Pentadbiran Penerbangan Awam China

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Melayu: Pentadbiran Penerbangan Awam China
bahasa Inggeris: Civil Aviation Administration of China
Cina: 中国民用航空局
Zhōngguó mínyòng hángkōng jú
logo rasmi CAAC yang telah digunakan hingga saat ini.
Intisari agensi
Dibentuk1949 (1949)
Bidang kuasa
Republik Rakyat China Republik Rakyat China
Ibu pejabatDaerah Dongcheng, Beijing, Republik Rakyat China
Eksekutif Agensi
  • Feng Zhenglin (冯正林)[1], Pentadbir
Agensi induk
Kementerian Pengangkutan Republik Rakyat China (Kementerian Pengangkutan)
Laman sesawang
www.caac.gov.cn/index.html
www.caac.gov.cn/en/SY/


Civil Aviation Administration of China
Cina Ringkas: 中国民用航空局
Cina Tradisional: 中國民用航空局
Maksud harfiah: Pentadbiran Penerbangan Awam China
ibu pejabat CAAC
Pusat Pemeriksaan Penerbangan CAAC

Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC; Cina ringkas: 中国民用航空局pinyin: Zhōngguó Mínyòng Hángkōng Jú) ialah pihak berkuasa penerbangan awam China di bawah Kementerian Pengangkutan . Ia menyelia penerbangan awam dan menyiasat kemalangan dan insiden penerbangan . [2] Sebagai pihak berkuasa penerbangan yang bertanggungjawab ke atas China, ia memuktamadkan perjanjian penerbangan awam dengan pihak berkuasa penerbangan lain, termasuk kawasan pentadbiran Khas China yang dikategorikan sebagai "dalam negeri khas." [3] Ia secara langsung mengendalikan syarikat penerbangannya sendiri, monopoli penerbangan China, sehingga 1988. Agensi ini beribu pejabat di Daerah Dongcheng, Bandaraya Beijing . [4]

CAAC tidak berkongsi tanggung jawab mengurus ruang udara China dengan Suruhanjaya Tentera Pusat di bawah peraturan dalam Undang-undang Penerbangan Awam Republik Rakyat China.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada Tarikh 2 November 1949, sejurus selepas penubuhan Republik Rakyat China, Jawatankuasa Pusat PKC (Parti Komunis China) memutuskan untuk menubuhkan Agensi Penerbangan Awam di bawah nama Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Rakyat, dan di bawah perintah Tentera Udara Tentera Pembebasan Rakyat, untuk menguruskan semua penerbangan bukan tentera di negara ini, serta menyediakan perkhidmatan penerbangan am dan komersial. Agensi Penerbangan Awam telah diwujudkan pada Disember tahun yang sama, dan menetapkan pejabat di Chongqing, Guangzhou, Shanghai, Tianjin dan Wuhan . [5] Pada Tarikh 10 Mac 1950, Pejabat Guangzhou mula bekerja, menguruskan perkhidmatan penerbangan awam di Guangdong, Guangxi, Hunan, kemudiannya digabungkan dengan Pejabat Wuhan untuk membentuk Pejabat Penerbangan Awam China Tengah dan Selatan pada 21 Januari 1951 di Guangzhou, dan dinamakan semula Pejabat Penerbangan Awam Tengah dan Selatan, bekerja untuk pentadbiran penerbangan awam di Guangdong, Guangxi, Hubei dan Hunan.

Pada Tarikh 7 Mei 1952, Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Rakyat dan Dewan Negara mengeluarkan Keputusan untuk Menyusun Semula Penerbangan Awam (Cina: 关于整编民用航空的决定), Agensi Penerbangan Awam Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Rakyat telah dipindahkan ke sistem ketenteraan dan di bawah kawalan terus Tentera Udara PLA, kemudian memisahkan bahagian pentadbiran penerbangan awam dan bahagian penerbangan untuk membentuk Penerbangan Awam yang berasingan Agensi dan syarikat penerbangan awam. Di bawah keputusan ini, dari Julai 1951 hingga November, Agensi Penerbangan Awam mempunyai empat pejabat pentadbiran di Shanghai (China Timur), Guangzhou (Tengah-Selatan), Chongqing (Barat Daya China) dan Tianjin (China Utara), cawangan China Selatan secara ringkas. menamakan semula Pejabat Pentadbiran Penerbangan Awam China Selatan. Pada Tarikh 17 Julai 1952, Syarikat Penerbangan Rakyat China telah diwujudkan, beribu pejabat di Tianjin. [6]

Pada Tarikh 9 Jun 1953, berikutan Aeroflot di Kesatuan Soviet, Syarikat Penerbangan Rakyat China telah digabungkan dengan Agensi Penerbangan Awam Suruhanjaya Tentera Revolusi Pusat. Kemudian, SKOGA telah digabungkan dengan pejabat pentadbiran Beijing pada Tarikh 1 Januari 1955. [7][8] :275

Pada November 1954, Agensi Penerbangan Awam Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Rakyat telah dinamakan semula sebagai Agensi Penerbangan Awam China, ia telah dipindahkan ke Majlis Negeri dan di bawah pimpinan Majlis Negara dan Tentera Udara PLA. Tentera Udara PLA juga bertanggungjawab untuk kerja teknikal, penerbangan, anak kapal, komunikasi, sumber manusia dan politik.

Pada Tarikh 27 Februari 1958, Agensi Penerbangan Awam telah dipindahkan ke Kementerian Pengangkutan, kemudian Agensi itu mengesahkan Laporan Pendapat Perubahan Sistem (Cina: 关于体制下放意见的报告) dari cawangan pihak Kementerian Pengangkutan pada 17 Jun, kedua-dua pihak berkuasa negara dan tempatan mempunyai tanggungjawab penerbangan awam, penerbangan antarabangsa dan domestik utama terutamanya di bawah kepimpinan pihak berkuasa negara, penerbangan tempatan dan pertanian telah terutamanya di bawah kepimpinan pihak berkuasa tempatan, oleh itu kebanyakan wilayah dan wilayah autonomi menubuhkan pejabat pentadbiran penerbangan awam mereka sendiri. Lima pejabat pentadbiran di Beijing, Chengdu, Guangzhou, Shanghai, Tianjin dan Ürümqi telah ditukar menjadi agensi pentadbiran reginal pada 13 Disember. Agensi itu dinamakan semula sebagai Pentadbiran Am Penerbangan Awam Kementerian Pengangkutan pada Tarikh 17 November 1960.

