Cardcaptor Sakura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cardcaptor Sakura
Cardcaptor Sakura volume 1 manga cover Japanese edition.
GenreGadis magis, Komedi, romantis, Shōjo
Manga
PengarangCLAMP
PenerbitJepun Kodansha
Anime
PengarahMamoru Kanbe
StudioMadhouse Studios
Penyiaran AsalJepun NHK, Animax
Malaysia Singapura India Thailand Indonesia Animax
Brazil Cartoon Network, Rede Globo
Israel Arutz Hayladim
Itali Italia 1
Filipina Animax, ABS-CBN, Studio 23, GMA Network, QTV 11
Sepanyol VEO TV, K3
Amerika Syarikat Kids' WB!
Turki Star TV
Portugal Canal Panda
Malaysia ntv7, TV3
Dikeluarkan pada7 April 199821 Mac 2000
Anime
Cardcaptor Sakura the Movie
PengarahMorio Asaka
StudioMadhouse Studios
Dikeluarkan pada23x15px|border |alt=Jepun|link=Jepun August 21 1998
Anime
Cardcaptor Sakura the Movie II - The Sealed Card
PengarahMorio Asaka
StudioMadhouse Studios
Dikeluarkan pada23x15px|border |alt=Jepun|link=Jepun 2000
Portal Anime dan Manga

Cardcaptor Sakura (カードキャプターさくら secara literalnya: Sakura - Si Penangkap Kad) atau diringkaskan dengan CCS atau Cardcaptors ialah siri manga/anime dari Jepun ciptaan kumpulan artis manga shoujo CLAMP. Anime ini telah pernah lama disiarkan melalui saluran NTV7 dan TV3 di Malaysia. Templat:Spoiler Cerita ini mengisahkan Sakura Kinomoto, seorang kanak-kanak perempuan sekolah rendah yang menemui dan membuka sebuah buku misteri dalam bilik ayahnya, yang setelah dibuka, kemudiannya menimbulkan peristiwa yang mengubah kehidupannya. Setelah membuka buku itu dan mengaktifkan kuasanya, kad-kad yang disimpan dalamnya, iaitu Kad Clow, keluar dari buku itu secara ajaib dan berterbangan dan tersebar di seluruh pekan Tomoeda yang juga tempat yang didiami keluarganya. Sakura diberi tanggungjawab mencari kesemua kad-kad Clow yang lain sebelum malapetaka berlaku di Tomoeda.

Sakura dibantu oleh penjaga buku tersebut yang dipanggil Keruberos atau dengan panggilan lain 'Kero' yang dipanggil Sakura, seekor singa yang bersayap dan mempunyai alas kepala seakan-akan topi keledar, serta sahabat karibnya Tomoyo Daidouji dalam pengembaraan mereka mencari kad-kad Clow dan menyelamatkan bumi daripada ancaman luar biasa.

Jalan Cerita[sunting | sunting sumber]

  • Cardcaptor Sakura bermula apabila seorang budak perempuan berusia sepuluh tahun, juga pelajar gred 4 Sakura Kinomoto dengan tidak sengaja membuka satu buku kad sihir yang dipanggil Kad Clow dari Buku Clow, yang dicipta dan dinamakan sempena separuh Inggeris, oleh Clow Reed. Setiap kad mempunyai personaliti dan ciri-ciri dan boleh menukar bentuk dan membawa malapetaka. Binatang penjaga Keruberos muncul dari buku itu dan berkata ia kini menjadi tanggungjawab Sakura untuk mendapatkan kad yang hilang. Demi mendapatkan Kad-kad, Sakura telah menempuhi pelbagai rintangan. Cerberus bertindak sebagai panduan beliau, Manakala rakan karibnya Tomoyo Daidouji akan selalu tampil untuk merakam filem perlawanan Sakura dan Kad yang liar, dia juga menyediakan kostum yang aneh setiap kali mereka menempuhi Kad. Abangnya iaitu Touya Kinomoto selalu memerhatikannya dan selalu berpura-pura seolah dia tidak tahu.

