ABS-CBN Corporation

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
ABS-CBN Corporation
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiPSEABS
ISINPHY0001Y1074 Sunting ini di Wikidata
IndustriMedia massa
Pendahulu
  • Bolinao Electronics Corporation (1946–1952, 1957–1967)
  • Alto Sales Corporation/Alto Broadcasting System (1952–1957)
  • Chronicle Broadcasting Network, Inc. (1956–1957)
  • ABS-CBN Broadcasting Corporation (1967–1972, 1986–2010)
Ditubuhkan13 Jun 1946; 77 tahun yang lalu (1946-06-13)
Pengasas
Ibu pejabatABS-CBN Broadcasting Center, Sgt. Esguerra Avenue corner Mother Ignacia Street, Diliman, Quezon City, Filipina
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh penting
  • Eugenio L. López III (Pengerusi Emeritus)[1]
  • Martin L. López (Pengerusi)[1]
  • Augusto Almeda López (Naib Pengerusi)
  • Carlo Katigbak (Presiden dan CEO)
KeluaranTelevisyen Sunting ini di Wikidata
Hasil 40.130 bilion (FY 2018)[2]
Pendapatan kendalian ₱8.053 bilion (FY 2018)[2]
Pendapatan bersih ₱1.908 biion (FY 2018)[2]
Jumlah aset ₱84.599 bilion (FY 2018)[2]
Jumlah ekuiti ₱35.724 bilion (FY 2018)[2]
Pemilik
  • López, Inc. (56.53%)[3]
  • ABS-CBN Holdings Corporation (37.61%)[3]
  • Pemilikan awam terus (6.61%)[3]
  • Pemilikan awam keseluruhan (42.64%)[3]
Bilangan kakitangan11,068 (FY 2017)[2]
Syarikat indukLópez Holdings Corporation
Pembahagian
  • ABS-CBN Digital Media
  • ABS-CBN Entertainment
  • ABS-CBN News
  • ABS-CBN Regional
  • ABS-CBN Sports
  • Star Creatives
  • Star Creatives Group
  • Dreamscape Entertainment
Anak syarikatLihat di bawah
Tapak webwww.abs-cbn.com
Twitter: ABSCBNpr Instagram: abscbn Youtube: UCstEtN0pgOmCf02EdXsGChw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

ABS-CBN Corporation ialah sebuah kumpulan media dan hiburan Filipina yang beroperasi di Quezon City, Metro Manila. Ia merupakan konglomerat media dan hiburan terbesar di Filipina dari segi nilai pendapatan, pendapatan operasi, pendapatan bersih, aset, ekuiti, permodalan pasaran, dan jumlah pekerja.[4][5][6][7][8][9] ABS-CBN ditubuhkan menerusi penggabungan daripada Alto Broadcasting System dan Chronicle Broadcasting Network.

ABS ditubuhkan pada 1946 oleh jurutera elektrik Amerika Syarikat, James Lindenberg sebagai Bolinao Electronics Corporation (BEC). Pada tahun 1952, BEC dinamakan semula sebagai Alto Broadcasting System (ABS) selepas Hakim Antonio Quirino, adik Presiden Elpidio Quirino, membeli syarikat tersebut. Syarikat yang kemudiannya akan digabungkan dengan ABS untuk membentuk ABS-CBN ditubuhkan pada tahun 1956 sebagai Chronicle Broadcasting Network (CBN) oleh usahawan akhbar Eugenio Lopez Sr. dan adiknya Fernando Lopez, yang ketika itu ialah Naib Presiden Filipina. Kedua-dua syarikat tersebut digabungkan dan diperbadankan sebagai ABS-CBN Broadcasting Corporation pada 1 Februari 1967, dan dinamakan semula ABS-CBN Corporation pada tahun 2010 untuk mencerminkan kepelbagaian syarikat. Saham utama ABS-CBN pertama kali diperdagangkan di Bursa Saham Filipina pada Julai 1992 di bawah simbol penanda ABS.[10][11]

Kumpulan ini memiliki dan mengendalikan rangkaian televisyen kebangsaan ABS-CBN dan ABS-CBN Sports+Action serta rangkaian radio serantau Radyo Patrol dan My Only Radio. Rangkaian televisyen ABS-CBN – khususnya, ialah penyumbang terbesar pendapatan kumpulan, menghasilkan sekitar 50 hingga 60 peratus daripada jumlah pendapatan tahunan kumpulan terutamanya dari penjualan tempoh tayangan kepada pengiklan. Pendapatan selebihnya dijana dari penjualan pengguna, terutamanya dari ABS-CBN Global Ltd., yang mengedarkan saluran televisyen antarabangsa seperti The Filipino Channel dan Myx TV dan juga dari TV berbayar dan penyedia internet jalur lebar Sky.

Syarikat lain yang beroperasi di bawah kumpulan ABS-CBN ialah syarikat perfileman Star Cinema, label rakaman muzik Star Music, syarikat penerbitan ABS-CBN Publishing, penyedia kandungan TV berbayar dan Creative Programs, dan agensi bakat Star Magic. Antara rangkaian dan saluran TV berbayar di bawah kumpulan ABS-CBN ialah ABS-CBN HD, ABS-CBN News Channel, ABS-CBN Sports+Action HD, Cinema One, Jeepney TV, Metro Channel, Liga, dan Myx. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ABS-CBN telah bergiat aktif dalam perniagaan lain seperti platform teratas iWant, perkhidmatan televisyen terestrial digital ABS-CBN TV Plus, pusat hiburan keluarga Kidzania Manila, dan rangkaian membeli-belah rumah O Shopping. ABS-CBN juga merupakan pemilik utama ABS-CBN Philharmonic Orchestra.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Permulaan[sunting | sunting sumber]

Logo Bolinao Electronics Corporation (1946-1952).