Pada April 1962, Presidium Kongres Rakyat Kebangsaan ke-2 memutuskan untuk menamakan semula Pentadbiran Am Penerbangan Awam Kementerian Pengangkutan kepada Pentadbiran Am Penerbangan Awam China pada mesyuarat ke-53, dipindahkan ke Majlis Negeri, dan diberi mandat oleh PLA. Tentera Udara. Pentadbiran Am Penerbangan Awam telah dipindahkan ke Tentera Udara PLA pada Tarikh 20 November 1969.

sebuah pesawat milik Syarikat Penerbangan CAAC, dengan armada siri Ilyushin Il-62 di Lapangan Terbang Moscow Sheremetyevo pada tahun 1974

Pada tahun 1963, China membeli enam pesawat Vickers Viscount dari Great Britain, diikuti pada tahun 1971 dengan pembelian empat pesawat Hawker Siddeley Trident dari Syarikat Penerbangan Pakistan International Airlines. Pada Ogos 1971 syarikat penerbangan itu membeli enam Trident 2E terus daripada Hawker Siddeley. [9] Negara itu juga membuat tempahan sementara untuk tiga pesawat Concorde . Dengan lawatan Nixon 1972 ke China negara itu menempah 10 jet Boeing 707. Pada Disember 1973 ia mengambil langkah yang tidak pernah berlaku sebelum ini dengan meminjam £40 juta daripada bank Barat untuk membiayai pembelian 15 jet Trident tambahan. Pesawat Ilyushin Il-62 yang dibina oleh Soviet telah digunakan pada laluan jarak jauh pada tahun 1970-an dan 1980-an.

Pada Tarikh 5 Mac 1980, Pentadbiran Am Penerbangan Awam tidak lagi diberi mandat oleh Tentera Udara PLA, dan dipindahkan ke Majlis Negeri, [10] beberapa kerja pentadbiran masih di bawah Tentera Pembebasan Rakyat, kawalan udara diuruskan oleh PLA General Jabatan Barangan dan Komando Tentera Udara.

Pada Tarikh 30 Januari 1987, Majlis Negeri telah mengesahkan Laporan Penyelesaian Pembaharuan dan Langkah-langkah Eksekutif Sistem Pentadbiran Sistem Penerbangan Awam (Cina: 关于民航系统管理体制改革方案和实施步骤的报告). [11] Sejak itu, CAAC bertindak semata-mata sebagai agensi kerajaan, menyusun semula enam agensi pentadbiran wilayah, dan tidak lagi menyediakan perkhidmatan penerbangan komersial. Pada tahun 1988 CAAC Airlines telah dibahagikan kepada beberapa syarikat penerbangan individu, kebanyakannya dinamakan sempena wilayah China di mana ia mempunyai habnya.

Pada Tarikh 19 April 1993, Pentadbiran Am Penerbangan Awam menjadi agensi peringkat kementerian Majlis Negeri.

Pada Mac 2008, CAAC telah dijadikan anak syarikat Kementerian Pengangkutan yang baru diwujudkan, dan nama rasmi Chinanya telah diselaraskan sedikit untuk menggambarkan ia bukan lagi agensi peringkat kementerian. Nama Inggeris rasminya kekal sebagai Civil Aviation Administration of China ataupun dalam Bahasa Melayu iaitu Pentadbiran Penerbangan Awam China.

Pada Tarikh 11 Mac 2019, CAAC ialah pihak berkuasa penerbangan awam pertama yang menurunkan Boeing 737 MAX . [12] Selepas berbuat demikian, kebanyakan pihak berkuasa penerbangan dunia menghentikan MAX, termasuk Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah pada hari berikutnya. [13] Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS mengambil masa sehingga 13 Mac untuk melancarkan MAX. [14] Pengulas penerbangan melihat ini sebagai telah meningkatkan reputasi global CAAC dengan mengorbankan FAA. [15] [16] [17] Selepas MAX dibenarkan untuk kembali oleh FAA pada November 2020, [18] CAAC mengulangi bahawa "tiada jadual waktu yang ditetapkan" untuk menarik balik pembumian MAX di China. [19] Pada awal Ogos 2021, MAX membuat penerbangan ujian di Shanghai untuk pengesahan. [20] Kemudian CAAC mengeluarkan arahan kelayakan udara pada 2 Disember untuk membenarkan jenis itu kembali kepada perkhidmatan jika MCAS diperbetulkan mengikut arahan Boeing. [21]

Sejarah (Versi Lain)[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 1952, Syarikat Penerbangan Rakyat China telah ditubuhkan.
Boeing 707 ialah pesawat Boeing pertama yang diperkenalkan di tanah besar China.

Pada 2 November 1949, Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China memutuskan untuk menubuhkan Biro Penerbangan Awam (di bawah Tentera Udara, dengan di bawah pemimpin Suruhanjaya Tentera Revolusi Rakyat Kerajaan Rakyat Pusat.);pada bulan Disember, Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Tentera telah sediakan pejabat dengan ditubuhkan, di Tianjin, Shanghai, Wuhan, Chongqing, Guangzhou[22]. Pada 10 Mac 1950, meterai Pejabat Guangzhou dibuka secara rasmi, dan ia bertanggungjawab terutamanya untuk pengurusan penerbangan awam dan kerja perniagaan di tiga wilayah (wilayah) Guangdong, Guangxi dan Hunan. Pada 29 Januari 1951, Pejabat Penerbangan Awam Wuhan dan Pejabat Penerbangan Awam Guangzhou digabungkan menjadi Pejabat Penerbangan Awam China Selatan, yang tidak lama kemudian ditukar kepada Pejabat Penerbangan Awam Selatan Tengah. Terletak di Guangzhou, bidang kuasa meliputi perniagaan penerbangan awam wilayah (wilayah) Guangdong, Guangxi, Hunan dan Hubei. Pada 27 Oktober 1951, dengan kelulusan Majlis Hal Ehwal Kerajaan, struktur organisasi Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Tentera telah diselaraskan, dan pejabat penerbangan awam serantau telah ditukar kepada sub-biro pengurusan wilayah.

Pada 7 Mei 1952, Suruhanjaya Tentera Pusat dan Majlis Hal Ehwal Kerajaan telah membuat "Keputusan Menyusun Semula Penerbangan Awam".Tubuhkan Pentadbiran Penerbangan Awam dan Penerbangan Awam. Berikutan keputusan ini, Pentadbiran Penerbangan Awam telah disusun semula dari Julai hingga November 1951. Selepas penyusunan semula, Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Tentera telah menubuhkan empat pejabat pengurusan penerbangan awam di China Timur (Shanghai), Selatan Tengah (Guangzhou), Barat Daya (Chongqing), dan China Utara (Tianjin) untuk melaksanakan fungsi pengurusan kerajaan. Cawangan Pentadbiran Penerbangan Awam China Selatan telah ditukar kepada Pejabat Pentadbiran Penerbangan Awam Selatan , dan bidang kuasa kekal tidak berubah. Pada 17 Julai 1951, syarikat People's Airlines telah ditubuhkan untuk mengendalikan perniagaan pengangkutan udara dan penerbangan profesional. Stesen Penerbangan Awam Guangzhou dan Pejabat Perniagaan Guangzhou China People's Airlines telah ditubuhkan di Guangzhou. Oleh kerana pembinaan awal penerbangan awam, jumlah perniagaan tidak besar, dua set agensi dan dua set kader ditubuhkan, terdapat terlalu banyak kakitangan yang berlebihan, dan terdapat percanggahan dalam hubungan kepimpinan dan kerja, yang tidak dapat menjamin keselamatan penerbangan. Dalam masa kurang dari setahun, beberapa kemalangan besar berlaku.Pada bulan Jun 1953, belajar daripada model "integrasi kerajaan-perusahaan" penerbangan awam Soviet, People's Airlines telah digabungkan ke dalam Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Tentera. Pada 1 Januari 1955, Perbadanan Penerbangan Awam Sino-Soviet (Penerbangan Awam Sino-Soviet) telah digabungkan menjadi Pentadbiran Penerbangan Awam China di Beijing.[23]:275

