Wee Meng Chee

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
"Namewee", "Kontroversi Namewee" dan "Negarakuku" dilencongkan di sini.
Nama ini merupakan nama orang dalam bahasa Cina; nama keluarganya ialah Wee.
Namewee
黃明志
Namewee.jpg
Nama asal 黃明志 (Cina Ringkas)
黃明志 (Cina Tradisional)
Huáng Míng Zhì (Pinyin)
Kelahiran Wee Meng Chee
(1983-05-06) 6 Mei 1983 (umur 34)
Muar, Johor, Malaysia
Warganegara Malaysia
Pekerjaan Rapper, penulis blog, pembikin filem, penulis skrip, pelakon, penyanyi
Tahun aktif 2007–kini
Terkenal kerana Negarakuku, Nah
Laman web Blog Namewee
Kerjaya muzik
Genre Hip hop, C-pop
Instrumen Vokal, rap

Wee Meng Chee[1] (Cina Ringkas: 黃明志; Cina Tradisional: 黃明志; pinyin: Huáng Míng Zhì) (lahir 6 Mei 1983)[1][2] ialah seorang mahua dan merupakan penuntut komunikasi khalayak di Universiti Ming Chuan, Taiwan. Beliau lebih dikenali sebagai nama samaran Namewee di YouTube dan mula dikenali dengan lagu dan video yang dicipta olehnya sendiri yang bertajuk Negarakuku.

Pada 7 Ogos 2007, beliau telah menimbulkan kekecohan dunia Internet Malaysia apabila menghasilkan video rap dengan gubahan dari lirik Negaraku, mengandungi isi-isi menghina negara, pasukan polis, orang Melayu dan azan dalam agama Islam, mengikut laporan akhbar Harian Metro.

Namewee kemudiannya dilaporkan meminta maaf kepada mereka yang rasa terhina oleh video tersebut dalam sebuah akhbar Inggeris tempatan,[3] tetapi bukan kerana menghasilkan video itu sendiri dan dia tidak menyesal oleh perbuatan tersebut. Selain itu, ia tetap menegaskan dalam blog ia bahawa orang ramai telah tersalah anggap tentang lagu rap yang dihasilkan olehnya, dan menyatakan bahawa laporan akhbar Harian Metro tersebut salah kerana ditulis tanpa memahami maksud tersirat lirik tersebut.[4] Berikutan dengan itu, ia turut meletakkan terjemahkan lirik Cina ke bahasa Melayu di blognya.

Pada 2011, beliau muncul dengan filem sulung arahannya Nasi Lemak 2.0. Seterusnya muncul dengan filem kedua, Hantu Gangster dan Kara King, yang masing-masing dikeluarkan pada 2012 dan 2013. Beliau juga memulakan siri web YouTube, Namewee Tokok, pada September 2012.

Beliau menulis lagu, 你不红 (Bahasa Melayu: Kau Bukan Merah) pada 2015 yang juga menarik perhatian di media sosial. Lagu lain, seperti 泰國情哥 (Lagu Cinta Thailand), 飆高音 (Nada Tinggi) dan 漂向北方 (Orang Tidak Dikenali di Utara) mencuri perhatian global. Kini, beliau mempunyai 60 lagu (termasuk yang dikeluarkan dari saluran YouTube beliau) dengan sebanyak 1 juta tontonan di YouTube.[5][6]

Baru-baru ini, beliau telah dicalonkan di Golden Melody Award ke-27. Pada Ogos 2016, beliau telah ditahan polis kerana membuat muzik video di kawasan masjid.[7]

Biografi[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan dan dibesarkan di Muar, Johor, Wee Meng Chee telah mendapat pendidikan di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chung Hwa (1B) dan Sekolah Menengah Chung Hwa. Wee telah menubuhkan sebuah kumpulan muzik dinamakan "Kumpulan Muzik Makcik" (Cina Ringkas: 大娘乐队; Cina Tradisional: 大娘樂隊; pinyin: Dàniáng yuèduì) semasa zaman persekolahannya.