ABS-CBN Corporation ditubuhkan pada 13 Jun 1946 sebagai Bolinao Electronics Corporation (BEC). BEC ditubuhkan oleh James Lindenberg, salah seorang bapa pengasas televisyen Filipina,[12] seorang jurutera elektrik Amerika Syarikat yang terlibat dalam pemasangan peralatan dan penyiaran radio. Pada waktu itu, syarikat media terbesar ialah Manila Broadcasting, dengan DZRH sebagai stesen radio yang terkemuka. Pada tahun 1949, Lindenberg mengalihkan Bolinao kepada penyiaran radio dengan DZBC dan mengetuai pengenalan televisyen kepada negara pada tahun 1953.[13]

Pada tahun 1951, Lindenberg bekerjasama dengan Antonio Quirino, adik Presiden Filipina ketika itu, Elpidio Quirino, untuk menceburi penyiaran televisyen. Pada 1952, BEC telah dinamakan semula sebagai Alto Broadcasting System atau ABS (dengan Alto Sales Corporation sebagai nama korporat). "Alto" ialah penguncupan Quirino dan nama-nama pertama isterinya, Tony dan Aleli. Biarpun mereka mempunyai sedikit wang dan sumber, ABS dapat meletakkan menara TV pada Julai 1953 dan mengimport kira-kira 300 set televisyen. Siaran ujian awal bermula pada September tahun yang sama. Siaran besar-besaran yang pertama, bagaimanapun, pada 23 Oktober 1953, sebuah parti di rumah Tony Quirino. Stesen televisyen telah dikenali sebagai DZAQ-TV.[13]

Penggabungan[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN (1967-1972), yang masih kelihatan di fasad ABS-CBN Broadcast Center.

Seterusnya, pada 24 September 1956, Chronicle Broadcasting Network (CBN) telah diwujudkan. Rangkaian ini dimiliki oleh Don Eugenio Lopez, Sr. dan Naib Presiden Filipina ketika itu, Fernando Lopez, dan kemudian melancarkan stesen TV sendiri, di DZXL-TV 9. Pada tahun berikutnya, Don Eugenio memperolehi ABS dari Quirino dan Lindenberg. Walau bagaimanapun, ia hanya pada 1 Februari 1967 yang nama korporat telah ditukar kepada ABS-CBN Broadcasting Corporation bagi mengira penggabungan (sebelum ia dinamakan ABS-CBN Broadcasting Corporation, nama itu kembali kepada pelopor rangkaian, Bolinao Electronics Corporation atau BEC, tetapi jenama ABS-CBN pertama kali digunakan pada tahun 1961). Pada tahun 1958 ibu pejabat baru rangkaian di Roxas Boulevard telah dirasmikan, dan semua operasi radio dan televisyen telah disatukan kepada dua bangunannya, stesen-stesen radio di Bangunan Chronicle di Jalan Aduana, Intramuros, Manila, dan operasi TV pada jenama baru bangunan Jalan Roxas di Bandar Raya Pasay.

Pada 1950-an, anak lelaki Don Eugenio, Geny Lopez melihat potensi TV dan radio untuk mencapai dan menghubungkan rakyat Filipina di seluruh Nusantara. Menjelang pertengahan tahun 1960-an, rangkaian ABS membawa industri radio, dengan stesen seperti DZXL dan DZAQ Radio Patrol di kawasan Manila, yang menampilkan wartawan seperti Ernie Baron, Bong Lapira, Orly Mercado, Joe Taruc, Mario Garcia, Bobby Guanzon, dan Rey Langit, dan pelbagai stesen lain di seluruh negara. ABS juga membuat kejayaan cemerlang dalam industri TV dengan mencapai siaran TV warna pertama di negara ini, satelit pertama (semasa peristiwa-peristiwa yang termasuk Manusia di Bulan, Ruby Tower runtuh, pengebumian Robert F. Kennedy dan Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat) dan penggunaan pertama pita video, antara lain. Ia menampilkan rancangan utamanya, seperti Your Evening With Pilita dan Tawag ng Tanghalan, persembahan komedi pertama di negara ini Buhay Artista, gameshow Filipina pertama, What’s My Living dan rancangan waktu tengah hari pertama Student Canteen, antara lain. Ia juga telah menjadi perintis dalam liputan pilihan raya marathon pada tahun 1967 apabila stesen TV & radio menyiarkan kemas kini pilihan raya selama 36 jam tajam - menjadikannya pertama negara.

Pada 15 Jun, 1961, Eugenio Lopez, Jr. membina stesen TV wilayah pertama di Bandar Raya Cebu (berpangkalan di Mandaue) siaran 4 jam dengan menara tertinggi (pada masa itu) berukuran 216 kaki. Dalam masa beberapa minggu, satu lagi stesen TV di Dagupan dibuka diikuti dengan siaran pertama di Pulau Negros (melalui Bacolod) pada tahun 1963. Visayas Barat mempunyai stesen pertama di Bandar Iloilo pada tahun 1964 dan Baguio dan Bandar Raya Davao ikut serta pada tahun 1967.

Dua tahun kemudian, ujian siaran warna pertama rangkaian bermula menerusi bantuan Radio Corporation of America. Siaran televisyen warna bermula pada bulan Jun 1966, yang pertama di Filipina dan Asia Tenggara sebagai rangkaian telah ditandakan sebagai pertama dalam warna televisyen, dengan penyiaran warna penuh bermula pada tahun 1971 di semua stesen televisyen nasional.

Pada 18 Disember 1968, ABS-CBN membuka Pusat Penyiaran baru di Bohol Avenue (kini Sgt. Esguerra Avenue pada tahun 1989), Quezon City, di mana ia masih berdiri hari ini. Pada masa itu, ia merupakan kemudahan yang paling maju seumpamanya di Asia. Stesen ini membuat penemuan dengan menggunakan transmisi satelit langsung pertama dari luar negara, sekali daripadanya adalah pendaratan di bulan pertama pada tahun 1969 dan pada Sukan Olimpik Mexico 1968 di Mexico pada tahun sebelumnya. Rangkaian ini menikmati sebahagian besar daripada penilaian dan memenangi pelbagai anugerah dan pengiktirafan daripada organisasi yang berbeza. Rangkaian ini merintis siaran berita serentak semua negara pertama juga pada tahun yang sama.

Apa sahaja yang kami lakukan dan ke mana sahaja kami pergi, kami harus setia kepada komitmen kami untuk menjadi dalam perkhidmatan untuk rakyat Filipina.

Menjelang 1972, rangkaian ABS-CBN memiliki dan mengendalikan dua stesen televisyen dan 7 stesen radio di Manila, 14 stesen radio dan tiga stesen televisyen di wilayah-wilayah.[14]

Era Undang-undang tentera[sunting | sunting sumber]

Stesen ini mengalami kemunduran kepada pengisytiharan perundangan ketenteraan. Pada tengah malam 22 September 1972, sehari selepas pengisytiharan perundangan tersebut, ABS-CBN dan stesen gabungannya dirampas. Geny Lopez, presiden syarikat itu, telah dipenjarakan dan ditahan tanpa perbicaraan selama lima tahun sehingga beliau dan rakan banduan beliau Sergio Osmeña III melancarkan perpecahan tahanan berani pada tahun 1977 dan mencari perlindungan di Amerika Syarikat bersama-sama dengan keluarganya. Rangkaian itu sendiri telah diambil alih oleh Roberto Benedicto, kroni presiden, yang menggunakan Pusat Penyiaran di Bohol Avenue, kemudian dinamakan semula sebagai "Plaza Penyiaran", sebagai rumah MBS-4. Channel 2 kemudian akan dilancarkan semula sebagai BBC-2, dengan logo yang baru, slogan dan lagu tema dari Jose Mari Chan bertajuk "Big Beautiful Country" dan dinyanyikan oleh pelbagai artis. BBC-2 kemudian berpindah ke ibu pejabat baru di Bandar Penyiaran (juga di Diliman, Quezon City) pada tahun 1978. Rangkaian stesen radio juga terjejas dengan BBC dan Radio Philippines Network mengendalikan beberapa stesen.