Pada November 1954, "Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Kerajaan Rakyat Pusat" telah dinamakan semula sebagai "Pentadbiran Penerbangan Awam China" (selepas ini dirujuk sebagai "Pentadbiran Penerbangan Awam"), yang secara langsung berada di bawah Majlis Negeri, di bawah kepimpinan dwi Majlis Negeri dan Tentera Udara. Penerbangan, penyelenggaraan, komunikasi, pengurusan kakitangan dan kerja politik.  

Pada November 1954, "Pentadbiran Penerbangan Awam Suruhanjaya Ketenteraan Revolusi Kerajaan Rakyat Pusat" telah dinamakan semula sebagai "Pentadbiran Penerbangan Awam China" (selepas ini dirujuk sebagai "Pentadbiran Penerbangan Awam"), yang secara langsung berada di bawah Majlis Negeri, di bawah kepimpinan dwi Majlis Negeri dan Tentera Udara. Penerbangan, penyelenggaraan, komunikasi, pengurusan kakitangan dan kerja politik.

Pada 17 November 1960, Pentadbiran Penerbangan Awam China telah dinamakan semula sebagai "Pentadbiran Am Penerbangan Awam Kementerian Perhubungan". Pada April 1962, mesyuarat ke-53 Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan Kedua memutuskan bahawa Pentadbiran Penerbangan Awam telah dinamakan semula sebagai "Pentadbiran Am Penerbangan Awam China", yang merupakan biro secara langsung di bawah Negeri. Majlis Republik Rakyat China, serta Tentera Udara dihoskan oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China. Pada tahun 1964, Pentadbiran Am Penerbangan Awam berpindah ke bangunan pejabat baharu yang terletak di Jalan Dongsi Barat (kini dinamakan semula sebagai Jalan Zhushi) (dinamakan semula dari pada Jalan Dongsi Barat pada tahun 1965)[24]

Pada 20 November 1969, penerbangan awam telah dipindahkan ke sebahagian daripada Tentera Udara China, dan sistem ketenteraan dilaksanakan; biro penerbangan awam semua wilayah diketuai terutamanya oleh sistem penerbangan awam, dan pada masa yang sama menerima kepimpinan. tentera udara wilayah tentera utama, sistem penerbangan awam melaksanakan sistem perkhidmatan wajib, memakai pakaian kerja dan pakaian seragam, bukan dalam pakaian seragam tentera.

Pada bulan Mac 1980, penerbangan awam telah dipisahkan daripada sistem ketenteraan (kecuali kuasa kawalan navigasi, yang masih disatukan oleh Jabatan Operasi Kakitangan Am Tentera Pembebasan Rakyat China (Jabatan Operasi Kakitangan Am) Biro Navigasi dan Komando Tentera Udara kepimpinan Biro Navigasi), Pentadbiran Penerbangan Awam China telah kembali kepada sebuah institusi secara langsung di bawah Majlis Negeri, yang melaksanakan pengurusan perusahaan; ia bukan sahaja jabatan pentadbiran kerajaan, tetapi juga mengendalikan pengangkutan udara secara langsung atas nama "Civil Aviation of China (CAAC)"[25]

Pada 30 Januari 1987, Majlis Negeri meluluskan "Laporan Pelan Pembaharuan dan Langkah-Langkah Pelaksanaan Sistem Pengurusan Sistem Penerbangan Awam".Asingkan 6 syarikat penerbangan bebas untuk melaksanakan operasi bebas, tanggungjawab sendiri untuk untung dan rugi, dan persaingan yang sama; Pentadbiran Penerbangan Awam China tidak lagi secara langsung memikul tanggungjawab untuk pengangkutan penumpang, dan telah menubuhkan 6 pentadbiran serantau.[26]

Pada 19 April 1993, Pentadbiran Penerbangan Awam menukar namanya kepada "Pentadbiran Am Penerbangan Awam China", yang merupakan organisasi secara langsung di bawah Majlis Negeri; mulai 20 Disember tahun itu, peringkat pentadbirannya ialah diselaraskan daripada peringkat timbalan menteri kepada peringkat menteri penuh.

Pada Mac 2002, syarikat penerbangan dan syarikat jaminan perkhidmatan yang pada asalnya berada di bawah pentadbiran Pentadbiran Penerbangan Awam secara rasmi berpisah daripadanya, dan menubuhkan enam syarikat kumpulan; Selain itu, lapangan terbang awam lain semuanya diuruskan oleh kerajaan tempatan.[27]

Pada 15 Mac 2008, Sesi Pertama Kongres Rakyat Kebangsaan Kesebelas meluluskan "Keputusan Pelan Pembaharuan Institusi Majlis Negeri pada Sesi Pertama Kongres Rakyat Kebangsaan Kesebelas", dan meluluskan "Organisasi Majlis Negeri". Program Pembaharuan. Pelan itu menetapkan: "Untuk membentuk Kementerian Pengangkutan Republik Rakyat China (Kementerian Pengangkutan). Tanggungjawab Kementerian Perhubungan Republik Rakyat China (Kementerian Perhubungan), Pentadbiran Am Penerbangan Awam China, Kementerian Pembinaan Republik Rakyat China (Kementerian Pembinaan Pengangkutan), dan disepadukan ke dalam Kementerian Pengangkutan. Pentadbiran Penerbangan Awam Negara telah ditubuhkan dan diuruskan oleh Kementerian Pengangkutan. Biro Pos Negeri telah digantikan oleh Kementerian Pengangkutan. namun tetap mengKekalkan [[Kementerian Kereta Api Republik Rakyat China (Kementerian Kereta Api), untuk meneruskan menggalakkan pembaharuan. Kementerian Perhubungan dan Pentadbiran Penerbangan Awam China tidak akan lebih lama disimpan."[28][29][30]

