Zaraki Kenpachi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Watak Bleach
Zaraki Kenpachi
Peranan Kapten shinigami Divisyen ke-11
Tarikh lahir 19 November[1]
Zanpakutō Nozarashi (manga)
Seiyū Fumihiko Tachiki
Pelakon suara latar David Lodge

Zaraki Kenpachi (更木 剣八) ialah seorang watak fiksyen dan watak penyokong anti-hero dalam siri anime dan manga Bleach yang dicipta oleh Tite Kubo. Dia merupakan kapten dalam Divisyen ke-11 dalam Gotei 13. Leftenan Zaraki Kenpachi ialah Kusajishi Yachiru.

Watak dan perwatakan[sunting | sunting sumber]

Kenpachi memiliki rupa yang ganas dan menggerunkan, sesuai dengan personalitinya. Dia memakai jaket kaptennya tanpa lengan, dan kelihatan compang-camping berbanding pakaian kapten-kapten lain (dia memakai jaket milik bekas kapten Divisyen ke-11, yang ditewaskan lalu dibunuhnya dalam satu pertarungan). Dia menghiaskan rambutnya dengan gaya cacak-cacak beserta beberapa "loceng" di hujung rambutnya. Selain itu, dia memakai sehelai penutup mata pada mata kanannya yang dicipta oleh Divisyen ke-12 untuk menyerap tenaga berlebihan yang dikeluarkannya. Kedua-dua ciri ini adalah untuk memastikan bahawa Kenpachi mampu bertarung pada tahap yang sama dengan musuh-musuh yang lebih lemah daripadanya, meskipun mata kanannya mampu melihat jika penutup matanya ditanggalkan. Kenpachi juga mempunyai parut yang besar di sebelah kiri mukanya; dia telahpun memiliki parut tersebut sebelum kedatangannya di Soul Society (mahupun sebelum dia bertemu dengan Yachiru). Selain itu, Kenpachi juga merupakan salah satu daripada watak Bleach yang tinggi; ketinggiannya mencecah 202 cm (lebih kurang 6 kaki 7½ inci). Rekod ini menunjukkan Kenpachi adalah lebih tinggi sedikit berbanding Sado Yasutora dan hampir dua kali ganda ketinggian leftenannya, Kusajishi Yachiru. Ketinggian Kenpachi selalunya dilebih-lebihkan meskipun untuk bahan-bahan dramatik, terutamanya sebagai kontras kepada ketinggian Yachiru.

Dalam babak khas "Piala Shinigami" sejurus selesainya siaran episod 71, Kenpachi dilihat meletakkan loceng-locengnya di rambutnya, di mana dia telah mengambil masa yang agak lama untuk bersiap. Loceng teratas di rambutnya mengambil masa beberapa jam untuk dilekatkan, kerana hujung rambutnya adalah sukar untuk dicapainya. Kadang-kala, Yumichika akan menawarkan bantuan, namun Zaraki selalunya menolak kerana dia berasa pelik jika rambutnya dihias oleh orang lain. Tite Kubo telah menyatakan bahawa rambut Zaraki Kenpachi merupakan yang paling sukar untuk dilukis, disamping rambut Tōsen Kaname.[2]

Kusajishi Yachiru seringkali dilihat "menunggang" di bahu kaptennya.

Meskipun Kenpachi diperkenalkan sebagai musuh yang digeruni, dia kemudiannya memainkan peranan sebagai seorang watak anti-hero yang lucu dalam Bleach: meskipun masih tegas dan mementingkan diri sendiri, tindakan yang diambilnya adalah untuk kebaikan semua, dan hubungan Kenpachi bersama-sama divisyennya selalu dipamerkan dari segi yang melucukan. Perubahan yang lucu ini selalunya bertumpu pada kemunculannya dalam anime Bleach dan kisah-kisah omake, mengecualikan dialog-dialog biasa yang berlaku di antara dirinya dan Yachiru. Kenpachi dikatakan mempunyai firasat yang buruk akan hala tuju sesuatu tempat, dan seringkali ditunjukkan dalam kisah-kisah omake bergantung kepada leftenannya, Yachiru, untuk sampai ke sesuatu tempat (di mana Yachiru dengan sambil lewa menuding jari ke mana-mana arah yang dilihatnya).

Kenpachi hidup untuk berlawan (dibuktikan dengan kaedahnya mendapatkan pangkatnya) dan menikmati pertarungan yang bagus lebih daripada apa sahaja. Dia juga sanggup melemahkan dirinya untuk menikmati pertarungannya dengan seorang yang lebih lemah supaya pertarungannya berpanjangan. Dia juga mengatakan bahawa kecederaan dan kematian adalah perkara-perkara kecil dan hanya sekadar bayaran kepada suatu pertarungan yang sengit dan memuaskan. Meskipun divisyen di bawah Kenpachi adalah yang paling ganas dalam Gotei 13, mereka menjalankan tugas di bawah satu undang-undang etika, namun berbeza jika dibandingkan dengan undang-undang Soul Society.