Tarikan Broadcast Plaza (MBS-4)[sunting | sunting sumber]

Pada kemuncak Revolusi Kuasa Rakyat, reformis tentera, mempercayai televisyen yang akan menjadi alat yang berkuasa untuk membantu revolusi, menyerang dan mengambil alih ABS-CBN Broadcasting Center. Pada 24 Februari 1986, bekas bakat ABS-CBN meletakkan stesen kembali ke udara dan televisyen drama pemberontakan berlaku, sekali gus menyumbang kepada kekuatan pemberontakan. BBC-2, di sisi lain, menamatkan operasi selepas reformis menutup pemancar pada hari berikutnya sebagai frekuensi Saluran 2 telah diserahkan kepada Lopez pada 16 Julai 1986.[15]

Penubuhan semula[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN (1986-1999)

Pada 28 Februari 1986, selepas Revolusi, Geny Lopez kembali ke negara ini selepas buangan di Amerika Syarikat dan mula membina semula dari apa yang telah ditinggalkan di stesen. Pemulihan semula adalah sukar dan sumber yang rendah, dengan itu, bekas pekerja ABS-CBN Freddie García, Ben Aniceto dan Rolly Cruz telah dibawa masuk untuk kerja semula pengaturcaraan stesen. Oleh itu, saluran mula siaran semula kepada penonton sekali lagi akan bermula pada 14 September tahun yang sama. Aniceto, yang bekerja sebagai Pengarah Program untuk pengurus rangkaian Radio dan Televisyen dan stesen Saluran 2 pada 1970-an, telah berkhidmat sebagai Naib Presiden yang pertama dan Pengurus Besar ABS-CBN atas rangkaian pembukaan semula 1986-1987.[16]

Pada 1 Mac 1987, Saluran 2 dilancarkan semula dengan muzik khas secara langsung, The Star Network: Ang Pagbabalík Ng Bituin (The Return of the Star) yang terkenal dengan ketika itu yang baru berangka putih saluran tri-reben 2 logo dengan putih rhombidal star (tiga reben berwarna merah, hijau dan biru 1988-1993) sebagai pusat dari pemulihan rangkaian. Menjelang tahun 1988, ABS-CBN telah mendapat semula kedudukannya dalam penilaian TV Filipina dari senarai tamat (# 5) untuk menjadi nombor 1 lagi di peringkat kebangsaan - akibat daripada penjenamaan semula itu.

Dalam tahun ini, ABS-CBN juga meningkatkan kandungan rancangan berita dengan TV Patrol, diterajui oleh sepasukan pembaca berita terdiri daripada kini bekas Naib Presiden Noli de Castro, Mel Tiangco, Frankie Evangelista, dan Angelique Lazo, dengan mendiang Ernie Baron memberitahu ramalan cuaca setiap hari. Program berita lain yang bereputasi diikuti, seperti Magandang Gabi, Bayan dan Hoy Gising!. Rancangan hiburan ABS-CBN turut dirombak dengan siri yang sebelum ini disiarkan di RPN 9 dan IBC 13: (Eat Bulaga!, Okey Ka Fairy Ko!, The Sharon Cuneta Show, Coney Reyes on Camera) manakala menghasilkan kandungan asal (The Maricel Soriano Drama Special, Palibhasa Lalake, Home Along Da Riles). Satu lagi ciri pulangan ke atas penilaian adalah pengenalan yang hidup-tindakan Sentai dan format persembahan tokusatsu dari Jepun (dengan Bioman, Goggle V Gavan and Shaider, kedua pertama program tokusatsu pernah disiarkan dalam bahasa Inggeris dan Filipina) ke televisyen Filipina sepenuh masa (selepas penampilan ringkas mengenai RPN). Program anime alihsuara bahasa Filipina, rangkaian lain dan televisyen Filipina pertama, hanya akan bermula pada peralihan kepada Hikari Sentai Maskman tahun 1990-an dan 1987, disiarkan oleh rangkaian, adalah program Sentai pertama dialihsuara dalam bahasa Filipina.

Dalam beberapa bulan sahaja selepas pelancaran semula di Manila, rangkaian dihidupkan semula juga dimulakan semula program serantau dan penyiaran bermula di Baguio, Cebu, Bacolod dan Davao (dan kemudian di Zamboanga dan Cagayan de Oro) dan dalam tahun 1990-an juga mempunyai membantu stesen baru terbuka di bahagian-bahagian lain negara, manakala pembukaan semula stesen digunakan sebelum ini.

Pada awal 1989, ABS-CBN beralih kepada siaran satelit, membolehkan seluruh negara untuk menonton program yang sama pada masa yang sama. Ini juga merupakan tahun yang cemerlang apabila rangkaian bermula siaran antarabangsa untuk Guam dan Saipan, Kepulauan Mariana Utara, juga melalui satelit, satu lagi pertama bagi Filipina dan televisyen Asia.

Secara perlahan-lahan, stesen menokok perjalanan ke pemulihan kewangan, yang ia dicapai dengan 1990, kerap meraih kira-kira 70% daripada pasaran. Pada tahun 1992, ABS-CBN Talent Center (kini Star Magic) telah ditubuhkan dan pada tahun 1993, ABS-CBN melancarkan Star Cinema apabila syarikat itu mula berkembang. Pada tahun 1995, Star Records (kini Star Music) telah dilancarkan. Pada tahun itu, ABS-CBN turut melancarkan laman web mereka sendiri ABS-CBN.com, rangkaian televisyen Filipina yang pertama di World Wide Web dan telah dicipta oleh jabatan IT Internet Media Group (IMG, yang kemudiannya menjadi ABS-CBN Interactive sehingga yang penggabungan pada 2015).

Pada 30 Mac 1998, ABS-CBN Holdings Corporation telah diperbadankan sebagai Worldtech Holdings Corporation untuk tujuan utama pengeluaran Resit Depositori Filipina (PDR) dan pengambilalihan dan memegang saham ABS-CBN Corporation. Depositori penerimaan Filipina (PDR) yang diniagakan di Bursa Saham Filipina di bawah simbol ABSP.

