Dewan Rakyat United Kingdom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Dewan Rakyat British)
Rencana ini adalah tentang Dewan Rakyat di United Kingdom sejak 1801. Untuk badan lain dalam sejarah British dan di luar negeri, lihat Dewan Rakyat.
Dewan Rakyat
ديوان رعية
House of Commons
Jenis
Jenis
Kepimpinan
Yang di-Pertua
Sir Lindsay Hoyle, Parti Buruh
sejak 4 November 2019
Ketua
Rishi Sunak, Parti Konservatif
sejak 25 Oktober 2022
Ketua Bayangan
Lucy Powell, Parti Buruh
sejak 4 September 2023
Struktur
Ahli650
Susun atur kerusi di Dewan Rakyat United Kingdom
Kumpulan politik
Pihak kerajaan:

Pembangkang Rasmi:

Pembangkang lain:

Pilihan raya
Pilihan raya terakhir
12 Disember 2019
Pilihan raya seterusnya
Sebelum 2 Mei 2024
Tempat persidangan
Bilik Dewan Rakyat, Istana Westminster, Westminster, London, United Kingdom
Laman sesawang
www.parliament.uk/business/commons/
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
United Kingdom
Jata Kerajaan UK

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan pemerintahan
United Kingdom



Negara-negara lain · Atlas
 Portal Politik

Dewan Rakyat (bahasa Inggeris: House of Commons) adalah dewan bawah Parlimen United Kingdom, yang juga mengandungi Raja dan Dewan Pertuanan (dewan atas). Kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Pertuanan bersidang di Istana Westminster. Dewan Rakyat adalah badan yang dipilih secara demokrasi, terdiri dari 646 ahli, yang dikenali sebagai "Ahli Parlimen" atau AP (MP dalam bahasa Inggeris). Mereka dipilih, melalui sistem first-past-the-post, oleh daerah-daerah pilihan yang dikenali sebagai kawasan pilihan raya, dan memegang kerusi mereka sehingga Parlimen dibubarkan (maksimum lima tahun).

Dewan Rakyat British lahir semasa kurun ke-14 dan telah kekal wujud semenjak itu. Pada asalnya, kuasa Dewan Rakyat tidak begitu besar jika dibandingkan dengan Dewan Pertuanan, tetapi kini kuasa perundangannya lebih besar dari Dewan Pertuanan. Di bawah Akta Parlimen 1911, kuasa Tuan Bangsawan untuk menolak kebanyakan rang undang-undang dikurangkan kepada kuasa menangguhkannya sahaja. Tambahan pula, Kerajaan bertanggungjawab terutamanya pada Dewan Rakyat; Perdana Menteri cuma akan kekal dengan jawatannya selagi dia disokong oleh Dewan Rakyat. Hampir semua menteri kerajaan dilantik dari Dewan Rakyat, dan kecuali seorang,[1] semua Perdana Menteri sejak 1902.

Gaya rasmi dan lengkap dewan Rakyat ialah The Honourable the Commons of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in Parliament assembled (atau "Yang Berhormat Rakyat United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara di Parlimen berhimpun").

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Parlimen kini United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara (Kerajaan Bersatu Britain Besar dan Ireland Utara) berasal dari Parlimen Kerajaan England. Parlimen berkembang dari majlis yang menasihatkan pemerintah beraja Inggeris pada waktu Zaman Pertengahan. Majlis diraja ini, mesyuarat untuk jangka-jangka pendek, termasuk para paderi, bangsawan, dan juga pewakilan county (diketahui sebagai "knights of the shire"). Tugas utama majlis adalah untuk mengizinkan cukai yang dicadangkan oleh Crown. Dalam banyak kes, meskipun, majlis mendesakkan gesaan sungutan rakyat sebelum meneruskan dengan pengundian pada cukai. Oleh itu, ia mengembangkan kuasa legislatif.

Dalam "Model Parliament" 1295, pewakil-pewakil kawasan perbandaran (termasuk pekan dan bandar) juga diadmitkan. Oleh itu, ia menjadi amalan settled bahawa setiap wilayah mengirimkan dua ksatria dari daerah, dan bahawa setiap daerah pentadbiran mengirimkan dua burges. Pada mulanya, burges adalah hampir keseluruhannya tidak berkuasa; sementara pewakilan wilayah diaturkan, pemerintah beraja dapat memberikan hak mengundi atau melucutkan hak mengundi wilayah-wilayah suka hatinya. Apa-apa tujukan tanda kemerdekaan oleh burges akan membawa ke pengecualian bandar-bandar mereka dari Parlimen. Para ksatria daerah berada dalam keadaan lebih baik, walaupun kurang berkuasa daripada rakan-rakan aristrokrat mereka yang Parlimen yang masih unicameral dahulu. Pembahagian Parlimen ke dalam dua dewan bermuncul sewaktu pemerintahan Edward III: para ksatria dan burges mendirikan Dewan Rakyat, sementara clergy dan para bangsawan menjadi sebahagian dari Dewan Pertuanan.

Walaupun mereka masih berhamba pada kedua-dua Mahkota dan Dewan Pertuanan, Dewan Rakyat bertindak dengan keberanian yang bertambah. Dewaktu Parlimen Good (1376), Penutur Dewan Rakyat, Sir Peter de la Mare, merungut mengenai cukai berat, meminta perakaunan pembelanjaan diraja, dan mengkritik pengurusan Raja pada ketenteraan. Dewan Rakyat juga berterusan pada impeach sesetengah menteri Raja. Penutur yang berani dipenjarakan, tetapi dilepaskan selepas kematian Raja Edward III. Dewaktu pemerintakan seterusnya, Richard II, Dewan Rakyta sekali lagi bermula untuk impeach para menteri Crown. Mereka bertegas bahawa mereka tidak dapat mengawal cukai, tetapi juga pembelanjaan awam. Meskipun keuntungan seperti itu dibawa pada pihak berkuasa, dan meskipun, Dewan Rakyat masih kurang berkuasa daripada Dewan Pertuanan dan Mahkota.

Pengaruh Crown telah diperbesarkan oleh perang saudara pada lewat abad kelimabelas, yang telah memusnahkan kuasa para bangsawan. Kedua-kedua dewan Parlimen memegang sedikit kuasa sewaktu tahun-tahun seterusnya, dan ketuanan penuh Raja dikembalikan. Dominasi pemerintah beraja menjadi semakin besar di bawah dinasti Tudor pada abad keenam belas. Trend ini, meskipun, telah somewhat diperbalikkan apabila Dewan Stuart mendapatkan Tahta Inggeris pada 1603. Dua raja Stuart, James I dan Charles I, memprovokekan pertikaian dengan Dewan Rakyat ke atas isu-isu seperti cukai, agama dan kuasa diraja.

Perbezaan di antara Charles I dan Parlimen adalah sangat besar, dan menyebabkan Perang Saudara Inggeris, yang mana angkatan bersenjata Parlimen berjaya. Pada Disember 1648 Dewan Rakyat telah dipurge oleh Tentera Modal Baru, yang sepatutnya menjadi subservient ke Parlimen. Pride's Purge sudah tentu menjadi rampasan ketenteraan pertama dan satu-satunya dalam sejarah Inggeris. Kemudian, Raja Charles I dihukum pancung dan Dewan Atas dimansuhkan. Parlimen unicameral yang berkekalan itu telah kemudian dirujukkan oleh pengkritik sebagai Parlimen Rump, oleh kerana ia terdiri dari hanya sepilihan kecil Ahli Parlimen diizinkan oleh tentera - sesetengah mereka adalah askar sendiri. Pada 1653, ketika tokoh-tokoh di Parlimen ini bermula tidak bersetuju dengan tentera, ia dibubarkan oleh Oliver Cromwell. Meskipun, pemerintah beraja dan Dewan Pertuanan dikembalikan dengan Dewan Rakyat pada 1660. Pengaruh Crown telah dikurangkan, dan telah secara lanjutnya dilupuskan apabila James II telah dijatuhkan sewaktu Revolusi Glorious pada 1688.

