Hercules (filem 1997)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hercules
Fail:Hercules movie poster.jpg
Poster promosi
PengarahRon Clements
John Musker
PenulisRon Clements
John Musker
Barry Johnson
Dihasilkan olehRon Clements
John Musker
DibintangiTate Donovan
Danny DeVito
James Woods
Susan Egan
Rip Torn
Dikisahkan olehCharlton Heston
Disunting olehTom Finan
Robert Hedland
Muzik olehAlan Menken
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Buena Vista Distribution
Tarikh tayangan
  • 27 Jun 1997 (1997-06-27)
Masa tayangan
93 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$85 juta[1]
Pecah panggung$252,712,101[1]

Hercules ialah sebuah filem animasi muzikal Amerika Syarikat dihasilkan oleh Walt Disney Feature Animation dan dikeluarkan oleh Walt Disney Pictures. Filem ke-35 siri Animated Classics ini diarahkan oleh Ron Clements dan John Musker didasarkan pada pahlawan Yunani dalam mitologi, Herakles (dalam filem ini disebut sebagai Hercules, nama Romawinya), anak Zeus dalam mitologi Yunani.

Walaupun Hercules tidak sepadan kewangan kejayaan daripada awal 1991-an siaran, filem ini mendapat tinjauan positif, dan menghasilkan $99 juta di Amerika Syarikat dan $252,712,101 di seluruh dunia.[1]

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Di Yunani Kuno, setelah memenjarakan para Titan di bawah laut, para penguasa dewa-dewa Yunani, Zeus dan isterinya Hera, memiliki seorang putra bernama Hercules di Gunung Olympus. Sementara para dewa lainnya bersukacita, Hades adik lelaki Zeus yang cemburu merencanakan untuk menggulingkan Zeus dan memerintah Olympus. Hades bertemu dewi-dewi takdir untuk mendapatkan bantuan, mereka memberitahukan suatu ramalan bahawa dalam lapan belas tahun ke masa depan, keselarasan planet akan memungkinkannya para Titan dibebaskan untuk menaklukkan Olympus, tetapi hanya jika Hercules tidak ikut campur. Hades mengirimkan pelayannya Pain dan Panic untuk membuang Hercules. Keduanya berhasil menculik bayi itu dan memberinya susu formula yang mengubahnya dari dewa menjadi seorang manusia fana, tetapi gagal menghilangkan kekuatan manusia supernya sebelum Hercules ditemukan dan diasu sepasangan petani, Amfitrion dan Alkmene.

Bertahun-tahun kemudian, Hercules remaja menjadi orang buangan kerana kekuatannya, dan bertanya-tanya dari mana asalnya. Setelah orang tua asuhnya mengungkapkan kalung yang mereka temukan dengannya, Hercules memutuskan untuk mengunjungi kuil Zeus untuk mendapatkan jawaban. Patung kuil Zeus menjadi hidup dan mengungkapkan semua kepada Hercules, memberitahunya bahawa dia dapat memperoleh kembali keilahiannya dengan menjadi pahlawan sejati. Zeus mengirim Hercules dan teman bayi yang dilupakannya Pegasus untuk menemukan satir dan Philoktetes yang dikenal untuk melatih para pahlawan. Mereka bertemu Filoktetes, yang telah pensiun kerana banyak kekecewaan, tetapi Hercules mengilhami dia untuk mengikuti mimpinya untuk melatih pahlawan sejati yang akan dikenali oleh para dewa. Filoktetes melatih Hercules menjadi pahlawan yang kuat, dan kemudian mereka pergi menuju Thebes. Dalam perjalanan, mereka bertemu Megara, seorang gadis sarkastik yang diselamatkan Hercules dari sentora dan Nessos. Tanpa pengetahuan Hercules dan rakan-rakannya, Megara merupakan pelayan Hades yang menjual jiwanya kepadanya untuk menyelamatkan kekasih yang tidak setia.