Seorang budak lelaki yang sebaya dengan Sakura juga keturunan Clow Reed, Syaoran Li, tiba dari Hong Kong untuk menawan semula kad itu sendiri. Hubungan mereka berbatu, kerana dia percaya bahawa dia layak menerima kad yang lebih daripada Sakura. Bagaimanapun, beliau datang untuk menghormati Sakura dan sebaliknya bermula membantu kerana dia menghabiskan masa dengannya. Setelah Sakura menangkap semua kad, dia menjalani Penghakiman Akhir, dipengerusikan oleh Yue, 'penjaga kedua, yang menguji Sakura untuk menentukan sama ada dia layak menjadi kad kad induk benar. Yue adalah bentuk yang benar Tsukishiro Yukito. Sakura dibantu oleh Kaho Mizuki gurunya, yang telah dihantar oleh Clow untuk memastikan Sakura dapat lulus ujian, kerana dia memilih Sakura menjadi tuan baru kepada kad apabila dia tahu dia akan mati. Sakura lulus ujian dan menjadi tuan baru Kad Clow.

Kehidupan Sakura mulanya aman sehingga tampilnya seorang budak lelaki yang sebayanya, Eriol Hiiragizawa, yang tiba dari England, bertepatan dengan gangguan yang baru berlaku di Tomoeda. Tiba-tiba tidak dapat menggunakan Kad Clow, Sakura mengubah tongkat dan mewujudkan ejaan pengaktifan yang baru, yang boleh mengubah Kad Clow ke dalam Kad Sakura. Sebagai peristiwa aneh terus, Sakura secara beransur-ansur mengubah setiap kad ke dalam Kad Sakura, menyedari peristiwa-peristiwa yang disebabkan oleh Eriol dan dua penjaga seperti makhluk, Spinel Sun dan Ruby Moon. Yue mula berkembang lemah, kerana beliau memerlukan sokongan ajaib dari Sakura, tetapi sihir tidak lagi cukup kuat untuk mengekalkan beliau. Toya memberikan semua kebolehan ajaib untuk Yue untuk memastikan Yukito tidak tidak mati. Sakura akhirnya tawaran dengan kesakitan penolakan lembut Yukito perasaannya, kerana dia bukannya suka Toya. Syaoran konsol Sakura, sementara mencari dirinya jatuh cinta kepadanya, tetapi tidak pasti bagaimana untuk memberitahu dia.

Apabila hanya Kad Light dan Jahat kekal yang hendak ditukar, yang mesti dilakukan bersama-sama, Eriol mendedahkan Sakura, dia berada di sebalik semua peristiwa-peristiwa ganjil. Selepas kad bertukar, Eriol menjelaskan bahawa dia adalah separuh penjelmaan semula Clow Reed, dengan bapa Sakura yang separuh lagi. Eriol, yang mempunyai kenangan Clow dan kebolehan ajaib, dibantu Sakura dalam menukar kad supaya mereka tidak akan kehilangan kuasa mereka. Sebelum kembali ke England, Eriol meminta Sakura untuk memecahkan sihir antara dirinya dan ayahnya, supaya dia tidak lagi menjadi ahli silap mata yang paling berkuasa di dunia. Selepas itu, Syaoran mengaku cintanya Sakura, tetapi dia tidak pasti bagaimana untuk bertindak. Sakura terluka dan kecewa apabila beliau memberitahu beliau beliau kembali ke Hong Kong, dan datang untuk menyedari dia suka dia terlalu selepas bercakap dengan rakan-rakannya. Dia bergegas rumah untuk membuat teddy bear untuk dia dan mengaku kepadanya kerana dia meninggalkan lapangan terbang dan dia berjanji untuk kembali apabila dia telah dijaga beberapa perkara. Dua tahun kemudian, Syaoran bergerak kembali ke Tomoeda selama-lamanya. Mereka memeluk dan Sakura gembira menyeru bahawa mereka akan "bersama-sama selama-lamanya."

Plot siri anime yang diperluaskan, yang menampilkan 52 Kad Clow dari 19 asal yang manga ini, dan adegan tertentu yang diregangkan dan lambat, seperti bentuk benar Cerberus 'tidak sedang diturunkan sehingga hanya sebelum penampilan Yue.. [1] Sakura mewujudkan satu kad 53 , Hope, bakat yang dia tidak ditunjukkan dalam manga. Beberapa hal keadaan di sekeliling menangkap kad berubah, seperti Syaoran menangkap kad beberapa dirinya dan diuji oleh Yue didalam Penghakiman Akhir. Sepupu Syaoran dan tunang Meiling Li diperkenalkan pada anime, yang kedudukan dirinya sebagai saingan romantis untuk Sakura kemudian dalam siri ini. Peranan bapa Sakura sebagai separuh kedua penjelmaan semula Clow pembelahan sihir Eriol dikeluarkan daripada berakhir. Siri TV meninggalkan hubungan antara Sakura dan Syaoran tidak dapat diselesaikan, tetapi Sakura mengaku cinta kepada Syaoran pada akhir filem anime kedua.