Dia kemudianya melanjutkan pelajaran ke Taiwan kerana mengikut peraturan pelajaran Malaysia, institusi tinggi awam Malaysia hanya menerima pelajar Sijil Pelajaran Malaysia dari sekolah kerajaan, bagaimanapun institusi tinggi swasta di Malaysia boleh menerima mana-mana pelajar yang berkelayakan. Semasa di Taiwan, Wee juga telah menerbitkan beberapa klip video bersifat sindiran dan mengandungi kata-kata kesat yang dimuat naik ke dalam siaran Youtubenya. Antara lagu-lagu ia adalah termasuk lagu berjudul Kawanku (Cina Ringkas: 我的朋友; Cina Tradisional: 我的朋友; pinyin: Wǒ de péng yǒu)sebuah lagu kotroversi yang mengkritik Cina malaysia, orang Melayu, dan Negarakuku. Walaupun bagaimanapun ia kemudian dipadam olehnya demi menjaga sensitiviti perkauman di Malaysia.

Walaupun diselubungi kontroversi akibat lagu-lagu sindiran terbabit, Wee telah mengeluarkan album bertajuk 明志 Namewee, di Malaysia pada 3 September, 2007,[8] Album itu siap pada bulan Mei,[9] dengan mengecualikan lagu kontroversi Negarakuku.[10] Beliau juga pernah menerbitkan filem dokumentari bertajuk "I wanna Go home, 我要回家" (Saya mahu pulang).

Asal-usul "Namewee"[sunting | sunting sumber]

Apabila Wee masih belajar di universiti, terdapat banyak guru barat di universitinya. Mereka bertanya kepada Wee dan rakan-rakannya untuk mencari nama mereka sendiri. Ramai pelajar di kelas tidak mempunyai nama samaran, jadi mereka kembali dan mula merujuk kepada kamus dan sumber lain untuk mencari nama panggilan yang sesuai. Malangnya, Wee tidak dapat memilih nama samaran.

Keesokan harinya, guru Wee meminta kelas untuk julukan mereka. Ketika gurunya bertanya kepadanya apa nama julukannya, mustahil bagi Wee untuk memberitahunya "Nama saya Huang Ming Zhi." Meng Chee bermaksud "Nama" sebagai sebutan gabungan dan 名字 hampir sama. Wee adalah nama keluarga Wee seperti dalam bahasa Hainan, yang bermaksud "Kuning (黄)". Oleh itu, "Nama" bermakna (名字), "Wee" bererti Kuning (黄), itulah bagaimana beliau menemui "Namewee".

Suatu hari, Wee menggunakan "Namewee" untuk mendaftarkan akaun YouTubenya. Sejak itu, orang mula memanggilnya "Namewee".

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Kontroversi Namewee

Negarakuku[sunting | sunting sumber]

Salah satu lagu yang diterbitkan oleh dia, iaitu dikenali sebagai Negarakuku, (pada asalnya bertajuk "Aku cintakan Negaraku"; (Melawat Lagu Tema Malaysia 2007) (Bahasa Cina: '我 愛 我 的 國家 Negarakuku (2007 大 馬觀光 年 主題 曲)') telah menimbulkan kontroversi besar terhadap dia. Akibat penerbitan lagu terbabit, dia mula lebih dikenali ramai, dan telah mendapat berbagai-bagai maklum balas dan kritikan daripada pelbagai pihak di Malaysia.

Lagu ini terdiri daripada dua komponen utama: rapping, yang secara eksklusif dicipta dan dipersembahkan oleh Wee, dan Negaraku, yang dipecah menjadi tiga segmen antara rap dan dinyanyikan dalam kumpulan dua atau tiga ayat. Walaupun lagu kebangsaannya dinyanyikan dalam gaya R&B, Wee tidak berniat untuk mengubah melodi dan lirik lagu [8] dan cuba mengekalkan tema dan makna asal lagu itu. Susunan yang digunakan oleh Wee mengikut susunan asal lagu itu, yang telah diubah oleh kerajaan Malaysia sejak tiga kali. Rap adalah dalam bahasa Mandarin, dengan frasa dan kata-kata Hokkien sekali-sekala, sementara ayat-ayat lagu kebangsaan dinyanyikan dalam bentuk asal Melayu mereka.[11][12][13][14]

Lirik lagu[sunting | sunting sumber]

Wee Ming Chee dalam klip video di Youtube, tajuk kecil bahasa Malaysia di atas merupakan terjemahan bahasa Cina di bawah video.