Dewan Rakyat pada awal abad ke-19.

Abad kelapan belas melihatkan pengembangan pejabat Perdana Menteri. Notion yang sebuah kerajaan kekal pada kuasa hanya sepanjang ia dapat mengekal sokongan Parliemn bermuncul, membawakan ke usul tidak percaya pertama kali dalam sejarah, ketika kerajaan Tuan North gagal untuk menamatkan Revolusi Amerika. Notion moden bahawa hanya sokongan Dewan Rakyat diperlu untuk sebuah kerajaan, meskipun, adalah pada pengembangan kemudian. Secara mirip, adat bahawa Perdana Menteri adalah sentiasa seorang Ahli Dewan Bawah, daripada yang dari Atas, tidak bermuncul selanjutnya.

Dewan Rakyat mengalami suatu jangka penting pembaharuan sewaktu abad kesembilan belas. Untuk beberapa tahun, beberapa anomali telah dikembangkan dalam pewakilan daerah pentadbiran. Sempadan-sempadan kawasan pengundian tidak pernah berubah sejak 1660, banyak bandar yang sekali terdahulunya penting tetapi telah merosot pada abad kesembilanbelas masih mengekalkan hak silam merek pada memilih dua ahli. Yang amat terkenal dari "rotten borough" ini adalah Sarum Tua, yang hanya mempunyai enam pengundi untuk dua AP, dan Dunwich yang telah jatuh ke laut. Pada waktu yang sama, bandar-bandar besar seperti Manchester tidak menerima pewakilan berasingan (walaupun penetap yang layak boleh mengundi pada tempat duduk kepada sesebuah county). Juga terkenal adalah pocket boroughs, daerah pentadbiran dikawal oleh pemilik tanah dan aristokrat, yang "pencalon" telah dipilih selalunya.

Dewan Rakyat cuba untuk mengalamatkan anomali ini dengan meluluskan suatu Bil Pembaharuan pada 1831. Pada mulanya, Dewan Pertuanan membukti tidak sanggup meluluskan bil itu, tetapi dipaksa untuk relent apabila Perdana Menteri, Tuan Grey, menasihatkan Raja William IV untuk membanjiri Dewan Pertuanan dengan menubuhkan bangsawan pro-Pembaharuan. Untuk avoid ini, Para Tuan relented dan meluluskan bil pada 1832. Akta Pembaharuan 1832, juga dikenali sebagai "Akta Pembaharuan Hebat", memansuhkan kawasan perbandaran, menubuhkan keperluan pengundian seragam untuk kawasan perbandaran, dan memberikan pewakilan pada bandar-bandar berpenduduk besar, tetapi masih ladi mengekalkan banyak daerah pentadbiran pocket. Pada tahun-tahun berikutnya, Dewan Rakyat menjadi lebih assertive, dan pengaruh Dewan Pertuanan dikurangi oleh Krisis Bil Pembaharuan, dan kuasa patron semakin kurang. Dewan Pertuanan menjadi lebih reluctant untuk menolak bil-bil yang Dewan Rakyat telah luluskan dengan majorities besar, dan ia menjadi prinsip politik yang diterima bahawa confidence Dewan Rakyat sendiri adalah perlu untuk sebuah kerajaan untuk dikekalkan dalam jabatan.

Banyak pembaharuan diperkenalkan pada latter half of abad kesembilanbelas. Akta Pembaharuan 1867 mengurangkan keperluan hak milik untuk pengundian pada kawasan perbandaran, mengurangkan pewakilan pada daerah pentadbiran yang lebih kurang penduduknya, dan memberikan tempat duduk parlimen pada bandar-bandar industri yang semakin besar. Pilihan raya telah seterusnya dikembangkan oleh Pewakilan Akta Rakyat 1884, di bawah mana kelayakan hak milik dalam kawasan-kawasan perbandaran telah dikurangkan. Redistribution of Seats Act pada tahun berikutanya telah menggantikan hampir kesemua kawasan pengundian pelbagai ahli dengan kawasan-kawasan pengundian tunggal ahli.

Bilik lama Dewan Rakyat yang dibina oleh Sir Charles telah dimusnahkan oleh letupan bom Jerman sewaktu Perang Dunia Kedua. Ciri-ciri penting reka bentuk Barry dikekalkan ketika Bilik dibina semula.

Perkembangan berterusan pada awalk abad keduapuluh. pada 1908, Kerajaan Liberal di bawah Asquith memperkenalkan sebilangan aturcara kebajikan masyarakat, yang, bersamaan dengan suatu perlumbaan senjata, memaksa Kerajaan untuk mendapatkan cukai lebih tinggi. Pada 1909, Canselor Exchequer, David Lloyd George, memperkenalkan "Pembelanjaan Rakyat", yang mencadangkan suatu cukai baru menyasarkan pemilik tanah kaya. Ukuran yang tidak masyhur ini, meskipun, gagal dalam Dewan Pertuanan yang Konservatif-dan kerajaan meletak jawatan. parlimen, tetapi Asquith tetap menjadi Perdana Menteri dengan sokongan parti-parti yang lebih kecil. Asquith bercadang bahawa kuasa Pertuanan akan dikurangkan dengan keras. Selepas suatu pilihan raya pada Disember 1910 berikutnya, Kerajaan Asquith mengawalkan kelulusan suatu bil untuk mengurangkan kuasa Dewan Pertuanan selepas diugut untuk membanjiri Dewan dengan 500 bangsawan baru untuk memastikan kelulusan bil tersebut. Oleh itu, Akta Parlimen 1910 menjadi berkesan, memusnahkan kesamaan dua Dewan Perlimen. Dewan Pertuanan telah diizinkan hanya untuk melambatkan kebanyakan perundagan, untuk suatu maksimum tiga sesi parlimen atau dua tahun takwim (dikurangkan ke dua sesi atau satu tahun oleh Akta Parlimen 1919). Sejak kelulusan Akta-Akta ini, Dewan Rakyat telah menjadi cabang paling berpengaruh Parlimen, kedua-duanya dalam teori dan dalam amalan.

Sejak abad ke-17, pada AP tidak pernah diberi gaji. Kebanyakan lelaki yang dipilih ke Dewan Rakyat mempunyai gaji swasta, sementara sedikit di antara mereka bergantung pada sokongan kewangan dari seorang yang kaya. Pada AP sering diberikan dengan gaji oleh kesatuan sekerja, tetapi tetapi ini telah didakwakan haram oleh suatu keputusan Dewan Pertuanan pada 1910. Akitbatnya suatu klausa telah dimasukkan ke dalam Akta Parlimen 1911 memperkenalkan gaji untuk AP. Para menteri Kerajaan sejak itu sentiasa diberi gaji.

Ahli-ahli dan pilihanraya[sunting | sunting sumber]

Sejak 1948, setiap Ahli Parlimen mewakili satu kawasan pengundian tunggal. Adanya suatu perbezaan teknikal di antara kawasan pengundian daerah dan kawasan pilihanraya bandaran, tetapi kesan satu-satunya perbezaan ini adalah jumlah kandidat wang yang dibenarkan untuk membelanja melalui kempen-kempen. Sempadan-sempadan kawasan pengundian ditentukan oleh tempat Jawatankuasa Sempadan tetap dan berdikari, satu setiapnya untuk England, Wales, Scotland, dan Ireland Utara. Jawatankuasa melakukan kajian semula sempadan pilihanraya sekali setiap 8 ke 12 tahun, dan juga sebilangan kajian semula interim. Dengan melukiskan sempadan, mereka perlu menganggapkan sempadan-sempadan kerajaan tempatan, tetapi boleh melencong dari keperluan ini untuk mencegahkan perbezaan dalam penduduk kawasan pengundian yang pelbagai. Cadangan-cadangan, Jawatankuasa Sempadan akan diserapkan ke dalam Jawatankuasa Pilihan raya, yang telah didirikan pada 2000. Kini United Kingdom dibahagikan ke 646 kawasan pengundian, dengan 529 di England, 40 di Wales, 59 di Scotland, dan 18 di Ireland Utara.

