Kek ikan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kek ikan
Kek ikan dengan salad.
JenisHidangan ikan Sunting ini di Wikidata
Tempat asalAsia Timur
Bahan utamaIkan, kentang, serbuk roti atau adunan
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kek ikan ialah hidangan masakan yang terdiri daripada filet ikan atau makanan laut lain yang dicincang atau digiling, dicampur dengan bahan pati, dan digoreng hingga keemasan.

Kek ikan ala Asia biasanya mengandungi ikan dengan garam, air, tepung dan telur. Ia boleh merangkumi gabungan pes ikan dan surimi. Kek ikan ala Eropah serupa dengan kroket, yang terdiri daripada filet ikan atau makanan laut lain dengan roti kentang, kadang-kadang disalut dengan serbuk roti atau adunan. Kek ikan seperti yang ditentukan dalam Kamus Makanan dan Pemakanan Oxford ialah ikan cincang yang dicampurkan dengan kentang, telur dan tepung dengan perasa bawang, lada dan kadang-kadang ramuan.[1]

Kek ikan telah dilihat sebagai cara menggunakan sisa yang mungkin akan dibuang. Dalam penerbitan abad ke-19 Mrs Beeton Book of Household Management, resipinya untuk kek ikan memerlukan "sisa ikan" dan "kentang sejuk".[2] Resipi yang lebih moden telah ditambah ke dalam hidangan, mencadangkan bahan-bahan seperti ikan salmon salai dan sayur-sayuran.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fish cakes - Oxford Reference (dalam bahasa Inggeris). 2014. doi:10.1093/acref/9780191752391.001.0001. ISBN 9780191752391.
  2. ^ "Mrs. Beeton's Fish Recipes Revisited, TheFoody.com".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Cod topics