(Terjemahan rasmi dari laman blognya 15 Ogos 2007)

NegarakuNegarakukuNegaraku
NegarakukuNegarakuNegarakuku
我爱我的国家 有国才有家
Aku cinta Negara aku ada Negara baru ada keluarga
有家才有我 站在这边跟你
Ada keluarga baru ada aku berdiri disini
大声唱歌 你麦惊
Nyanyi dengan engkau engkau jangan takut
虽然我每次骂粗话
Walaupun aku selalu cakap kasar
我的歌 就像榴莲一样
Lagu aku sama macam durian
硬硬尖尖 只是
Keras dan tajam tetapi
看你敢不敢打开 看看里面的真相
Tengok engkau berani buka ke tidak tengok apa yang ada di dalam
它可以很臭 也可以很香
Dia boleh dikatakan busuk dia juga boleh dikatakan wangi
只是看你又怎样的鼻抗
cuma tengok engkau ada macam mana punya hidung
我们的警察 叫做MATA
Polis kita panggil ‘mata’ (mata-mata)
因为他们的眼睛很亮
Ini kerana mata mereka sangat tajam
新年一到 他们就很努力
Apabila raya mereka akan jadi rajin
拿住笔可是很会少跟你开单
Pen di tangan tetapi jarang bagi saman
因为他们口很渴 需要喝茶
Ini kerana mereka dahaga mereka mau minum teh
还有KOPI O 要不要加糖
Ataupun kopi O nak tambah gula ke tidak
如果加糖 他嘴巴会甜甜跟你微笑
Kalau tambah gula mulut mereka akan senyum dengan engkau
你要离开的时候
Apabila engkau nak pergi
他还会跟你TATA
Dia akan ucap TATA (maksudnya bye)
NegarakuTanah tumpahnya darahkuRakyat hidupBersatu dan maju
这种现象 不需要改善
Gejala ini tidak perlu memperbaikikan
也不用加强 警民合作
Juga tidak perlu memperkuatkan , kerjasama antara pihak polis dan rakyat
一杯咖啡感情不会淡
Secawan kopi hubungan boleh kekal
我西北suka
Aku memang suka
至少不会回家收到三万
Sekurang-kurangnya balik rumah tidak akan dapat saman
我爸爸一定赌懒
Ayah mesti geram
我一定欠干 没有车给我驾
Aku mesti kena marah tidak ada kereta untuk aku
怎么办 这次西北够力
Macam mana kali ini memang teruk
没有车 我要怎样出去玩
Tak de kereta macam mana aku nak keluar main
没有车 我要怎样打野战
Tak de kereta macam mana aku nak XXX
没有车 我要怎样看阿瓜
Tak de kereta macam mana aku nak tengok ah kua
这个国家 我很喜欢
Negara ini aku memang suka
早上五点
Pukul 5 pagi
还有morning call会叫我起床
Ada morning call akan suruh aku bangun
有时几间一起唱
Kadang-kadang beberapa ‘buah’ nyanyi sama-sama
听起来好像情歌对唱
macam tengah duet lagu cinta
声音坳来坳去像唱R&B一样
Suara tinggi rendah macam tengah nyanyi R&B
虽然他们有时唱到走声
Walaupun kadang kala sebahagian daripada mereka out of tune
虽然他们有时还会唱到破声
Walaupun kadang kala sebahagian daripada mereka pecah suara
有些声音像公鸡 可是比公鸡早起床
Ada juga suara yang macam kokokan ayam tetapi dia bangun lagi awal dari ayam
这样我们才会知道准备上课上班
Macam ini baru kite tahu mase untuk bersiap ke sekolah dan kerja
不要怪 政府只会照顾土族
Jangan salahkan kerajaan hanya akan jaga rakyat tertentu
不要怪 我们没有受到公平照顾
Jangan salahkan kami tidak dapat jagaan yang adil
这样才能证明我们华人不怕吃苦
Macam ini baru boleh menunjukkan bahawa orang cina tidak takut menderita
这样才能训练我们逆境寻找出路
Macam ini baru boleh melatih kita mencari jalan keluar apabila menghadapi kesusahan
不要觉得他们的标准 很奇怪
Jangan mengatakan standard ini sangat pelik
因为这样反而表现我们 很厉害