Geny Lopez meninggal dunia akibat kanser pada 29 Jun 1999 di Amerika Syarikat. Ini berlaku enam bulan sebelum rangkaian itu meraikan alaf baru dengan melancarkan logo baru dan merasmikan Pemancar Millennium di perkarangan perbadanan, menyebabkan isyarat yang lebih jelas untuk stesen televisyen dan radio dalam Mega Manila.

Pada 27 Mei 2010, konglomerat itu menggugurkan perkataan "Broadcasting" daripada nama korporatnya, dari 'ABS-CBN Broadcasting Corporation' kepada 'ABS-CBN Corporation'. Menurut Eugenio Lopez III, pengerusi ABS-CBN Corporation: "Ia merupakan tindak balas kepada perubahan dalam landskap media yang dibawa oleh teknologi. Perniagaan media telah melangkaui hanya penyiaran untuk merangkumi platform lain."[17]

Pengembangan[sunting | sunting sumber]

Sejak 1990-an, ABS-CBN telah berkembang menjadi jaringan pelbagai media dan hiburan seperti pembangunan dan pengurusan bakat (ABS-CBN Talent Center), penerbitan dan pengedaran filem dan televisyen (Star Cinema), rakaman muzik (Star Music), penerbitan cetak (ABS-CBN Publishing), media interaktif (ABS-CBN Interactive), saluran kabel (Creative Programs), pengedaran televisyen antarabangsa (ABS-CBN International), telekomunikasi (ABS-CBNmobile), San Francisco International Gateway, dan Sky), program sukan (ABS-CBN Sports), pasca-penerbitan (Roadrunner), televisyen rumah beli-belah (O Shopping), dan taman tema (KidZania Manila).

Pada 24 September 1994, ABS-CBN menandatangani perjanjian bersejarah dengan PanAmSat untuk membawa program Asia trans-Pasifik yang pertama kira-kira dua juta pendatang Filipina di Amerika Syarikat.[18] Perjanjian ini kemudiannya melahirkan The Filipino Channel yang kini boleh didapati di seluruh dunia.

Syarikat itu juga telah bersindiket programnya untuk penonton antarabangsa melalui ABS-CBN International Distribution. Antara program yang mendapat populariti di luar negara adalah Pangako Sa 'Yo, Kay Tagal Kang Hinintay, Lobo, Sana Maulit Muli, Kahit Isang Saglit, dan Be Careful With My Heart.

ABS-CBN mempunyai usaha yang gagal dalam industri permainan dalam talian di Filipina melalui anak syarikatnya yang kini tidak lagi beroperasi ABS-CBN Multimedia, Inc. Anak syarikat adalah pemilik Get Amped dan Amped Casual Games, pengendali Filipina Tantra Online, War Rock, Cronous, Ragnarok Online, dan PopCap Games. Satu lagi usaha gagal adalah perjanjian 5 juta dolar dengan laman rangkaian sosial yang kini tidak berfungsi lagi Multiply.

Pada tahun 2005, ABS-CBN International memperoleh syarikat pelabuhan telekomunikasi berpangkalan di Richmond, California, San Francisco International Gateway dari Loral Space & Communications. San Francisco International Gateway menyediakan perkhidmatan komunikasi satelit melalui kemudahan 2.5 ekar yang terdiri daripada 19 antena parabola dan 9 bangunan peralatan modular.[19]

Pada tahun 2007, ABS-CBN International telah melancarkan Myx, satu-satunya saluran muzik belia Asia-Amerika di Amerika Syarikat yang pertama. Ia kemudiannya diformatkan semula pada tahun 2011 untuk menjadi saluran hiburan umum disasarkan kepada Asia-Amerika.

Pada tahun 2008, ABS-CBN International membuka studio canggih di Redwood City, California.

Rangkaian Kapamilya[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN (2000-2013)

Pada tahun 2003, sempena ulang tahun ke-50 televisyen Filipina, ABS-CBN melancarkan jenama baru, "Kapamilya" (bermaksud "ahli keluarga").

Unit antarabangsanya, ABS-CBN Global Ltd. merancang untuk melaksanakan tawaran awam permulaan (IPO) pada tahun berikutnya dan mungkin disenaraikan di Bursa Saham Singapura untuk membantu membiayai rancangan pengembangannya.[20]

Rangkaian ini meraikan ulang tahun emas pada tahun 2003 dan mengadakan Kapamilya Homecoming, yang menghimpunkan lebih 4,000 bekas pekerja dan bakat untuk perjumpaan besar di perkarangan ABS-CBN di Bohol Avenue, Quezon City. Rangkaian ini juga melancarkan promo yang dipanggil "Treasure Hunt", di mana orang telah dijemput untuk membawa televisyen mereka tertua, set radio, mikrofon, dan poster. Rangkaian ini juga meraikan pemerintahan tahun ke-16 dalam penilaian TV, dengan 13 rancangan mereka termasuk dalam Top 15 program setiap hari di TV. ABS-CBN turut melancarkan rancangan baru seperti Meteor Garden kemudian syarikat juga melakukan suatu kafilah di seluruh negara, yang mempamerkan bakat rangkaian.

Pada 19 Oktober 2003, rangkaian mengadakan perayaan selama sebulan ABS-CBN dan tahun ke-50 TV Filipina.[21] Stesen ini menghasilkan dua dokumentari peringatan mengenai sumbangan stesen dalam berita dan hiburan. Sa Mata ng Balita terkandung beberapa mercu tanda yang paling tidak dapat dilupakan, yang paling luar biasa, dan yang paling terkenal daripada 50 tahun yang lalu seperti yang ditangkap oleh berita televisyen. 50 Taong Ligawan: The Pinoy TV History, di sisi lain, jalah dokumentari televisyen luas pertama yang dilakukan tentang sejarah Televisyen Filipina dan evolusi hiburan Filipina. Untuk acara kemuncak sambutan itu, gergasi penyiaran mengadakan ulang tahun ke-50 dengan persembahan menakjubkan digelar sebagai Kapamilya: ABS-CBN at 50,[22] yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Filipina (PICC) di Bandar Raya Pasay. Ia telah dinobatkan sebagai salah satu acara media terbesar tahun ini. Rangkaian Lopez melancarkan permaidani merah untuk menyambut tetamu berprofil tinggi daripada sektor perniagaan, pengiklanan dan media, politik, ahli-ahli masyarakat diplomatik, dengan banyak tokoh dan masyarakat, rakan yang dihargai dan penyokong rangkaian sepanjang lima dekad turut dihadiri urusan besar. Stesen ID rangkaian 50 tahun memenangi Anugerah Kecemerlangan Festival Golden Quill 2004.