Pada Disember 2018, Pejabat Jawatankuasa Pusat CPC dan Pejabat Majlis Negeri mengeluarkan "Rancangan Kerja Penyesuaian Sistem Pengurusan Organ Keselamatan Awam dalam Industri". Selaras dengan keperluan "polis adalah pihak polis, kerajaan ialah kerajaan, dan perusahaan ialah perusahaan", keselamatan awam anti-penyeludupan kastam dan keselamatan awam penerbangan awam diketuai oleh dwi kepimpinan. Memfokuskan kepada jabatan industri dan menyesuaikan diri kepada dwi kepimpinan, dengan Kementerian Keselamatan Awam sebagai tunjang utama[31]

Pada 31 Ogos 2020, menurut Suruhanjaya Pembangunan dan Pembaharuan Nasional "Pendapat Pelaksanaan Mengenai Melaksanakan Secara Komprehensif Pembaharuan Penggabungjalinan Persatuan Industri, Dewan Perniagaan dan Organ Pentadbiran" (Fa Kai Ti Gai [2019] No. 1063) / (发改体改〔2019〕1063号), pada asalnya dikeluarkan oleh Pentadbiran Penerbangan Awam China (Persatuan Pemilik Pesawat dan Juruterbang China), Persatuan Penyelenggaraan Penerbangan Awam China, Persatuan Juruterbang Penerbangan Awam China, Persatuan Pengangkutan Udara China, Persatuan Lapangan Terbang Awam China dan lima persatuan industri yang lain telah dipisahkan daripada Pentadbiran Penerbangan Awam China, didaftarkan secara langsung dan dikendalikan secara bebas mengikut undang-undang, dilucutkan fungsi pentadbiran dan tidak lagi menyediakan penyeliaan perniagaan unit. Membatalkan peruntukan kewangan langsungnya dan menyokong pembangunannya melalui perolehan perkhidmatan kerajaan dan cara lain[32][33]

Syarikat Penerbangan CAAC[sunting | sunting sumber]

Peranan sekarang[sunting | sunting sumber]

Pada masa ini, CAAC ialah jabatan pentadbiran yang kebanyakannya bertujuan untuk menyelia pasaran penerbangan. CAAC mengeluarkan aplikasi laluan setiap minggu dan untuk laluan yang tidak terbang ke negara/rantau langit terbuka, akan ada keluaran pemarkahan bulanan yang menentukan skor bagi setiap laluan tersebut. CAAC kemudiannya juga memberi mereka yang mendapat markah tertinggi dalam senarai kebenaran untuk memulakan.

CAAC juga mengeluarkan data dan notis operasi yang kerap.

Kewajipan[sunting | sunting sumber]

mengikut《Pentadbiran Penerbangan Awam Tanggungjawab Utama, Organisasi Dalaman dan Peraturan Perjawatan China》,Pentadbiran Penerbangan Awam China menjalankan fungsi berikut:

  1. Mencadangkan strategi pembangunan dan perancangan jangka sederhana dan panjang industri penerbangan awam, dan cadangan perancangan khas berkaitan sistem pengangkutan yang komprehensif, merangka pelan penerbangan awam dan rancangan tahunan yang berkaitan mengikut peraturan, dan mengatur pelaksanaan, penyeliaan dan pemeriksaan. Draf undang-undang dan peraturan yang berkaitan, draf peraturan, dasar dan piawaian, dan menggalakkan pembaharuan institusi industri penerbangan awam.
  2. Melaksanakan tanggungjawab keselamatan penerbangan penerbangan awam dan penyeliaan keselamatan darat. Bertanggungjawab untuk pensijilan, penyeliaan dan pemeriksaan pengendali pesawat awam, institusi latihan kakitangan penerbangan, produk penerbangan awam dan unit penyelenggaraan, bertanggungjawab untuk penyeliaan pengangkutan udara barang berbahaya, pendaftaran kewarganegaraan dan semakan operasi pesawat awam, dan penyeliaan dan pengurusan prosedur penerbangan lapangan terbang dan standard operasi minimum , melaksanakan kelayakan kakitangan penerbangan awam dan penyeliaan dan pengurusan kebersihan penerbangan awam.
  3. Bertanggungjawab untuk pengurusan trafik udara penerbangan awam. Merangka perancangan domain penerbangan awam, bertanggungjawab untuk pembinaan dan pengurusan laluan penerbangan awam, dan bertanggungjawab untuk penyeliaan dan pengurusan komunikasi penerbangan awam dan pemantauan navigasi, maklumat aeronautik dan meteorologi penerbangan.
  4. Untuk melaksanakan tanggungjawab penyeliaan keselamatan pertahanan penerbangan awam. Bertanggungjawab untuk penyeliaan dan pengurusan keselamatan penerbangan awam, bertanggungjawab untuk pengendalian rampasan, pengeboman dan gangguan haram lain terhadap insiden penerbangan awam, bertanggungjawab untuk penyeliaan dan pengurusan pemeriksaan keselamatan penerbangan awam, keselamatan awam lapangan terbang dan penyelamatan kebakaran.
  5. Merumuskan piawaian untuk kemalangan dan insiden pesawat awam, dan menyiasat dan mengendalikan kemalangan pesawat awam mengikut peraturan. Menyusun dan menyelaraskan tindak balas kecemasan terhadap kecemasan penerbangan awam, mengatur dan menyelaras tugas pengangkutan udara dan penerbangan am utama, dan menjalankan kerja yang berkaitan dengan mobilisasi pertahanan negara.
  6. Bertanggungjawab untuk penyeliaan dan pengurusan pembinaan dan operasi selamat lapangan terbang penerbangan awam. Bertanggungjawab untuk tapak lapangan terbang awam, perancangan keseluruhan, kelulusan reka bentuk kejuruteraan dan pengurusan permit penggunaan, menjalankan pengurusan perlindungan alam sekitar lapangan terbang awam, penggunaan tanah, perlindungan pelepasan, dan bertanggungjawab untuk penyeliaan dan pengurusan kualiti kejuruteraan penerbangan awam.
  7. Bertanggungjawab untuk pengangkutan udara dan penyeliaan pasaran penerbangan am. Menyelia dan memeriksa standard dan kualiti perkhidmatan pengangkutan penerbangan awam, melindungi hak dan kepentingan pengguna penerbangan, dan bertanggungjawab ke atas pengurusan pelesenan pengangkutan udara dan aktiviti penerbangan am.
  8. Menggubal dasar harga dan caj untuk industri penerbangan awam dan menyelia pelaksanaannya, dan mengemukakan cadangan dasar mengenai kewangan dan percukaian industri penerbangan awam. Bertanggungjawab untuk pelaburan dan pengurusan projek pembinaan penerbangan awam mengikut pihak berkuasa yang ditetapkan, dan menyemak (kelulusan) permohonan untuk pembelian dan pajakan pesawat awam. Pantau faedah ekonomi dan operasi industri penerbangan awam, dan bertanggungjawab ke atas kerja statistik industri penerbangan awam.
  9. Anjurkan pembangunan dan aplikasi projek sains dan teknologi penerbangan awam utama, dan menggalakkan pembinaan pemformatan. Membimbing pembangunan sumber manusia dalam industri penerbangan awam, sains dan teknologi, pendidikan dan latihan, serta penjimatan tenaga dan pengurangan pelepasan.
  10. Bertanggungjawab untuk kerjasama antarabangsa dan hal ehwal luar negeri penerbangan awam, melindungi hak dan kepentingan penerbangan negara, dan menjalankan pertukaran dan kerjasama dengan Hong Kong, Makau dan Taiwan.
  11. Mengurus agensi pentadbiran wilayah penerbangan awam, agensi keselamatan awam dan pasukan polis udara.
  12. Untuk menjalankan urusan lain yang diarahkan oleh Majlis Negeri dan Kementerian Pengangkutan.

