Anjing bertelinga pendek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anjing bertelinga pendek[1]
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Atelocynus

Cabrera, 1940
Spesies:
A. microtis
Nama binomial
Atelocynus microtis
(Sclater, 1883)
Wilayah anjing bertelinga pendek

Anjing bertelinga pendek (Atelocynus microtis), juga dikenali sebagai rubah bertelinga pendek,[2] ialah satu spesies canid yang unik dan sukar ditangkap yang endemik di lembangan Sungai Amazon.[1][2] Ia merupakan satu-satu spesies yang diperuntukkan kepada genus Atelocynus.[1]

Penamaan[sunting | sunting sumber]

Nama yang digunakan dalam bahasa Melayu merupakan kata pinjam-terjemah daripada nama bahasa Inggeris iaitu short-eared dog dan short-eared fox.

Nama-nama yang digunakan dalam bahasa penduduk asal adalah seperti: cachorro-do-mato-de-orelha-curta dalam bahasa Portugis, zorro de oreja corta dalam bahasa Sepanyol, nomensarixi dalam bahasa Chiquitano, dan uálaca dalam bahasa Yucuna. Nama lain dalam bahasa Sepanyol merupakan zorro ojizarco, zorro sabanero, zorro negro.

Status pemuliharaan[sunting | sunting sumber]

Anjing bertelinga pendek kini dianggap sebagai hampir terancam oleh IUCN.[2] Tiada kajian ekologi dan genetik terperinci dijalankan terhadap spesies ini.

Subspesies[sunting | sunting sumber]

Dua subspesies diiktiraf:

  • Atelocynus microtis microtis, Sclater, 1882.
  • Atelocynus microtis sclateri, J. A. Allen, 1905

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Wozencraft, W. C. (2005). "Order Carnivora". Dalam Wilson, D. E.; Reeder, D. M (penyunting). Mammal Species of the World (ed. 3rd). Johns Hopkins University Press. m/s. 532–628. ISBN 978-0-8018-8221-0. OCLC 62265494.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ a b c d Leite-Pitman, M.R.P. & Williams, R.S.R. (2011). "Atelocynus microtis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2011.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 18 Januari 2012.CS1 maint: multiple names: authors list (link) CS1 maint: ref=harv (link) Masukan pangkalan data termasuk justifikasi untuk sebab spesies ini disenaraikan sebagai terancam.
  • M.R.P Leite Pitman and R.S.R. Williams. Short-eared dog;Atelocynus microtis (Sclater, 1883).C-S. Zubiri, M. Hoffmann dan D. W. Macdonald. Canids: Foxes, Wolves, Jackals and Dogs - Tinjauan Status dan Rancangan Tindakan Pemuliharaan 2004. Unit Perkhidmatan Penerbitan IUCN, 219c Huntingdon Road, Cambridge CB3 0DL, United Kingdom, 2004.
  • Alderton, David. Foxes, Wolves and Wild Dogs of the World. Blandford Press: United Kingdom, 1998.
  • Nowak, Ronald. Walker's Carnivores of the World. The Johns Hopkins University Press: Baltimore, 2005.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]