Ketua pemerintahan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Manual revert Dibalikkan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Manual revert Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1: Baris 1:


{{Eksekutif}}
{{Eksekutif}}
'''Ketua kerajaan''' atau '''ketua pemerintah'''<!--"pemerintah" untuk negara republik seperti Singapura dan Indonesia, "kerajaan" untuk negara bermonarki seperti Malaysia dan Brunei--> ialah seorang yang dilantik memimpin sesebuah [[pemerintahan|kerajaan atau pemerintah]] mahupun sesebuah [[negara]]. Dalam [[sistem berparlimen]], jawatan ini biasanya dipegang [[perdana menteri]] yang dilantik dalam suatu pilihan raya. Dalam sistem pemerintahan [[kerajaan]] mutlak, ketua pemerintahan sering kali merangkap sebagai [[ketua negara]] dan bergelar presiden atau [[raja]].
'''Ketua kerajaan''' atau '''ketua pemerintah'''<!--"pemerintah" untuk negara republik seperti Singapura dan Indonesia, "kerajaan" untuk negara bermonarki seperti Malaysia dan Brunei--> ialah seorang yang dilantik memimpin sesebuah [[pemerintahan|kerajaan atau pemerintah]] mahupun sesebuah [[negara]]. Dalam [[sistem berparlimen]], jawatan ini biasanya dipegang [[perdana menteri]] yang dilantik dalam suatu pilihan raya. Dalam sistem pemerintahan [[kerajaan]] mutlak, ketua pemerintahan sering kali merangkap sebagai [[ketua negara]] dan bergelar [[presiden]] atau [[raja]].


== Lihat juga ==
== Lihat juga ==

Semakan pada 21:39, 6 November 2023

Ketua kerajaan atau ketua pemerintah ialah seorang yang dilantik memimpin sesebuah kerajaan atau pemerintah mahupun sesebuah negara. Dalam sistem berparlimen, jawatan ini biasanya dipegang perdana menteri yang dilantik dalam suatu pilihan raya. Dalam sistem pemerintahan kerajaan mutlak, ketua pemerintahan sering kali merangkap sebagai ketua negara dan bergelar presiden atau raja.

Lihat juga