Tetapan institusi[sunting | sunting sumber]

Biro Penerbangan Awam China Utara
Biro Penerbangan Awam China Timur
Pentadbiran Penerbangan Awam Barat Daya (kanan)
Pusat Kalibrasi Penerbangan Penerbangan Awam China

mengikut《Pentadbiran Penerbangan Awam Tanggungjawab Utama, Organisasi Dalaman dan Peraturan Perjawatan China》、《Peruntukan mengenai Konfigurasi Fungsian, Persediaan Institusi dan Perjawatan bagi Organisasi Pentadbiran Serantau Penerbangan Awam China》,Organisasi dalaman Pentadbiran Penerbangan Awam China berada di peringkat timbalan pengarah, dan organisasi berikut ditubuhkan:

Organisasi dalaman[sunting | sunting sumber]

agensi yang dihantar[sunting | sunting sumber]

Pentadbiran Wilayah
Institusi luar negara

Unit perniagaan gabungan secara langsung[sunting | sunting sumber]

Akademi Sains dan Teknologi Penerbangan Awam China

Sekolah menengah gabungan langsung[sunting | sunting sumber]

Unit perusahaan gabungan secara langsung[sunting | sunting sumber]

Senarai pengarah[sunting | sunting sumber]

Senarai Pengarah Pentadbiran Penerbangan Awam China: [34]

  • Zhong Chibing (November 1949 – Oktober 1952)
  • Zhu Huizhao (Oktober 1952 – Jun 1955)
  • Kuang Rennong (Jun 1955 – Jun 1973)
  • Ma Renhui (Jun 1973 – Jun 1975)
  • Liu Cunxin (Jun 1975 – Disember 1977)
  • Shen Tu (Disember 1977 – Mac 1985)
  • Hu Yizhou (Mac 1985 – Februari 1991)
  • Jiang Zhuping (Februari 1991 – Disember 1993)
  • Chen Guangyi (Disember 1993 – Jun 1998)
  • Liu Jianfeng (Jun 1998 – Mei 2002)
  • Yang Yuanyuan (Mei 2002 – Disember 2007)
  • Li Jiaxiang (Disember 2007 – Januari 2016)
  • Feng Zhenglin (Januari 2016 – sekarang)

Anak syarikat gabungan[sunting | sunting sumber]

  • Biro Pentadbiran Trafik Udara (ATMB) di Beijing
  • Universiti Penerbangan Awam China (CAUC) di Tianjin
  • Universiti Penerbangan Awam China (CAFUC) di Guanghan
  • Institut Pengurusan Penerbangan Awam China (CAMIC) di Beijing
  • Akademi Sains dan Teknologi Penerbangan Awam China — Pusat Teknologi Keselamatan Penerbangan, CAAC di Beijing
  • Institut Penyelidikan Kedua CAAC di Chengdu
  • Akhbar Penerbitan Penerbangan Awam China di Beijing
  • Pusat Perubatan Penerbangan Awam — Hospital Besar Penerbangan Awam di Beijing
  • Pusat Penempatan CAAC di Beijing
  • Pusat Maklumat CAAC di Beijing
  • Pusat Ujibakat CAAC di Beijing
  • Capital Airports Holdings Limited (CAH) di Beijing
  • Pusat Kerjasama dan Perkhidmatan Antarabangsa CAAC di Beijing
  • China Airport Construction Corporation (CACC) di Beijing
  • Pusat Ujibakat Kelayakan Udara Enjin Penerbangan Awam China
  • Pusat Pemeriksaan Penerbangan CAAC di Beijing
  • Muzium CAAC

Tempoh Operasi Penerbangan Awam China[sunting | sunting sumber]

Melayu: Syarikat Penerbangan Rakyat China
Cina: 中国人民航空公司
(中国民航)
CAAC
IATA ICAO Pengenal
CA[note 1] CCA CAAC
Ditubuhkan1949; 75 tahun yang lalu (1949)
Operasi ditamatkan1987; 37 tahun yang lalu (1987)(Terbahagi kepada enam syarikat penerbangan)
Hab
Destinasi85 bandar, 25 negara (data 1987)
Syarikat indukperhimpunan kebangsaan RRC
Ibu pejabatBeijing

Penerbangan Awam China, atau Syarikat Penerbangan Rakyat China, ialah sebuah penerbangan awam agensi pengendalian perniagaan di bawah seliaan Dewan Negara Republik Rakyat China dari 1952 hingga 1987.

Sejarah Operasi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1982, pesawat penumpang Penerbangan Awam China Boeing 747SP di Los Angeles telah disembur dengan cat Penerbangan Awam China.
Boeing 737-200 Penerbangan Awam China di Lapangan Terbang Kai Tak pada tahun 1990.
Pada tahun 1974, Il-62 Penerbangan Awam China berada di Lapangan Terbang Sheremetyevo Moscow.
An-24 diletakkan di Lapangan Terbang Xi'an Xiguan pada tahun 1988.
Sebuah Boeing 767-200ER penerbangan awam China diletakkan di Lapangan Terbang Berlin-Schönefeld pada tahun 1990.
"Gambar Rakyat" gambar pramugari penerbangan awam China terbitan November 1963.

