe. —Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang)

Nanti kalau saya ke KL, saya kontak anda. Tapi buat sekarang, masih tiada perancangan. Entah nak menghala ke mana. Banyak yang saya fikir. Nak terjemahkan buku ke nak belajar bahasa Cina. Nak apply menjadi pensyarah sampingan di kolej di sebelah belakang rumah saya pun malas. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 18:53, 23 September 2009 (UTC)

Universal Disk Format[sunting sumber]

Che Det, adakah ayat ini betul daripada segi tatabahasa: "Universal Disk Format atau UDF merupakan satu spesifikasi format sistem fail untuk menyimpan fail-fail di atas media optik." Tanggapan yang diberikan adalah bahawa media optik itu seolah-olah meja, hehehe. Bagi saya, "di atas" perlu digantikan dengan "di dalam", seolah-olah laci meja. Di samping itu, "bahantara optik" lebih tepat, walaupun "media optik" tidaklah salah.

Bahasa Melayu kini mengalami perubahan yang pesat dan amat berbeza bentuknya daripada bentuk 1960-an sehingga khalayak Melayu susah nak menerimanya. Misalnya "daripada segi" kan janggal bunyinya, berbanding dengan "dari segi"? Lebih-lebih lagi, bahasa Melayu kini menyerap banyak istilah bahasa Inggeris walaupun terdapat perkataan Melayu asli (misalnya mengaplikasi dan sebagainya), malahan gayanya. Misalnya, apa salahnya kalau kita tulis "klorida natrium"? Kan gaya Melayu tentang penempatan kata sifat dapat dikekalkan? Serupa juga "Perdana Menteri" yang patut ditulis sebagai "Menteri Perdana". Mungkin ia membayangkan menteri itu tak betul kerana orang tak pernah tulis Besar Menteri atau Pendidikan Menteri, hehehe.

Saya banyak meneliti tatabahasa kerana saya tahu akan kelemahan saya. Maka marilah kita belajar bersama-sama. Pergandaan perkataan untuk membayangkan kata jamak kini tidak lagi berfesyen, kecuali ia menimbulkan kekeliruan. Justera, ayat yang saya rasa lebih baik ialah "Universal Disk Format atau UDF ialah spesifikasi format sistem fail untuk menyimpan fail di dalam bahantara optik." Terdapat sedikit perbezaan antara "ialah" dan "merupakan". "Ialah" ialah "is" dan merupakan ialah "is like". So anda nak mengatakan "UDF is a specification", atau "UDF is like a specification"?

Selain itu, ayat bahasa Melayu sebenar ialah "UDF spesifikasi format sistem fail untuk menyimpan fail di dalam bahantara optik." "Ialah" disingkirkan, buang masuk ke dalam tong sampah. Tetapi itu merupakan suatu gaya yang ditiru daripada bahasa Inggeris yang menggunakan "is". Para ahli bahasa Melayu mengamuk melihat perkembangan ini tetapi tidak dapat berbuat apa-apa selain daripada menerimanya. Tetapi mereka masih tidak boleh menerima "UDF ialah satu spesifikasi..." atau "UDF ialah sebuah spesifikasi...", namun baiklah kita menulis "Subjek ialah objek" tanpa menggunakan "satu" atau "sebuah". — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 22:43, 12 Oktober 2009 (UTC)


Che Det, saya mengesyorkan Tatabahasa Dewan yang berharga RM40 tapi Popular kasi 10% diskaun. Bagaimanapun, tidak dapat dinafikan bahawa saya membuat lompatan kuantum (mengikut ukuran peribadi yang tidaklah ambitius) menerusi Kursus Terjemahan ITNM. Banyak latihan dan ujian dalam tempoh dua minggu. Yang penting, kursus itu melahirkan keyakinan yang tidak dapat dihasilkan daripada pembacaan sendiri sahaja. Tapi lubang kocek pun besar bagi saya. Kursusnya hanya RM1,200 tetapi saya menganggar bahawa saya habiskan sekitar RM5,000 kerana peperiksaan ditangguhkan, akibat pilihan raya Mac 2008, dan saya kena ke KL dua kali. Itulah alasan sebenar mengapa saya takut pergi ke KL.

Tetapi jangan segan kalau anda menghadapi masalah dalam tatabahasa. Banyak buku tidak menepati tatabahasa. Apakah bezanya antara "memberi" dan "memberikan"? Kalau anda baca Tatabahasa Dewan, ia memberikan peraturan yang jelas, tetapi dua ayat selepas penjelasan itu, ia sendiri membuat kesilapan, hehehe. Bukan bohong sebab mereka dah biasa menggunakan perkataan mengikut telinga. Bagi saya, saya pekak tuli, maka jangan tanya saya adakah ayat itu janggal. Kalau janggal, semuanya janggal kepada saya, kalau tidak, semuanya juga tidak.

Buku yang sedang saya baca, iaitu "Bahasa Malaysia Saintifik" juga mengandungi banyak "kesilapan" yang dibuat oleh Dr. Asmah Haji Omar, ahli linguistik negara, kerana bukunya ditulis pada tahun 1987. Saya banyak membaca buku tatabahasa kerana nak menguasainya. Tapi terus terang cakap, bahasa Melayu tidak dapat saya kuasai. Saya pengsan apabila membaca buku "Biru Warna" oleh Awang Salleh. Macam mana saya nak mencapai penguasaan sebegitu? Memang sedap bahasanya, misalnya "Warna senja memenuhi langit. Angin bertiup kencang masih." "Masih" main belakang pulak. Apa lagi dengan pantun dan sajak. Bagaimanakah saya nak mencipta irama? Yang cuma saya tahu, "Amput, amput, seribu amput," hehehe.

Banyak orang keliru tentang "di dalam" dan "dalam", "dari" dan "daripada", "ke" dan "kepada", dan sebagainya. Jika anda boleh tangkap apa yang dimaksudkan itu merupakan objek fizikal atau objek abstrak, maka masalah itu lesap ke dalam udara nipis, hehehe. Buku ialah objek fizikal, so di dalam buku, cakera ialah objek fizikal, so di dalam cakera, walaupun sebenarnya ia tidak menembusi permukaan masuk ke dalam.

Apabila anda mengalami masalah tentang mana-mana satu ayat dalam terjemahan anda, kita boleh diskus dan mengobrol serta belajar bersama-sama. Berpuluh-puluh buku tatabahasa yang saya beli tapi tamak, yang dibaca adalah buku daripada perpustakaan, bukan buku yang saya beli. Walaupun demikian, masih ada sesetengah keadaan yang saya keliru. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 05:46, 13 Oktober 2009 (UTC)

Adalah[sunting sumber]

Hai Che Det, nampaknya anda masih tidak dapat menjauhi diri daripada perkataan "adalah" dalam rencana Shazni Munir Mohd Ithnin:

"Beliau adalah mahasiswa Tahap Pertengahan Sarjana Muda Pengajian Islam & Sains (Bioteknologi), Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya."

Serupa juga dengan penulis asalnya, Malekhanif: "Shazni Munir Mohd Ithnin merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya(PMIUM).

Bagi saya, kedua-dua lebih tepat, jika digantikan dengan "ialah". Tetapi dalam sesetengah keadaan, saya masih menggaru-garu kepala. Misalnya, penggunaan "boleh" dan "dapat". "Boleh" membayangkan "keizinan", dengan "dapat" membayangkan keupayaan. Misalnya:

  • "Dia tidak boleh pergi ke Kuala Lumpur" bererti dia tidak mendapat kebenaran untuk pergi ke KL.
  • "Dia tidak dapat pergi ke Kuala Lumpur" bererti dia tidak berupaya pergi, mungkin tak ada wang macam saya, hehehe.