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

  • Sakura Kinomoto (木之本 桜; Kinomoto Sakura) kanak-kanak perempuan berumur 10 tahun yang dipertanggungjawabkan menemukan dan menjaga kad-kad Clow serta memastikan keselamatan awam di Tomoeda kerana kuasa-kuasa kad Clow yang boleh menimbulkan huru-hara jika tidak terkawal. Nama Sakura bermaksud 'bunga cheri'. Sakura dinamakan "Sakura Avalon" dalam versi Inggeris. Pada masa hadapan, Sakura dan Shaoran telah berkahwin dan mempunyai anak lelaki. Malangnya, anak mereka diculik dan dikurung semasa dia berumur 14 tahun dalam cerita Tsubasa Chronicle.

Suara pelakon: Sakura Tange

Suara pelakon Inggeris: Carly McKillip | Kari Wahlgren (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Tomoyo Daidouji (大道寺 知世; Daidouji Tomoyo) rakan karib dan juga saudara Sakura berumur 10 tahun yang sama-sama belajar di Sekolah Rendah Tomoeda dan merupakan seorang pelajar yang amat terkenal kerana kecantikan dan kepintarannya. Tomoyo juga berkongsi rahsia mengenai tugas Sakura mencari kad Clow dan menyediakan kostum berbeza-beza bagi Sakura semasa pertarungan dengan kad liar. Tomoyo dinamakan "Madison Taylor" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Junko Iwao

Suara pelakon Inggeris: Maggie Blue O'Hara | Michelle Ruff (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Kero (ケロ, nama penuh Cerberus/Keruberos ケルベロス atau Kerberos dalam versi Inggeris) makhluk berkuasa matahari berbentuk anak patung berbulu jingga dan bersayap putih yang berpengetahuan dalam kad Clow dan kuasa-kuasanya. Dia turun ke bumi untuk mencari pengganti Clow Reed dan justeru memilih Sakura. Bentuk sebenar Kero merupakan seekor singa bersayap putih dan mempunyai alas kepala seakan-akan topi keledar.

Suara pelakon: Aya Hisakawa

Suara pelakon Inggeris: Matt Hill (bentuk patung)/Wendee Lee (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card) | Richard Newman (bentuk sebenar)/Dave Wittenberg (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Shaoran Li (李 小狼; Li Shaoran). Nama sebutan Cina Shaoran yang sebenar ialah Xiao-Lang. Merupakan kanak-kanak lelaki yang berumur 10 tahun dari Hong Kong yang mula-mulanya bersaing dengan Sakura untuk memperoleh kad Clow tetapi lama-kelamaannya berdamai, setelah cerita bersambung dengan lebih lama, dia kemudian jatuh cinta kepada Sakura. Shaoran juga merupakan keturunan Clow Reed. Nama Shaoran bermaksud 'musang kecil'. Shaoran dinamakan "Li Showron" dalam versi Inggeris. Pada masa hadapan, Sakura dan Shaoran telah berkahwin dan mempunyai anak lelaki. Malangnya, anak mereka diculik dan dikurung semasa berumur 14 tahun dalam cerita Tsubasa Chronicle.

Suara pelakon: Motoko Kumai

Suara pelakon Inggeris: Rhys Huber (musim 1) | Jordan Kilik (musim 2) | Mona Marshall (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Touya Kinomoto (木之本 桃矢; Kinomoto Touya) abang kepada Sakura berumur 17 tahun yang berbanyak bakat dan disukai ramai perempuan. Touya sering memerli dan memanggil Sakura sebagai "raksasa". Dia melakukan banyak perkerjaan sambilan dengan rakan karibya Yukito hanya untuk membiayai kemasukkan universiti di masa depan. Touya mewarisi kuasa daripada ibunya yang telah meninggal dunia seperti kuasa magis untuk melihat (Touya pada masa dahulu kerap melihat roh ibunya) dan mampu merasa sesuatu yang bukan manusia dan lain-lain lagi. Dia kemudiannya mengorbankan kuasanya demi cintanya pada Yukito. Nama Touya bermaksud 'bunga pic'. Touya dinamakan "Tori Avalon" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Tomokazu Seki