Kerana dengan ini baru menunjukkan kami sangat hebat
没有被宠坏的小孩 才不会依赖
Anak-anak yang tidak dimanja baru akan menjadi tabah
不然你看有人到现在 还没有断奶
ada orang sampai sekarang masih belum berhenti minum susu
Rahmat bahagiaTuhan kurniakanRaja kitaSelamat bertakhtaRahmat bahagiaTuhan kurniakanRaja kitaSelamat bertakhta
躲在政府部门里面的人更厉害
Pekerja dalam kerajaan lagi hebat
他们做什么事情都可以慢慢来
Apa yang mereka buat boleh slow slow
就算排队的人等到要骂 臭lelai
Walaupun orang yang beratur marah
他们心情还是一样自由自在
Mood mereka tetap rase bebas dan seronok
有时kuih都拿出来
Kadang-kala kuih pun mereka ambil keluar
他吃他的娘惹kuih
Dia makan nyonya kuih dia
你的队继续排
Dan engkau sambung beratur
就算你真的骂臭lelai也不要紧
Walaupun engkau nak marah pun tak pe
因为旁边的guard他在做梦
Kerana guard kat tepi pun tengah bermimpi
他不会鸟你的啦
Dia takkan layan engkau
他们把头包起来 慢慢走慢慢过马路
Mereka yang memakai tudung perlahan-lahan melintas jalan
你驾车经过还要小小让路
Engkau yang memandu kenalah berhati-hati
最终要活得开心 最重要活得舒服
Asalkan hidup dengan gembira asalkan hidup dengan selesa
不要学华人一样
Jangan macam orang cina
整天忙忙碌碌 西北辛苦
Tiap-tiap hari sibuk sangat susah
这个精神我们真的不能不佩服
Semangat ini mesti kita kena kagumi
因为这个就是他们生活的态度
Kerana ini adalah sikap hidup mereka
(态度 态度)
Sikap sikap
这首歌我都在讲好话
Aku bercakap baik-baik dalam lagu ini
相信你们赌懒我的人现在一定很喜欢
Aku percaya orang yang tak suka dengan aku mesti sangat suka
世界很和平 很有希望
Dunia aman baru ada harapan
没有人受伤 也没有很乱
Tidak ada orang cedera dan tidak tak tersusun
你很高贵 你很高雅
Engkau suci engkau sopan
大便很香 不会骂粗话
Najis wangi tak tahu cakap kasar
你们最high class 每天耍浪漫
Engkau sangat high class tiap-tiap hari main romantic
听光良品冠
Dengar guang liang pin kuan (penyanyi malaysia)
可是人家都已经跑去了台湾
Tetapi mereka sudah pergi taiwan
独中生毕业了
Pelajar sekolah menengah cina
要进local大学西北难
Nak masuk local U sangat susah
其实这件事情我们更不需要赌懒
Dalam kes ini, kita tidak patut geram
这个其实是政府的一个伟大的计划
Ini cuma satu rancangan yang mulia dari kerajaan
他要我们到处跑 出国自己找希望
Dia nak kami pergi merata-rata tempat pergi oversea mencari impian
然后学习东西回来报答国家
Lepas itu balik negara membalas jasa
这个计划真的是 好到没有话讲
Rancangan ini sungguh bagus sekali
世界各地都会看到malaysia的囝仔
Di seluruh dunia mesti nampak malaysia punya rakyat
好像逃难一样 西北爽
Macam melarikan dari bencana memang best
2007 马来西亚搞观光
2007 ialah tahun pelancongan malaysia
华人文化统统拿出来宣传
Budaya cina semua mengambil keluar untuk publisiti
独中生政府根本不想管
Pelajar sekolah menengah cina Memang tak dilayan oleh kerajaan
文凭丢去longkang 像我一样
Sijil boleh buang ke longkang macam saya
中华毕业去了台湾
Lepas tamat persekolahan terus pergi Taiwan
学了东西 准备回去报答国家
Belajar di sana bersedia balik negara untuk membalas jasa
我站在台北路边拿住guitar
Aku berdiri di tepi Taipei memain guitar
可是我的嘴巴 还是一样唱
Tetapi Mulut aku tetap menyanyi
Rahmat bahagia Tuhan kurniakan
Raja kita selamat bertakhta

