The Rescuers

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Rescuers
PengarahWolfgang Reitherman
John Lounsbery
Art Stevens
PenulisLarry Clemmons
Ken Anderson
Vance Gerry
Frank Thomas
Dave Michenar
Ted Berman
Fred Lucky
Burny Mattinson
Dick Sebast
Dihasilkan olehWolfgang Reitherman
DibintangiEva Gabor
Bob Newhart
Geraldine Page
Jim Jordan
Joe Flynn
Muzik olehArtie Butler
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Buena Vista Distribution
Tarikh tayangan
22 Juni 1977
Masa tayangan
77 minit
Negara Amerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$1,200,000 (angg.)
Pecah panggung$71,215,869

The Rescuers (Sang Penyelamat)ialah sebuah filem animasi diterbitkan oleh Walt Disney Productions dan ditayang ke teater oleh Buena Vista Pictures tanggal 22 Jun 1977. Filem ini merupakan filem ke-23 dalam rangkaian Filem Animasi Klasik Walt Disney dan ini berdasarkan dari buku dengan nama yang sama ditulis oleh Margery Sharp. Ceritanya disutradarai oleh Wolfgang Reitherman, John Lounsbery, dan Art Stevens.

Filem bercerita tentang dua tikus bernama Bernard dan Bianca, yang harus menyelamatkan seorang miskin sedikit yatim dengan nama Penny daripada jahat pegadaian pemilik bernama Madame Medusa. Filem biaya 1 milyar 200,000 dolar AS. Eva Gabor, Bob Newhart, Geraldine Page, Jim Jordan, dan Joe Flynn berperan dalam pengisian suara di filem ini.

Susulan filem ini, The Rescuers Down Under, dirilis pada tahun 1990. Filem ini berslogan Two tiny agents vs. the world's wickedest woman in a dazzling animated adventure!.

Plot cerita[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler Sebuah miskin sedikit yatim gadis bernama Penny yang diculik oleh pemilik pegadaian yang jahat bernama Madame Medusa. Medusa Penny keperluan untuk mendapatkan intan disebut Devil's Eye kerana dia adalah satu-satunya cukup kecil. Penny menguruskan kecemasan mesej yang masuk ke dalam botol dan hanyut ke sungai. Bantuan Redvereniging dan memuat mesej kembali. Mouse persatuan ini ingin hal diselesaikan. Miss Bianca yang indah, seorang wakil Hungary, tugas itu sendiri, dan banyak laki-laki dengan tikus perwakilan mahu dia. Tetapi untuk semua orang surprise Bianca memilih concierge Bernard. Di belakang Orville Burung yang terbang mereka ke Devil's Rawa, di mana adalah Penny stuck. Menyelamatkan mereka daripada kuku-kuku dari Medusa dan selepas mereka kepada buaya daripada Medusa kali mereka dapat meloloskan diri kembali ke Penny. Penny menjadi pahlawan, dan Bernard dan Bianca berangkat pada misi baru. Templat:Endspoiler

Tokoh-tokoh[sunting | sunting sumber]

  • Bob Newhart sebagai Bernard: salah satu mouse yang menyelamatkan Penny. Dia mempunyai ketakutan jumlah 13.
  • Eva Gabor sebagai Miss Bianca: wakil daripada Hungary untuk Rescue Aid Socity. Dia pergi dengan Bernard untuk menyimpan Penny.
  • Geraldine Page sebagai Madame Medusa: perempuan yang mengerikan yang ingin mendapatkan Devil's Eye. jelas dia hanya mengambil berat tentang dirinya, dan bahkan tidak berbagi dengan berlian Mr. Snoops.
  • Michelle Stacy sebagai Penny: gadis yang yatim yang diculik. Dia adalah harapan yang terlihat oleh seorang bintang di langit.
  • Joe Flynn sebagai Mr. Snoops: Medusa's pemihak.
  • John McIntire sebagai Rufus: sebuah bapa kucing yang dikatakan Bernard dan Binca tentang Madame Medusa.
  • James MacDonald sebagai Evinrude: sebuah pepatung yang bantu Bernard dan Binca
  • Jim Jordan sebagai Orville: sebuah Albatros yang flies Bernard dan Binca mereka destination.

Tanggal rilis[sunting | sunting sumber]

Daftar musik film[sunting | sunting sumber]

  • The Journey
  • Rescue Aid Society
  • Tomorrow is Another Day
  • Someone's Waiting for You
  • For Penny's a Jolly Good Fellow

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Pada 8 Januari 1999, tiga hari selepas tayangan kedua filem itu pada video rumah di Amerika Syarikat, The Walt Disney Company mengumumkan penarikan balik kira-kira 3.4 juta salinan pita video kerana terdapat imej yang tidak menyenangkan dalam salah satu latar belakang filem itu.[1][2][3][4]

Imej yang dimaksudkan ialah imej kabur seorang wanita bertelanjang dada dengan payudara dan puting kelihatan. Imej itu muncul dua kali dalam bingkai bukan berturut-turut semasa adegan di mana Miss Bianca dan Bernard terbang di belakang Orville melalui New York City. Kedua-dua imej itu tidak dapat dilihat dalam tontonan biasa kerana filem berjalan terlalu pantas—pada 24 bingkai sesaat.[5]

Pada 10 Januari 1999, dua hari selepas penarikan balik diumumkan, akhbar The Independent melaporkan:

A Disney spokeswoman said that the images in The Rescuers were placed in the film during post-production, but she declined to say what they were or who placed them... The company said the aim of the recall was to keep its promise to families that they can trust and rely on the Disney brand to provide the best in family entertainment.[6]

Jurucakap Disney berkata bahawa imej dalam The Rescuers diletakkan dalam filem itu semasa pasca produksi, tetapi dia enggan menyatakan siapa mereka atau siapa yang meletakkannya... Syarikat itu berkata tujuan penarikan balik itu adalah untuk mengekalkan janjinya kepada keluarga bahawa mereka boleh mempercayai dan bergantung pada jenama Disney untuk memberikan yang terbaik dalam hiburan keluarga.

Keluaran video rumah filem itu telah dikeluarkan semula pada 23 Mac 1999, dengan kebogelan yang tidak sesuai disunting dan disekat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mikkelson, David (January 13, 1999). "Photographic images of a topless woman can be spotted in The Rescuers". Snopes. Dicapai pada April 12, 2007.
  2. ^ Davies, Jonathan (January 11, 1999). "Dis Calls in 'Rescuers' After Nude Images Found". The Hollywood Reporter.
  3. ^ Howell, Peter (January 13, 1999). "Disney Knows the Net Never Blinks". The Toronto Star.
  4. ^ Miller, D.M. (2001). What Would Walt Do?: An Insider's Story About the Design and Construction of Walt Disney World. Writers Club Press. m/s. 96. ISBN 978-0-595-17203-0.
  5. ^ White, Michael (January 8, 1999). "Disney Recalls 'The Rescuers' Video". Associated Press.
  6. ^ "Disney recalls "sabotaged" video". The Independent (London). October 23, 2011. Dicapai pada September 24, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]