Perkembangan terkini[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2008, ABS-CBN meraikan ulangtahun ke-55 televisyen Filipina. ID stesen baru bertajuk "Beyond Television" (Melangkaui Televisyen) telah dilancarkan. Palam TV ulang tahun menggambarkan pertumbuhan ABS-CBN dari stesen televisyen kecil yang bermula pada tahun 1953 menjadi konglomerat media yang mempunyai perniagaan di luar televisyen.[23] Ia juga pada tahun ini The Wall Street Journal Asia menyenaraikan ABS-CBN sebagai 7 syarikat paling dikagumi di Filipina dan ke-3 dalam kategori Anugerah inovasi bagi inovasi dalam TV internet dengan perkhidmatan TFCNow! yang tidak lagi beroperasi.[24]

Pada 26 April 2009, ABS-CBN ialah satu-satunya syarikat media yang akan dinamakan sebagai salah satu daripada 15 syarikat tersenarai negara dalam tadbir urus korporat, seperti yang ditunjukkan oleh kaji selidik tahunan Institut Pengarah Korporat (ICD).[25] Ia adalah satu-satunya syarikat media untuk meraih markah 90 peratus atau lebih tinggi dalam 2008 tadbir urus korporat Scorecard, kajian amalan tadbir urus korporat di kalangan 172 syarikat senarai awam di negara ini.[25]

Pada tahun 2011, ABS-CBN mengumumkan pembangunan kompleks studio yang tercanggih di San Jose del Monte, Bulacan untuk kos unjuran 6 hingga 7,5 bilion peso. Banyak 15 hektar di San Jose del Monte, Bulacan telah dibeli awal tahun itu untuk 75 juta peso. Pada tahun 2014, ia telah diumumkan bahawa kompleks studio itu akan terdiri daripada 10 peringkat bunyi dan lot belakang. Rancangan syarikat untuk membina sekurang-kurangnya dua bunyi peringkat setahun untuk kos 600 juta peso atau 300 juta peso untuk setiap peringkat bunyi.[26]

Pada September tahun yang sama, ABS-CBN merupakan antara 6 syarikat penyiaran ASEAN termasuk Media Prima, MediaCorp dan Media Nusantara Citra bergabung bagi membentuk satu perikatan penyiaran serantau yang dikenali sebagai Smart Alliance bagi menjalankan perikatan untuk bekerjasama dalam tiga bidang—kandungan, jualan dan pemasaran, dan teknologi–dan memanfaatkan skala ekonomi dan pasaran gabungan yang boleh ditawarkan oleh rantau ini.[27][28]

Pada 1 Januari 2013, Charo Santos-Concio telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif baru syarikat yang mengambil alih Gabby Lopez. Lopez kekal sebagai pengerusi syarikat.[29]

Pada 28 Mei 2013, ABS-CBN menerusi anak syarikat ABS-CBN Convergence, Inc. (dahulunya dikenali sebagai Multi-Media Telephony, Inc.), telah menandatangani satu perjanjian perkongsian rangkaian dengan Globe Telecom untuk perkhidmatan telefoni mudah alih baru dalam negara. Perjanjian itu termasuk perkongsian aset termasuk suis, menara, pelayan, dan frekuensi. ABS-CBN dijangka membelanjakan antara 2 dan 3 bilion peso untuk dua tahun akan datang untuk membina perniagaan syarikat telekomunikasi itu. Pelan ini telah diluluskan oleh Suruhanjaya Telekomunikasi Negara dan beroperasi sebagai ABS-CBNmobile.[30] Bagaimanapun, ia berhenti beroperasi pada 30 November 2018 selepas ABS-CBN dan Globe memutuskan untuk tidak memperbaharui perjanjian perkongsian rangkaian mereka selepas menilai model perniagaan mudah alihnya sebagai tidak mapan. Kedua-dua syarikat akan terus komited untuk perkongsian untuk perkongsian kandungan menggunakan sumber yang sedia ada.[31][32][33]

Pada Julai 2013, ABS-CBN memulakan pembangunan pusat hiburan keluarga KidZania Manila di Bonifacio Global City di Taguig.[34][35]

Pada 30 Mei 2014, ABS-CBN dan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Charo Santos-Concio menerima Anugerah Emas Stevie untuk Syarikat kategori Perkhidmatan Terbaik - Filipina dan Wanita Terbaik di Anugerah Stevie Asia Pasifik yang diadakan di Lotte Hotel, Seoul, Korea Selatan.[36] ABS-CBN juga menerima anugerah Anugerah emas Stevie bagi kategori Syarikat Terbaik - Media & Hiburan pada Anugerah Perniagaan Antarabangsa tahunan ke-11 (IBA) yang diadakan di Paris, Perancis pada 10 Oktober. Hasil daripada kemenangan itu, ABS-CBN juga memenangi Stevie People’s Choice Awards untuk kategori Syarikat kegemaran dalam Media dan Hiburan, [37][38] berdasarkan undi manakala pengerusi mereka Eugenio Lopez III menerima anugerah pencapaian seumur hidup dari KBP.

Pada 19 Mac 2015, Finance Asia menyenaraikan ABS-CBN sebagai syarikat bermodal sederhana ketiga di Filipina. ABS-CBN adalah satu-satunya syarikat media Filipina termasuk dalam syarikat-syarikat terbaik di Asia dalam senarai Kewangan Asia 2015.[39]

Pada 1 Januari 2016, Carlo L. Katigbak telah dilantik sebagai presiden baru dan ketua pegawai eksekutif syarikat yang mengambil alih Charo Santos-Concio yang telah mencapai umur persaraan wajib beliau 60. Concio masih akan menjadi ketua pegawai kandungan rangkaian, Presiden ABS-CBN University baru diwujudkan, dan penasihat eksekutif kepada pengerusi syarikat itu.[40] Sebulan kemudian, rangkaian juga mengumumkan pelantikan Ketua untuk TV Percuma Maria Socorro Vidanes sebagai Ketua Pegawai Operasi untuk ABS-CBN berkuatkuasa 1 Februari 2016.[41]

Pada 12 Februari 2016, Maria Lourdes Santos telah dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi Star Creatives mulai 15 Februari 2016.[42] ABS-CBN Corporation menjadi satu-satunya syarikat media yang dimasukkan dalam 10 teratas Syarikat Terbaik JobStreet.com dalam ranking Filipina, di nombor sepulih. Syarikat-syarikat tersebut telah dipilih oleh JobStreet.com sebagai "majikan paling dihargai" di negara ini.[43]

Pada 19 April 2018, semasa mesyuarat pemegang saham tahunan syarikat, Lembaga Pengarah ABS-CBN mengundi dan memilih Eugenio "Gabby" Lopez III sebagai Pengerusi Emeritus dan sepupunya, Ketua Pegawai Teknologi Martin "Mark" Lopez sebagai penggantinya untuk jawatan Pengerusi rangkaian. Gabby Lopez akan menjadi eksekutif kedua untuk dipilih sebagai Pengerusi Emeritus, menggantikan mendiang bapanya, Eugenio "Geny" Lopez, Jr.