Pilihanraya umum bermuncul bila-bila sahaja Parlimen dibubarkan oleh Raja. Waktu pembubaran biasanya dipilih oleh Perdana Menter (lihat perhubungan dengan Kerajaan) di bawah; meskipun, suatu jangka parlimen tidak boleh berpanjangan lebih daripada lima tahun, kecuali suatu Bil memanjangkan kehidupan Parlimen diluluskan di kedua-dua Dewan dan menerima Perkenan Raja. Dewan Pertuanan, secara luar biasa, mengekalkan kuasa vetonya ke atas suatu Bil seperti itu.

Tarikh Pilihanraya Umum adalah pilihan Perdana Menteri, tetapi mengikut adat, ia biasanya hari Khamis. Setiap kandidat harus menyerahkan catatan pencalonan ditandatangani oleh sepuluh pengundi dari kawasan pengundian, dan membayar suatu simpanan £500, yang dibayar balik hanya jika kandidat memenangi sekurang-kurangnya lima peratus dari undi. Simpanan itu mencari jalan untuk tidak mengalakkan pada kandidat yang semberono. Setiap kawasan pengundian memulangkan satu Ahli, menggunakan sistem pilihan raya first-past-the-post, d mana kandidat dengan undi terbanyak menang. Orang bawah umur, para Ahli Dewan Pertuanan, banduan, dan orang yang kurang siuman tidak layak untuk menjadi Ahli Dewan Rakyat. Untuk mengundi, seorang harus menjadi penetap United Kingdom dan juga seorang warganegara United Kingdom, dari sebuah wilayah luar negara British, dari Republik Ireland, atau dari seorang ahli Negara-negara Komanwel. Warganegara British yang tinggal di luar negara dibenarkan untuk mengundi 15 tahun selepas berpindah dari United Kingdom. Tiada orang boleh mengundi lebih dari satu kawasan pengundian.

Sekali dipilih, para Ahli Parlimen biasanya berterusan untuk berkhidmat sehingga pembubaran Parlimen. Jika seorang Ahli, meskipun, meninggal dunia atau berhenti untuk menjadi layak (lihat kelayakan di bawah), tempat duduknya akan menjadi kosong. Ia juga boleh jadi untuk Dewan Rakyat untuk menyingkirkan seorang Ahli, tetapi kuasa ini dilatihkan hanya dalam kes-kes salah laku yang serius atau aktiviti jenayah. Dalam setiap kes, suatu tempat duduk kosong akan diduduki oleh suatu pilihanraya kecil dalam badan pengundian yang sesuai, dengan sistem pilihan raya sama dengan pilihan raya umum.

Janga "Ahli Parlimen" adalah biasanya digunakan untuk merujukkan pada para Ahli Dewan Rakyat, walaupun Dewan Pertuanan juga sebahagian dari Parlimen. Para Ahli Dewan Rakyat boleh menggunakan huruf lepas-nominal "MP" (atau "AP" dalam Bahasa Melayu). Gaji tahunan setiap Ahli kini adalah £59,095. Para Ahli juga menerima gaji bertambahan pada hak jabatan lain yang mereka memegang (contohnya, Yang Menutur). Kebanyakan Ahli juga mendakwa di antara £100,000 dan £150,000 untuk pelbagai belanja pejabat (kos kakitangan, bayaran pos, pengembaraan, dsb.) dan, dalam kes para Ahli bukan-London, untuk kos memperbaikikan sebuah rumah di ibu negara.

Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Ada beberapa kelayakan yang ditumpukan pada Ahli-ahli Parlimen. Yang terpentingnya, seorang itu haruslah berusia sekurang-kurangnya 18 tahun (had adalah 21 sehingga S.17 pada Akta Pentadbiran Pilihan raya 2006 mengambil alih), dan harusnya seorang warga negara United Kingdom, dari wilayah luar negara British, dari Republik Ireland, atau dari sebuah negara Negara-negara Komanwel. Had ini diperkenalkan oleh Akta Kewarganegaraan Britain 1981, tetapi terdahulunya lebih ketat: di bawah Akta Penelokaan 1701, hanya rakyat kelahiran-asli berlayak. Ahli-ahli Dewan Pertuanan tidak boleh mengkhidmati di Dewan Rakyat, ataupun mengundi sewaktu pilihan raya parlimen; meskipun, mereka diizinkan untuk duduk dalam bilik sewaktu perdebatan.

Seorang tidak boleh duduk dalam Dewan Rakyat jika dia adalah tertakluk kepada suatu Titah Had Kemuflisan (dapat digunakan di England dan Wales sahaja), atau jika dia diputuskan muflis (di Ireland Utara), atau jika estet [[A person may not sit in the Commons if he or she is the subject of a Bankruptcy Restrictions Order (Termaktub di England dan Wales sahaja), Sekiranya dia dihukum bankrap (di Ireland Utara), atau jika harta pusaka beliau dengan serius disekuestrasikan (di Scotland). Juga, orang yang kurang siuman tidak layak duduk di Dewan Rakyat. Di bawah Akta Kesihatan Akal 1983, dua pakar harus melaporkan ke Penutur bahawa seorang Ahli sedang menderita dari penyakit akal sebelum sebuah tempat duduk dapat diumumkan kosong. Juga wujudnya suatu duluan Common Law dari abad ke-18 bahawa yang "pekak dan bisu" tidak layak duduk di Dewan Bawah; duluan ini, meskpun, tidak diujikan pada tahun-tahun kini. Jack Ashley berterusan berkhidmat sebagai seorang AP untuk 25 tahun selepas menjadi sangat pekak.

Sesiapa yang didapati bersalah dengan derhaka besar tidak boleh duduk di Parlimen sehingga dia sama ada telah menyelesaikan jangka penjara, atau menerima pengampunan penuh oleh Crown. Lebih-lebih lagi, sesiapa mengkhidmati suatu hukuman penjara satu tahun atau lebih tidak layak. Akhirnya, Pewakilan Akta Rakyat 1983 menyingkirkan selama sepuluh tahun pada mereka yang didapati bersalah pada sesetengah kesalahan berkaitan pilihan raya. Beberapa penyingkiran lain telah dikodifikasikan dalam Akta Penyingkiran Dewan Rakyat 1975: pemegang para jabatan kehakiman tinggi, pegawai awam, ahli angkatan bersenjata tetap, ahli perundangan luar negara (kecuali negara-negara Republik Ireland dan negara-negara Komanwel), dan pemegang beberapa jabatan Crown. Para menteri, walaupun pegawai Crown yang diberikan gaji, tidak disingkirkan.