Suara pelakon Inggeris: Tony Sampson | Kirk Thorton (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Yukito Tsukishiro (月城 雪兎; Tsukishiro Yukito) merupakan remaja juga berumur 17 tahun. Seperti Touya, dia juga berbakat dan juga diminati ramai gadis. Dia juga merupakan lelaki pertama yang menjadi pilihan Sakura sebagai teman cintanya di awal kisah cerita. Bagaimanapun, Yukito telah menolak cinta Sakura kerana dia mempunyai perasaan terhadap Touya. Tanpa disedarinya, Yukito merupakan jelmaan Yue, penjaga bumi yang mengiringi Kero lama sebelum cerita ini bermula. Nama Yukito bermaksud 'arnab salji'. Yukito dinamakan "Julian Star" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Megumi Ogata

Suara pelakon Inggeris: Samuel Vincent | Steve Staley (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Yue (ユエ) merupakan penjaga kad Clow berkuasa bulan bersama Kero sewaktu Clow Reed hidup. Yue seorang malaikat yang amat kacak, berambut dan bermata perak dan pendiam. Setelah Reed meninggal, Yue turun ke bumi sebagai jelmaan Yukito. Yue bertugas menguji kebolehan Sakura sebagai pengganti Reed. Pada mulanya, Yue tidak menyukai Sakura sebagai Tuan barunya tetapi selepas beberapa lama, Yue mula menunjukkan rasa bertimbang rasa terhadap Sakura. Selepas Touya mengorbankan kuasanya untuk Yukito, Yue telah mendapatkan balik kuasanya lagi. Dengan itu, Yue amat berterima kasih dan akhirnya berkongsi cinta dengan Yukito terhadap Touya. Yue bermaksud 'bulan' dalam bahasa Cina.
  • Meiling Li (李 苺鈴; Li Mei-Ling) merupakan sepupu dan tunang kepada Shaoran yang berumur 10 tahun, dia handal dengan seni mempertahankan diri. setelah datang ke Jepun untuk bertemu Shaoran, dia telah mengangap Sakura sebagai pesaingnya atas salah faham dan mula menunjukkan sikapnya yang ego dan sombong terhadap sakura. Apabila cerita makin berkembang, dia mengetahui Shaoran menyimpan perasaan terhadap Sakura, dan menerimanya dengan hati yang berat, kemudian dia pulang semula ke Hong Kong, pada musim ke-3, dia telah kembali ke Jepun dengan lebih ceria dan ramah terhadap Sakura. Meiling dinamakan "Meilin Rae" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Yukana Nogami

Suara pelakon Inggeris: Nicole Oliver | Julie Maddalena (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Kaho Mizuki (観月 歌帆; Mizuki Kaho) ialah bekas kekasih Touya dan merupakan seorang guru ganti di Sekolah Rendah Tomoeda yang berkeperibadian misteri. Dia didapati berhubung kait dengan perihal kad Clow dan cuba menolong Sakura mengharungi ujian pewarisan kad Clow. Pada penghujungnya, Kaho sebenarnya merupakan kekasih Eriol Hiiragizawa. Kaho dinamakan "Layla MacKenzie" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Emi Shinohara

  • Eriol Hiiragizawa (柊沢 エリオル; Hiiragizawa Eriol) merupakan pelajar yang berpindah dari England pada musim ke-3 yang merupakan penjelmaan semula Clow Reed yang membawa memori dan kuasa Clow Reed. Walaupun nampak muda, Eriol lebih berumur daripada jangkaan. Dia hentikan usianya untuk mendekati Sakura. Meskipun kelihatan bagai watak jahat, namun dia sentiasa menyokong Sakura. Eriol dinamakan "Eli Moon" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Nozomu Sasaki

Suara pelakon Inggeris: Bill Switzer

  • Spinel Sun (スピネル・サン) dan Ruby Moon (ルビー・ムーン, juga dikenali sebagai Nakuru Akizuki 秋月 奈久留) merupakan makhluk pengiring Eriol.
  • Clow Reed merupakan seorang ahli magis yang amat berkuasa dan terkemuka di seluruh Asia. Clow Reed-lah yang telah menciptakan kad-kad Clow yang ditangkap dan dijaga oleh Sakura. Beliau telah meninggal dunia lebih dari 100 tahun dahulu dan menjelma balik sebagai seorang pelajar bernama Eriol Hiiragizawa dari England.

