Martin Van Buren

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Martin Van Buren, 1782-1862

Martin Van Buren ialah Presiden Amerika yang ke-8, masa jawatan 1837-1841.

Martin Van Buren lahir pada 5 Disember 1782 di Kinderhook, New York, ia menjadi Presiden Amerika yg pertama lahir setelah Amerika Syarikat merdeka. Martin Van Buren berketurunan Belanda, ayahnya seorang petani dan memiliki kedai. Pada usia 14 tahun ia pergi ke kota New York dan bekerja sebagai seorang jurutulis, dan pada saat yang sama ia belajar undang-undang. Pada usia 21 tahun ia mendapat izin untuk membuka praktek hukum.

Martin Van Buren dikenali sebagai orang yang pandai, jujur, dan disenangi oleh orang ramai. Keperibadian ini menjadikannya seorang politikus yang berjaya. Ia jarang sekali membolehkan perselisihan politik mengganggu persahabatan peribadi. Lagi pula ia selalu mengambil jalan tengah, di mana ia bersedia berkompromi, dan membiarkan rakyat memperoleh apa yang mereka kehendaki. Martin Van Buren dengan cepat menjadi popular dalam dunia politik di New York.

Tahun 1812, saat ia berusia 30 tahun, ia terpilih menjadi anggota senat negara bahagian, dan empat tahun kemudian ia menjadi Jaksa Agung New York.

Pada tahun 1821, ia terpilih menjadi Senator Amerika Syarikat, dan terpilih kembali pada tahun 1827. Tetapi tahun berikutnya, ia mengundurkan diri dari jabatan senator untuk menjadi Gabernor New York.

Pada tahun 1829, ia meletakkan jabatan Gabernor untuk menjadi Menteri Luar Negeri di bawah Presiden Andrew Jackson.

Pada tahun 1831 ia meletakkan jabatan Gabernor untuk menjadi Duta Amerika untuk Inggeris, tetapi pengangkatannya itu ditolak oleh senat.

Pada tahun 1833 ia terpilih menjadi Wakil Presiden Amerika Syarikat, mendampingi Presiden Andrew Jackson.

Pada 4 Mac 1837 Martin Van Buren terpilih menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-8. Ia berasal dari parti Demokrat dan didampingi oleh wakil presiden Richard Mentor Johnson. Pada bulan-bulan awal Martin Van Buren menjadi Presiden, Amerika Syarikat mengalami kemelesetan ekonomi. Ratusan bank dan perusahaan jatuh, ribuan orang kehilangan tanah, dan selama lima tahun Amerika Syarikat mengalami kemelesetan paling buruk masa itu. Usaha Presiden Van Buren saat itu yang menekan inflasi hanya memperdalam dan memperlama kemelesetan ekonomi. Presiden Van Buren mengatakan bahwa kemelesetan ekonomi itu disebabkan oleh tindakan - tindakan berani mati perusahaan - perusahaan dan kredit yang terlalu banyak, ia mencurahkan seluruh tenaganya kepada usaha menjaga kesihatan kewangan pemerintah. Ia menentang; pembentukan Bank Pusat Amerika, disimpannya wang negara di bank - bank yang dimiliki oleh negara - negara bahagian, dan menentang perbaikan dalam negeri dengan biaya pemerintah.

Ia berjuang untuk mendirikan suatu badan kewangan negara yang berdiri sendiri dalam mengurus transaksi-transaksi pemerintah.

Pada tahun 1841, Presiden Martin Van Buren berusaha untuk dipilih kembali menjadi Presiden, tetapi ia kalah dengan suara sangat banyak. Empat tahun kemudian ia kembali mengajukan diri untuk menjadi presiden tetapi kalah lagi.

Pada 1862 Martin Van Buren meninggal dunia pada usia 80 tahun di New York.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Buku Presiden - Presiden Amerika Serikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)