Peraturan yang menghalang sesetengah pegawai Crown dari berkhidmat dalam Dewan Rakyat digunakan untuk memintasi suatu penyelesaikan diserapkan oleh Dewan Rakyat pada 1623, di bawah mana Ahli-ahli tidak diizinkan untuk meletakkan jawatan tempat duduk mereka. Dalam amalan, meskipun, mereka sentiasa boleh. Jikalau seorang Ahli ingin meletak jawatan dari Dewan Rakyat, dia boleh meminta pelantikan pada satu dari dua pegawai majlis Crown: yang dari Crown Steward and Bailiff of the Chiltern Hundreds, atau yang dari Crown Steward and Bailiff of the Manor of Northstead. Pegawai-pegawai ini adalah yang bergaji buta (iaitu, mereka tidak termasuk dalam tugas-tugas yang sebenarnya); mereka muncul semata-matanya untuk memetintahkan "letakan jawatan" Ahli-Ahli dari Dewan Rakyat. Canselor Exchequer bertanggung jawab untuk membuatkan lantikan itu, dan, oleh persidangan, tidak bertolak ansur untuk melakukannya apabila diminta oleh seorang Ahli yang ingin meninggalkan Dewan Rakyat.

Para pegawai[sunting | sunting sumber]

Penutur bersidang ke atas perdebatan di Dewan Rakyat, seperti digambarkan di cetakan di atas mempengigatkan kemusnahan Bilik Rakyat oleh api pada 1834.

Dewan Rakyat memilih seorang pegawai bersidang, diketahui sebagai Penutur, di permulaan setiap jangka parlimen baru. Jika Penutur kini meminta sebarang jangka baru, oleh itu Dewan boleh memilihnya semula cuma dengan meluluskan suatu mosi; kalau tidak, suatu pengundian sulit akan dijalankan. Seorang Penutur-pilihan tidak boleh mendapatkan jabatan sehingga dia diluluskan oleh Raja; pemberian perkenan diraja, meskipun, adalah suatu kerasmian. Penutur dibantu oleh tiga Timbalan Penutur, di mana yang tertua di kalangan mereka memegang gelaran Pengerusi Ways and Means. Dua Timbalan Penutur diketahui sebagai Timbalan Pengerusi Pertama dan Kedua Ways and Means. Gelaran-gelaran ini datangnya dari Jawatankuasa Ways and perkenan dirajaeans, sebuah perbadanan ke atas mana Pengerusi pernah terdahulunya bersidang; walaupun Jawatankuasanya dimansuhkan pada 1967, gelaran-gelaran tradisional para Timbalan Penutur masih dikekalkan. Penutur dan Timbalan Penutur sentiasa menjadi Ahli Dewan Rakyat.

Sewaktu bersidang, Penutur atau Timbalan Penutur memakai suatu jubah majlis hitam. Pegawai bersidang boleh juga memakai rambut palsu, tetapi adat ini ditinggalkan oleh Penutur terkini, Michael Martin, dan oleh Penutur terdahulunya, Betty Boothroyd. Penutur atau timbalan bersidang dari sebuah kerusi di hadapan Dewan. Penutur juga adalah pengerusi Suruhanjaya Dewan Rakyat, yang menyeliakan operasi Dewan, dan dia mengawal debat dengan memanggilnya para ahli untuk menutur. Jika seorang ahli mempercayai bahawa suatu peraturan (atau Standing Order) telah dilanggar, dia boleh memberikan suatu "point of order", yang mana Penutur membuatkan suatu keputusan yang tidak tertakluk pada mana-mana rayuan. Penutur boleh mendisiplinkan para ahli yang gagal untuk mematuhi peraturan Dewan. Oleh itu, Penutur lebih berkuasa daripada rakan sejawat Pertuanannya, Tuan Penutur, yang tidak mempunyai kuasa disiplin. Lazimnya, seorang Penutur dan para timbalan adalah bukan-partisan; mereka tidak mengundi, atau menyertai hal ehwal mana-mana parti politik. Dengan persidangan, seorang Penutur bertanding semula ke parlimen tidak dibangkangnya pengundiannya oleh mana-mana parti utama. Kekurangan kepartisanan berterusan walaupun selepas Penutur meninggalkan Dewan Rakyat.

Kerani Dewan adalah kedua-duanya ketua penasihat oada hal ehwal tatacara dan Ketua Eksekutif Dewan Rakyat. Dia adalah seorang pegawai tetap, bukannya seorang Ahli Dewannya tersendiri. Kerani menasihatkan Penutur pada peraturan dan tatacara Dewan, menandatangani perintah dan komunikasi rasmi, dan menandatangani bil. Dia mengerusikan Badan Pengurusan, yang terdiri dari pada ketua enam jabatan Dewan. Timbalan pada Kerani diketahui sebagai Pembantu Kerani. Seorang lagi pegawai Dewan adalah Serjeant-at-Arms, yang tugas-tugasnya termasuk pembaikian undang-undang, keteraturan, dan pengawalan pada peremis-premis Dewan. Serjeant-at-Arms mengangkat Mace majlis, suatu tanda kewibawaan Crown dan Dewan Rakyat, kedalam Dewan setiap hari di hadapan Penutur, dan Mace dibaringkan pada Meja Dewan sewaktu sittings. Pustakawan adalah ketua Perpustakaan Dewan Rakyat, kajian dan lengan maklumat Dewan.

Tatacara[sunting | sunting sumber]

Seperti Dewan Pertuanan, Dewan Rakyat bermesyaurat di Istana Westminster di London. Bilik Dewan Rakyat adalah kecil dan dihiasi secara sederhana dengan hijau, berbanding dengan bilik Dewan Pertuanan yang berperabot merah besar dan mewah. Ada dua bangku di dua belah bilik, dibahagikan oleh sebuah lorong tengah. Penyusunan ini mencerminkan reka bentuk Chapel St Stephen, yang berkhidmat sebagai rumah Dewan Rakyat sehingga ia dimusnah oleh api pada 1834. Kerusi Penutur berada di satu hunjung Bilik; di hadapannya adalah Meja Dewan, di mana terletaknya Cokmar. Para Kerani duduk di hujung Meja, berhampiran dengan Penutur supaya mereka boleh menasihatinya pada tatacara apabila perlu. Para Ahli Kerajaan duduk di bangku-bangku sebelah kanan Penutur, sementara para ahli Pembangkang duduk di bangku-bangku sebelah kiri Penutur. Di hadapan setiap set bangku, suatu garisan merah telah dilukiskan pada permadani-dan para ahli secara tradisional tidak dibenarkan melintasi garisan itu sewaktu debat. Garisan merah di hadapan dari dua set bangku adalah dikatakan berjarak panjang pedang di antaranya; seorang Ahli oleh itu seharusnya tidak boleh menyerang seorang individu pada sebelah pembangkang. Ini, meskipun, adalah pemandangan fiksi. Para menteri Kerajaan dan para ketua Pembangkang duduk di baris hadapan, dan digelar "anggota utama Parlimen". Para Ahli Parliment lain, dengan perbandingan, adalah digelar "anggota kurang utama Parlimen". Peliknya, kesemua Para Ahli Parlimen tidak boleh dimuatkan dalam Bilik, yang hanya boleh memberi tempat duduk untuk 427 dari 646 Ahli. Para Ahli yang tiba lewat harus berdiri berhampiran tempat masuk Dewan jika mereka ingin mendengarkan debat. Persidanhan di Bilik dijalankan setiap hari dari Isnin ke Khamis, dan kadang-kadang pada hari Jumaat. Sewaktu kecemasan kebangsaan, Dewan juga boleh disidang pada hujung minggu.

Persindangan Dewan adalah dibuka ke awam, tetapi Dewan boleh pada bila-bila masa mengundi dengan secara sulit. (Ini telah dilakukan hanya sejak 1950). Secara tradisional, seorang Ahli yang inginkan Dewan duduk secara sulit boleh menjeritkan "Saya intip orang yang tidak dikenali" dan sebuah undi akan berterusan secara otomatik. Pada waktu dahulu, apabila perhubungan di antara Dewan Rakyat dan Crown adalah kurang daripada mesra, tatacara ini telah digunakan bila-bila sahaja Dewan ingin mengekalkan debatnya sulit. Lebih sering, meskipun, alat ini harus membuatkan mosi pada kesan itu. Debat awam disiarkan di radio, dan di televisyen oleh Parlimen BBC, dan dirakamkan di Hansard.

