Hueco Mundo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah lubang di dimensi fabrik yang memisahkan kedua-dua dunia, membenarkan Hollow untuk memasuki dunia hidup.

Hueco Mundo (asal perkataan Sepanyol yang bermaksud kekosongan dan/atau dunia kosong) merupakan dimensi ciptaan dari manga dan siri anime Bleach, di mana Hollow, watak antagonis utama siri tersebut, tinggal.

Templat:Spoiler

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Hueco Mundo merupakan padang pasir putih yang kosong dan kelihatan tidak berpenghuni.

Hueco Mundo terletak di antara dunia hidup dan Soul Society, meskipun dipisahkan daripada sempadan dimensi yang dikenali sebagai dangai. Seseorang hanya boleh mejejakkan kaki di Hueco Mundo dengan mengoyak sebuah lubang di dimensi fabrik yang memisahkan kedua-dua dunia tersebut, yang membenarkan golongan hollow untuk memasuki mana-mana dimensi mengikut kemahuan mereka. Bergantung kepada jenis satu-satu hollow itu, kesan penggunaan teknik ini berbeza. Hollow biasa selalunya muncul daripada sebuah vorteks kecil berwarna hitam ataupun daripada gumpalan asap, manakala hollow kelas menos pula muncul dengan mengoyak muka langit untuk merentasi sempadan itu. Golongan arrancar pula menggunakan sebuah teknik variasi yang lebih stabil yang dikenali sebagai garganta.

Hueco Mundo kelihatan sebagai sebuah gurun putih yang tidak ada akhirnya, seperti padang pasir di Sahara. Disekitarnya berteraburan batu-bata dan pokok-pokok kering kontang. Kawasan sekitarnya dipenuhi kesunyian, dan tiada sebarang tanda-tanda kehidupan dapat ditemui. Hollow selalunya tinggal di bahagian bawah atau di bahagian-bahagian selain daripada permukaan Hueco Mundo sehinggalah sesuatu memanggil mereka keluar daripada kepompong mereka, contohnya seperti pencerobohan sesuatu dari luar. Menurut para shinigami, setiap Hollow tidak kira rupa, jenis, saiz, ataupun kekuatan tinggal di Hueco Mundo.

Dalam siri anime Bleach, Hollow boleh juga menarik roh-roh lain ke Hueco Mundo, seperti kisah abang Inoue Orihime, iaitu Inoue Sora.

Las Noches[sunting | sunting sumber]

Istana Las Noches.

Las Noches (虚夜宮, berasal dari bahasa Sepanyol, secara literal bermaksud Malam-Malam) merupakan sebuah kubu rahsia Aizen Sōsuke, Ichimaru Gin dan Tōsen Kaname selepas mereka meninggalkan Soul Society. Mereka tinggal bersama-sama Arrancar yang diketuai Sōsuke Aizen sendiri.

Strukturnya termasuklah sebuah kubah yang besar sebagai bangunan utamanya dan dikelilingi oleh beberapa buah menara dan bangunan-bangunan yang lebih kecil. Di atas kubah tersebut terdapat beberapa buah palang kecil, di mana bilik Aizen bertakhta dan bilik pertemuan Espada. Juga, di sebuah bilik di mana Orihime Inoue dikurung terdapat sebuah tikar sembahyang yang besar menghadap ke luar, seperti yang digunakan oleh masyarakat Islam. Seperti kawasan di Hueco Mundo, setiap bangunan di Las Noches diawarnakan putih.

Las Noches merupakan struktur bangunan yang terbesar di dunia Bleach, saiznya hampir ataupun lebih besar daripada Sereitei di Soul Society. Disebabkan saiznya yang luas, Ichigo Kurosaki beranggapan bahawa ia mungkin sekadar ilusi kerana posisi Ichigo dan rakan rakannya tetap tidak berubah walaupun selepas berlari tercungap-cungap ke arahnya. Menurut ahli arrancar Nell Tu, untuk mengelilingi strukturnya sahaja mengambil masa selama tiga hari. Posisi ruang tamu di istana Las Noches juga boleh diubah-ubah untuk menjejaki pergerakan perceroboh ataupun musuh.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]