Pada 10 Februari 2020, ia telah diumumkan bahawa Jose Calida telah menghantar petisyen kepada Mahkamah Tinggi Filipina untuk menamatkan francais ABS-CBN berikutan dakwaan bahawa orang luar dibenarkan terlibat dalam pemilikan syarikat.[44]

Pembaharuan lesen penyiaran[sunting | sunting sumber]

Arahan untuk menamatkan siaran[sunting | sunting sumber]

Pada 5 Mei 2020, Suruhanjaya Telekomunikasi Kebangsaan mengarahkan ABS-CBN untuk menamatkan semua penyiaran buat sementara waktu akibat lesen operasi 25 tahun saluran yang tamat pada hari sebelumnya.[45] Pembaharuan lesen tertakluk pada Kongres Filipina, tetapi enggan memberikan pembaharuan lesen kepada ABS-CBN. Konglomerat media itu diberikan masa 10 hari untuk memberikan sebab bantahan terhadap penamatan penyiaran.[46] Pihak luar mengutuk tindakan ini yang dilihat sebagai cubaan Presiden Filipina, Rodrigo Duterte untuk memberi tekanan kepada pihak media yang mengkritiknya.[47]

Pada 13 Jun 2020, saluran kabel dan satelit milik ABS-CBN, Kapamilya Channel telah dilancarkan, dengan penerbitan semula rancangan hiburan dan drama ABS-CBN, serta rancangan hal ehwal dan pendidikan bersama-sama dengan filem.[48]

Saluran A2Z[sunting | sunting sumber]

Pada 6 Oktober 2020, syarikat ini mengumumkan akan menyiarkan rancangan terbitannya melalui siaran TV percuma menerusi saluran baru, A2Z bermula 10 Oktober 2020. Ia merupakan perjanjian blok siaran antara ABS-CBN Corporation dan ZOE Broadcasting Network.[49][50]

Pemberhentian oleh YouTube[sunting | sunting sumber]

Pada 3 November 2020, saluran YouTube ABS-CBN News dan ANC telah diberhentikan selama beberapa jam, didakwa berikutan "perlanggaran syarat perkhidmatan YouTube”. Namun ia tidak jelas apakah perlanggaran itu. Kedua-dua saluran itu dikembalikan semula pada jam 15:58 PHT.[51][52][53]

Penjenamaan[sunting | sunting sumber]

Logo ABS-CBN mempunyai tiga elemen utama, garis menegak berakar pada asal mendatar, tiga bulatan lanjutan, dan teks ABS-CBN. Garis menegak atau bar mewakili menara (menara penyiaran), dengan bulatan yang melambangkan isyarat yang mewakili merah, hijau dan biru atau warna RGB yang membentuk piksel ditunjukkan di televisyen. 3 wilayah Filipina, iaitu Luzon, Visayas, dan Mindanao, juga diwakili oleh tiga bulatan.

Satu perkara yang unik mengenai logo ABS-CBN yang kebanyakan logo syarikat media kekurangan ialah bahawa ia mempunyai versi mendatar, biasanya digunakan untuk menjimatkan ruang sebagai logo menegak utama biasanya mengambil lebih banyak ruang daripada yang mendatar. Reka bentuk versi mendatar logo mengandungi teks ABS-CBN, berpecah kepada dua bahagian, "ABS" dan "CBN", tanpa melontarkan yang menghubungkan mereka, dan simbol ikonik ABS-CBN diperah di antara mereka.

Logo pertama yang mempunyai versi mendatar yang dilancarkan pada tahun 1986, iaitu tahun pelancaran semula operasi mereka selepas 14 tahun hibernasi di bawah undang-undang tentera dan pemerintahan autoritarian Ferdinand Marcos. Dari tahun 1986 sehingga 2014, unsur-unsur logo mendatar, teks dan simbol, telah sama rata bersaiz. Dalam versi logo mendatar tahun 2014, simbol ABS-CBN telah diperah di antaranya adalah lebih besar sedikit daripada nama ABS dan CBN.

Saluran 2[sunting | sunting sumber]

Sejak 1969, rangkaian ini telah mula menggunakan logo saluran bermula pada DZAQ-TV dengan logo Saluran 2 untuk digunakan sebagai promosi 1969-1972 sebagai The Family Channel. Frekuensi itu kemudian diberikan kepada BBC sebagai DWWX-TV 1973-1986, dan mempunyai logo yang berbeza digunakan. Saluran 2 kini digunakan sebagai frekuensi stesen perdana ABS-CBN di Metro Manila.

ABS-CBN memperkenalkan inovasi ke logo Saluran 2 dari 1986 hingga 1992. Pada mulanya, logo Saluran 2 diperkenalkan ke ABS-CBN, selepas pembubaran BBC pada Julai. Ciri-ciri logo saluran 2 yang pertama adalah puncak biru berbentuk sayap dengan lengkung putih di bahagian atas dan garis putih sebagai ekor, logo Broadway 2 telah digunakan dari tahun 1986 hingga 1987. Ia mempunyai nama slogan Watch Us Do It Again! sebagai stesen ID disiarkan sejak kebangkitan rangkaian.

Selepas enam bulan pelan dipilih dengan teliti, pertama tri-reben 2 logo yang dicampur dengan bintang romboid telah menjadi pada 1 Mac 1987. tri-reben warna 2 logo adalah putih dibawa slogan The Star Network apabila ia disiarkan sebagai stesen ID untuk menuntut semula penguasaan dalam penilaian TV. Menjelang tahun 1988, reben dalam logo tri-reben 2 adalah tri-berwarna merah, hijau dan biru. Sesungguhnya logo tri-reben 2 sengaja datang dari tahi bintang dalam bentuk 2. Begitu juga, sebahagian besar logo saluran berangka dalam slogan ini mempunyai bintang dan versi datang ke dalam saluran TV serantau seperti 3 (DYCB-TV di Cebu dan D -3-ZO-TV di Baguio), 4 (DYXL-TV di Bacolod dan DXAS-TV di Davao) dan stesen serantau yang lain. Tri-reben juga digunakan pada bendera mikrofon sehingga tahun 2000, sambutan Alaf Baru.