Sesi-sesi Dewan Rakyat kadang-kadang diganggu oleh para penunjuk perasaan yang mengamuk membaling benda-benda ke dalam Bilik galeri - barang-barang dibaling termasuk risalah, baja asli, tepung (lihat Fathers 4 Justice House of Commons protest), dan sebuah canister dari chlorobenzylidene malonitrile (tear gas). Walaupun ahli-ahli telah diketahui untuk mengganggu tindakan undang-undang Dewan sewaktu debat panas; misalnya, pada 1976, gangguan yang terkenal Dewan Rakyat dilakukan oleh Raja Charles I, yang memasuki Bilik Dewan pada 1642 dengan sepasukan angkatan bersenjata dengan perintah menangkap lima ahli untuk penderhakaan tinggi. Tindakan ini sudah tentu pelanggaran hak istimewa Dewan, dan telah memberikan kenaikan pada adat bahawa pemerintah beraja tidak boleh menjejak kaki di dalam Dewan Rakyat.

Setiap tahun, sesi parlimen bermula dengan Pembukaan Rasmi Parlimen, suatu majlis di Bilik Pertuanan di mana Raja, dengan kehadiran pada Ahli kedua-dua Dewan, mengirimkan suatu alamat memberikan garis kasar agenda legislatif Kerajaan. Gentleman Usher of the Black Rod (seorang Pertuanan rasmi) bertanggung jawab untuk mengarahkan Dewan Rakyat ke Bilik Pertuanan. Apabila beliau tiba untuk mengirimkan arahannya, pintu=pintu Bilik Dewan Rakyat secara tradisi ditutup kuat ke mukanya, menandakan hak Dewan Bawah untuk berdebat tanpa gangguan. Gentleman Usher kemudian mengetuk pada pintu tiga kali dengan Tongkat Hitamnya, dan hanya selepas itu diberikan keizinan masuk. Dia kemudian melaporkan pada para AP bahawa Pemerintah beraja menunggu mereka, dan mereka bergerak ke Dewan Pertuanan untuk Tuturan Ratu.

Sewaktu debat, para Ahli boleh bertutur hanya jika dipanggil oleh Penutur (atau seorang Timbalan Penutur, jika Penutur tidak bersidang). Secara adat, pegawai yang bersidang bersilih ganti di kalangan para Ahli dari Kerajaan dan Pembangkang. Perdana Menteri, Ketua Pembangkang, dan ketua-ketua lain dari kedua belah pihak adakan biasanya diberikan hak istimewa. Pada terdahulunya, kemusa Kaunselor Privi juga diberikan hak istimewa; tetapi, dengan pemodenan tatacara Dewan Rakyat pada 1998 membawa ke pemansuhan adat ini.

Tuturan dialamatkan ke pegawai bersidang, menggunakan perkataan "Tuan Penutur," "Puan Penutur," "Tuan Timbalan Penutur," atau "Puan Timbalan Penutur." Hanya pegawai bersidang boleh dialamatkan secara terusan sewaktu debat; para Ahli lain harus dirujukkan pada orang ketiha. Secara adat, para Ahli tidak merujukkan sesama sendiri mengikut nama, tetapi mengikut para pengundi, menggunakan bentuk-bentuk seperi "Ahli Dihormat untuk [para pengundi]," atau, dalam kes Kaunselor Privi, "Ahli Dihormat Benar untuk [para pengundi]." Kebanyakannya, para ahli Dewan merujukkan sesama sendiri sebagai "shabat Dihormatku". Penutur menguatkuasakan peraturan Dewan, dan boleh mengingati dan menghukum para Ahli yang menyelewang dari mereka. Tidak mempedulikan arahan Penutur dianggap pelanggaran keras peraturan Dewan, dan boleh menyebabkan gantung pada pesalah dari Dewan. Pada kes keadaan kelam-kabut yang teruk, Penutur boleh menangguhkan Dewan tanpa mengambil sebarang undi.

Arahan Tersedia Dewan Rakyat tidak menubuhkan mana-mana had waktu rasmi untuk debat. Penutur boleh, meskipun, mengarahkan seorang Ahli yang berterusan pada melakukan tuturan yang sangat berulangan atau tidak berkaitan untuk berhenti menutur. Waktu yang diberikan untuk debat pada mosi utama adalah, meskipun, sering dihadkan oleh perjanjian tidak rasmi di antara para parti. Debat boleh juga dihadkan oleh kelulusan "Penguntukan Mosi Waktu", yang mana diketahui lebih umumnya untuk menggunakan Penutup. Penutur dibenarkan untuk menolak mosi jika dia mempercayai bahawa ia mencabuli hak-hak kumpulan minoriti. Kini, Bil-bil dijadualkan menurut suatu Mosi Jadual, yang keseluruhan Dewan setuju pada terlebih dahulunya, sebab tidak perlunya kegunaan pangkas bahas.

Apabila debat ditutup, atau apabila Penutupan digunakan, mosi pada soalan diletakkan pada sebarang undi. Dewan pada mulanya mengundi mengikut undi suara; Penutur atau Timbalan Penutur meletakkan soalan, dan para Ahli menjawab sama ada "Ya" (menggemarkan mosi) atau "Tidak" (menentang mosi). Pegawai bersidang kemudian mengumumkan keputusan undi suara, tetapi jika taksirannya dicabar oleh mana-mana Ahli atau undi suara tidak jelas, suatu undi dirakam diketahui sebagai suatu pembahagian mengikut. (Pegawai bersidang, jika dia mempercayai bahawa keputusan undi suara adalah jelas, boleh menolakkan cabaran itu.) Apabila suatu pembahagian bermuncul, para ahli memasuki salah satu lobi (lobi "Ya" atau lobi "Tidak") pada mana-mana belah Bilik, di mana nama-nama mereka dirakamkan oleh kerani. Pada setiap lobi ada dua pemberitahu (mereka sendiri adalah pada Ahli Dewan) yang mengira undian para ahli.

Apabila pembahagian ditutup, para pemberitahu dakan memberikan keputusan ke pegawai bersidang, yang kemudian mengumumkan mereka ke Dewan. Jika ada kesamaan undi, Penutur atau Timbalan Penutur mempunyai suatu undi pemutus. Secara adat, pemutus ini dilatihkan untuk membenarkan debat selanjutnya, jika ini boleh, atau jika tidak untuk menghindari sebarang keputusan diambil tanpa suatu kebanyakan (contohnya undian Tidak pada suatu mosi atau pembacaan ketia pada sebarang bil). Seri jarang bermuncul - yang terakhirnya adalah pada Julai 1993. Korum Dewan Rakyat adalah 40 ahli untuk mana-mana undi. Jika lebuh kurang daripada 40 ahli menyertai, pembahagian adalah tak sah.

Pada terdahulunya, jika seorang Ahli meminta untuk menaikkan suatu mengikut peraturan sewaktu suatu pembahagian, mencadangkan bahawa sesetengah peraturan memerintahi tatacara parlimen adalah dilanggar, dia perlu memakai sebuah topi, dan dengan itu menandakan bahawa dia tidak melibatkan diri dalam debat. Topi atas Collapsible disimpan di dalam Bilik hanya untuk tujuan ini. Adat ini dihentikan pada 1998.