Sebenarnya, saya boleh pergi ke Kuala Lumpur kerana saya tidak perlu kebenaran daripada sesiapa pun, tetapi saya tidak dapat pergi. Kan senang bezanya penggunaan "boleh" dan "dapat"? Tapi lihat ayat ini dalam rencana terbaharu saya, Pengkritik:

"Bagaimanapun, ketegangan masih boleh wujud dalam sokongan yang ramah dan kritikan yang berguna."

Tatabahasa yang tepat ialah:

"Bagaimanapun, ketegangan masih dapat wujud dalam sokongan yang ramah dan kritikan yang berguna."

Entah mengapa, tapi "dapat" bunyinya tak syiok, walaupun saya memang pekak tuli. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 10:23, 19 Oktober 2009 (UTC)


Bagi saya, kedua-dua pola ayat sama sahaja, iaitu "Subjek ialah objek." Bagaimanapun, terpulanglah... Wikipedia ini bukannya ujian tatabahasa, dengan banyak orang lain tidak mengendahkan peraturan Dewan Bahasa, termasuk juga penulis Dewan Bahasa sendiri, hehehe.

Peraturan baharu memang berbunyi janggal tetapi arus aliran semasa di DBP adalah untuk membezakan sinonim yang biasanya dapat saling bertukar, serta juga penggunaan perkataan untuk objek fizikal dan objek abstrak. Cadangan daripada banyak ahli bahasa seperti Adibah Amin dan Ainon Muhammad ialah "janggal, biarlah jangkal". Kan Menteri Perdana janggal juga? — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 10:44, 19 Oktober 2009 (UTC)


  1. Saya baca semula rujukan yang anda berikan dan masih keliru kerana ia kelihatan langsung tidak kena-mengena dengan perkara yang sedang kita bincangkan. Pada pendapat saya, tujuan penulis itu (Muhammed Salehudin Aman) terangkum dalam ayat terakhirnya, iaitu: "Sesungguhnya amat digalakkan, kita menggunakan kata dalam bahasa Melayu yang sama maksudnya dengan kata aktif serta kata-kata terbitan daripadanya." Dengan kata yang lain, jika perkataan Melayu sudah sedia ada, mengapa nak menggunakan kata pinjaman bahasa Inggeris? Bagaimanapun, adakah pendirian itu betul atau salah sebenarnya bergantung kepada konteks. Misalnya, jika kita menulis rencana teknikal, kita perlu menepati laras bahasa dalam bidang tersebut. Sebagai contoh, jika kita menulis rencana dalam bidang prinsip moral, kita tidak boleh pakai perkataan "akhlak" sebagai ganti untuk "tingkah laku moral".

  2. Saya juga keliru tentang ayat ini: "Saya setuju pada ayat yang pertama tetapi ia tidak sesuai pada ayat yang kedua." Adakah ayat kedua ini: "Serupa juga dengan penulis asalnya, Malekhanif: "Shazni Munir Mohd Ithnin merupakan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM)." Apakah kesilapannya jika kita menulis: ""Shazni Munir Mohd Ithnin ialah Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM)"? Bagi saya, ayat pertama setiap rencana Wikipedia paling baik bermula dengan "A ialah...," "B ialah...", iaitu rencana bermula dengan takrif. Perkataan "merupakan" baik digunakan hanya jika "A" dan "B" tidak mempunyai takrif yang tertentu, iaitu ia seolah-olah ini dan seolah-olah itu tetapi apa yang sebenarnya tidak dapat diungkapkan secara langsung. Bagaimanapun, "merupakan" bolehlah digunakan dalam ayat yang berikut untuk memanfaatkan kepelbagaiaan bahasa, berbanding dengan sentiasa menggunakan "ialah ini" dan "ialah itu". Inilah kerana terdapat tindahan yang besar antara perkataan "ialah" dan "merupakan". Sebaliknya, "ialah" dan "adalah" kini langsung tidak berkait kerana "ialah" hanya digunakan di depan kata nama dan "adalah" di depan kata yang lain. Tetapi saya masih keliru... jika saya menulis "Kata golongan ialah sebilangan perkataan....", perkataan "sebilangan" itu bukan kata nama. Tetapi buku tatabahasa masih menggunakan "ialah", maka saya mempercayai bahawa apa yang dimaksudkan ialah konsep, bukan perkataan semata-matanya.

Pesanan ini hanya untuk mengutarakan pendapat, bukan nak mengajar anda atau apa... Jika saya tidak menganggap anda sebagai kawan, baik saya pergi tidur, hehehe.

Jika DBP ada kursus untuk "creative writing", saya amat sangat minat menyertainya. Entah anda minat tak? Ini bukan satu percanggahan tentang apa yang saya katakan tiada duit tadi. Sebaliknya ia merupakan satu nyahpercanggahan kerana saya kena pinjam wang daripada Ah Long tetapi saya masih berasa berbaloi walau jika mati bersama-sama dengan kemahiran itu, hehehe. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 14:27, 19 Oktober 2009 (UTC)

Mungkin rencana kata pemeri dapat membantu? ...Aurora... (b) 16:12, 22 Oktober 2009 (UTC)

Kurang Kemelayuan[sunting sumber]

Hai Che Det, saya salah faham tentang apa yang anda maksudkan dengan ayat kedua.

Mengapa anda bosan dengan menggunakan 'ialah' dan 'adalah'? Bagi saya, perkataan itu memang canggih kerana amat sangat sederhana... ahhhh! perkataan sederhana ini memang mengelirukan apabila digunakan untuk bermakna simple kerana ianya juga bermaksud medium atau average. Saya rasa "mudah" lebih baik tapi apa boleh buat? DBP kini dah menyarankan 'sederhana' untuk simple.

'Dapat' dan 'boleh' juga mengakibatkan saya selalu makan Panadol. Ya, memang tak sedap bunyinya, apa lagi, kebanyakan buku perpustakaan yang lama selalu menggunakan "boleh", termasuk juga buku bukan tatabahasa yang baharu yang saya beli.

Penggunaan "ia" tu dah lama merupakan suatu pertikaian yang hebat dalam kalangan ahli bahasa DBP. Ahhhh, "dalam kalangan" tu bukan bahasa Melayu, kan? Akhirnya, "ia" sebagai padanan untuk "it" diterima dalam Kamus Dewan. Bagi saya, masalah itu simple. Mengapa nak dua perkataan untuk bermaksud "dia", sedangkan tiadanya istilah untuk "it"? Awwww, "bermaksud" itu tak boleh digunakan lagi dalam ayat itu. "Bermaksud" membayangkan "intention", bukan "meaning something". Pada suatu ketika, "bermaksud" sama sahaja dengan "bermakna" tetapi tidak lagi. Ouchhh, "suatu ketika"? Ahli bahasa masih bertanya, apa itu "suatu ketika"? Apa itu "suatu"? "Satu ketika" tak boleh ke?" Mereka tertanya-tanya.

"Ianya" juga mantap penggunaannya. Dulu ketika saya masih bersekolah, memang kita tak pernah pakai "ia". "Ia" terlalu singkat, macam tiba-tiba tergendala bunyinya. Tapi sekarang mana ada? Sebaliknya, apabila saya lihat Yosri pakai "ianya", saya tahu, "Ohhhh, itu orang lama," hehehe.... orang lama tu betul, "orang tua" tak sedap bunyinya, hehehe. Mungkin "orang tua-tua" lebih tepat.

Menyertai kursus ada satu kelebihan... ianya memberikan suatu keyakinan yang tidak dapat dihasilkan oleh swapembacaan... opphhhs, swapembacaan? Memberi atau memberikan? Sebenarnya, ahli bahasa masih keliru tentang perkataan semudah "memberi". Mengikut Dewan, "memberi" serupa polanya dengan "menasihati" dan "memberikan" serupa dengan "menasihatkan". Mengikut DBP, "memberi" sebenarnya ialah "memberi + i" yang disingkatkan pula menjadi "memberi". Tapi "kan" dalam "memberikan" juga membawa pengertian "untuk", namun "memberikan Ali" bermakna "memberi untuk Ali". Serupa juga "membeli", dua perkataan bahasa Melayu yang paling umum penggunaannya masih tidak dapat diselesaikan buat masa ini. Atau lebih tepat lagi, telah diselesaikan tetapi tidak dapat diterima oleh khalayak.