Suara pelakon: Kazuo Hayashi Suara pelakon Inggeris: Dale Wilson

  • Fujitaka Kinomoto (木之本 藤隆; Kinomoto Fujitaka) ialah ayah kepada Touya dan Sakura Kinomoto. Fujitaka adalah seorang pensyarah arkeologi di sebuah universiti. Dia bertemu dan berkahwin dengan Nadeshiko yang hanya berumur 16 tahun dan Fujitaka merupakan gurunya pada masa itu. Walaupun Nadeshiko telah meninggal dunia, Fujitaka tetap setia dan mencintai Nadeshiko. Fujitaka dinamakan "Aiden Avalon" dalm versi Inggeris.

Suara pelakon: Hideyuki Tanaka

Suara pelakon Inggeris: Brian Drummond

  • Nadeshiko Kinomoto (木之本 撫子; Kinomoto Nadeshiko) ialah ibu kepada Touya dan Sakura dan merupakan seorang peragawati. Nadeshiko didedahkan juga mempunyai kuasa seperti kuasa untuk melihat roh yang diwariskan kepada Touya. Dalam pertemuan dengan Fujitaka, Nadeshiko yang berumur 16 tahun pada masa itu ingin menolong seekor anak burung ke sarangnya terjatuh dan mendarat ke atas Fujitaka yang kebetulan sedang berlalu. Kedua-duanya terus jatuh cinta dan berkahwin tidak lama kemudian. Malangnya, Nadeshiko meninggal dunia pada umur 27 tahun akibat penyakit yang tidak diketahui. Nadeshiko dinamakan "Natasha Avalon" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Yuuko Minaguchi

Watak-watak lain[sunting | sunting sumber]

Watak-watak dibawah merupakan rakan-rakan sekelas Sakura, Tomoyo, Shaoran, Meiling dan Eriol.

  • Takashi Yamazaki (山崎 貴史 Yamazaki Takashi)

Takashi ialah seorang yang suka berjenaka apabila Sakura dan yang lain tengah bercerita, Takashi akan selalu menyampuk. Kekasihnya iaitu Chiharu merupakan seorang sahaja yang dia memanggil dengan nama pertamanya. Dalam siri versi Inggeris Card Captor Sakura, Takashi dinamakan "Zachary".

Suara pelakon: Issei Miyazaki

Suara pelakon Inggeris: Phillip Pacaude | Joshua Seth (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Chiharu Mihara (三原 千春 Mihara Chiharu)

Chiharu merupakan kekasih Takashi sejak kecil. Chiharu seorang yang selalu memarahi Takashi jikalau dia didapati sedang mereka-reka cerita. Pada hakikatnya, Chiharu amat menyayangi Takashi. Di dalam versi Inggeris iaitu Card Captors, Chiharu ialah sepupu kepada Takashi. Dalam manga, Chiharu yang berpengalaman mengenai hubungan cinta memberikan nasihat kepada Sakura yang keliru dengan perasaannya terhadap Shaoran. Chiharu dinamakan "Chelsea" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Miwa Matsumoto

Suara pelakon Inggeris: Jocelyn Loewen | Dorothy Elias-Fahn (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Naoko Yanagisawa (柳沢 奈緒子 Yanagisawa Naoko)

Naoko ialah salah satu kawan rapat Chiharu. Naoko suka membaca buku terutamanya mengenai fantasi atau cerita hantu. Naoko dinamakan "Nikki" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Emi Motoi

Suara pelakon Inggeris: Kelly Sheridan | Sherry Lynn (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

  • Rika Sasaki (佐々木 利佳 Sasaki Rika)

Rika juga salah satu kawan rapat Chiharu dan Naoko. Kelihatannya Rika dan guru mereka Cikgu Terada mempunyai perhubungan cinta yang tidak berapa ditunjukkan kerana Rka seorang yang pemalu di depan Cikgu Terada. Di dalam manga, Rika ialah tunang kepada Cikgu Terada. Mereka kerap menghabiskan masa bersama dengan berpacaran. Rika dinamakan "Rita" dalam versi Inggeris.

Suara pelakon: Tomoko Kawakami

Suara pelakon Inggeris: Stevie Bloch (Cardcaptor Sakura the Movie 2: The Sealed Card)

Templat:Endspoiler

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Umum[sunting | sunting sumber]

Walaupun ditujukan kepada pembaca/penonton kanak-kanak muda atau menghampirai remaja, terdapat segelintir pihak yang menyatakan bahawa dalam cerita ini terdapat elemen yang menimbulkan kepekaan masyarakat, terutamanya perhubungan Toya dan Yukito dianggap bagaikan homoseksual (dalam erti kata lain yaoi/shonen-ai). Unsur-unsur cinta monyet antara Sakura dan Syaoran atau Yukito juga kurang disenangi sesetangah ibu bapa.