Hasil kebanyakan undi adalah secara besar diketahui terlebih dahulu, sejak parti politik biasanya mengarahkan para ahli pada bagaimana hendak undi. Sebuah parti biasanya mengamanahkan sesentengah Ahli Parlimen, digelar sebagai whip, dengan tugas memastikan bahawa semua undi ahli parti memuaskan. Pada Ahli Parlimen tidak bertujuan untuk mengundi terhadap arahan seperti itu, sejak mereka yang melakukan demikian membahayakan promosi, atau boleh dibuang sebagai para kandidat parti untuk pilihan raya masa hadapan. Para menteri, menteri kecil dan para setiausaha swasta parlimen yang mengundi terhadap arahan whip biasanya meletak jawatan. Oleh itu, kebebasan para Ahli Parlimen nampaknya berkurangan, walaupun "pemberontakan anggota kurang utama" oleh ketidakpuasan para ahli dengan polisi parti mereka yang bermuncul. Seorang ahli juga secara adat dibenarkan sesentengah peluang jika keminatan para pengundinya dikesan secara buruk. Dalam sesetengah keadaan, meskipun, para parti mengumumkan "undi bebas", membenarkan para ahli untuk mengundi suka hati mereka. Undi berkaitan dengan isu-isu hati nurani seperti pengguguran kandungan dan hukuman mati adalah biasanya undi bebas.

Jawatankuasa[sunting | sunting sumber]

Parlimen United Kingdom menggunakan ahli jawatankuasa untuk pelbagai tujuan, contohnya, untuk kajian semula bil. Jawatankuasa menganggapkan bil dalam perincian, dan mungkin melakukan pemindaan. Bil kepentingan perlembagaan hebat, dan juga pengukuran kewangan penting, biasanya dikirimkan ke "Jawatankuasa Keseluruhan Dewan", sebuah perbadanan yang termasuk semua ahli Dewan Rakyat. Daripada Penutur, Pengerusi atau Timbalan Pengerusi Ways and Means bersidang. Jawatankuasa bermesyuarat di Bilik Dewan Rakyat.

Kebanyakan bil sehingga 2006 dianggap oleh Jawatankuasa Standing, yang mana terdiri dari di antara 16 dan 50 ahli. Keahlian sering berubah; Ahli baru diberikan tugas setiap kali jawatankuasa menganggap suatu bil baru. Tiada had rasmi pada bolangan Jawatankuasa Standing, tetapi biasanya hanya sepuluh wujud. Jarangnya sebarang bil terikat ke suatu Jawatankuasa SpecialStanding, yang menyiasatkan dan menjalankan pembicaraan pada isu-isu yang di. Pada November 2006, Jawatankuasa Standing digantikan dengan Jawatankuasa Bil Awam.

Dewan Rakyat juga mempunyai beberapa Jawatankuasa Pilihan Jabatan. Ahli-hali perbadanan itu, seperti pada Jawatankuasa Standing, mencerminkan kekuatan parti-parti. Setiap jawatankuasa memilih Pengerusinya tersendiri. Fungsi asas pada Jawatankuasa Pilihan Jabatan adalah untuk meneliti dan menyiasat aktiviti-aktiviti sebuah jabatan kerajaan yang terutama. Untuk memuaskan tujuan-tujuan ini, ianya diizinkan untuk menjalankan pembicaraan dan mengumpulkan bukti. Bil boleh dirujukkan ke Jawatankuasa Pilihan Jabatan, tetapi sebarang tatacara jarang digunakan.

Sebuah jenis terasing Jawatankuasa Pilihan adalah Jawatankuasa Dalam Negeri. Jawatankuasa Dalam Negeri menyelia pentadbiran Dewan dan perkhidmatan diberikan ke Ahli-Ahli. Jawantkuasa lain Dewan Rakyat termasuk Jawatankuasa Joint (yang juga termasuk ahli-ahli Dewan Pertuanan), Committee on Standards and Privileges (yang menganggapkan soalan-soalan ak istimewa parlimen, dan juga hal-hal berkaitan perlakuan ahli-ahli), dan Jawatankuasa Pilihan (yang menentukan keahlian jawatankuasa lain).

Fungsi legislatif[sunting | sunting sumber]

Bil-bil boleh diperkenalkan dalama mana-mana dewan, walaupun bil berkontroversi berasal dalam Dewan Rakyat.

Ketuanan Dean Rakyat dalam hal-hal legislatif dipastikan oleh Akta Parlimen, di mana sesetengah jenis bil boleh disampaikan untuk Royal Assent tanpa keizinan Dewan Pertuanan. Dewan Pertuanan tidak boleh melambatkan sebarang bil wang (sebarang bil yang, dalam pemandangan Penutur Dewan Rakyat, hanya membimbangkan cukai kebangsaan atau biaya awam) untuk lebih daripada sebulan. Lebih-lebih lagi, Pertuanan tidak boleh melambatkan kebanyakan bil awam lain lebih daripada dua sesi parlimen, atau satu tahun kalendar. Peruntukan ini, meskipun, hanya dapat digunakan pada bil-bil awam yang asalnya dalam Dewan Rakyat. Lebih-lebih lagi, sebarang bil yang seek untuk memanjangkan suatu jangka parlimen lebih daripada ima tahun memerlukan keizinan Dewan Pertuanan.

Menurut suatu adat yang sudah prevail sebelum Akta Parlimen, hanya Dewan Rakyat boleh originate bil mengenai cukai atau Supply. Tambahan lagi, bil bekalan diluluskan oleh Dewan Rakyat adalah immune ke permindaan dalam Dewan Pertuanan. Tambahan lagi, Dewan Pertuanan dilarangkan dari memindakan sebarang bil supaya dapat memasukkan sebarang peruntukan berkaitan cukai atau bekalan, tetapi Dewan Rakyat sering waives privilegenya dan membenarkan Pertuanan untuk membuat permindaan dengan implikasi kewangan. Di bawah sebuah persidangan berasingan, diketahui sebagai Persidangan Salisbury, Dewan Pertuanan tidak sek untuk membantah perundangan dijanjikan dalam manifesto pilihanraya Kerajaan. Oleh itu, dengan kuasa Dewan Pertuanan dicurtail secara severe oleh statut dan oleh amalan, Dewan Rakyat adalah jelasnya cabang Parlimen yang lebih berkuasa.

Perhubungan dengan Kerajaan[sunting | sunting sumber]

Walaupun ia tidak memilih Perdana Menteri, kedudukan Dewan Rakyat adalah kepentingan utama. Mengikut persidangan Perdana Menteri bertanggung jawab ke atas, dan harus mengekalkan sokongan, Dewan Rakyat. Oleh itu, bila-bila sahaja pejabat Perdana Menteri adalah kosong, Raja melantikkan orang yang most likely mengarahkan sokongan Dewan - biasanya ketua parti terbesar di Dewan Rakyat. (Ketua parti kedua besar menjadi Ketua Pembangkang.) Pada zaman moden, mengikut persidangan, Perdana Menteri sentiasanya seorang ahli Dewan Rakyat, daripada Dewan Pertuanan.

Dewan Bawah boleh mengindikasikan sokongan berkurangannya untuk Kerajaan dengan menolak sebarang Mosi Keyakinan, atau dengan meluluskan suatu Mosi Tidak Keyakinan. Mosi keyakinan dan tidak keyakinan kadang-kadang dianggapkan difrasakan secara eksplisit misalnya: "Bahawa ini tidak mempunyai keyakinan pada Kerajaan Tuanku." Banyak mosi lain dianggap isu-isu keyakinan, walaupun tidak difrasa secara eksplisit. Pada utamanya, bil-bil penting yang membentuk sebahagian daripada agenda Kerajaan pada umumnya dianggap hal keyakinan, seperti mana jua dengan Pembelanjaan tahunan. Apabila sebuah Kerajaan telah hilang keyakinan Dewan Rakyat, Perdana Menteri harus mematuhi sama ada untuk meletakkan jawatan, atau meminta raja untuk membubarkan Parlimen, oleh itu menyegerakan suatu pilihan raya umum.