Dah menyimpang pulak. Ya, saya nak mengatakan bahawa menyertai kursus ada satu kelebihan yang memberikan suatu keyakinan yang tidak dapat dihasilkan oleh pembacaan sendiri. Misalnya, baru-baru ini, Izzam menegur saya tentang terjemahan saya yang lebih bersifat bahasa Indonesia. Kalau saya tidak menyertai kursus ITNM, keyakinan saya memang akan menggelincir. Tetapi apabila saya mencatat markah penuh untuk ujian tatabahasa, termasuk latihan di dalam kursus, opphs, latihan dalam kursus, saya tidak sangsi lagi tentang terjemahan saya. Maklumlah saya membeli satu set buku kerja dari Darjah 1 hingga SPM untuk melatih diri, hehehe. Tetapi kesilapan masih dilakukan, baik kerana kecuaian ataupun kerana menghadapi masalah penterjemahan yang tidak dapat diatasi.

Saya memang memulakan penguasaan bahasa Melayu di Wikipedia ini. Dulu di sekolah, guru bahasa Melayu cakap bahasa Melayu tak perlu belajar sebab dapat 100% pun dapat P7 sahaja, iaitu sama sahaja dengan mendapat markah 46, jika kami mengambil kertas BM1 (lain halnya jika kami mengambil BM2). Lagipun, bahasa Melayu tidak penting, asalkan lulus, cukup. Dulu "sebab" boleh pakai, kini kena pakai "kerana".

Anda berkata: "...bila dah tua ni...barulah tahu penulisan ini sebenarnya satu seni nak menggambarkan sesuatu perkara. Saya pun serupa. Sejak kecil lagi, guru besar selalu berkata, "Apa gunanya sastera. Malaysia ni negara baharu. Kita perlu sains, sastera tak boleh isi perut." Alaaaa, makan udang kenyang, makan roti prata pun kenyang juga. Oppphs, roti prata tu kini dipanggil "roti canai".

Entah mengapa, tetapi saya kini ketagih bahasa, khususnya bahasa Melayu. Kekurangan istilah menyebabkan kenaikan daya cipta orang Melayu. Banyak perkataan yang aneh, misalnya "hijau laut" untuk mengatakan warna biru. "Biru" tu perkataan Melayu yang agak baru. Oppphhhs, agak baharu. Saya mengesyaki perkataan "biru" berasal daripada perkataan Inggeris, "blue".

Banyak lagi nak cerita. Tapi pesanan itu muat menjadi rencana. Biar saya akhirkan di sini saja. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 23:46, 19 Oktober 2009 (UTC)

Mabuk[sunting sumber]

Tahap penguasaan bahasa kini:
Langit berwarna kekuning-kuningan. Angin masih bertiup dengan kencang. Mahmud berasa gelisah kerana menunggu. Dia berjalan perlahan-perlahan ke hujung kampung lalu balik ke tangga. Kemudian, dia pergi melihat pokok bunga yang segar di sebelah kiri dan sebelah kanan tangga rumahnya. Susulan itu, dia menggembar tanah dengan sebatang kayu. Hanya kini baru ada masa untuk menanam bunga.
Tahap penguasaan bahasa 5 tahun kemudian:
Warna senja memenuhi langit. Angin bertiup kencang masih. Gelisah Mahmud menanti. Berjalan dia perlahan-perlahan ke hujung kampung. Berbalik pula dia ke tangga. Pergi pula dia melihat-lihat pokok bunga yang segar di kiri kanan tangga rumah. Digembur-gemburnya tanah dengan sebilah kayu. Hanya kini baru ada kesempatan untuk menaman bunga.

Hai Che Det, apabila dah melompat ke tahap main belakang, baru anda tahu apa itu ketagih! Ooophs, lompat dia ke tahap main belakang... — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 12:36, 20 Oktober 2009 (UTC)

Peluru dapat-boleh[sunting sumber]

Piaaanngggggggg! "Apabila ada masa yang lebih atau jika seseorang hendak menegaskan sebilangan kata kunci, dia boleh mencipta alat mnemonik atau perkaitan kata." "Boleh" atau "dapat"? "Boleh" kan? — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 14:03, 21 Oktober 2009 (UTC)


Hai Che Det, saya memproses semula soalan saya tadi dan mendapati bahawa kedua-dua boleh, oppphs, kedua-dua dapat... maksud saya, kedua-dua boleh dapat, tapi tak dapat boleh, hehehehe.

Jika anda tukarkan soalan anda menjadi: "Bolehkah anda berikan saya sepuluh sen?", maka soalan itu lebih mudah untuk saya menerangkan.

Saya ada satu bilion ringgit tapi bolehkah saya memberikan anda sepuluh sen? Tak boleh, satu sen pun tak boleh! Bukan saya dapat bagi, tapi saya tak mahu bagi, hehehe.

Berbalik kepada soalan anda: "Bolehkah anda beri masa kepada saya sepuluh minit?" Carilah orang yang muda-muda. Saya dah tua... setiap minit itu seolah-olah satu kilogram emas. Selepas saya bagi anda sepuluh minit, saya kurang sepuluh minit pulak! — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 15:09, 21 Oktober 2009 (UTC) — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 15:09, 21 Oktober 2009 (UTC)

Peluru terhadap-kepada[sunting sumber]

Che Det, mengikut peraturan DBP, "kepada" hanya digunakan untuk merujuk kepada orang. Oleh itu, manakah satu ayat yang berikut ini betul:

"Oleh sebab sesetengah mikroorganisma berupaya mengikat nitrogen, ia juga merupakan sebahagian yang penting kepada kitar nitrogen." ATAU
"Oleh sebab sesetengah mikroorganisma berupaya mengikat nitrogen, ia juga merupakan sebahagian yang penting terhadap kitar nitrogen."

Ayat kedua lebih tepat tetapi ayat pertama lebih sedap. Nak sedap ke nak tepat?


Che Det, sebenarnya saya nak menyenaraikan peraturan tatabahasa Melayu dalam bahasa Inggeris untuk laman yang sudah saya cipta beberapa bulan dahulu tetapi masih belum diisi. Setiap hari, saya membaca buku tatabahasa atau buku Melayu, tetapi otak pemproses Intel 8088 ini bukan yang dapat menyerap kesemuanya. Maka perlulah membuat catatan untuk mengingat semula. Mungkin saya boleh... eerrrr, lapat menterjemahkan sesetengahnya. Tetapi kena tunggu monsun mali... malangnya, kapal saya tak berswakuasa. Ke mananya Alistaire yang dikatakan mempunyai enjin swakuasa berpuluh-puluh kuasa kerbau? Ingat dia dah kembali. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 05:34, 22 Oktober 2009 (UTC)

Kata nama khas terjemahan[sunting sumber]

Hai Che Det, sebenarnya bahasa Melayu masih mengandungi banyak masalah, dengan ahli bahasa mencipta jalan buntu sendiri. Bagaimanapun, ini ialah pemerhatian peribadi, bukannya satu pandangan yang berwibawa kerana saya bukan pakar bahasa tetapi bakar bahasa.

Keputusan untuk mengekalkan kata nama khas bahasa Inggeris langsung tidak masuk akal. Sejauh yang saya tahu, keputusan itu dibuat, susulan permintaan Mao Zedong kepada Tun Abdul Razak untuk mengekalkan nama China sebagai "China" dan bukan "Cina", sebagaimana digunakan pada tahun 1974.