Meskipun Kenpachi hidup untuk bertarung, dia pernah menunjukkan sebahagian daripada emosinya terhadap dua perkara: leftenannya Yachiru (yang merupakan salah seorang daripada mereka yang disanjungi Kenpachi, di samping Ikkaku dan Yumuchika) dan namanya, yang diberikan oleh dirinya sendiri. Selepas pertarungannya bersama Ichigo, di dalam suatu detik yang menyedihkan, Kenpachi menyatakan tentang kepedihan tidak mempunyai nama (kerana dia telah hidup sejak kecil sehingga remaja sebagai seorang yang tidak bernama), dan berasa bersalah kerana pedangnya tidak dikenali dengan namanya.

Kenpachi juga mempercayai dengan kuat bahawa keseronokan muncul sebelum seseorang bekerja. Dalam setiap pertarungan, dia telah cuba mendapatkan sebanyak keseronokan yang boleh diperolehinya. Dia juga menghantar ahli ke-5 divisyennya, iaitu Yumichika, untuk menghalang golongan Bount di Bandar Karakura, kerana dia merupakan satu-satunya shinigami berpangkat tinggi yang sedang sibuk menghabiskan masa berseronok, kerana Yachiru sedang berehat-rehat manakala Ikkaku sedang tidur, dan Yumichika sedang sibuk menyusun dokumen-dokumen.

Pada masa-masa tertentu Kenpachi menyangkal sebarang logik akalnya sendiri, kerana dia amat menginginkan kuasa yang lebih, namun pada masa yang sama menghadkan kekuatannya. Dilihat kurang rasional pada suatu tahap tertentu, Kenpachi ialah salah satu daripada watak yang paling kompleks dalam siri ini, kerana dia menunjukkan ciri-ciri yang memerlukan penerangan yang meluas; sikap acuh tak acuh, kegilaan akan pertumpahan darah, sentimen-sentimen aneh ke atas ahli-ahlinya, dan termasuk juga tanda-tanda kebijaksanaan dari segi kata-kata, seringkali ditujukan kepada pihak lawan sebelum mereka bertarung, kadang-kala berlaku sewaktu bertarung juga. Setiap satu faktor ini adalah selari dengan perwatakan Ichigo, memberikan pandangan kepada perjuangan dalaman yang dihadapinya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kenpachi selepas pertemuan pertamanya dengan Ikkaku.

Nama keluarga Zaraki berasal daripada kawasan yang pernah didiaminya, iaitu Zaraki, yang merupakan daerah #80 di Jalan Utara Rukongai. Daerah #80 merupakan kawasan yang paling teruk dan terbengkalai di Rukongai, penuh dengan perompak dan pembunuh (berlawanan dengan kawasan #1 yang merupakan kawasan paling aman dan dikawal ketat oleh undang-undang). Sewaktu menetap di daerah #80, Kenpachi tidak mempunyai nama. Pada waktu itu juga, dia telah menjadi seorang yang cekap menggunakan pedang dan telah membunuh beberapa orang musuh.

Semasa perjalanannya di luar daerah #80, dia telah berjumpa dengan seorang gadis kecil dan telah menggelarnya dengan nama Yachiru (八千流), sebagai peringatan kepada satu-satu manusia yang dikaguminya, selepas gadis kecil itu tidak menunjukkan sebarang tanda ketakutan terhadap pedangnya. Yachiru muncul daripada daerah #79 iaitu Kusajishi (草鹿), di mana ibu bapanya dibunuh. Kedua-dua kejadian ini berlaku pada waktu yang hampir sama. Pada hari tersebut, dia telah menggelar dirinya sebagai Kenpachi: gelaran yang diberikan kepada pengguna pedang yang terhandal, seseorang yang telah mengambil nyawa manusia yang paling ramai. Mereka berdua hidup dengan rapat dan mempunyai hubungan seperti seorang ayah dan anak.

Sebelum Kenpachi menjadi seorang kapten di dalam Gotei 13, dia telah bertarung lalu menewaskan Madarame Ikkaku; di atas kejadian ini, Ikkaku telah bersumpah untuk mengecapi lebih kuasa untuk mengalahkan Kenpachi. Hanya selepas Kenpachi menjadi kapten kepada Divisyen ke-11 barulah Ikkaku bertemu dengan Kenpachi buat kali kedua, lalu bertarung sekali lagi. Madarame mengakui bahawa Kenpachi merupakan individu terhandal yang pernah bertarung dengannya, dan bersumpah untuk mengikut jejak langkahnya sehingga ajal menemuinya.

