Surimi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebekas surimi ikan yang tidak diproses siap untuk diproses
Kek ketam – daging ketam tiruan yang dibuat daripada surimi

Surimi (Jepun: 擂り身 / すり身, "daging kisar") merujuk kepada pes yang dibuat daripada ikan atau daging lain. Ia juga boleh merujuk kepada beberapa makanan Asia yang menggunakan surimi sebagai ramuan utama mereka. Ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk, bentuk, dan tekstur, dan sering digunakan untuk meniru tekstur dan warna daging udang kara, ketam, dan kerangan lain.

Produk surimi yang paling biasa di pasaran Barat adalah daging ketam tiruan. Produk sebegini sering dijual sebagai ketam tiruan di Amerika Syarikat, dan sebagai kek ketam di negara Komanwel. Di Britain, produk ini kadang-kadang dikenali sebagai batang makanan laut, untuk mengelakkan melanggar piawaian perdagangan mengenai pengiklanan palsu.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Proses pembuatan surimi telah dibangunkan di banyak kawasan di Asia Timur sejak beberapa abad walaupun sejarah dan asal-usul produk yang jelas tidak jelas. Di China, makanan itu digunakan untuk membuat bola ikan (魚蛋 / 魚丸) dan bahan-bahan dalam sup tebal yang dikenali sebagai "Geng" (羹) yang lazim di masakan Fujian. Di Jepun, ia digunakan dalam pembuatan pelbagai kamaboko, sosej ikan, atau produk surimi yang diawet. Teknologi industri Surimi yang dibangunkan oleh Jepun pada awal 1960-an mempromosikan pertumbuhan industri surimi. Pertumbuhan industri yang berjaya adalah berdasarkan pollock Alaska (atau pollock walleye). Selepas itu, pengeluaran Alaska pollock surimi merosot dan ditambah dengan pengeluaran surimi yang menggunakan spesies lain. Proses pembuatan surimi industri telah diperhalusi pada tahun 1969 oleh Nishitani Yōsuke dari Hokkaidō Fisheries Experiment Institute Jepun untuk memproses tangkapan ikan yang semakin meningkat, untuk memulihkan industri ikan Jepun, dan untuk menggunakan apa yang biasa dipertimbangkan sebagai "ikan foder".

Dua hingga tiga juta tan ikan dari seluruh dunia, berjumlah 2-3 peratus daripada bekalan perikanan dunia, digunakan untuk pengeluaran produk surimi dan berasaskan surimi. Amerika Syarikat dan Jepun adalah pengeluar utama produk surimi dan surimi. Thailand telah menjadi pengeluar penting. Peranan China sebagai pengeluar semakin meningkat. Ramai pendatang baru ke industri surimi telah muncul, termasuk Lithuania, Vietnam, Chile, Kepulauan Faroe, Perancis, dan Malaysia.[1]

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Sugiyo kek ketam "Kaori-bako"

Daging pejal dari ikan atau haiwan darat dipisahkan terlebih dahulu atau dicincang. Daging kemudian dibilas berkali-kali untuk menghilangkan bau yang tidak diingini. Hasilnya dipukul dan dihancurkan untuk membentuk pes gelatin. Bergantung pada tekstur yang dikehendaki dan rasa produk surimi, pes gelatin dicampurkan dengan kadaran yang berbeza seperti kanji, putih telur, garam, minyak sayuran, humektan, sorbitol, gula, protein soya, perasa, dan penambah seperti transglutaminases dan monosodium glutamat (MSG).

Senarai makanan surimi[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "World Surimi Market", by Benoit Vidal-Giraud and Denis Chateau, Globefish Research Programme, Volume 89, April 2007

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Jae W. Park, penyunting (2005). Surimi and surimi seafood (ed. 2nd). Boca Raton, FL: Taylor & Francis. ISBN 978-0-8247-2649-2.
  • Jae W. Park, penyunting (2014). Surimi and surimi seafood (ed. 3rd). Boca Raton, FL: CRC Press. ISBN 978-1-4398-9857-4.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]