Semasa saya menterjemahkan rencana Beijing, saya selalu tertanya-tanya. Tak kan kita kena mengekalkan nama "Peking University", sedangkan itu bukannya nama asli universiti. Tapi kalau kita menterjemahkannya menjadi "Universiti Peking", itu akan dianggap sebagai satu kesilapan dalam ujian ITNM. Masuk akal? Bagi saya, langsung tidak.

Bahasa Melayu ialah satu-satunya bahasa fonetik. Itulah satu ciri yang amat sangat baik, kalau dilihat daripada segi bahawa bahasa ialah satu alat untuk memudahkan komunikasi. Mengapakah ahli bahasa Melayu tidak hendak berpegang teguh pada prinsip yang paling asas ini? Apabila saya tanya, mereka tanya saya pulak, "Tak kan kamu nak menterjemahkan nama John menjadi Johan atau Ah Kow menjadi "Si Anjing"? Kan nama orang berbeza dengan kata nama khas yang lain?

Sesetengah nama pertubuhan, khususnya yang panjang, jika tidak diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu, langsung tidak bermakna kepada mereka yang langsung tidak memahami bahasa Inggeris, misalnya Norwegian Parliamentary Intelligence Oversight Committee. Apa salahnya jika kita menterjemahkan nama jawatankuasa itu menjadi "Jawatankuasa Penyemak Risikan Parlimen Norway"? Setidak-tidaknya, gunakanlah ejaan fonetik sebagai "Norwegian Parliamentari Inteligens Obersit Komiti" atau lebih tepat lagi, "Komiti Obersit Inteligens Parlimentari Norwegian", hehehe.

Manyak lagi... nanti ada ilham, saya muntah lagi. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 07:15, 22 Oktober 2009 (UTC)


Ramalan saya, pada suatu hari kemudian, sistem yang buruk ini yang diakibatkan oleh campur tangan politik akan ditukar. Kan dulu sebelum campur tangan politik, masalah itu tidak wujud? Italy dipanggil Itali, China dipanggil negeri Cina, United States of Amerika dipanggil Amerika Syarikat (mengapa bukan Negeri Bersatu Amerika, ya?), France dipanggil Perancis. Kita kini selalu kena ingat, adakah negara itu pernah diberikan nama sebelum 1974? Kalau tidak, kita menggunakan nama bahasa Inggeris. Memang tak masuk akal. Tahun yang menjadi titik rujukan!

Anda lihat mana bahasa di dunia ini ada mengikut sistem seperti ini? Bahasa Inggeris pada dirinya juga menterjemahkan nama khas bahasa asal, bukan mengekalkan ejaannya. Bahasa Cina, walaupun bukan bahasa fonetik, juga susah-susah menterjemahkan nama "Abdullah Badawi" menjadi "Ah Too Lah Bah Tah Wee", dan "Mahathir" menjadi "Mah Har Tee". Mana ada kata, "Ohhh, itu kata nama khas, kita kena tulisnya dalam huruf Rumi, hehehe.

Ya, saya selalu buat kesilapan yang berikut:

Left bank = Tebing kanan
Right bank = Tebing kiri

Dari segi ini, bahasa Inggeris pula yang aneh. Orangnya akan mengikut sungai ke hulu, lalu menghadap ke pantai dan cakap, left bank, right bank, manakala orang Melayu lebih berlogik. Dari muara, mereka lihat ke hulu dan cakap, tebing kiri, tebing kanan.

Satu kesilapan yang saya buat dalam ujian ITNM:

malam Sabtu = Friday night
Sabtu malam = Saturday night

atau sebaliknya. Masih konfused. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 11:58, 22 Oktober 2009 (UTC)

Burung Pekaka Api[sunting sumber]

Hai Che Det, bacalah rencana yang bersifat lebih kreatif di laman perbincangan pengguna Yosri.

Saya akan menggubah puisi erotika berbahasa untuk anda kelak. Kini, Google telah menyediakan atur cara untuk menterjemahkan rencana daripada bahasa Inggeris ke dalam bahasa Melayu. Saya baru menyedarinya dan telah mencuba. Didapati bahawa penterjemahan saya jauh lebih mudah sekarang, tanpa sakit pelahiran, berbanding dengan penggunaan CitCat yang tidak saya endahkan dahulu kerana buang lebih banyak masa. Daya penterjemahan saya kini meningkat sekurang-kurang 30%. Tetapi jangan gembira dahulu.

Berbeza dengan Citcat yang cuma menggantikan satu perkataan untuk satu perkataan, Google meningkatkan keupayaannya dengan menterjemahkan frasa. Pada suatu hari yang cepat akan datang, mereka akan menterjemahkan ayat demi ayat! Apabila masa itu datang, kita boleh bungkus dan mengikut burung dodo dalam kepupusan.

Maka dengan itu, kita kena bersikap prokreatif, opphhhs, proaktif. Maka, kita perlu beralih daripada penterjemahan menjadi penulis rencana asal. Yang saya pilih ialah karya erotika, bukan karya pornografi. Pornografi tidaklah sangat jauh daripada menukarkan dua perkataan daripada rencana kejuruteraan enjin pembakaran dalam. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 10:16, 24 Oktober 2009 (UTC)

Perbezaan antara "ahli" dan "anggota"[sunting sumber]

Hai Che Det, satu lagi perkembangan DBP yang tidak begitu baharu, tetapi masih mengelirukan:

  • Member: Anggota
  • Expert: Ahli.

Dulu, "ahli" digunakan untuk bermakna "member" tetapi kini, "ahli" bermakna "expert"; misalnya "ahli ekonomi", "ahli olahraga".

Tetapi apa itu ahli parlimen? Expert in Parliament atau Member of Parliament? Tahulah DBP takut nak tukar nama itu. Serupa juga nama "Menteri Perdana" untuk Prime Minister negara yang lain, tetapi "Perdana Menteri" untuk Prime Minister of Malaysia.

(P/S: Che Det, jika anda ada masa, tolong semak satu dua perenggan terjemahan saya dan tengok bagaimana memelayukan sesetengah ayat.) — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 18:10, 25 Oktober 2009 (UTC)

So the English word kena tukar daripada "Member of Parliment" menjadi "Expert in Parliment"? Tapi daripada segi yang lain, "ahli parlimen" masih betul kerana ia merupakan padanan untuk "parliamentarian". — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 06:45, 26 Oktober 2009 (UTC)

Cadangan untuk pemodenan Wikipedia bahasa Melayu[sunting sumber]

Hai Che Det, saya rasa Wikipedia bahasa Melayu ini amat sangat memerlukan pembaharuan dan pemodenan yang ekstensif. Membaca rencana Wikipedia yang bersifat akademik ini sangat boring bagi kebanyakan orang, bak kembali ke sekolah. Namun demikian, saya mencadangkan bahawa gaya penulisan rencana dalam portal ini dirombak mahupun dirompak supaya memperoleh bentuk yang sekreatif petikan contoh yang berikut:

Pada suatu hari yang halus, di bawah angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa, Tunku Abdul Rahman (selepas ini diigelar TAR) diputerakan. Walaupun diputerakan dia di dalam istana, ditangis dia sekuat-kuatnya sebaik sahaja tiba di destinasinya di Istana Tiga Tingkat, Alor Setar, mungkin kerana diketahui dia, dia dilahirkan mendahului Steve Jobs berpuluh-puluh tahun dan justera, tiada permainan komputer pada zaman itu, serta mungkin juga kerana tidak tahu dia, dia ditakdirkan menjadi Menteri Perdana Songsang Malaysia yang pertama.
TAR bermula pendidikannya pada 1909 di sebuah sekolah rendah Melayu di Jalan Baharu, Alor Setar. Tanpa permainan komputer, terpaksalah dia bermain gasing dan guli di atas lantai atau ada kalanya, geguli di dalam saku. Sebagai budak kecil yang nakal, kadang-kadang juga buah cempedak di luar pagar, diambil dia galah menjolok-jolokkan................. Namun durian akhirnya runtuh ke atas kepalanya apabila pada Ogos 1951, Datuk Onn bin Jaafar pasang kaki sendiri lalu jatuh terhempas mengemikkan hidung dan terpaksa meletakkan jawatan sebagai presiden parti UMNO.......