Kecuali apabila dipaksa melakukan demikian oleh suatu undi yang merugikan pada isu keyakinan, Perdana Menteri dibenarkan untuk memilih waktu pada pembubaran dengan keizinan Raja, dan kemudian memberi waktu pada pilihan raya umum. Waktu mencerminkan anggapan politik, dan pada umumnya sangat sesuai untuk parti Perdana Menteri. Meskipun, tiada jangka parlimen boleh tahan lebih daripada lima tahu; suatu pembubaran adalah otomatik pada tamatnya tempoh jangka ini kecuali jika suatu akta Parlimen dilulusakan sepamjang jangka maksimum sebagaimana ia berlaku sewaktu kedua Perang Dunia. Parlimen hampir tida duduk untuk jangka kemungkinan maksimum, dengan pembubaran secara kelaziman diminta terdahulunya.

Seorang Perdana Menteri boleh meletak jawatan jika dia tidak dikalahkan di pilahan raya (contohnya, untuk alasan kesihatan peribadi); dalam kes seperti itu, jawatan Perdana Menteri pergi ke ketua baru pada parti Perdana Menteri yang akan tamat tempoh yang akan tamat. Sehingga 1965, Parti Konservatif tidak mempunyai mekanisme untuk memilih seorang ketua baru dan apabila Anthony Eden meletak jawatan sebagai PR pada 1957 tanpa memperakukan seorang pengganti, partinya tidak dapat untuk mencalonkan satu. Ia jatuh ke Ratu untuk melantikkan Harold Macmillan sebagai Perdana Menteri yang baru, selepas mengambil nasihat para menteri.

Mengikut persidangan, semua menteri seharusnya pada ahli Dewan Rakyat atau Dewan Pertuanan. Segenggam telah dilantik adalah yang di luar Parlimen tetapi dalam kebanyakan kes mereka selepas itu memasuki Parlimen dengan sama ada cara suatu pilihan raya kecil atau menerima suatu gelaran bangsawan. Sejak 1902, kesemua Perdana Menteri telah menjadi ahli Dewan Rakyat (kecuali uant satu-satunya, Earl dari Home, tidan mengaku harian bangsawannya selepas menjadi Perdana Menteri, dan dengan selanjutnya dipilih ke Dewan Rakyat sebagai Sir Alec Douglas-Home).

Pada zaman moden, suatu kebanyakan yang besar menteri adalah milik Dewan Rakyat daripada Dewan Pertuanan. Tiada kedudukan kabinet (kecuali Lord Privy Seal, Lord Chancellor dan Leader of the House of Lords) telah dipenuhi oleh seorang Tuan sejak Lord Carrington meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Luar Negara pada 1982. Kedudukan pilihan para ahli Dewan Rakyat, bertentangan dengan sifat tidak memilih pada ahli Dewan Pertuanan, adalah dilihat memberikan lebih kesahan pada para menteri. Perdana Menteri memilih pada Menteri, dan boleh berkeputusan untuk mengalihkan mereka pada bila-bila masa; lantikan atau pemecatan rasmi, meskipun, dilakukan oleh Raja.

Dewan Rakyat menelitikan Kerajaan melalui "Waktu Soalan", sewaktu mana para ahli mempunyai kesempatan untuk menanya beberapa soalan kepada Perdana Menteri dan para menteri lain. Waktu soalan Perdana Menteri bermuncul sekali setiap minggu, biasanya untuk setengah jam setiap Rabu. Soalan harus berkaitan dengan menjawabkan aktiviti-aktiviti rasmi Kerajaan Menteri, bukan pada aktiviti-aktivitinya sebagai seorang ketua parti atau sebagai seorang Ahli Parliment swasta. Secara kelaziman. para ahli parti Kerajaan dan para ahli Pembangkang bersilih ganti apabila menanyakan soalan. Tambahan lagi ke soala-soalan ditanyakan secara lisan sewaktu Waktu Pertanyaan, para Ahli Parlimen boleh juga membuat pertanyaan dengan tulisan.

Pada amalan, penelitian Dewan Rakyat pada Kerajaan adalah secara adil lemah. Sejak sistem pilihan raya first-past-the-post diemployed, the governing party tends to enjoy a large majority in the Commons, and there is often little need to compromise with other parties. Modern British political parties are so tightly organised that they leave relatively little room for free action by their MPs. Thus, during the 20th century, the Government has lost confidence issues only thrice — twice in 1924, and once in 1979. However, the threat of rebellions by their own party's backbench MPs often forces Governments to make concessions (recently over top-up fees and foundation hospitals). Occasionally the Government is defeated by backbench rebellions (Terrorism Act 2006). However, the scrutiny provided by the Select Committees is more serious.

Dewan Rakyat secara teknikal mengekalkan kuasa untuk mendakwa par Menteri Crown (atau mana-mana taklukan lain, walaupun jika tidak seorang pegawai awam) untuk jenayah mereka. Pendakwaan dibicarakan oleh Dewan Pertuanan, di mana suatu kebanyakan sederhana adalah diperlu untuk dihukumkan. Kuasa pendakwaan, meskipun, telah berada dalam keadaan tidak digunakan lagi: Dewan Rakyat melatihkan semakan mereka pada Kerajaan melalui cara-cara lain, seperti Mosi Tiada Amanah; pendakwaan terakhir adalah pada Viscount Melville pada 1806.

Pilihanraya terkini[sunting | sunting sumber]

