Crimea Platform

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Crimea Platform
Intisari agensi
Dibentuk23 Ogos 2021 (2021-08-23)
Ibu pejabatUkraine
Laman sesawang
https://crimea-platform.org/en

Platform Crimea (Bahasa Ukraine: Кримська платформа, Bahasa Inggeris: Crimea Platform) ialah inisiatif diplomatik Ukraine dan presidennya, Volodymyr Zelensky.[1] Ia direka bentuk untuk menjadi mekanisme penyelarasan antarabangsa untuk memulihkan hubungan Rusia-Ukraine dengan cara membalikkan pengilhakan (annexation) Crimea 2014 oleh Persekutuan Rusia . Perlindungan hak asasi manusia Tatar Crimea, kemerosotan alam sekitar dan menyekat perdagangan di wilayah Laut Hitam dan Laut Azov juga merupakan perkara yang dibincangkan pada sidang kemuncak itu.[2] Sidang kemuncak sulung platform itu berlangsung pada 23 Ogos 2021, pada malam ulang tahun ke-30 kemerdekaan Ukraine.[3]

Penciptaan dan promosi[sunting | sunting sumber]

Rancangan untuk acara sedemikian telah diumumkan oleh Kementerian Penyepaduan Semula Wilayah yang Diduduki Sementara, dan pada sesi ke-75 Perhimpunan Agung PBB pada September 2020. Sebutan pertama inisiatif Platform Crimea muncul pada November 2020, apabila Timbalan Menteri Luar Negeri Pertama Emine Japarova menyampaikannya kepada duta negara anggota EU dan membincangkan aspek praktikal untuk melibatkan Kesatuan Eropah dalam aktivitinya. Selepas itu, pihak berkuasa Ukraine menjalankan kempen untuk melibatkan negara-negara Barat dalam platform tersebut. [4] [5] Pada 26 Februari 2021, Presiden Zelensky menandatangani Dekri " Mengenai Langkah-Langkah Tertentu yang Bertujuan untuk Pendudukan dan Penyepaduan Semula Wilayah yang Diduduki Sementara Republik Autonomi Crimea dan Kota Sevastopol ", yang memutuskan untuk menubuhkan Jawatankuasa Penganjur bagipenyediaan dan penyelenggaraan Platform Crimea. Pengerusi Jawatankuasa bagi Penganjur Penyediaan Sidang Kemuncak Konstituen Platform Crimea ialah Menteri Luar Negeri Ukraine Dmytro Kuleba.[6][7]

Topik rundingan, format[sunting | sunting sumber]

Menteri Luar Negeri Ukraine Dmytro Kuleba telah mengenal pasti lima keutamaan yang dijangkakan untuk platform rundingan Platform Crimea: Pertama, keselamatan, termasuk kebebasan navigasi. Kedua, memastikan keberkesanan sekatan terhadap negara penceroboh. Ketiga, perlindungan hak asasi manusia dan undang-undang kemanusiaan antarabangsa. Keempat, perlindungan hak pendidikan, budaya dan agama. Kelima, mengatasi kesan negatif pendudukan sementara Crimea terhadap ekonomi dan alam sekitar. Rundingan akan dijalankan dalam lima bidang utama:

  • dasar tidak mengiktiraf percubaan pengilhakan Crimea oleh Rusia,
  • pengembangan dan pengukuhan sekatan antarabangsa terhadap Rusia,
  • keselamatan antarabangsa,
  • hak manusia,
  • kesan pekerjaan terhadap ekonomi dan alam sekitar. [8]

Perhatian khusus akan diberikan kepada isu tahanan politik Crimean di semenanjung yang diduduki. [9]

Selepas Sidang Kemuncak, aktiviti Platform Crimea tidak akan berakhir. Empat format kerjanya dirancang: presiden, menteri luar negeri, timbalan dan pakar.


Platform Crimea juga dijangka akan diwakili dalam Perhimpunan Parlimen Majlis Eropah.

Platform itu akan kekal beroperasi sehingga semenanjung kembali ke kawalan Ukraine.