Kan? Kan? Lebih ramah pembaca kan? Semua tokok tambah harus terbatas dalam ruang lingkup apa yang dapat masuk akal, bukan sewenang-wenangnya. — Syarikat Pemodenan Rencana (bincang) 12:50, 27 Oktober 2009 (UTC)


Semua karya terbahagi kepada dua jenis, iaitu rencana ilmiah dan rencana kreatif. Kalau tidak bersifat rencana ilmiah, ia memang akan bersifat cerpen dan serupa. Mungkin saya kena beralih daripada cerpen (cerita pendek) kepada filpen (filem pendek) yang berteknologi lebih tinggi.

So macam mana? Belum lihat anda membantu memelayukan rencana yang saya terjemahkan. Saya rasa kekurangannya yang ketara ialah penggunaan "lah". Saya bisa menggunakannya dalam ayat bahasa Inggeris, misalnya:

  • Don't like thatlah;
  • Whatlah you!
  • This fellow always like thatlah;

dan sebagainya. Apabila nak masukkan "lah" dalam rencana terjemahan saya, didapati pula kesemua peruntukan "lah" saya telah habis digunakan. Dengan kata yang lain, tak pasti nak taruh pada akhir perkataan Melayu yang mana, hehehe. — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 09:32, 28 Oktober 2009 (UTC)

Satu lagi percubaan pemodenan[sunting sumber]

Hai Che Det, nampaknya cadangan pemodenan saya itu tidak menyenangkan hati anda. Namun, saya berasa bahawa sebarang perubahan harus dibuat langkah demi langkah. Mungkin pada masa ini, kita cuma mengubah ayat dengan perkataan yang tidak basi, tanpa sebarang tokok tambah. Misalnya:

  1. The Irish film industry has grown somewhat in recent years, thanks partly to the promotion of the sector by The Irish Film Board and the introduction of heavy tax breaks.
    • Kaku: Industri perfileman Ireland telah berkembang pada tahun-tahun kebelakangan ini, disebabkan sebahagiannya oleh promosi sektor itu yang dilakukan oleh The Film Board Ireland serta juga pengenalan pelepasan cukai yang amat besar.
    • Pemodenan: Industri perfileman Iris telah menjadi kembang pada tahun-tahun yang resen ini, terima kasih separuhnya kepada naik pangkat sektor yang direkomen oleh Papan Filem Ireland dan pengenalan patah cukai yang parah.
  2. Incomplete applications will not be entertained and no further correspondence will be made in this regard.
    • Kaku: Permohonan tidak lengkap tidak akan dilayan dan perutusan lanjut tidak akan dibuat terhadap perkara ini.
    • Pemodenan: Permohonan malas tidak akan dihiburkan dan padanan lanjut tidak akan dibuat sebagai penghormatan kepada permohonan anda itu.
  3. In late 18th Century, scientists made important progress in replicating naturally carbonated mineral waters.
    • Kaku: Pada akhir abad ke-18, ahli sains mencapai suatu kemajuan yang penting dalam mereplikakan air mineral berkarbonat semula jadi.
    • Pemodenan: Dalam mendiang abad ke-18, saintis membuat kemajuan penting dalam menyalin semula air mineral berkarbonat yang hidup secara semula jadi.

Hmmmm... satu nafas angin segar! Kan lebih canggih? — Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 15:01, 28 Oktober 2009 (UTC)


UNDILAH SAYA[sunting sumber]

السلام عليكم 平和があなたがたに

Assalamualaykum, Salam Sejahtera dan Salam Wikipedia,

Kehadapan Saudara Che090572, saya merupakan pengguna Wikipedia Smim90 sedang mengadakan kempen kutipan suara melalui undian. Tujuan saya mengadakan kutipan suara ini adalah untuk mencari sokongan ahli Wikipedia bahasa Melayu yang budiman untuk memilih saya sebagai salah seorang PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU. Saudara, tujuan saya memohon jawatan sebagai penyelia ini adalah untuk membuat suatu transformasi pembaharuan dalam Wikipedia bahasa Melayu. Namun saya berpendapat keinginan saya mungkin tidak dapat dilunaskan sekiranya saya tidak mendapat sokongan yang kuat daripada anda. Saya seringkali sentiasa berusaha bersama para pengguna Wikipedia bahasa Melayu yang lain dalam mengecapi suatu matlamat yang sama bagi menyediakan rencana dan juga pelbagai pengisian yang bermanfaat dalam Wikipedia, namun saya tidaklah mahu sesuatu sumbangan itu boleh dikatakan "serumpun" sahaja kerana apa yang penting adalah kepelbagaian dan usaha kita yang tidak terhad, kerana itu juga saya amat menaruh harapan kepada anda SAHABAT, sebagai rakan seperjuangan yang sentiasa mencari adunan yang cukup sebati dalam mencipta resipi ilmu yang tidak akan dilupakan selama-lamanya .Inilah rencah kencana kehidupan.

Jika saudara mempunyai keyakinan dan kepercayaan terhadap diri saya untuk menjadi PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU, saudara bolehlah memasuki pautan Wikipedia:Penyelia/Pengundian/Smim90 sebagai penyelia 09 Mei 2010 untuk mengundi saya.

Saudara boleh mengundi saya dengan dengan hanya memasukkan * SETUJU dan seterusnya diikuti tanda (~ sebanyak 4 kali) sebagai tandatangan saudara di dalam ruangan SOKONGAN. Kemudian tekan kotak simpan, undian saudara akan disimpan secara otomatik.

Jika saudara merasakan saya tidak layak menyandang jawatan sebagai penyelia dalam Wikipedia ini, saudara boleh memasukkan tanda * TIDAK SETUJU dan seterusnya diikuti tanda (~ sebanyak 4 kali) sebagai tandatangan saudara di dalam ruangan BANTAHAN. Kemudian tekan kotak simpan. undian saudara akan disimpan secara otomatik. Sebaik-baiknya saya amat mengesyorkan saudara untuk memberi sedikit komen dalam ruangan catatan sekiranya saudara tidak menyokong saya untuk memegang jawatan penyelia.

Saya juga sudi menerima sebarang persoalan yang ditujukan kepada saya sepanjang tempoh berkempen dan mencari undian. Jika tidak keberatan saya akan menjawab semua pertanyaan itu dengan hati yang ikhlas dan terbuka, InsyaAllah.

Akhirnya kata, undilah saya sebagai PENYELIA WIKIPEDIA BAHASA MELAYU, mudah-mudahan segala usaha saya dan saudara akan terus dapat dipertingkatkan untuk kebaikan bersama. Kearah melahirkan umat berilmu, berwawasan dan bertanggungjawab. Smim90 (bincang) 03:31, 9 Mei 2010 (UTC). Sekian, Wassallam dan Terima Kasih.