Karya terkenal lain[sunting | sunting sumber]

Salah satu babak klip Video bertajuk Nah! oleh namewee

Selain lagu Negarakuku, Namewee juga telah membuat beberapa lagu rap di saluran YouTube dia yang juga mencetuskan banyak kontroversi. Antara lagu yang menjadi kontroversi ialah lagu yang bertajuk Nah! terkandung lirik yang mengutuk seorang guru besar yang bernama Siti Inshah yang dilaporkan telah mengeluarkan kenyataan berbau perkauman kepada pelajar bukan-melayu. Berikutan dengan video kontroversi berkenaan, beberapa laporan polis telah dibuat. Susulan dari itu Namewe telah membuat keterangan polis di Balai Polis Taman Tun Dr Ismail kemudiannya.[15]. Sebelum ini Namewee juga mencetuskan beberapa video klip bersifat kontroversi lain seperti "NAMEWEE **** TNB MALAYSIA",[16] "Handicap Goal" [17] dan juga "Kawanku".

Disebabkan itu, beberapa lagu kontroversi ciptaan dia terpaksa ia padam atau tukarkan status sebagai video peribadi kerana ia banyak menyentuh isu perkauman di Malaysia. Antara lagu yang dipadam ialah "Kawanku" dan "Negarakuku". Lagu yang bertajuk Nah! pula disimpan sebagai video peribadi dia di YouTube.[perlu rujukan]

Beliau berlakon sebagai pelakon undangan dalam "Potong Saga"[18] dan sebagai pelakon pembantu dalam "Meter".[19]

Pada Mei 2010, Wee membuat video muzik dirinya dan kawan-kawannya (termasuk "邱 老師"), untuk meraikan Piala Dunia FIFA 2010 dengan bermain bola sepak dengan seorang wanita.[20]

Pada 26 Ogos 2010, Wee membuat satu video klip muzik baru di YouTube yang mengkritik seorang pengetua sekolah di Kulaijaya yang dilaporkan telah membuat kenyataan perkauman semasa perhimpunan sekolah pada 12 Ogos 2010. Klip itu mengandungi bahasa lucah yang mengutuk pengetua sekolah dan Kementerian Pelajaran. Bagaimanapun, Wee diminta memberi kenyataan di Balai Polis Kuala Lumpur dan juga Unit Penyiasatan Cyberjaya dua kali kemudian.

Pada Oktober 2010, Namewee secara rasmi dijemput untuk menghadiri Festival Filem Busan yang terkenal di dunia di Korea Selatan.

Satu lagi muzik video 'I AM WHO I AM' (我還是我).[21]

Wee mengeluarkan filem pertamanya, Nasi Lemak 2.0 - yang dibintanginya dan diarahkan pada September 2011.[22] Filem ini berjaya mencapai kejayaan besar di Malaysia dengan pendapatan lebih RM7 juta.

Pada September 2011, sebuah video pengumuman perkhidmatan awam bertajuk "Undilah"[23] menggalakkan warganegara Malaysia untuk mengundi dikeluarkan oleh Pete Teo. Namewee mengarang sebahagian daripada lirik muzik dan rap serta terdapat dalam video, yang menampilkan pelbagai selebriti dan ahli politik tempatan yang lain.

Beliau berlakon dalam Petaling Street Warriors, yang dikeluarkan pada Disember 2011.[24]

Selepas kejayaan Nasi Lemak 2.0 dan Petaling Street Warriors, Namewee mengarahkan filem keduanya, Hantu Gangster. Filem ini menjalani penggambaran di Klang dan dikeluarkan pada 9 Ogos 2012,[25][26] dibintangi oleh pelbagai barisan pelakon termasuk Farid Kamil, Diana Danielle dan David Arumugam.

Namewee membuat naik video mengenai Lynas, mengenai Australia dan Kangaru di dalam video,[27] on 28 February 2012.

Pada 25 September 2012, beliau secara rasmi melancarkan pameran dalam talian bertajuk Namewee Tokok,[28] berharap melalui program ini, rakyat Malaysia boleh mempunyai perspektif yang berbeza untuk melihat pelbagai isu dan berita di Malaysia kerana media massa negara disatukan oleh kerajaan.

Pada 2014, Namewee menubuhkan RED People, sebuah kumpulan warga Internet, dan juga terlibat dalam mencipta lagu Joyce Chu "Malaysia Chabor".