Di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Sewaktu ditayangkan di NTV7, anime ini menerima banyak potongan oleh Lembaga Penapisan Filem Malaysia atas sebab-sebab yang "sukar diterima" oleh peminat anime ini. Antara adegan-adegan yang ditelunjuk oleh peminat sebagai puncanya ialah bentuk bintang dalam bulatan yang bucunya menyentuh lilitan bulatan tersebut, yang serupa dengan lambang ajaran Syaitan/Black Metal. Paling ketaranya ialah terdapat episod-episod yang hilang atau tersalah susun dalam penyiaran, maka terganggunya jalan cerita.

Lagu Tema[sunting | sunting sumber]

Lagu Tema Pembuka:

  • "Catch You Catch Me" (Musim Pertama) oleh Gumi
  • "Tobira wo Akete" (Musim ke-2) oleh Chihiro
  • "Platinum" (Musim ke-3) oleh Maaya Sakamoto

Lagu Tema Penutup:

Kad Clow[sunting | sunting sumber]

Kad Clow (クロウカード, Kurō Kādo) adalah kad magik yang digunakan di dalam manga dan siri anime Cardcaptor Sakura.

Di dalam siri manga, terdapat 19 kad yang dikenalpasti, manakala di dalam anime pula terdapat 53 kad (52 daripadanya dari episod yang dipaparkan dan yang terakhir daripada filem yang kedua). Kad Clow ini dihasilkan oleh ahli magik yang berketurunan separuh Inggeris dan separuh Cina iaitu Clow Reed. Selepas kematiannya, kad-kad itu telah dimasukkan ke dalam Buku Clow, yang hanya akan dilepaskan apabila "Yang Terpilih" muncul. Kad-kad ini mewakili gabungan magik Timur dan Barat yang berpusat pada konsep alam semula jadi dan elemen. Setiap kad Clow mempunyai personalitinya sendiri, dari baik ke jahat dan kuasanya sendiri adalah lebih banyak berpusat di sekeliling kuasa elemen atau melakukan tugas khas. Apabila digunakan atau bertindak sendiri, kad ini menyerupai bentuk alternatif lain dari kad ke kad. Kad Clow yang asal berada di bawah simbol matahari atau bulan, seperti Keroberos dan Yue. Semua kad dilihat boleh terapung kecuali The Earthy, The Erase, The Return dan The Illusion. Contohnya kad The Sword sedang terapung sebelum ianya ditangkap.

Sembilan belas kad yang berada di dalam manga adalah The Light, The Dark, The Windy, The Earthy, The Firey, The Wood, The Watery, The Flower, The Fly, The Jump, The Erase, The Mirror, The Maze, The Illusion, The Sword, The Shield, The Shadow, The Thunder, dan The Glow.

Clow Reed dan kemudian Sakura Kinomoto sebagai tuan punya mempunyai kuasa untuk mengarahkan semua kad atau penjaga mereka. Di bawah mereka adalah penjaga Clow iaitu kuasa penjelmaan fizikal yang digunakan untuk mencipta kad itu. Keroberos mewakili matahari dan magik Barat yang Clow mewarisinya dari ayahnya dan Yue, semangat bulan dan magik Timur dari ibunya. Keluarga ibu Clow merupakan moyang kepada keluarga Li termasuk Syaoran Li. Di bawah penjaga itu adalah Empat Elemen iaitu (The Earthy, The Firey, The Windy and The Watery, dua di bawah penjaga itu) dan dua lagi (Light dan Dark di bawah setiap penjaga). Baki 46 kad lagi telah dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kad yang terkuat mempunyai tujuh kad yang berada di bawah mereka, apabila setiap kad elemen mempunyai lapan kad di bawah mereka. Kad yang berada di luar kawalan Yue dan Keroberos adalahe The Nameless Card dan The Hope serta the Nothing, kad negatif yang dibuat untuk mengimbangi kuasa positif kad Clow yang digunakan. Kad itu dipersembahkan di dalam tiga gaya. Hampir semua kad itu mempunyai gadis dan wanita cantik yang berpakaian atau memegang objek bergantung kepada kuasanya (Arrow, Windy, Bubbles), haiwan yang berkaitan dengan kuasa (Jump, Change, Dash) dan objek (Sword, Shield, Float).

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Laman Rasmi[sunting | sunting sumber]