Terima kasih[sunting sumber]

Salam sejahtera, saudara/i Che090572, ya saya berumur 20 tahun, terima kasih diatas sokongan anda, saya mengharapkan yang terbaik buat anda dan Wikipedia, undilah saya ya! terima kasih sekali lagi. Smim90 (bincang) 07:35, 9 Mei 2010 (UTC)

PENJELASAN[sunting sumber]

Salam pengguna Che090572, mengapa anda tidak menterjemahkan rencana anda walaupun sedikit seperti yang berlaku dalam rencana2 terbitan anda berjudul FIFA? SILA BALAS SEGERA --Smim90 (bincang) 14:38, 20 Jun 2010 (UTC)

Kawan, jangan la macam ni. Rencana ciptaan anda seperti stadium tidak memiliki walau satu baris ayat pengenalan. Janganlah terlalu mengejar kuantiti sehingga kualiti diabaikan. Zamwan (bincang) 02:09, 1 Julai 2010 (UTC)

Baik, saya harap anda dapat menterjemahkan rencana-rencana tersebut secepat yang mungkin agar kualiti rencana Wikipedia akan terus terjaga dan tidak mudah untuk dirosakkan sewenang-wenangnya. Terima kasih atas perhatian anda. --Smim90 (bincang) 14:44, 20 Jun 2010 (UTC)

Insyaalah...hari ni saye tak ade masa jadi lain kali ye.--Smim90 (bincang) 14:48, 20 Jun 2010 (UTC)

Unused files nominated for deletion[sunting sumber]

Hi! I have nominated some of your uploaded files for deletion because they are unused and not under a free license. See the files here [1]. --MGA73 (bincang) 17:56, 4 Mei 2011 (UTC)

Fair use files[sunting sumber]

Hi! These files are in a deletion category.

  1. Sea24-001.jpg
  2. Sea24-003.jpg
  3. Sea24-004.jpg
  4. Sea24-005.jpg
  5. Sea24-006.jpg
  6. Sea24-007.jpg
  7. Sea24-008.jpg
  8. Sea24-009.jpg
  9. Sea24-010.jpg
  10. Sea24-011.jpg
  11. Sea24-012.jpg
  12. Suranaree.JPG
  13. Bbcnews24 bhuttokilled.jpg
  14. 100 1453.jpg
  15. Krishnasamy.jpg
  16. Selangor mufti dato ishak.jpg
  17. Zeti.jpg
  18. Santokh b.jpg
  19. ChuaJuiMeng.jpg
  20. Razhi.jpg
  21. Soonee.jpg
  22. Tiong-king-sing-gif-oval-s.gif
  23. Amri.jpg
  24. K-rajagopal.jpg
  25. Harussani.jpg
  26. Jamilbaharom.jpg
  27. Jamaluddin.jpg
  28. Badrul.png
  29. Azizul.jpg
  30. Halili.jpg
  31. Aziz-kaprawi.jpg
  32. Keshvinder.JPG
  33. Stadium-sza.jpg

If you have taken any of the photos yourself perhaps you could add a free license? Thank you. --MGA73 (bincang) 20:37, 30 Mei 2011 (UTC)

Fail tanpa lesen sah[sunting sumber]

Hai! Terima kasih atas muat naik anda. Saya perasan sebahagian fail yang anda muat naik tidak memiliki lesen (lihat senarai di bawah). Anda boleh membantu kami dengan meletakkan lesen dan sumbernya. Sumber boleh jadi ÔÇÿKarya sendiriÔÇÖ jika anda mengambil gambar tersebut/menggunakan kamera anda sendiri atau mencipta sendiri fail tersebut. Jika anda mengambil foto/fail itu di tempat lain, sila berikan pautan ke tapak web berkaitan atau nyatakan di mana anda menjumpainya.

Fail tanpa lesen sah boleh dihapuskan, jadi kami amat berharap anda membantu kami menambah lesen supaya fail-fail tersebut dapat dikekalkan.

Kerjasama anda amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

  1. Fail:Tulisan cina wikipedia.JPG
  2. Fail:Upload login.JPG
  3. Fail:Aziz sattar.jpg
  4. Fail:Abu bakar.jpg
  5. Fail:Sistem-akar.jpg
  6. Fail:Amien Rais.jpg
  7. Fail:Arangkayu.jpg
  8. Fail:Ndjamena.jpg
  9. Fail:30891-N-Djamena-Chad-0.jpg
  10. Fail:Mongo chad.jpg
  11. Fail:Idriss Deby.png
  12. Fail:Fada chad.jpg
  13. Fail:Pflpmayday2005.jpeg
  14. Fail:Fort Formosa.jpg
  15. Fail:Davinci code.jpg
  16. Fail:Da-vinci-mass-market.jpg
  17. Fail:Dewan negara.jpg
  18. Fail:TanjungDatuN1.jpg
  19. Fail:Ranum mina.gif
  20. Fail:Tungurahua.jpeg
  21. Fail:Saturn sat.jpg
  22. Fail:Mimas1.jpg
  23. Fail:SAS emblem.jpg
  24. Fail:Ramli kari.jpg
  25. Fail:Kamarudin Bin Jaffar.jpg
  26. Fail:Sea24-002.jpg
  27. Fail:RobertKuok.jpg
  28. Fail:Wan.jpg

--MGA73bot (bincang) 22:17, 11 Julai 2011 (UTC)

Maya Karin[sunting sumber]

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eZXh9Zg21YA -- Syarikat Pemunggahan Rencana (bincang) 10:49, 16 Mac 2012 (UTC)

Pengundian Malaysiaboy sebagai penyelia[sunting sumber]

Sila hadirkan diri anda untuk mengundi Malaysiaboy sebagai penyelia. Laman undian di disini! MediaWiki message delivery (bincang) 17:29, 1 Januari 2015 (UTC)

Pengundian pengguna 26 Ramadan sebagai penyelia[sunting sumber]

Anda dijemput mengundi 26 Ramadan sebagai penyelia. Undian boleh dilakukan di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 19:08, 9 Januari 2015 (UTC)

Pengundian SNN95 sebagai penyelia di Wikikamus[sunting sumber]

Saya tahu ini agak terkeluar dari konteks Wikipedia tetapi saya perlukan pertolongan anda untuk mengundi saya sebagai penyelia di Wikikamus. Walaupun saya disana sebagai penyelia, tetapi tidak kekal, hanya tiga bulan sahaja diberikan oleh meta. Untuk kekalkan status saya di sana, saya perlukan sokangan anda. Sila mengundi saya di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 10:47, 22 Februari 2015 (UTC)

Pengundian SNN95 sekali lagi sebagai penyelia di Wikikamus[sunting sumber]

Saya tahu ini agak terkeluar dari konteks Wikipedia tetapi saya perlukan pertolongan anda untuk mengundi saya sebagai penyelia sekali lagi di Wikikamus. Walaupun saya tahu disana sebagai penyelia tidak kekal kerana meta memberikan tempoh yang pendek minimum 3 bulan jika Wikikamus tidak ramai pengguna aktif. Untuk kekalkan status saya sebagi penyelia walaupun sekejap di sana, saya perlukan sokangan anda. Sila mengundi saya di sini. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 23:57, 27 Februari 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 12 & 13 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 12 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 13 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mac lepas, rencana Ayam telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan April 2017:
  1. We Can Do It! (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 30 Mac 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Penghapusan laman
Buat masa ini, terdapat 2 halaman yang layak untuk dihapuskan. Jika salah sebuah laman anda yang sedang dihapuskan, anda boleh mengemukakan bantahan yang tersenarai disini. Jika tidak tersenarai di situ, mungkin perbincangan sedang dijalankan di laman perbincangan rencana yang akan dihapuskan tersebut.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:46, 10 Mac 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 12 & 13 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 12 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 13 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mac lepas, rencana Ayam telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan April 2017:
  1. We Can Do It! (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 30 Mac 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Penghapusan laman
Buat masa ini, terdapat 2 halaman yang layak untuk dihapuskan. Jika salah sebuah laman anda yang sedang dihapuskan, anda boleh mengemukakan bantahan yang tersenarai disini. Jika tidak tersenarai di situ, mungkin perbincangan sedang dijalankan di laman perbincangan rencana yang akan dihapuskan tersebut.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:57, 10 Mac 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 14 & 15 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Anda sudah terlepas untuk mengundi? Anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan Disember 2017:

Untuk mengundi, anda hanya perlu meletakkan *{{Undi|v}} ~~~~ atau *{{Undi|x}} ~~~~ pada bahagian undian.