s • b Ringkasan penilaian pilihanraya Dewan Rakyat United Kingdom 5 Mei 2005
Parti
Jadual ini menunjukkan parti-parti dengan undian kebangsaan 500 lebih
Tempat duduk Untung Rugi Untung/Rugi
Bersih
% Tempat duduk % Undi Undi +/-
Buruh 356 0 47 -47 55.2 35.3 9,562,122 -5.4%
Konservatif 198 36 3 +33 30.7 32.3 8,772,598 +0.6%
Demokrat Liberal 62 16 5 +11 9.6 22.1 5,981,874 +3.7%
Kebebasan UK 0 0 0 0 0 2.2 603,298 +0.8%
Parti Kebangsaan Scotland 6 2 0 +2 0.9 1.5 412,267 -0.3%
Hijau 0 0 0 0 0 1.0 257,758 +0.4%
Kesatuan Demokratik 9 4 0 +4 1.4 0.9 241,856 +0.2%
Parti Kebangsaan British 0 0 0 0 0 0.7 192,746 +0.5%
Plaid Cymru 3 0 1 -1 0.5 0.6 174,838 -0.1%
Sinn Féin 5 1 0 +1 0.8 0.6 174,530 -0.1%
Kesatuan Ulster 1 0 5 -5 0.2 0.5 127,414 -0.3%
Buruh dan Demokratik 3 1 1 0 0.5 0.5 125,626 -0.1%
Bebas 1 1 0 0 0.2 0.5 122,000 +0.1%
Hormat 1 1 0 +1 0.2 0.3 68,094 N/A
Sosialis Scotland 0 0 0 0 0 0.2 43,514 -0.1%
Veritas 0 0 0 0 0 0.1 40,481 N/A
Perikatan 0 0 0 0 0 0.1 28,291 0.0%
Hijau Scotland 0 0 0 0 0 0.1 25,760 +0.1%
Buruh Sosialis 0 0 0 0 0 0.1 20,192 0.0%
Liberal 0 0 0 0 0 0.1 19,068 0.0%
Berkenaan Kesihatan 1 0 0 0 0.2 0.1 18,739 0.0%
Demokrat Inggeris 0 0 0 0 0 0.1 14,506 N/A
Alternatif Sosialis 0 0 0 0 0 0.0 9,398 N/A
Barisan Kebangsaan 0 0 0 0 0 0.0 8,029 N/A
Menghalalkan Kanabis 0 0 0 0 0 0.0 6,985 0.0%
Tindakan Masyarakat 0 0 0 0 0 0.0 6,557 N/A
Monster Raving Loony 0 0 0 0 0 0.0 6,311 0.0%
Undian Kristian 0 0 0 0 0 0.0 4,004 N/A
Mebyon Kernow 0 0 0 0 0 0.0 3,552 0.0%
Wales Maju 0 0 0 0 0 0.0 3,461 N/A
Umat Kristian 0 0 0 0 0 0.0 3,291 N/A
Rainbow Dream Ticket 0 0 0 0 0 0.0 2,463 N/A
Kumpulan Masyarakat 0 0 0 0 0 0.0 2,365 N/A
Pembebas Ashfield 0 0 0 0 0 0.0 2,292 N/A
Perikatan untuk Sosialisme Hijau 0 0 0 0 0 0.0 1,978 N/A
Persatuan Penetap London 0 0 0 0 0 0.0 1,850 N/A
Parti Pekerja 0 0 0 0 0 0.0 1,669 0.0%
Persekitaran Sosialis 0 0 0 0 0 0.0 1,649 N/A
Penyatuan Scotland 0 0 0 0 0 0.0 1,266 0.0%
Revolusi Pekerja 0 0 0 0 0 0.0 1,143 0.0%
England Baru 0 0 0 0 0 0.0 1,224 N/A
Komunis 0 0 0 0 0 0.0 1,124 0.0%
Masyarakat (Hounslow) 0 0 0 0 0 0.0 1,118 N/A
Keamanan dan Kemaraan 0 0 0 0 0 0.0 1,036 N/A
Warga Tua Scotland 0 0 0 0 0 0.0 1,017 N/A
Parti Anda 0 0 0 0 0 0.0 1,006 N/A
SOS! Northampton 0 0 0 0 0 0.0 932 N/A
Kelas Pekerja Bebas 0 0 0 0 0 0.0 892 N/A
Buruh Demokratik 0 0 0 0 0 0.0 770 N/A
Parti Awam British 0 0 0 0 0 0.0 763 N/A
Parti Scotland Bebas 0 0 0 0 0 0.0 743 N/A
Parti Pemencen Scotland 0 0 0 0 0 0.0 716 N/A
Parti Publikan 0 0 0 0 0 0.0 678 N/A
Parti Kebebasan Inggeris 0 0 0 0 0 0.0 654 N/A
Perpaduan Sosialis 0 0 0 0 0 0.0 581 N/A
Parti Masyarakat Tempatan 0 0 0 0 0 0.0 570 N/A
Klausa 28 0 0 0 0 0 0.0 516 N/A
Parti Isu Masyarakat UK 0 0 0 0 0 0.0 502 N/A
Jumlah 646 27,110,727

Kandungan kini[sunting | sunting sumber]

Gabungan Ahli
  Parti Buruh 352 1 2 3 4
  Parti Konservatif 194 3 5
  Demokrat Liberal 63 2
  Parti Liberal Demokratik 9
  Parti Kebangsaan Scotland 6
  Sinn Féin 5 6
  Plaid Cymru 3
  Demokratik Kemasyarakatan dan Parti Buruh 3
  Ahli bebas
2 4 7
  Parti Ulster Bersatu 1
  HORMAT Koalisi Penyatuan 1
  Health Concern
1
  Konservatif Bebas
1 5
  Buruh Bebas
1 1
  Penutur dan Timbalan
4 8
  Kosong
0
 Jumlah
646
 Kebanyakan Kerajaan
62
  • 1 Clare Short meletak jawatan Labour whip pada 20 Oktober, 2006.
  • 2 Labour kalah Dunfermline & West Fife ke Dem Lib
  • 3 Quentin Davies melintas lantai pada 26 Jun, 2007 "Mp Konservatif defects to Buruh". BBC News online.
  • 4 Bob Waring meletak jawatan whip dari Buruh, 17 September, 2007 "Rejected MP Bob Wareing bersumpah untuk berdiri sebagai seorang pembebas". Liverpool Daily Post online.
  • 5 Andrew Pelling kini digantung dari Ahli Konservatif, 19 September, 2007 "MP quizzed over 'assault on wife'". BBC News online.
  • 6Polisi abstaining Sinn Féin dari penyertaan di Dewan Rakyat menghalang Para APnya dari mendapatkan tempat duduk mereka.
  • 7 Dai Davies, dipilih sebagai seorang Bebas di kawasan pengundian Blaenau Gwent. Richard Taylor bertanggung jawab di bawah Health Concern.
  • 8 Dua Buruh dan dua Konservatif.

Bilik dalam filem dan televisyen[sunting | sunting sumber]

Pada 1986, syarikat pengeluaran televisyen British Granada Television mendirikan sebuah replika saiz hampir penuh bilik perdebatan Dewan Rakyat selepas 1950 di studionya di Manchester untuk kegunaan dalam penyerapannya pada buku novel Jeffrey Archer First Among Equals. Set ini adalah sangat convincing, dan dikekalkan selepas pengeluaran - sejak itu, ia telah digunakan dalam hampir setiap filem dan pengeluaran televisyen British yang mencirikan set scene dalam bilik. Dari 1988 hingga ke 1999 ia juga salah satu tarikan prominent pada Granada Studios Tour, di mana para pelawat dapat menonton para pelakon mempertunjukkan debat politik cubaan di set.

Pada 2002, set telah dibeli oleh penulis skrip Paul Abbott supaya ia dapat digunakan dalam sandiwara serial BBC State of Play. Abbott, seorang bekas kakitangan penulis Granada Television, membelinya secara peribadi sedangkan set otherwise telah dicerobohkan dan dia takut ia akan mengambil waktu sangat lama untuk mendapatkan wang yang diperlukan dari BBC. Dia kini menyimpannya dalam storage di Oxford.[2]

Bilik Rakyat post-1941 telah digunakan dalam filem Ali G Indahouse, satire politik Restart oleh Komedy Kollective, mengenai seorang perdana menteri British menginginkan pilihanraya semula, dan dalam stand-up Robin Williams istimewa Robin Williams Live on Broadway di mana dia menjelaskannya sebagai "seperti Congress, tetapi dengan suatu minimum dua minuman".

Bilik pre-1941 telah direka semula dalam Shepperton Studios untuk Ridley Scott/Richard Loncraine 2002 biopic on Churchill, The Gathering Storm.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Citations

  1. ^ Pada 1963, Sir Alec Douglas-Home merupakan ahli Dewan Pertuanan ketika dilantik sebagai Perdana Menteri, bagaimanapun dia menjadi ahli Dewan Rakyat dua minggu kemudian.
  2. ^ Abbott, Paul. Audio commentary on the DVD release of State of Play. BBC Worldwide. BBCDVD 1493.
  • Farnborough, T. E. May, 1st Baron. (1896). Constitutional History of England since the Accession of George the Third, 11th ed. London: Longmans, Green and Co.
  • Mackenzie, K.R., "The English Parliament", (1950) Pelican Books.
  • "Parliament" (1911). Encyclopædia Britannica, 11th ed. London: Cambridge University Press.
  • Pollard, Albert F. (1926). The Evolution of Parliament, 2nd ed. London: Longmans, Green and Co.
  • Porritt, Edward, and Annie G. Porritt. (1903). The Unreformed House of Commons: Parliamentary Representation before 1832. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Raphael, D. D., Donald Limon, and W. R. McKay. (2004). Erskine May: Parliamentary Practice, 23rd ed. London: Butterworths Tolley.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°29′59.6″N, 0°07′28.8″W