Pentadbiran Penerbangan Awam China pernah mengendalikan perniagaan penerbangan awam atas nama "Penerbangan Awam China". Pada tahun 1954, ia mula menjalankan misi Pesawat Pemimpin[35]:659-660,Pada pertengahan 1950-an, laluan antarabangsa mula beroperasi, tetapi destinasi pada masa itu hanyalah Kesatuan Soviet, Mongolia, Korea Utara, Myanmar, dan lain-lain. di negara kem Sosialis, armada juga dikuasai oleh pesawat penumpang buatan Soviet.[23]:65[36][37]

Pada tahun 1959, Penerbangan Awam China menerima Il-18 pertama, dan kemudian armada Il-18 mencapai 11 pada tahun 1960. Pada tahun 1963, Viscount Vickers[23]:42,Pada 26 Mac tahun berikutnya, Il-18 telah digunakan untuk membuka Beijing-Shanghai dan Beijing-Guangzhou penerbangan tanpa henti[35]:580[38][39]

Pesawat turbofan pertama China Civil Aviation telah dibeli dari Pakistan pada tahun 1970 Hokesherry Trident, dan pada tahun berikutnya Il-62 turut menyertai armada penerbangan awam China[23]:46[40]。Pada tahun 1973, Penerbangan Awam China menerima Boeing 707 yang pertama, dan pada tahun berikutnya, Boeing 707 telah digunakan untuk membuka laluan Sino-Perancis dari Beijing ke Paris melalui Karachi dan Sino -Laluan Jepun dari Beijing ke Tokyo melalui laluan Shanghai dan Osaka[23]:66,Saiz 707 armada juga mencapai 10[23]:46。Pada 30 Januari 1974, laluan Beijing-Irkutsk, yang telah beroperasi selama 19 tahun, telah ditukar kepada Il-62 dari Beijing ke Moscow.[23]:66,Pada 1 April tahun yang sama, Penerbangan Awam China membuka laluan Beijing-Urumqi dengan Il-62, dan ketibaan antara Beijing dan Urumqi dicapai pada hari yang sama.[23]:62[35]:582。Pada 31 Mac 1978, laluan Beijing-Karachi-Addis Ababa telah dibuka, menjadi laluan antarabangsa pertama ke Afrika oleh penerbangan awam China. Zurich dan Frankfurt turut dilancarkan pada 1978 dan 1979.[23]:68。Pada tahun 1980, Penerbangan Awam China melancarkan penerbangan ke Bangkok dan Hong Kong dengan Boeing 707.[23]:65

Pada tahun 1980, Penerbangan Awam China memperkenalkan 3 Boeing 747SP[41][42], satu daripadanya diperkenalkan sebagai pajakan buat kali pertama[23]:46,Pada November tahun yang sama, ia telah mula beroperasi di laluan Frankfurt dan London.[23]:69, pada 7 Januari tahun berikutnya, ia membuka penerbangan biasa China-AS pertama dari Beijing ke New York melalui Shanghai, San Francisco[43][44][45],Pada tahun 1982, sebuah lagi 747SP telah dipajak dan belayar ke Los Angeles pada tahun yang sama.[23]:69-70, Pada tahun 1983, hibrid kargo penumpang Boeing 747-200BM dengan 269 tempat duduk telah diperkenalkan[23]:48。Pada tahun yang sama, Pentadbiran Penerbangan Awam China Shanghai memperkenalkan MD-82[46]

Pada tahun 1984, Penerbangan Awam China memperkenalkan Boeing 737-200 dan domestik Yun-7, dan pada 5 September tahun yang sama, penerbangan pertama dari Beijing ke Sydney dibuka. melalui Guangzhou.[47]。Pada tahun 1985, Penerbangan Awam China mula-mula memperkenalkan Airbus A310[46][48]dan Boeing 767[23]:49, membuka laluan Singapura pada 17 Jun tahun yang sama[23]:71, membuat pelayaran sulungnya ke Rom pada tahun 1986, dan membuka laluan China-Itali[35]:614, belayar ke Berlin dan Vancouver pada tahun 1987[23]:72Dan tingkatkan penerbangan Beijing-Tokyo-San Francisco-New York[35]:615

Pada pertengahan 1980-an, penerbangan awam China telah membuka penerbangan ke Amerika Syarikat, Eropah, Timur Tengah, Australia, dan kebanyakannya dilakukan oleh syarikat penerbangan Boeing, manakala penerbangan ke Eropah Timur pesawat buatan Soviet, seperti Il-62, masih digunakan dalam penerbangan.[49]Penerbangan Awam China hanya menggunakan kod IATA CA (seperti CA981) pada laluan antarabangsa dan tidak mempunyai kod ini (seperti 1501) pada laluan domestik.[50]

Pada tahun 1987, Majlis Negeri memutuskan untuk melaksanakan pembaharuan sistem industri penerbangan awam yang dicirikan oleh pengasingan syarikat penerbangan dan lapangan terbang. "Penerbangan Awam China" yang asal telah dibahagikan kepada 6 syarikat penerbangan bebas:

Antaranya, China Northwest Airlines telah digabungkan menjadi China Eastern Airlines; China Northern Airlines telah digabungkan menjadi China Southern Airlines; China Southwest Airlines telah digabungkan menjadi Air China. Dan setiap stesen penerbangan awam diwakilkan kepada pengurusan tempatan.

Sekarang, kod penerbangan "Penerbangan Awam China" asal(IATA:CA;ICAO:CCA)Semuanya digabungkan menjadi Air China.[51]

armada[sunting | sunting sumber]

Senarai berikut ialah senarai jenis pesawat armada apabila Penerbangan Awam China menarik diri daripada operasi penerbangan awam pada tahun 1987.

Senarai berikut ialah senarai jenis pesawat armada yang telah disarakan oleh Penerbangan Awam China sebelum menarik diri daripada operasi penerbangan awam pada tahun 1987.

  • Nota: Pada tahun 1985, terdapat Boeing 747-243B dalam perkhidmatan jangka pendek di Penerbangan Awam China, nombor itu ialah B-2440, dan ia telah dipindahkan ke Virgin Airlines pada tahun 1986.[54]

kemalangan penerbangan[sunting | sunting sumber]

