Cuti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perkataan cuti datangnya daripada perkataan holiday yang mempunyai hubungan tetapi maknanya berbeza bagi negara-negara berbahasa Inggeris. Berdasarkan perkataan holy dan day, cuti pada mulanya bermaksud hari-hari keagamaan yang istimewa. Perkataan itu sekarang sudah berubah dalam penggunaan perkataannya untuk memaksudkan ia adalah apa-apa hari yang istimewa.

Dalam kebanyakan dunia penutur Inggeris hari cuti juga merupakan tempoh diluangkan jauh dari rumah atau perniagaan dengan mengembara atau rehlah (contohnya. "Saya akan pergi ke Malta minggu hadapan"), Amerika Utara sama seperti "bercuti". Bagaimanapun sesetengah orang Kanada (terutama keturunan Inggeris dan Irish) menggunakan kedua istilah cuti (vacation) dan kelepasan (holiday) sama erti apabila merujuk kepada percutian atau masa luar kerja.

Di Kanada dan Amerika Syarikat, hari kelepasan - (Holiday) adalah hari yang ditetapkan sebagai negara atau budaya. Cuti juga boleh dikatakan sebagai hari istimewa dimana sekolah dan/atau pejabat ditutup, seperti hari buruh.

Cuti-cuti Umum[sunting | sunting sumber]

Cuti Umum atau Cuti Awam adalah cuti yang diiktiraf oleh sesuatu negeri. Cuti-cuti umum boleh jadi cuti keagamaan, dalam kes tertentu mencerminkan agama yang utama di sebuah negara, atau sekular, dalam kes tertentu biasanya berbentuk politik atau sejarah. "Cuti Umum" (Public Holiday) adalah terma yang digunakan di Australia dan "Cuti Perbankan" (Bank Holiday) di UK — walaupun sesetengah industri di UK bekerja pada hari Cuti Perbankan — sementara "Cuti Awam" adalah terma yang paling kerap digunakan di Amerika Syarikat walaupun "Cuti Perbankan" diketahui oleh kebanyakan mereka merujuk kepada fenomena yang sama.

Terdapat banyak protes di Perancis, apabila kerajaan Perancis mengeluarkan cuti umum di dalam bulan Mei kerana banyak kematian yang diakibatkan oleh gelombang haba pada hari tersebut dua tahun sebelum itu. Kebanyakan orang mengambil sikap tinggal di rumah.[perlu rujukan]

Cuti-cuti berturutan[sunting | sunting sumber]

Cuti-cuti berturutan ialah merujuk kepada sederetan cuti tanpa terdapat sebarang hari bekerja di antara hari-hari cuti tersebut. Cuti sebegini boleh dianggap sebagai peluang yang baik untuk membuat perjalanan singkat. Pada lewat 90-an, Kerajaan Jepun meluluskan rang undang-undang yang meningkatkan kebarangkalian cuti berturutan dengan memindahkan cuti-cuti dari hari yang telah ditetapkan ke bandingan (relatif) kedudukan cuti di dalam sebulan seperti Isnin yang kedua. Cuti-cuti berturutan yang paling terkenal termasuk:

  • Bermula pada tahun 2000, di Republik Rakyat China, Perayaan Musim Bunga, Hari May (Hari Buruh) dan Hari Kebangsaan merupakan cuti selama seminggu.
  • Di Jepun, minggu emas, merupaka cuti seminggu penuh.
  • Di Poland semasa citi pada 1 dan 3 May, apabila mengambil beberapa hari cuti menjadikan cuti 9 hari, ia dikenali sebagai Berkelah (Picnic) (atau Majówka).
  • Di Ireland, Hari St. Patrick kadang-kala belangsung pada Minggu Suci, seminggu sebelum Easter; dalam kes ini tiga cuti perayaan (Hari St. Patrick, Jumaat Bagus, dan Isnin Easter) dicampur tiga hari cuti menghasilkan cuti 10-hari.
  • Di Australia dan England, cuti umum yang jatuh pada hari Ahad akan diganti pada hari minggu berikutnya (biasanya Isnin). Aturan ini menghasilkan hujung minggu yang panjang.
  • Kongres Amerika Syarikat menukar penghormatan bagi Hari Ingatan (Memorial Day), Hari Veteren, dan Hari Presiden dari tarikh tetap kepada Isnin tertentu sejak 1968 (bermula 1971). Beberapa negeri telah meluluskan undang-undang yang serupa lebih awal lagi.

Cuti-cuti keagamaan[sunting | sunting sumber]

Cuti-cuti Agama Buddha[sunting | sunting sumber]

Cuti-cuti mitos Celtic, Mitos Norse, dan Pagan baru (Neopagan)[sunting | sunting sumber]

Menurut aturan Roda Tahun :

Cuti-cuti Agama Kristian[sunting | sunting sumber]

Katolik meraikan fiestas patronales pada tempat dimana Hari Santo diraikan berdasarkan Kalendar Santo.

Cuti-cuti Agama Hindu[sunting | sunting sumber]

Cuti-cuti Agama Islam[sunting | sunting sumber]

Cuti-cuti Agama Yahudi[sunting | sunting sumber]


Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Templat:Cookbookpar

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Hari raya