Konflik kepentingan di Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penyuntingan Konflik Kepentingan (COI) di Wikipedia berlaku apabila penyunting menggunakan Wikipedia untuk memajukan kepentingan peranan atau hubungan luar mereka. Jenis penyuntingan COI yang paling dibimbangkan di Wikipedia ialah penyuntingan berbayar untuk tujuan perhubungan awam (PR).[1] Beberapa dasar dan garis panduan Wikipedia wujud untuk memerangi penyuntingan konflik kepentingan, termasuk Wikipedia:Konflik kepentingan dan Wikipedia:Pendedahan sumbangan berbayar.

Kontroversi yang dilaporkan oleh media termasuk kakitangan kongres Amerika Syarikat menyunting artikel tentang ahli Kongres pada tahun 2006; Microsoft menawarkan wang jurutera perisian untuk mengedit artikel mengenai piawaian kod bersaing pada tahun 2007; firma PR Bell Pottinger menyunting artikel tentang pelanggannya pada tahun 2011; dan penemuan pada tahun 2012 bahawa Ahli Parlimen British atau kakitangan mereka telah membuang kritikan daripada artikel mengenai Ahli Parlimen tersebut. Media juga telah menulis tentang penyuntingan COI oleh BP, Agensi Perisikan Pusat, Diebold, Portland Communications, Sony, Vatican dan beberapa yang lain.

Pada tahun 2012, Wikipedia melancarkan salah satu penyiasatan boneka terbesarnya, apabila penyunting melaporkan aktiviti mencurigakan yang mencadangkan 250 akaun telah digunakan untuk terlibat dalam penyuntingan berbayar. Wikipedia mengesan suntingan kepada firma yang dikenali sebagai Wiki-PR dan akaun tersebut telah diharamkan. Operasi Orangemoody 2015 menemui satu lagi penipuan penyuntingan berbayar, di mana lebih 380 akaun digunakan untuk memeras wang daripada perniagaan untuk mencipta dan seolah-olah melindungi artikel promosi tentang mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gardner, Sue (24 October 2013). "Press releases/Sue Gardner statement paid advocacy editing" (PHP). Wikimedia Foundation. 94021. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 October 2013. Dicapai pada 24 October 2013.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]