  • Pada 26 September 1961, Penerbangan Awam China No. 1 Yun-5 terhempas ke sebuah gunung, membunuh kesemua 15 orang di dalamnya.[55]
  • Pada 5 Disember 1968, sebuah Il-14 (No. 640) merempuh ladang jagung 1209 meter dari hujung selatan landasan lapangan terbang akibat kegagalan enjin semasa mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Ibu Kota Beijing, menyebabkan Semua orang di atas kapal termasuk Guo Yonghuai terbunuh.[23]:288[56][57][58]
  • Pada 21 Januari 1976, sebuah Antonov An-24 bernombor B-492 terbang dari Guangzhou ke Changsha dan terhempas semasa mendarat di Lapangan Terbang Huanghua, membunuh kesemua 40 orang di dalamnya.[59]
  • Pada 26 April 1982, sebuah Hokesherry Trident (B-266) yang membawa Penerbangan Awam China 3303 (B-266) berada 45 kilometer dari Guilin. Daerah Autonomi Gongcheng Yao (Daerah Gongcheng) terhempas ke gunung, membunuh kesemua 104 penumpang dan 8 anak kapal di dalamnya.
  • Pada 25 Julai 1982, sebuah Il-18 (No. B-220) melakukan insiden rampasan Penerbangan Awam China 2505 dari Xi'an ke Shanghai, ketika terbang di atas Wuxi, 5 orang dengan senjata membunuh cuba merampas pesawat ke Taiwan. Salah seorang perampas malah meletupkan peledak di dalam pesawat, menyebabkan kerosakan pada pesawat. Selebihnya daripada orang di dalam pesawat itu bertempur dengan perampas, 3 Seorang penumpang dan empat anak kapal cedera, dan penerbangan terakhir yang pada asalnya dijadualkan tiba di Shanghai pada 10:08 mendarat di Lapangan Terbang Shanghai Hongqiao pada 12:54 tengah hari hari itu.[60][61][62][63]
  • Pada 24 Disember 1982, sebuah Il-18 bernombor B-202 dari Biro Pentadbiran Lanzhou telah menjalankan Penerbangan Awam China 2311 (Lanzhou-Xi'an-Changsha-Guangzhou), kerana sesetengah penumpang menjatuhkan puntung rokok mereka ke lantai ketika mereka merokok di dalam pesawat, asap keluar dari kabin apabila mereka mendarat Lapangan Terbang Baiyun Guangzhou (1933-2004), dan asap di dalam kabin semakin tebal apabila penumpang dipindahkan.Berbalik kepada nyalaan terbuka, 25 penumpang terbunuh semasa pemindahan.[64][65]
  • Pada 5 Mei 1983, apabila No. B-296 Trident terbang dari Shenyang ke Shanghai, enam orang termasuk Zhuo Changren dan Jiang Hongjun menggunakan pistol pesawat yang dirampas, dan akhirnya mendarat di lapangan terbang tentera AS berhampiran Chuncheon, Korea Selatan, menyebabkan seorang cedera, dan akhirnya China dan Korea Selatan mencapai persetujuan, pesawat dan semua kakitangan udara kecuali 6 orang telah dikembalikan ke Republik Rakyat China, 6 orang telah ditangkap dan dihantar pulang ke Republik China selepas menjalani hukuman. Pada masa itu, China dan Korea Selatan belum lagi menjalinkan hubungan diplomatik, dan kejadian ini turut menyumbang kepada normalisasi hubungan China-Korea Selatan.[66]
  • Pada 14 September 1983, pesawat penumpang Trident bernombor B-264 bertembung dengan Perlanggaran pengebom di Guilin, 11 penumpang pesawat penumpang maut dan 20 lagi Penumpang dan 2 anak kapal cedera.[67]
  • Pada 18 Januari 1985, sebuah Antonov An-24B bernombor B-434 terbang dari Shanghai ke Beijing melalui Nanjing dan Jinan Penerbangan 5109, kerana Jinan Disebabkan keadaan cuaca buruk, pesawat itu menyimpang dari kursus semasa pendekatan, dan dikendalikan secara tidak wajar semasa pergi-keliling. Stall dan terhempas, mengorbankan 6 anak kapal dan 32 penumpang.[68]
  • Pada 15 Disember 1986, B-3413 An-24RV mengalami cuaca aising altitud tinggi selepas berlepas dari Lapangan Terbang Zhongchuan (Lanzhou), dan enjin No. 2 berhenti berfungsi dan terhempas apabila kembali, mengorbankan 6 penumpang.[69]
  • Pada 31 Ogos 1988, Penerbangan Awam China 301 terbang dari Guangzhou ke Hong Kong, bergegas keluar dari landasan dan terhempas ke dalam laut apabila ia mendarat di Lapangan Terbang Kai Tak dalam keaadaan ribut hujan, 7 maut dan 14 cedera.
  • Pada 16 Disember 1989, sebuah Boeing 747-200BM (No. B-2448) telah melakukan insiden rampasan Penerbangan 981 Air China dari Beijing ke New York melalui Shanghai dan San Francisco Semasa penerbangan, seorang penumpang ingin merampas pesawat ke Korea Selatan, tetapi kerana Korea Selatan enggan mendarat, pesawat itu akhirnya mendarat di Lapangan Terbang Fukuoka, Jepun.[70][71]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • 中国民用航空局 (dalam bahasa Bahasa Cina)
  • baike.baidu.com/item/中国民用航空局/5245034 (dalam bahasa Bahasa Cina)
  • Pengangkutan di Republik Rakyat China
  • Senarai lapangan terbang di Republik Rakyat China
  • Lapangan terbang paling sibuk di China mengikut trafik penumpang
  • Senarai syarikat penerbangan Republik Rakyat China
  • Penerbangan awam di China
  • Jabatan Penerbangan Awam (Hong Kong)
  • Pihak Berkuasa Penerbangan Awam (Macau)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kini dipindahkan ke Air China

