Teknokrasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Teknokrasi ialah suatu sistem pemerintahan yang dibayangkan di mana pakar yang membuat keputusan dalam pemerintahan berdasarkan kemahiran mereka dalam bidang yang dipertanggungjawabkan terutamanya pengetahuan sains, jauh dibandingkan dengan wakil yang dilantik bagi melakukan keputusan tersebut,[1] meskipun ia tidak semestinya bermaksud penyingkiran wakil dilantik yang sedia ada. Kebolehan memimpin lebih dipilih berdasarkan pengetahun dan prestasi yang dikhususkan daripada kesetiaan terhadap suatu partai politik mahupun kecekapan bekerja dalam parlimen.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Berndt, Ernst R. (1982). "From Technocracy To Net Energy Analysis: Engineers, Economists And Recurring Energy Theories Of Value" (PDF). Studies in Energy and the American Economy, Discussion Paper No. 11, Massachusetts Institute of Technology, dikemaskini pada September 1982.
  2. ^ "Questioning of M. King Hubbert, Division of Supply and Resources, before the Board of Economic Warfare" (PDF). 14 April 1943. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2019-03-31. Dicapai pada 2008-05-04. m/s. 35 (m/s. 44 dalam PDF).