Pelancaran album di Kolej New Era[sunting | sunting sumber]

Pada 30 september 2010, Wee merancang untuk melancarkan albumnya di Kolej New Era, namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan oleh pihak Universiti terbabit. Pihak kolej tersebut mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan itu diambil bagi mengelak sebarang kejadian yang tak diingini berlaku, di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) pada malam sehari sebelum album Wee dilancarkan.[29] Pada malam tersebut, berlakunya tunjuk perasaan anjuran Perkasa yang membabitkan 50 orang diketuai oleh Arman Azha Abu Hanifah di hadapan kolej terbabit untuk menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap Wee dan pelancaran albumnya nanti.[30] Perkasa turut 'mengisytiharkan' perang terhadap penyanyi rap Namewee selepas album sulungnya dilancarkan beberapa hari kemudiannya.[29]

Penahanan dan penangkapan[sunting | sunting sumber]

Sebelum penahanan Namewee, beliau menerbitkan sebuah video di YouTube pada 21 Ogos 2016 bertajuk Surrender.[31] Video yang menunjukkan beliau telanjang (dengan kemaluan beliau ditapis) untuk menunjukkan bahawa beliau tidak mempunyai kecederaan yang boleh dilihat atau sedia ada sebelum penahanannya.

Pada 2 Ogos 2016, dilaporkan bahawa polis merancang untuk menangkapnya selepas dia kembali dari perjalanan ke luar negara. Tuduhan yang berpotensi berpunca daripada video muzik kontroversinya yang baru 'Oh my God'. Ketua Polis Daerah Timur Laut Pulau Pinang, ACP Mior Faridalathrash Wahid berkata penyiasatan terhadap beberapa laporan terhadap Namewee sedang berlangsung dan rapper itu akan ditangkap "sebaik sahaja dia kembali."[32]

Pada 21 Ogos 2016, Namewee ditahan pada pukul 3.30 petang di Lapangan Terbang KLIA.[33]

Pada 22 Ogos 2016, Polis telah mendapat reman empat hari, sehingga 25 Ogos 2016, untuk Namewee berhubung dengan video muziknya yang didakwa menghina Islam. Pendaftar Majistret Ahmad Tajudin Zain memberi perintah reman dan kes disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana mencederakan atau mencemarkan tempat sembahyang dengan niat untuk menghina agama mana-mana kelas. Namewee tiba di Mahkamah Majistret, Pulau Pinang pada pukul 10.20 pagi dan dikelilingi oleh kakitangan media.[34]

Pada 25 Ogos 2016, Namewee dibebaskan dengan ikat jamin dan kesihatan alasan. Majistret mahkamah enggan melanjutkan beliau ditangkap kerana Namewee mempunyai masalah kesihatan dan menghidap ulser perut.[35] Walau bagaimanapun, bukan dibebaskan, Namewee telah diiringi ke dalam kereta polis dan dibawa ke Balai Polis Jalan Patani.[36]

Pada 4hb Mac 2017, Namewee menerbitkan duetnya yang baru - Stranger In The North di Youtube. Menyanyikannya bersama bintang antarabangsa, Wang Lihom, 39,853,510 penonton telah menyaksikan duet itu. Ia adalah hit segera.

Pada 22 April 2017, Namewee memuat naik lagu baru di Youtube bernama 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】. Ia mencapai 8,489,763 tontonan dalam 2 bulan. Namefans (peminat Namewee) mengulas bahawa walaupun lagu itu hanya untuk 18+, mereka menikmati dan terus memainkan lagu ini. Menurut penyelidikan, Namewee 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】 adalah lagu popular kedua kepada kumpulan pelajar berusia 7-12 tahun. Sementara PPAP Piko tai lang menjadi hits serata dunia, Namewee's Oh My God dan 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】 menjadi panas di Asia.

Pada 20 Mei 2017, Namewee mengeluarkan lagu lain yang dinamakan【麻坡 的 華語 10 週年 紀念 版】 Muar Mandarin 2017 Official MV. Ia adalah untuk mengingati hari beliau mula memuat naik lagu-lagunya di Youtube. Sebagai anak jati Muar, Video Muzik (MV) difilemkan di pelbagai tempat di Muar termasuk Wetex, jalan ke-8 dan lain-lain. Ia mencapai 1,283,030 paparan dalam 1 bulan. Penggemar Namewee mengulas bahawa Namewee tidak berubah selepas 10 tahun.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan
2011 Nasi Lemak 2.0
辣死你妈
Hero Huang
黄大侠
2011 Petaling Street Warriors
大英雄•小男人
Liu Kun
刘坤
2012 Hantu Gangster
鬼佬大哥大
Te Sai
猪屎
2013 Kara King
冠军歌王
Bone
骨头
2014 Banglasia
猛加拉杀手
Han-Guoren
韩国仁
2014 阿炳马到功成 法师