Sesampainya di Thebes, Hercules ditolak oleh warga yang tertindas sampai Megara muncul, mengatakan bahawa dua anak laki-laki telah terperangkap di jurang. Hercules menyelamatkan mereka, tidak menyadari bahawa mereka adalah Pain dan Panic yang menyamar, dan tanpa disadari melepaskan Hydra. Hercules mengalahkannya dan dia pun menjadi pahlawan yang terkenal, tetapi meskipun Hercules semakin terkenal dan selalu mengalahkan setiap raksasa, Hades melepaskannya, Zeus mengatakan kepadanya bahawa dia belum menjadi pahlawan "sejati". Hercules merasa runsing hiba maka dia menghabiskan waktu seharian dengan Megara, yang jatuh cinta padanya. Hades mengetahui hal ini dan pada malam sebelum pengambilalihannya, dia mengambil Megara sebagai tebusan dan menawarkannya sebagai imbalan bagi Hercules yang menyerahkan kekuatannya selama sehari. Dengan syarat bahawa Megara tidak akan terluka, dia menerima, dan Hercules patah hati ketika Hades mengungkapkan bahawa Megara bekerja untuknya.

Hades melepaskan Titans, yang mendaki Olympus dan menangkap para dewa, sementara Kiklops pergi menuju Thebes untuk membunuh Hercules. Tetapi, Hercules yang justru mengalahkan Kiklops, Megara kemudian menyelamatkannya dari pilar yang jatuh dan terluka parah. Hal ini melanggar janji Hades bahawa Megara tidak akan dirugikan, dan memungkinkan Hercules untuk mendapatkan kembali kekuatannya. Hercules dan Pegasus terbang ke Olympus di mana mereka membebaskan para dewa dan menaklukkan para Titan, tetapi Megara meninggal sebelum dia kembali padanya.

Dengan jiwa Megara sekarang menjadi milik Hades, Hercules masuk ke Dunia Bawah dan menawarkan untuk membebaskan Megara dari Styx dengan imbalan nyawanya sendiri. Kesediaannya untuk mengorbankan dirinya memulihkan keilahian dan keabadiannya sebelum sungai yang menguras kehidupan itu dapat membunuhnya, dia pun menyelamatkan Megara dan meninju Hades ke dalam Stiks, di mana jiwa yang marah menariknya ke bawah. Setelah menghidupkan kembali Megara, dirinya dan Hercules dipanggil ke Olympus, tempat Zeus dan Hera menyambut putra mereka. Namun, Hercules memilih untuk tetap di Bumi bersama Megara sebagai pengganti hidup di Olympus. Hercules dan teman-temannya kembali ke Thebes, di mana mereka menyaksikan citra Zeus ayah Hercules ke bintang-bintang untuk memperingati kepahlawanannya.

Barisan pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Watak Versi bahasa Inggeris Amerika Syarikat Versi bahasa Malaysia Malaysia Versi bahasa Indonesia Indonesia
Herkules Tate Donovan (dewasa)
Josh Keaton (muda, percakapan)
Roger Bart (muda, nyanyian)
?
Phil Danny DeVito ?
Hades James Woods ?
Megara Susan Egan ?
Zeus Rip Torn ?
Pegasus Frank Welker ?
Hera Samantha Eggar ?
Pain Bobcat Goldthwait ?
Panic Matt Frewer ?
Nessus Jim Cummings ?
Demetrius Wayne Knight ?
Amfitryon Hal Holbrook ?
Alkmene Barbara Barrie ?
Hermes Paul Shaffer ?
Klotho Amanda Plummer ?
Lakhesis Carole Shelley ?
Atropos Paddi Edwards ?
Apollo Keith David ?
Kalliope Lillias White ?
Klio Vanéese Y. Thomas ?
Melpomene Cheryl Freeman ?
Terpsikhore LaChanze ?
Thalia Roz Ryan ?
Pencerita Charlton Heston ?

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Hercules (1998)". Box Office Mojo. Dicapai pada 2009-02-03.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]