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 31 Disember 2017 bagi pencalonan bulan Januari 2018. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan (undi disini)
  2. Darah dan Doa (undi disini)
  3. Lisa Surihani (undi disini)
  4. Syamsul Yusof (undi disini)
  5. Unplugged (album Siti Nurhaliza) (undi disini)
  6. Siti Nurhaliza in Symphony (undi disini)
  7. Konsert Lentera Timur (undi disini)
  8. Sjumandjaja (undi disini)
  9. Pekin Ibrahim (undi disini)
  10. Chester Bennington (undi disini)
  11. All Your Love (undi disini)
  12. Jeff "Swampy" Marsh (undi disini)
  13. Mohd Najib bin Abdul Razak (undi disini)
  14. Kami, Perempoean (undi disini)
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 08:16, 1 April 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 16 & 17 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 16 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 17 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan April, rencana We Can Do It! telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Mei 2017:
  1. Soeara Berbisa (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 April 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.

SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 18:12, 7 April 2017 (UTC)

Berita Dwi Mingguan WBM (Minggu 18 & 19 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk dua minggu akan datang:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian.
Minggu 18 (Tekan gambar untuk mengundi)
Minggu 19 (Tekan gambar untuk mengundi)
Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.
Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan April, rencana We Can Do It! telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Mei 2017:
  1. Soeara Berbisa (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 April 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 06:30, 21 April 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 20 hingga 26 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Kini, "Berita Dwi Mingguan" ditukar kepada "Berita Bulanan".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan ini dan bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Soeara Berbisa telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Jun 2017:
  1. Pekak (undi disini)
Anda boleh mula mengundi sekarang sehingga 23 Mei 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan
  2. Darah dan Doa
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 17:09, 8 Mei 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 27 hingga 31 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Mei, rencana Pekak (filem) telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah rencana pilihan bagi bulan Julai 2017:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 29 Jun 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 21:40, 21 Jun 2017 (UTC)

Pembetulan berita (Minggu 27 - 30)[sunting sumber]

Maaf semua, rencana pilihan iaitu Pekak (filem) dipilih untuk bulai Jun, bukan bulan Mei. Maaf atas kesilapan suntingan saya. SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 21:52, 21 Jun 2017 (UTC)

Minta kerjesama semua untuk Rencana Pilihan[sunting sumber]

Salam dan hai semua.

Saya ingin sangat meminta pertolongan anda untuk bekerjasama dalam menyiapkan sebuah rencana bagi Rencana Pilihan bulan Julai ini. Rencana tersebut adalah "Atom". Saya tidak menggalakkan anda mengemaskini di rencana utama. Saya sudah mencipta sebuah kotak pasir bagi tujuan ini. Ini lamannya Pengguna:SNN95/Kotak_pasir/Atom. Saya sudah menterjemah sedikit dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk menterjemah disebabkan kekangan masa bagi pekerjaan yang saya sedang lakukan di dunia realiti. Saya tidak mengganggap anda dapat siapkan dalam masa terdekat sehingga 1 Julai 2017. Lewat pun tidak mengapa sehingga kita dapat menyenaraikannya sebagai Rencana Pilihan. Terjemahlah dengan sepenuh jiwa dan hati-hati. Birukan pautan merah dengan rencana yang pendek dari "Simple English" untuk menjimatkan masa anda. Kerjasama anda amat dihargai. Sekian, terima kasih.

Jika anda ada rencana yang boleh dianggap Rencana Pilihan, jangan segan silu mencalonkannya. Tanya sahaja kepada mana-mana penyelia jika tidak tahu bagaimana mahu mencalonkan walaupun sudah berkali-kali anda cuba memahami prosesnya.SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 15:04, 29 Jun 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 32 hingga 36 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Ogos 2017:
  1. Sistem Pengangkutan Gerak Cepat (Singapura) (undi di sini)
  2. Hale–Bopp (komet) (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 Ogos 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh melanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 03:58, 31 Julai 2017 (UTC)

Pencalonan Templat:Stub-bioatlit untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Sebuah teg telah diletakkan pada Templat:Stub-bioatlit yang memohonkan supaya ia dihapuskan dari Wikipedia dengan segera. Ini telah diperbuat di bawah bahagian T2 kriteria untuk penghapusan segera, sebab ia ialah sebuah penyalahtafsiran dasar terbubuh yang jelas.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 12:33, 20 Ogos 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 37 hingga 41 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat mengemaskini tentang berita pada bulan ini. Kerja di dunia nyata banyak menarik masa terluang saya menyunting di sini. Walauapapun, berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan September 2017:
  1. Sarawak (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 4 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 05:59, 31 Ogos 2017 (UTC)

Pencalonan Skuad Piala Thomas 2006 Malaysia untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 04:04, 1 September 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 39 hingga 43 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan depan:

Gambar pilihan mingguan
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Bulan Julai, tiada rencana telah dipilih untuk Rencana Pilihan (arkib). Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Oktober 2017:
  1. Bachtiar Effendi (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 30 September 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Tiada pencalonan
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 04:13, 24 September 2017 (UTC)

Pencalonan B Malik untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Jika ini adalah rencana pertama yang anda mencipta, anda mungkin mahu membaca panduan untuk mencipta rencana pertama anda.

Pertimbanglah juga penggunaan Bestari Rencana untuk membantu anda mencipta rencana.

Helo, dan selamat datang ke Wikipedia. Ini adalah sebuah notis untuk memberitahu anda bahawa laman yang anda mencipta telah diteg sebagai sebuah laman cubaan di bawah bahagian U2 kriteria untuk penghapusan segera dan telah atau tidak lama lagi akan dihapuskan. Sila gunakan kotak pasir untuk apa-apa cubaan lain anda mahu membuat. Rujuk kepada laman selamat datang jika anda mahu mempelajari lebih banyak tentang menyumbang ke ensiklopedia kami.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. Alexander Iskandar (bincang) 22:42, 8 Oktober 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 44 hingga 48 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Maaf kerana lambat menyiarkan berita ini. Agak sibuk kebelakangan ini dengan kehidupan luar internet. Oleh kerana saya agak lambat mengemaskini, dan anda sudah terlepas untuk mengundi, anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan November 2017:

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Anda hanya perlu meletakkan {{Undi|v}} atau {{undi|x}} pada bahagian undian. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 22 November 2017. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan (undi disini)
  2. Darah dan Doa (undi disini)
  3. Lisa Surihani (undi disini)
  4. Syamsul Yusof (undi disini)
  5. Unplugged (album Siti Nurhaliza) (undi disini)
  6. Siti Nurhaliza in Symphony (undi disini)
  7. Konsert Lentera Timur (undi disini)
  8. Sjumandjaja (undi disini)
  9. Pekin Ibrahim (undi disini)
  10. Chester Bennington (undi disini)
  11. All Your Love (undi disini)
  12. Jeff "Swampy" Marsh (undi disini)
  13. Mohd Najib bin Abdul Razak (undi disini)
  14. Kami, Perempoean (undi disini)
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 08:24, 11 November 2017 (UTC)

Berita Bulanan (Minggu 49 hingga 52 2017)[sunting sumber]

Salam dan hai kepada semua pengguna Wikipedia Bahasa Melayu.

Anda sudah terlepas untuk mengundi? Anda boleh mendapat kemaskini terbaru melalui senarai pantau anda. Anda hanya perlu klik butang "(Masukkan ke senarai pantau saya)".

Berikut adalah ringkasan apa yang akan berlaku untuk bulan Disember 2017:

Untuk mengundi, anda hanya perlu meletakkan *{{Undi|v}} ~~~~ atau *{{Undi|x}} ~~~~ pada bahagian undian.

Gambar pilihan mingguan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Berikut adalah gambar pilihan mingguan yang sedang diundi. Tekan gambar untuk ke bahagian mengundi. Gambar yang sudah ditutup undian, pautan akan memaut ke laman rencana tajuk gambar tersebut.

