Clare Rewcastle Brown

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Clare Rewcastle Brown
Kelahiran 1960 (umur 56–57)
British Tanah Jajahan Mahkota Sarawak
Warganegara United Kingdom
Pusat pendidikan London School of Economics
Pekerjaan Wartawan
Ketua Penyunting Sarawak Report
Pasangan Andrew Brown
Ibu bapa Karen (ibu)

Clare Rewcastle Brown (lahir 1960) ialah seorang wartawan penyiasatan British. Dilahirkan di bekas Tanah Jajahan Mahkota Sarawak (kini sebahagian daripada Malaysia), beliau merupakan pengasas Sarawak Report dan Radio Sarawak Bebas yang dibuka secara kritikal untuk kerajaan Barisan Nasional Sarawak.

Kehidupan awal, pendidikan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Rewcastle Brown dilahirkan di Sarawak kepada ibu bapa British (sebelum wilayah itu dibentuk sebahagian dari Malaysia) dan menghadiri sebuah sekolah rendah tempatan.[1][2] Ibunya, Karen, merupakan seorang bidan yang membantu menjaga bayi orang asli di klinik terpencil.[1] Beliau berpindah ke United Kingdom sewaktu beliau berusia lapan tahun, Menghadiri sekolah berasrama swasta dan kemudian mendapat ijazah sarjana dalam hubungan antarabangsa dari London School of Economics.[1] Beliau menjadi wartawan, menyertai BBC World Service pada 1983.[1]

Beliau berkahwin dengan Andrew Brown, adik bongsu bekas Perdana Menteri England Gordon. Andrew telah dikaitkan untuk menerima bayaran yang lebih bersih melalui perbelanjaan Perdana Menteri semasa skandal perbelanjaan pada Mei 2009.[3] Di dalam surat kepada The Guardian, Rewcastle Brown menyerang tuduhan itu, dengan mengatakan suaminya dan Gordon menggunakan perkhidmatan pembersih itu di bawah aturan "sangat biasa" dan berkongsi perbelanjaan.[1][3] Telegraph, Akhbar yang menyiarkan cerita itu, kemudian mengakui bahawa Andrew tidak pernah menerima apa-apa faedah yang tidak sepatutnya.[4]

Sarawak Report dan Radio Sarawak Bebas[sunting | sunting sumber]

Semasa lawatan ke Sarawak pada tahun 2005 untuk bercakap di persidangan persekitaran, Rewcastle Brown ditanya oleh wartawan dan aktivis tempatan untuk membantu mempublikasikan penebangan hutan di negeri itu.[2] Walau bagaimanapun, apabila beliau mula meneliti isu itu, beliau disenarai hitam dari negeri itu dan menerima ancaman maut.[2]

Pada Februari 2010, belau mengasaskan Sarawak Report, sebuah blog yang bertujuan untuk menyerlahkan kemusnahan hutan hujan tropika Sarawak untuk keuntungan dan dakwaan rasuah oleh kerajaan negeri yang diketuai oleh Ketua Menteri Abdul Taib Mahmud.[1][2] Sarawak Report mendakwa bahawa Taib dan keluarganya telah mendapat keuntungan dari tanah yang diambil dari masyarakat pribumi Sarawak dan telah mempelbagaikan kekayaan mereka dalam aset dan hartanah di seluruh dunia.[5]

Pada Disember tahun itu, Rewcastle Brown juga menubuhkan Radio Sarawak Bebas untuk menyiarkan penemuannya di radio kepada rakyat Sarawak.[2] DJ Radio Sarawak Bebas adalah Peter John Jaban, yang dipecat oleh salah satu stesen radio yang dikuasai oleh negeri Sarawak kerana membenarkan pemanggil mengkritik Taib.[1] Brown bertemu dengan Jaban pada 2008 ketika melaporkan pada pilihan raya kecil di Sarawak dan menjemputnya menjadi suara Radio Sarawak Bebas di London.[1]

Sebelum Februari 2011, Sarawak Report dan Radio Sarawak Bebas dikendalikan tanpa nama. Walau bagaimanapun, Rewcastle Brown dan Jaban memutuskan untuk pergi ke pandnagan umum selepas salah seorang pemberi maklumatnya, bekas pembantu Taib, ditemui mati.[1] Ross Boyert, yang pernah memimpin ketua hartanah Taib di Amerika Syarikat, ditemui mati di bilik hotel Los Angeles dengan beg plastik di kepalanya pada September 2011.[6] Boyert telah mendakwa bahawa beliau dan keluarganya telah diganggu sejak beliau memfailkan saman terhadap syarikat hartanah pada tahun 2007.[6]

Dalam tempoh yang membawa kepada pilihan raya April 2011, Rewcastle Brown berkata Sarawak Report dipaksa untuk sentiasa menukar alamatnya selepas serangan serangan siber. Beliau menyalahkan Barisan Nasional yang memerintah untuk gangguan itu.[7] Beliau juga mendakwa bahawa isyarat Radio Sarawak Bebas telah tersekat oleh ejen yang disewa untuk menyiarkan pada frekuensi yang sama seperti stesen.[8] Rewcastle Brown bekerja rapat dengan ahli politik pembangkang semasa pilihan raya, termasuk Baru Bian.[1][9]

Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia Joseph Salang Gandum memanggil Radio Sarawak Bebas haram kerana ia tidak dilesenkan dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.[10] Pada Mac 2011, parti Taib Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), membuat laporan polis terhadap Radio Sarawak Bebas.[11]

Rewcastle Brown dilarang daripada memasuki Sarawak pada bulan Julai 2013. Beliau tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching di Sarawak, hanya ditahan di lapangan terbang dan diletakkan semula di atas kapal terbang untuk Singapura.[12] Bekas Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud diketahui mengkritik pengkritiknya untuk memasuki negeri Sarawak.[13]

Sasaran perhubungan awam[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 2011, Sarawak Report menyiarkan laporan oleh FBC Media, sebuah syarikat penerbitan media yang menerbitkan rancangan untuk CNBC dan BBC antara lain, telah digandakan sebagai firma perhubungan awam untuk ahli politik Malaysia, termasuk Taib.[14] Ia mendakwa yang FBC menerbitkan rancangan untuk menggambarkan Taib dan kerajaan negeri di dalam cahaya positif.[14] Berdasarkan kepada wahyu, CNBC membatalkan World Business, sebuah program yang dihasilkan oleh FBC, sementara BBC menggantung semua rancangan yang dihasilkan oleh FBC daripada pengaturcaraan mereka.[14][15]

Rewcastle Brown sebelum ini mencadangkan bahawa firma PR yang ditugaskan oleh Taib telah menjalankan "kempen fitnah" terhadapnya, termasuk menyewa wartawan dari The New Ledger untuk melakukan serangan terhadapnya.[16] Beliau juga menuduh firma PR yang diupah oleh Taib untuk mencipta blog "saingan", yang dikenali sebagai Laporan Sarawak, untuk menyerangnya dan menyiarkan "bahan propaganda yang mempromosikan Taib," dan menyunting entri Wikipedia beliau dengan memetik dakwaan yang didiagnosis dari laman serangan tersebut.[16] Blog "saingan" telah diturunkan[17] manakala FBC Media masuk ke pentadbiran pada 24 Oktober 2011.[18]

Padq Diwember 2011 ia timbul bahawa entri Rewcastle Brown di Wikipedia merupakan salah satu yang disasarkan secara rahsia oleh firma PR Bell Pottinger.[19]

Perhatian media[sunting | sunting sumber]

Pada April 2011, Rewcastle Brown muncul di Australian Broadcasting Corporation (ABC) menerusi rancangan "The fight for Sarawak".[20] Pada Disember 2011, beliau muncul di Canadian Global News TV menerusi rancangan "Family Trees" yang mengetengahkan syarikat hartanah keluarga Taib SAKTO Corporation di Kanada.[21] Pada September 2012, Rewcastle Brown muncul di AlJazeera menerusi rancangan 101 East[22] dan SBS Dateline "The Last Frontier" yang memberi tumpuan kepada pelaburan Australia di empangan dan perniagaan kayu Sarawak dengan pautan kepada sepupu Taib, Hamed Sepawi.[23]

Waran tangkap Malaysia[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Ogos 2015, Najib menujukan delegasi UMNO di Seremban dan di dalam rujukan jelas kepada Sarawak Report, meminta "orang putih" keluar daripada hal ehwal Malaysia.[24] Berikutan siri pendedahan oleh Sarawak Report mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), satu waran tangkap telah dikeluarkan oleh mahkamah Malaysia pada Ogos 2015 untuk Rewcastle Brown.[25][26] Waran tangkap telah diperlehi untuk beliau atas tuduhan penglibatan dalam "aktiviti yang merosakkan demokrasi parlimen" dan "penyebaran laporan palsu".[27][28] Menjawab waran tangkap, Rewcastle berhujah bahawa ia adalah kerajaan Malaysia yang "merosakkan demokrasi parlimen" dengan menekan ucapan bebas (menutup dua surat khabar) dan menangkap orang yang secara rasmi terlibat dalam penyiasatan 1MDB.[29]