Sarimanok[sunting | sunting sumber]

Sarimanok, burung legenda dalam Cerita Rakyat Filipina pertama kali digunakan pada tahun 1966 untuk mengenal pasti siaran warna (agak serupa kepada bagaimana merak NBC yang telah digunakan). Pada tahun 1993, yang berlaku sebagai Tahun Cina Ayam, ABS-CBN melancarkan semula ID stesen Sarimanok baru yang memaparkan burung legenda. ID Sarimanok menjadi berkaitan dengan saluran yang ABS-CBN memilih ia menjadi maskot stesen. ABS-CBN kemudiannya mennamakan saluran berita 24-jam yang baru Sarimanok News Network, pelopor ABS-CBN News Channel. Ia dihidupkan semula sekali lagi pada tahun 2004 untuk menggalakkan siaran serantau di seluruh negara.

Evolusi logo ABS-CBN[sunting | sunting sumber]

Logo korporat ABS-CBN bermula dengan elemen grafik dan tipografi asal menara radio gelombang penghantaran Alto Broadcasting System (ABS) yang diilhamkan pada tahun 1956. James Lindenberg menuugaskan Delfin L. Borrero, graduan bidang seni halus daripada Universiti Filipina di Diliman, untuk membangunkan logo ABS dan jenis logonya. Ini kemudian akan membuat Borrero pencipta logo ikonik ABS-CBN hari ini.

Pada tahun 1966 sebelum ABS dan CBN digabungkan, logo asal telah diubahsuai oleh Borrero seperti juga pencipta logo pertama.

Pada tahun 1967, dengan penubuhan dan penggabungan akhir Alto Broadcasting System (ABS) milik Quirino dan Chronicle Broadcasting Network (CBN) milik Lopez, logo tersebut telah disemak semula dengan unsur-unsur grafik asal yang sama dan termasuk tipografi CBN itu. Logo ini telah diberikan secara hitam putih untuk stesen ID.

Rendisi berwarna logo 1967 pertama kali muncul di siaran TV warna pertama di negara ini dalam tempoh setahun, dan kemudian menjadi logo syarikat kepada kebangkitan semula. Bulatan-bulatan tri-band berada dalam RGB. Merah untuk Luzon, Hijau untuk Visayas dan biru secara Mindanao. Perubahan berwarna, diubahsuai dua kali dalam tahun 1993 (ulang tahun ke-40 televisyen Filipina) dan 1996 (ulang tahun ke-50 korporat perbadanan itu), telah digunakan kemudiannya sehingga 2000.

Pada 1 Januari 2000, ABS-CBN mengubahsuai logo korporatnya. Logo sebelumnya, yang diumumkan oleh ABS-CBN sebagai rangkaian TV terbesar di negara ini memberi laluan kepada gaya logo sekarang ini. Bulatan-bulatan tri-band berasal dari gelombang penghantaran radio asal elemen grafik dengan warna-warna, merah, hijau, biru dengan garis menegak di pusat itu masih kekal dan jenis logo yang telah dipertingkatkan, dengan nama ABS dan CBN digabungkan untuk mewujudkan nama ABS-CBN kini terletak di bawah dengan yang baru, tipografi moden.

Pada tahun 2013, ABS-CBN mengumumkan bahawa mereka akan menggunakan logo baharu sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-60 televisyen di Filipina. Logo baru, yang mengekalkan reka bentuk 2000, memberikan lebar tebal kepada tiga cincin dan baris, dan versi yang dipermudahkan teks 2000 nama ABS-CBN yang menghilangkan serif, dan versi yang sama sekali berbeza daripada C yang menggantikan huruf C gaya 2000, dengan huruf S yang satu-satunya yang tidak berubah. Dataran ini juga berubah warna kepada putih (ini dilakukan kemungkinan besar untuk mencerminkan status ABS-CBN sebagai syarikat media yang pelbagai lebih ketara), yang membawa kepada ketiadaan persegi ini apabila logo itu diletakkan di atas latar belakang putih. Logo ini telah diperkenalkan pada 7 Oktober 2013 dan telah dilancarkan sebagai logo korporat baru secara rasmi pada 1 Januari 2014, 14 tahun selepas logo 2000 telah dilancarkan.

Hari ini, gelombang penghantaran radio tri-band elemen grafik dan tipografi asal digunakan dalam derivatif sebagai logo dan jenis logo anak-anak syarikat ABS-CBN Corporation.

Anak-anak syarikat[sunting | sunting sumber]