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "University student comes under fire for video clip". The Star. 2007-08-09. Dicapai pada 2007-08-10. 
  2. ^ "Just a wee issue, say Liow and Khairy". The Star. 19 August 2007. Dicapai pada 23 September 2008. 
  3. ^ akhbar The Sun 15 Ogos 2007, ms 4
  4. ^ Kenyataan rasmi namewee di blog ia
  5. ^ Namewee (2015-11-01). "[Namewee Tokok] 054 百萬金曲 Million View Songs 01-11- 2015". Dicapai pada 2017-06-17. 
  6. ^ Namewee (2017-06-17). "[Namewee Tokok] 072 百萬金曲-第2集 Million View Songs Part2 17-06-2017". Dicapai pada 2017-06-17. 
  7. ^ "Malaysia's culture of tolerance is under threat". The Economist. 24 September 2016. Dicapai pada 24 September 2016. 
  8. ^ Namewee (2007-08-26). "9月3號 敬請期待 (Cina)". YouTube. Dicapai pada 2007-08-29. 
  9. ^ Ooi, Jeff (2007-08-27). "NameWee Album... Sep 03 release". Dicapai pada 2007-08-29. 
  10. ^ "明志 Namewee - 明志 Namewee track list". Eastern Records. Dicapai pada 2007-09-07. 
  11. ^ Soon Li Tsin & Ng Ling Fong (21 August 2007). "Negarakuku: Enough! ministry tells media". Malaysiakini. Dicapai pada 5 September 2007. 
  12. ^ Ooi, Jeff (21 August 2007). "Negaraku-ku: Damage control mode... GAG ORDER on Press". Dicapai pada 29 August 2007. 
  13. ^ "Cops to quiz Negarakuku rapper noon tomorrow". Malaysiakini. 22 September 2008. Dicapai pada 22 September 2008. 
  14. ^ "Cops grill Negarakuku rapper". Malaysiakini. 23 September 2008. Dicapai pada 23 September 2008. 
  15. ^ Laporan Malaysiakini
  16. ^ "Namewee fuck TNB|停電了!黃明志大鬧國家能源局|Video clip". YouTube. Dicapai pada 30 April 2013. 
  17. ^ [1].
  18. ^ "Short Film Clip|Potong Saga". 15Malaysia. Dicapai pada 30 April 2013. 
  19. ^ "Short Film Clip|Meter". 15Malaysia. Dicapai pada 30 April 2013. 
  20. ^ 放半粒 – 黃明志|Official Fifa World Cup 2010 Song (Handicap Goal) by Namewee|video clip.
  21. ^ 我還是我 I AM WHO I AM by Namewee 黃明志好好野專輯主打|video clip
  22. ^ "Nasi Lemak 2.0 辣死你媽 電影發佈會 Namewee黃明志在NTV7". YouTube. 26 July 2011. Dicapai pada 30 April 2013. 
  23. ^ "UNDILAH – English (Namewee Afdlin Shauki Kuli Pete Teo)". YouTube. 14 September 2011. Dicapai pada 30 April 2013. 
  24. ^ "Petaling Street Warriors" Full Trailer Lands". Yahoo! News. 24 October 2011. Dicapai pada 12 November 2011. 
  25. ^ "Hantu Gangster". cinema.com.my. Dicapai pada 30 April 2013. 
  26. ^ "Rapper-director Namewee goes on a gangster haunt". The Star. 20 December 2011. Dicapai pada 13 January 2012. 
  27. ^ "Lynas". 
  28. ^ "Namewee Tokok ep 1". 
  29. ^ a b 'Perang' PERKASA: Siswa berdemo sokong 'Nah' - Malaysiakini
  30. ^ Namewee lancar album, 50 orang diketuai Perkasa bakar poster - Laman web perkasa.
  31. ^ https://www.youtube.com/watch?v=V4aQsPt1dmg
  32. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/02/police-to-arrest-namewee-over-oh-my-god-probe/
  33. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/21/namewee-arrested-klia/
  34. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/22/namewee-remanded-for-four-days/
  35. ^ http://www.channelnewsasia.com/news/asiapacific/malaysian-rapper-freed/3073038.html
  36. ^ http://www.nst.com.my/news/2016/08/168192/namewee-released-immediately-bundled-police-car

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Pautan rasmi
Pautan YouTube
Laporan Media/Akhbar