Pada 27 Ogos 2015, dalam jawapan bertulis kepada Fair Trials International, Interpol menjelaskan bahawa mereka telah menolak permohonan "Pemberitahuan Merah" dari Malaysia pada 9 Ogos.[30] Interpol juga telah menulis untuk menasihati semua anggota polis dari 190 negara anggota yang tidak menggunakan saluran Interpol dalam hal ini dan juga meminta untuk menghapuskan sebarang data dari pangkalan data nasional mereka.[31]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g h i j Cohen, David (22 February 2011). "Gordon Brown's sister-in-law tackles corruption in Borneo". Evening Standard. Dicapai pada 7 August 2011. 
  2. ^ a b c d e Brown, Gordon (10 March 2011). "Fight for the Borneo rainforest: Gordon Brown celebrates the role of journalist Clare Rewcastle". The Independent. Dicapai pada 7 August 2011. 
  3. ^ a b "Gordon Brown's family defends him over MPs' expenses row". The Daily Telegraph. 11 May 2009. Dicapai pada 7 August 2011. 
  4. ^ "Andrew Brown: MPs' Expenses". The Daily Telegraph. 13 May 2009. Dicapai pada 7 August 2011. 
  5. ^ "About Us". Sarawak Report. Dicapai pada 7 August 2011. 
  6. ^ a b "Swiss NGO Links Los Angeles Killing to Timber Corruption in Malaysia". Environment News Service. 9 March 2011. Dicapai pada 12 August 2011. 
  7. ^ Teoh, Shannon (12 April 2011). "Sarawak Report 'on the run' after cyber-attacks". The Malaysian Insider. Dicapai pada 7 August 2011. 
  8. ^ Teoh, Shannon (15 April 2011). "Radio Free Sarawak says signal jammed". The Malaysian Insider. Dicapai pada 7 August 2011. 
  9. ^ Chooi, Clara (5 March 2011). "Pakatan eyes Gordon Brown's in-law help in Sarawak campaign". The Malaysian Insider. Dicapai pada 7 August 2011. 
  10. ^ Bernama (25 February 2011). "MCMC can act against Radio Free Sarawak, says Salang". The Malaysian Insider. Dicapai pada 7 August 2011. 
  11. ^ "Rogue radio under investigation". The Star. 9 March 2011. Dicapai pada 7 August 2011. 
  12. ^ Mullany, Gerry (16 August 2013). "Barred From Malaysia, but Still Connecting With Critical Jabs". The New York Times. 
  13. ^ https://web.archive.org/web/20130914052909/http://aliran.com/5273.html. Diarkibkan daripada original pada 14 September 2013. Dicapai pada 26 September 2013.  |title= hilang atau kosong (bantuan)
  14. ^ a b c "CNBC drops 'World Business'". Politico. 3 August 2011. Dicapai pada 5 August 2011. 
  15. ^ Coy, Kevin (4 August 2011). "BBC Drop FBC Media Programming Over Partiality Concerns". News On News. Dicapai pada 7 August 2011. 
  16. ^ a b "Gordon Brown Made Victim of Taib's Malicious Internet Campaign". Sarawak Report. 29 June 2011. Dicapai pada 7 August 2011. 
  17. ^ "Bye Bye Sarawak Reports!". Sarawak Report. 13 October 2011. Dicapai pada 27 October 2011. 
  18. ^ "FBC's Final Betrayal – Friedman Accused of Dumping Workers!". Sarawak Report. 25 October 2011. Dicapai pada 26 October 2011. 
  19. ^ Newman, Melanie; Pegg, David (8 December 2011). "Bell Pottinger targeted environmental campaigner on Wikipedia". thebureauinvestigates.com. Bureau of Investigative Journalism. Dicapai pada 10 December 2011. A writer on Wikipedia working under the user name, ‘Biggleswiki’, which Bell Pottinger has admitted was used by its staff, amended Ms Rewcastle Brown’s entry to include criticisms of Radio Free Sarawak, which she runs. 
  20. ^ "The fight for Sarawak". Australian Broadcasting Corporation. Diarkibkan daripada original pada 12 November 2012. Dicapai pada 24 July 2015. 
  21. ^ "16x9 The Bigger Picture - Family Trees". Global Television Network. Diarkibkan daripada original pada 14 March 2012. Dicapai pada 24 July 2015. 
  22. ^ 101 East. "The Last Frontier - 101 East". Al Jazeera English. Dicapai pada 2014-02-08. 
  23. ^ "SBS Dateline | The Last Frontier". Sbs.com.au. 2012-08-21. Dicapai pada 2014-02-08. 
  24. ^ "'White people' should stay out of Malaysia's affairs, Najib says". The Malay Mail Online. 1 August 2015. Dicapai pada 4 August 2015. 
  25. ^ "Interpol left for Clare Rewcastle Brown in 190 countries". The Rakyat Post. 7 August 2015. 
  26. ^ "Court issues warrant for Rewcastle-Brown's arrest". Free Malaysia Today. 4 August 2015. 
  27. ^ "Police have arrest warrant for Sarawak Report editor". New Straits Times. 4 August 2015. 
  28. ^ "Arrest warrant out for Clare Rewcastle Brown - Police". Astro Awani. 4 August 2015. 
  29. ^ "Response to warrant of arrest from Malaysian police – Clare Rewcastle-Brown". The Malaysian Insider. 4 August 2015. Diarkibkan daripada original pada 11 August 2015. Dicapai pada 17 August 2015. 
  30. ^ "REFUSED! - INTERPOL Rejects Najib's 'Red Notice' Request Against Sarawak Report". Sarawak Report. 28 August 2015. Diarkibkan daripada original pada 29 August 2015. Dicapai pada 29 August 2015. 
  31. ^ "Interpol rejects M'sian cops' red notice bid on Clare". Malaysiakini. 28 August 2015. Diarkibkan daripada original pada 29 August 2015. Dicapai pada 29 August 2015. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]