Hadirin[sunting | sunting sumber]

Peserta mesyuarat pertama Platform Crimea

Pemimpin asing telah dijemput ke sambutan ulang tahun ke-30 serta sidang kemuncak, termasuk pemimpin Amerika Syarikat, Greece [10] dan Lithuania. Turki, Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom dan Moldova adalah yang pertama mengumumkan rancangan untuk menghantar wakil ke sidang kemuncak itu.

Rusia cuba menjejaskan kredibiliti platform itu dan menghalang negara lain daripada menyertainya melalui pemerasan dan ugutan - atas sebab ini senarai mereka yang dijemput ke sidang kemuncak itu terpaksa dirahsiakan. [11] [12]

Di sebalik semua keadaan, wakil 47 negara dan organisasi dijangka hadir pada sidang kemuncak pada 23 Ogos.

Senarai peserta[sunting | sunting sumber]

Peta peserta Platform Crimea

Negara anggota G7[sunting | sunting sumber]

Hadirin lain[sunting | sunting sumber]

Pejabat Platform Crimea[sunting | sunting sumber]

Pembukaan pejabat utama platform Crimea

Pada hari sidang kemuncak itu, para pesertanya membuka pejabat utama Platform Crimean, yang terletak di Kyiv, di jalan Lypska, 2. Ketua pejabat ialah Anton Korynevych, Wakil Tetap Presiden ke Republik Autonomi Crimea. [13]

Ia dirancang untuk membuka pejabat platform Crimean di beberapa negara lain yang menjadi penandatangan deklarasi itu. [14]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Crimea Platform: Ukraine's Initiative to Raise the Costs of Russia's Occupation". Jamestown (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-06-04.
  2. ^ "THE CRIMEAN PLATFORM WILL BECOME A FOREIGN POLICY INSTRUMENT OF THE DE-OCCUPATION STRATEGY | UA: Ukraine Analytica". UA: Ukraine Analytica (dalam bahasa Inggeris). 2021-03-16. Dicapai pada 2021-06-04.
  3. ^ "Festivities dedicated to the 30th anniversary of Ukraine's independence will last for 3 days - Volodymyr Zelenskyy". Official website of the President of Ukraine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-05-21.
  4. ^ "Джапарова презентувала Кримську платформу в ОБСЄ". Укрінформ. 1 March 2021. Dicapai pada 1 March 2021.
  5. ^ "Кримська платформа: Джапарова запросила на саміт держави-члени ЮНЕСКО". Укрінформ. 31 March 2021. Dicapai pada 8 April 2021.
  6. ^ "Президент створив Організаційний комітет з підготовки установчого Саміту Кримської платформи". Президент України. 26 February 2021. Dicapai pada 28 February 2021.
  7. ^ Указ Президента України від 26 лютого 2021 року № 78/2021 «Про окремі заходи, спрямовані на деокупацію та реінтеграцію тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя»
  8. ^ "У МЗС оголосили напрямки роботи Кримської платформи". Слово і Діло.
  9. ^ ""Кримська платформа" розгляне питання політв'язнів на окупованому півострові – МЗС". Прямий.
  10. ^ "Зеленский пригласил президента Греции на празднование 30-летия независимости Украины". Интерфакс-Украина (dalam bahasa Rusia). Dicapai pada 2021-03-19.
  11. ^ "Окупанти пообіцяли "болючі наслідки" через "Кримську платформу"". Ракурс.
  12. ^ "Чому учасників "Кримської платформи" тримають в секреті, пояснила Джапарова". kanaldom.tv.
  13. ^ "President of Ukraine and the participants of the Crimea Platform summit watched the initiative's head office in Kyiv". Президент України. 23 серпня 2021. Dicapai pada 24 серпня 2021. Check date values in: |access-date= dan |date= (bantuan)[1]
  14. ^ "Офіси Кримської платформи відкриють в інших країнах - Президент". Укрінформ. 2021-08-22. Dicapai pada 2021-08-24.