  • ABS-CBN Convergence (telekomunikasi)
  • ABS-CBN Interactive (media baru)
  • ABS-CBN Publishing (penerbitan bahan bercetak)
  • ABS-CBN International (antarabangsa)
  • ABS-CBN University (institusi pendidikan)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "ABS-CBN elects Gabby Lopez as chairman emeritus, Mark Lopez as chairman". ABS-CBN News. April 19, 2018. Dicapai pada April 19, 2018.
  2. ^ a b c d e f Rolando P. Valdueza (11 April 2019). SEC Form 17-A (PDF) (Laporan). Bursa Saham Filipina.
  3. ^ a b c d PSE Disclosure Form POR-1 (Public Ownership Report) (Laporan). Bursa Saham Filipina. 31 March 2018.
  4. ^ "Philippines Indie VIVA Music Group". Billboard (majalah). Billboard. July 17, 1999. Dicapai pada October 26, 2014.
  5. ^ J. Gold, Steven; J. Nawyn, Stephanie (2013). Handbook of International Migration. London: Routledge. m/s. 549. ISBN 9781135183486. Dicapai pada October 26, 2014.
  6. ^ "ABS-CBN Awarded $10 Million in Copyright Infringement Dispute". Bloomberg. October 14, 2014. Dicapai pada October 26, 2014.
  7. ^ Montecillo, Paolo (13 December 2012). "ABS-CBN to issue 1B voting low yield preferred shares". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada 20 January 2013.
  8. ^ Lopez, Antonio (2000). "The coming Estrada-Lopez nuptials have Manila investors abuzz about love, money, power and profit". Asiaweek. Dicapai pada 11 July 2012.
  9. ^ Lucas, Daxim (23 June 2012). "TV5 losses double to P4.1B in 2011". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada 11 July 2012.
  10. ^ Shareholders FAQS, dicapai pada March 27, 2012
  11. ^ "ABS-CBN Corporation stock data". Philippine Stock Exchange.
  12. ^ "Farewell to the Father of Philippine Television". ABS-CBN.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-07. Dicapai pada 2011-05-08.
  13. ^ a b Anastacio, Ellen Joy; Badiola, Janine Natalie (January 1, 2010). "The History of Philippine Television". UP-CMC Broadcast Department. Dicapai pada March 27, 2012.
  14. ^ Atkins, Williams (13 November 2013). The Politics of Southeast Asia's New Media. Routledge. m/s. 25. ISBN 9781136860621. Dicapai pada 4 October 2014.
  15. ^ EDSA People Power Revolution Day 4 retrieved October 31, 2014
  16. ^ "ABS-CBN's post-EDSA boss Ben Aniceto passes away". ABS-CBN News. March 21, 2016. Dicapai pada March 21, 2016.
  17. ^ ABS-CBN changes corporate name, Lopez Group of Companies, dicapai pada 1 June 2010
  18. ^ Jessel, Harry; Taishoff, Lawrence (2010). "Television and Radio". Encyclopædia Britannica Ultimate Reference Suite. Encyclopædia Britannica, Inc.
  19. ^ "Customer Showcase: ABS-CBN". Advanced Systems Group.
  20. ^ Logata, Charo. "ABS-CBN confirms IPO for Global". ABS-CBN Interactive. Dicapai pada 7 April 2007. [pautan mati]
  21. ^ Vanzi, Sol Jose (1 November 2003). "ABS-CBN'S 50TH YEAR CELEBRATES PHILIPPINE TELEVISION". Newsflash.org. Dicapai pada 27 March 2012.
  22. ^ Sol Jose Vanzi (November 1, 2003). "ABS-CBN'S 50th Year Celebrates Philippine Television". The Philippine Star. Dicapai pada April 7, 2007.
  23. ^ Paolo Ramos (director) (2008). Beyond Television (television production). Philippines: Creative Communications Management Group.
  24. ^ Dimaculangan, Jocelyn (2 May 2008). "ABS-CBN is 7th most admired company in RP—The Wall Street Journal Asia". Philippine Entertainment Portal. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-12. Dicapai pada 6 April 2012.
  25. ^ a b "ABS-CBN tops corporate governance survey among RP media | ABS-CBN News | Latest Philippine Headlines, Breaking News, Video, Analysis, Features". ABS-CBN News and Current Affairs. 2009-04-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-13. Dicapai pada 2011-05-08.
  26. ^ Amojelar, Darwin (May 18, 2014). "ABS-CBN allots P600 million for 2 Hollywood-style studios in Bulacan". Interaksyon. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-25. Dicapai pada 2016-06-01.
  27. ^ "Six broadcasters from ASEAN form SMART Alliance". MediaCorp Channel NewsAsia. September 24, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-21. Dicapai pada December 2, 2015.
  28. ^ "ABS-CBN stars impress Southeast Asian broadcasters". ABS-CBN News. 27 Mac 2010. Dicapai pada 12 Januari 2013.
  29. ^ Tugade, Edgardo (December 11, 2012). "Gabby Lopez retires as ABS-CBN CEO; Charo Santos takes on chief executive role". GMA News Online.
  30. ^ Montecillo, Paolo (28 May 2013). "ABS-CBN forays into telco business". Philippine Daily Inquirer.
  31. ^ "ABS-CBN Convergence Globe Wind Down Mobile Sharing Agreement". ABS-CBN News Online. 16 October 2018. Dicapai pada 30 December 2018.
  32. ^ "ABS-CBN Mobile End of Service". ABS-CBN Mobile. 16 October 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 October 2018. Dicapai pada 30 December 2018.
  33. ^ "ABS-CBN Mobile to Shutdown the Services by the End of November". BusinesWorld Online. 16 October 2018. Dicapai pada 30 December 2018.
  34. ^ Elona, Jamie Marie (1 August 2013). "KidZania opens soon in Taguig; offers educational, fun-filled indoor activities". Philippine Daily Inquirer.
  35. ^ Gamboa, Ray Butch (14 September 2013). "New world for our kids". Philippine Star.
  36. ^ "ABS-CBN, Charo Santos win Gold Stevie award". May 5, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-05-06. Dicapai pada 2016-06-01.
  37. ^ "ABS-CBN Bags Gold Stevie Award". abs-cbnnews.com. September 29, 2014. Dicapai pada October 4, 2014.
  38. ^ "2014 Company/Organization Awards Category Stevie® Award Winners". Dicapai pada October 4, 2014.
  39. ^ "Asia's best managed companies, part 2". Finance Asia. March 19, 2015.
  40. ^ "CARLO KATIGBAK APPOINTED PRESIDENT AND CEO OF ABS-CBN CORPORATION" (Siaran akhbar). ABS-CBN PR. 18 December 2015. Dicapai pada 18 December 2015.
  41. ^ Dela Paz, Chrisee (January 29, 2016). "ABS-CBN names Cory Vidanes as new COO". Rappler. Dicapai pada January 29, 2016.
  42. ^ http://abscbnpr.com/malou-santos-named-star-creatives-coo/
  43. ^ C. Abejo, Carlene (July 28, 2016). "Job seekers' 'most desired' employers revealed". BusinessWorld.
  44. ^ Melissa Luz Lope (February 10, 2020). "SolGen wants Supreme Court to forfeit ABS-CBN franchise". CNN Philippines. Dicapai pada February 10, 2020.
  45. ^ News, ABS-CBN (May 5, 2020). "NTC orders ABS-CBN to stop broadcasting". ABS-CBN News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-05-05.
  46. ^ Rivas, Ralf (5 Mei 2020). "ABS-CBN goes off-air after NTC order". Rappler (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Mei 2020.
  47. ^ "Leading Philippine Broadcaster, Target of Duterte's Ire, Forced Off the Air". NYT (dalam bahasa Inggeris). The New York Times. Dicapai pada 6 Mei 2020.
  48. ^ "'FPJ's Ang Probinsyano' and other favorite Kapamilya shows return on cable and satellite TV". ABS-CBN News. June 4, 2020. Dicapai pada June 4, 2020.
  49. ^ Aguilar, Krissy (2020-10-06). "Zoe TV rebrands as A2Z to feature ABS-CBN Shows". INQUIRER.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-06.
  50. ^ "ABS-CBN shows return to free TV after ZOE deal". Rappler (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-06.
  51. ^ "ABS-CBN News' YouTube channel down, account 'terminated'". Rappler (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-06.
  52. ^ "Hackers attack ABS-CBN News' YouTube channels". Rappler (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-06.
  53. ^ Mercado, Neil Arwin (2020-11-03). "ABS-CBN News' YouTube account 'terminated'; investigation underway". INQUIRER.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-06.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]