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Leadership".
  2. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-05-03. Dicapai pada 2009-06-09.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ the citation is in the treaty "Air Services Arrangement between the Mainland and the Hong Kong Special Administrative Region" which calls intranational service as "specially managed domestic" this needs a proper ref statement.
  4. ^ "English Diarkibkan September 6, 2009, di Wayback Machine."
  5. ^ "成立军委民航局 - 中国民航局60周年档案展". CAAC (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-26. Dicapai pada 2013-04-12.
  6. ^ "中国人民航空公司始末 - 中国民航局60周年档案展". CAAC (dalam bahasa Cina). Dicapai pada 2021-02-20.
  7. ^ name="bj_avia"
  8. ^ 北京市地方志编纂委员会 (2000). 北京志·市政卷·民用航空志 (dalam bahasa Cina). Beijing Publishing House. ISBN 7-200-04040-1.
  9. ^ Tridents for China, Flight International, 2 September 1971, p. 348
  10. ^ "庆祝新中国民航成立70周年专题 (1980)". CAAC (dalam bahasa Cina). Dicapai pada 2021-02-20.
  11. ^ "庆祝新中国民航成立70周年专题 (1987)". CAAC (dalam bahasa Cina). Dicapai pada 2021-02-20.
  12. ^ For a full timeline of the groundings, see Boeing 737 MAX groundings § Regulators.
  13. ^ "EASA suspends all Boeing 737 Max operations in Europe". European Union Aviation Safety Agency. 2019-03-12. Dicapai pada 2019-09-18.
  14. ^ "Emergency Order of Prohibition" (PDF). Federal Aviation Administration. 2019-03-13. Dicapai pada 2019-03-13.
  15. ^ "Chinese air safety regulators gain global influence as FAA refuses to ground Boeing 737 Max". Los Angeles Times (dalam bahasa Inggeris). 2019-03-13. Dicapai pada 2019-09-18.
  16. ^ "Across the globe, a question of air safety becomes a question of American leadership". Los Angeles Times (dalam bahasa Inggeris). 2019-03-15. Dicapai pada 2019-09-18.
  17. ^ Isidore, Chris (13 May 2019). "Boeing desperately needs to get the 737 Max back in the air. Getting it approved will be hard". CNN. Dicapai pada 2019-09-18. The 737 Max does not appear close to flying again. Aviation experts doubt global regulators will act in concert to approve the 737 Max for flight, because serious questions remain about how and why the FAA approved the 737 Max for flight and whether it rushed the certification process.
  18. ^ "Boeing Responds to FAA Approval to Resume 737 MAX Operations". MediaRoom. Dicapai pada 2020-12-19.
  19. ^ Chua2020-11-20T07:58:00+00:00, Alfred. "China in no hurry to return 737 Max to service". Flight Global (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-19.
  20. ^ "波音737 Max開啟往中國的試飛之旅 期待北京解除禁飛令". Bloomberg (dalam bahasa Cina). 2021-08-04. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-10-18. Dicapai pada 2022-01-16.
  21. ^ "波音737MAX重获中国适航许可 复飞还要多久?". Kankan News (dalam bahasa Cina). 2022-01-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-06. Dicapai pada 2021-12-03.
  22. ^ "成立军委民航局 - 中国民航局60周年档案展". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-26. Dicapai pada 2013-04-12. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  23. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r 北京市地方志编纂委员会 (2000). 北京志·市政卷·民用航空志. 北京出版社. ISBN 7-200-04040-1.
  24. ^ "东四曾有条猪市大街". 北京晚报. 2018-06-01. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-05-05. Dicapai pada 2021-05-05. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  25. ^ "60年成就光荣梦想:回顾新中国民航业发展史(组图)". 新浪网. 2009-10-13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-04. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  26. ^ "庆祝新中国民航成立70周年专题(1987)". 中国民用航空局 (dalam bahasa Cina). Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-07-25. Dicapai pada 2020-02-20. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  27. ^ "行政体制沿革". 中国民用航空局. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-24. Dicapai pada 2019-11-13. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  28. ^ 华建敏 (2008-03-11). "关于国务院机构改革方案的说明——2008年3月11日在第十一届全国人民代表大会第一次会议上". 中国人大网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018年3月20日. Dicapai pada 2018年3月20日. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archivedate= (bantuan)
  29. ^ "两会授权发布:国务院机构改革方案". 中国政府网. 2008-03-15. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-26. Dicapai pada 2019-11-13. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  30. ^ "十一届人大一次会议关于国务院机构改革方案决定". 中国政府网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-20. Dicapai pada 2019-11-13. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  31. ^ ""警是警、政是政、企是企",全国行业公安机关管理体制正在调整". 搜狐. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-11-02. Dicapai pada 2019-05-18. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  32. ^ 国家发展和改革委员会. "关于全面推开行业协会商会与行政机关脱钩改革的实施意见". 中国政府网 (dalam bahasa Cina). 北京. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-16. Dicapai pada 2021-01-02. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  33. ^ 行业协会商会与行政机关脱钩联合工作组办公室. "关于做好全面推开全国性行业协会商会与行政机关脱钩改革工作的通知". 中国政府网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-02. Dicapai pada 2021-01-02. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  34. ^ "历任局长" (dalam bahasa Cina). Civil Aviation Administration of China. Dicapai pada 17 December 2017.
  35. ^ a b c d e 中国民用航空志华北地区卷编纂委员会 (2012). 中国民用航空志· 华北地区卷 第2卷. 中国民航出版社. ISBN 978-7-80110-984-2.
  36. ^ 1957 route map Diarkibkan Ogos 25, 2020 di Wayback Machine.
  37. ^ "Index of /ttimages/ca3/ca64/". www.timetableimages.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-03. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  38. ^ "上海民用航空志/第五章 空中航线/第一节 国内航线". 上海市地方志办公室. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-26. Dicapai pada 2020-03-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  39. ^ "上海民用航空志/第十二章 空中交通管制/第三节 航线审批". 上海市地方志办公室. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-26. Dicapai pada 2020-03-10. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  40. ^ "China: Expanding Horizons for International Air Service" (PDF). 中央情报局. 1972-11. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-10-04. Dicapai pada 2020-08-31. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)
  41. ^ 俞泉福 (1980-03-14). "波音747SP型宽体客机 将于四月一日载客航行". 人民日报. m/s. 3.
  42. ^ "我民航波音747SP型客机首航巴黎". 人民日报. 1980-04-03. m/s. 6.
  43. ^ "中国民航首航纽约". 人民日报. 1981-01-08. m/s. 1.
  44. ^ "中国首航班机飞抵旧金山受到该市市长欢迎". 参考消息. 1981-01-16. m/s. 2.
  45. ^ 尹淦庭 (2009-10-15). "亲历中美正式通航_中国民用航空局". 中国民航报社. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-20. Dicapai pada 2013-04-14. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  46. ^ a b "上海民用航空志/第三章 民用飞机/第一节 机型". 上海市地方志办公室. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-26. Dicapai pada 2019-09-25. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  47. ^ "中国民航首航大洋洲直飞悉尼". 人民日报. 1984-09-06. m/s. 1.
  48. ^ "中国民航出现"空中客车"". 人民日报. 1985-07-02. m/s. 2.
  49. ^ 2018, UBM (UK) Ltd. "1985/86: CAAC Network". airlineroute.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  50. ^ "1988年中国民航时刻表". feeyo.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-08-25. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  51. ^ "民航那些事(二)·激荡:CAAC改革重组之路". 民航资源网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-05. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  52. ^ "组图:新中国民航的第一个航班_新华时政_新华网". xinhuanet.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-04. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  53. ^ "中国民航60周年大事记_中国民用航空局". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-22. Dicapai pada 2013-04-14. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  54. ^ "1985年B-2440在法兰克福". airlines-airliners.de. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-04-28. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  55. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  56. ^ Ranter, Harro. "ASN Aircraft accident Ilyushin Il-14 640 Beijing". aviation-safety.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-22. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  57. ^ "郭永怀 生死之际护公文". www.people.com.cn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-04-28. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  58. ^ "中国航空事故百年祭". news.carnoc.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-02. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  59. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  60. ^ "机智英勇斗歹徒 长空拚搏夺胜利 民航二五〇五机组立战功". 人民日报. 1982-07-30. m/s. 4.
  61. ^ "民航召开反劫机胜利庆功会". 人民日报. 1982-08-20. m/s. 4.
  62. ^ 陕西省地方志编纂委员会 (2001). 陕西省志 第二十六卷(三) 民航志 (PDF). 西安地图出版社. m/s. 191–192. ISBN 7-80670-007-2. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-04-16. Dicapai pada 2019-04-16. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  63. ^ "7.25劫机案34周年:致敬传奇英雄机组!". 民航资源网. 2016-07-25. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-16. Dicapai pada 2019-04-16. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  64. ^ "民航二〇二号班机在穗降落后起火". 人民日报. 1982-12-25. m/s. 1.
  65. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  66. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  67. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  68. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  69. ^ Penerangan Kemalangan di Rangkaian Keselamatan Penerbangan
  70. ^ Ranter, Harro. "ASN Aircraft accident Boeing 747 registration unknown Fukuoka Airport (FUK)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-21. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  71. ^ "_临沂大学图书馆". library.lyu.edu.cn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-27. Dicapai pada 2018-11-29. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)