Anda juga boleh mencalonkan gambar pilihan anda dan pastikan gambar yang dicalon mempunyai rencana berkaitan.

Rencana pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana Pilihan diadakan sebulan sekali. Rencana Pilihan sebelum ini adalah Lie Kim Hok. Berikut adalah calon rencana pilihan bagi bulan Disember 2017:
  1. Jam air (undi di sini)
Anda boleh mula mencalonkan dari sekarang sehingga 31 Disember 2017 bagi pencalonan bulan Januari 2018. Semasa pengundian dijalankan, anda boleh menambah calon untuk bulan seterusnya atau mengundi bulan yang lain jika ada.
Rencana baik (Masukkan ke senarai pantau saya)
Jika rencana anda gagal mendapatkan tempat di Rencana Pilihan, Rencana Baik memberi ruang rencana anda dihargai. Jika menepati beberapa mutu WBM, rencana tersebut akan terus dimasukkan kepada Rencana Baik tanpa pengundian selepas dicalonkan di Rencana Pilihan. Anda juga boleh mencalonkan terus ke Rencana Baik tanpa melalui Rencana Pilihan. Berikut adalah rencana baik yang boleh di undi:
  1. Hujan (undi disini)
  2. Darah dan Doa (undi disini)
  3. Lisa Surihani (undi disini)
  4. Syamsul Yusof (undi disini)
  5. Unplugged (album Siti Nurhaliza) (undi disini)
  6. Siti Nurhaliza in Symphony (undi disini)
  7. Konsert Lentera Timur (undi disini)
  8. Sjumandjaja (undi disini)
  9. Pekin Ibrahim (undi disini)
  10. Chester Bennington (undi disini)
  11. All Your Love (undi disini)
  12. Jeff "Swampy" Marsh (undi disini)
  13. Mohd Najib bin Abdul Razak (undi disini)
  14. Kami, Perempoean (undi disini)
Anda boleh mencalonkan rencana baik anda disini.
Senarai pilihan (Masukkan ke senarai pantau saya)
Rencana yang menempatkan senarai sepenuhnya boleh dicalonkan. Perlu mengikut kriteria yang ditetapkan.
Tiada pencalonan setakat ini.
Anda boleh mencalonkan senarai pilihan anda disini.
Tahukah anda
Ruangan Tahukah anda? di Laman Utama memaparkan beberapa fakta yang difikirkan menarik untuk dikongsikan bersama. Fakta-fakta berikut akan dipaparkan secara rawak pada setiap masa berdasarkan:
  • berita semasa
  • pengetahuan am
  • rencana terbaru Wikipedia
Jika anda ada sebarang cadangan info yang boleh dikongsi; anda boleh membantu kami dengan mencadangkan atau menyumbang terus ke dalam paparan automatik kami. Baca dahulu peraturan sebelum menyumbang.

Berita ini akan diberikan kepada semua ahli aktif di WBM secara automatik. Jika anda tidak mahu mendapat langganan berita ini, anda boleh menyahlanggan berita ini di sini
SNN95Natsu and Happy.png Letter.jpg LAPIZ.SVG 16:29, 27 November 2017 (UTC)

ESEAP Conference 2018[sunting sumber]

Hello,

I’m Biyanto from Wikimedia Indonesia who organized ESEAP Conference. ESEAP Conference 2018 is a regional conference for Wikimedia communities throughout the ESEAP region: ESEAP stands for East, Southeast Asia, and Pacific. Taking place in Bali, Indonesia on 5–6 May 2018, this is the first regional conference for these Wikimedia communities.

East and Southeast Asia and the Pacific are the most under-represented regions within the Wikimedia community. There is a significant number of Wikimedia contributors in our regions, yet we continue to struggle in establishing a well-managed community. This conference will bring participants from various ESEAP communities together in order to better understand the issues and to look for solutions. It also aims to connect people of the Wikimedia movement within ESEAP regions, to share ideas, and to build regional collaborations that are impossible to achieve through online communication.

We’ve got a lot of participation from several countries, but we’re lacking from your country. As we need more participants from your country, we believe that your contribution and participation would be a valuable asset to the success of this event. If you would like to participate in the conference, please do fill the form as soon as possible (by April 5, 2018) and we’ll inform you if you get selected for the conference.

Thank you and we hope to see you soon. --MediaWiki message delivery (bincang) 08:03, 30 Mac 2018 (UTC)

Pencalonan Zakaria Yahya untuk penghapusan segera[sunting sumber]

Sebuah teg telah diletakkan di Zakaria Yahya untuk memohon pemadaman segera daripada Wikipedia. Ini telah dilakukan oleh sebab yang berikut:

Tiada rujukan akhbar utama diberi sebagai pengesahan

Dibawah kriteria penghapusan segera, halaman yang memenuhi kriteria tertentu boleh dihapuskan pada bila-bila masa.

Jika anda merasakan laman ini tidak patut dihapuskan atas sebab ini, anda boleh melawankan pencalonan dengan melawati laman tersebut dan mengeklik butang berlabel "Lawankan penghapusan segera ini". Ini akan memberikan anda peluang untuk menjelaskan mengapa anda percaya laman tersebut tidak patut dihapuskan. Walau bagaimanapun, notakan bahawa selepas sesebuah laman telah ditandakan untuk penghapusan segera, ia boleh dikeluarkan dengan serta merta. Sila jangan keluarkan teg penghapusan segera dari laman itu sendiri, tetapi jangan teragak-agak untuk menambah maklumat yang selaras dengan dasar dan garis panduan Wikipedia. Jika laman tersebut telah dihapuskan, dan anda ingin mendapatkan semula bahan yang dipadam untuk rujukan atau perbaikan masa depan, sila menghubungi penyelia yang menghapuskkannya, atau jika anda sudah berbuat demikian, anda boleh meletakkan permohonan di sini. SNN95 Talk to me, beybeh! 16:06, 7 Mei 2018 (UTC)

Jemputan mengundi penyelia baru, Zulfadli51[sunting sumber]

Anda dijemput untuk mengundi Zulfadli51 sebagai penyelia di Wikipedia Bahasa Melayu. Sila tinggalkan undian anda di sini! MediaWiki message delivery (bincang) 09:10, 14 Mei 2018 (UTC)

Jemputan Bulan Asia Wikipedia[sunting sumber]

Jemputan Bulan Asia Wikipedia
Wikipedia Asian Month 2018 Banner ms.svg

Anda dijemput untuk mengikuti Bulan Asia Wikipedia 2018!

Cipta 4 rencana berkaitan Asia dan menangi poskad khas daripada komuniti Wikimedia dari Asia!

Ahli Wikipedia yang mencipta rencana yang terbanyak akan dianugerahi "Duta Asia Wikipedia" dan mendapat sijil bertandatangan khas!

Daftar sekarang! Peraturan

TofeikuBincang 06:29, 1 November 2018 (UTC)

Jemputan Bulan Asia Wikipedia 2019[sunting sumber]

Jemputan Bulan Asia Wikipedia
Wikipedia Asian Month Logo v2 ms.svg
Hai Che090572! Saya, MediaWiki message delivery, salah seorang penganjur pertandingan ini dan saya mengalu-alukan penyertaan anda dalam pertandingan ini. Anda dijemput untuk mengikuti Bulan Asia Wikipedia 2019!

Cipta 4 rencana berkaitan Asia dan menangi poskad khas daripada komuniti Wikimedia dari Asia!

Ahli Wikipedia yang mencipta rencana yang terbanyak akan dianugerahi "Duta Asia Wikipedia" dan mendapat sijil bertandatangan khas!



Daftar sekarang! Peraturan

Selamat berjaya! Ikhlas daripada saya, MediaWiki message delivery
-- TofeikuBincang 18:28, 29 Oktober 2019 (UTC+8)