Beberapa ketika selepas kejadian itu, Kenpachi menemui jalannya ke Seireitei. Dia telah mengalahkan lalu membunuh kapten Divisyen ke-11 (identitinya pada masa kini belum didedahkan) dan telah mendapat tempatnya sebagai kapten dalam Gotei 13. Dalam siri anime Bleach, kedudukannya sebagai kapten Divisyen ke-11 yang baru telah mengakibatkan Ichinose Maki meninggalkan Soul Society, diikuti oleh faktor yang menimbulkan minat Ikkaku dan Yumichika untuk menyertai pasukan shinigami.

Dalam sebuah temu ramah bersama-sama Tite Kubo, dia menyatakan dia berminat untuk bercerita tentang Zaraki dengan lebih jelas lagi.[3]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Selepas Kurosaki Ichigo dan rakan-rakannya tiba di Soul Society, Kenpachi telah mula mencari yang terhandal di antara mereka dan akhirnya bertarung dengan Ichigo. Sewaktu pertarungan mereka, Ichigo telah membuktikan dirinya cukup handal untuk mengatasi kekuatan semangat sebenar Kenpachi, lalu dia menanggalkan penutup matanya. Pertarungan mereka berakhir dengan seri, di mana Ichigo jatuh ke tanah dahulu, diikuti oleh Kenpachi; kedua-dua mengaku kekalahan. Selepas beberapa ketika kemudian, semasa sedang mencari Ichigo, Kenpachi telah bertarung dengan Komamura Sajin dan Tōsen Kaname, di mana Tōsen dikalahkannya dan telah bertarung dengan Komamura sebelum dia melarikan diri. Kenpachi tidak bertemu dengan Ichigo dan rakan-rakannya sebelum dia meninggalkan Soul Society, memberitahu Yachiru bahawa dirinya dan Ichigo semestinya akan bertemu sekali lagi kerana mereka berdua sahaja yang mempunyai kebenaran dalam diri mereka sendiri. Kenpachi juga telah membantu dalam penaklukan golongan Bount, dan telah berjaya mengalahkan Ichinose Maki, namun telah memilih untuk membenarkannya hidup.

Sewaktu babak Arrancar, Kenpachi merupakan bentuk yang diambil oleh gerak hati dan perasaan Ichigo yang ingin muncul sebagai juara, menjelaskan kepadanya bahawa mereka berdua merupakan manusia yang hidup untuk bertarung satu pertarungan demi satu pertarungan. Selepas Orihime diculik dan dibawa ke Hueco Mundo, Kenpachi tiba di sana bersama-sama Kuchiki Byakuya untuk membawa pulang kumpulan Hitsugaya Tōshirō ke Soul Society. Kemudian, di Hueco Mundo, Kenpachi tiba untuk menyelamatkan nyawa Ichigo sewaktu perarungannya bersama arrancar bernama Tesla, membelah dua tubuh badan arrancar tersebut dalam satu serangan lalu telah bertarung dengan Nnoitra Jiruga. Nnoitra telah mempunyai kelebihan pada awalnya akibat daripada serangan hierronya, namun Kenpachi telah menyesuaikan dirinya lalu mendapat kelebihan. Selepas Nnoitra memotong penutup mata Kenpachi, Kenpachi telah membalas dengan suatu serangan ke dada Nnoitra, dan mengatakan bahawa dia telah kehilangan peluang untuk menang selepas dia menanggalkan penutup matanya, namun Nnoitra telah menggagalkan hakikat ini dengan melepaskan zanpakutōnya dan mendapat semula kelebihan pertarungan mereka. Kenpachi kemudian telah bangkit dengan tekniknya, iaitu memegang pedangnya dengan kedua-dua belah tangan, suatu teknik yang digunakan dalam kendo, untuk memberi serangan-serangan memuncak. Nnoitra tewas kepada tangan Zaraki yang menggunakan teknik ini.

Kuasa[sunting | sunting sumber]

Kenpachi merupakan satu-satunya kapten daripada Gotei 13 yang tidak tahu akan nama pedangnya, mahupun berupaya untuk menggunakan tahap lepasan bankai sama sekali. Selain itu, dia tidak pernah menggunakan kidō mahupun langkah kilat; buku data Bleach official Bootleg menyatakan keupayaan Kenpachi menggunakan langkah kilat sebagai kosong. Akan tetapi Kenpachi mengatasi masalah-masalah ini dengan tahap kuasanya yang tinggi. Kuasa semangatnya adalah cukup kuat sehingga, meskipun memakai penutup matanya, Kenpachi mampu bertarung pada tahap yang sama dengan musuh-musuh di tahap kapten, walaupun jika mereka melepaskan zanpakutō mereka.

Meskipun Kenpachi tidak menghiraukan strategi dalam pertarungan dan tidak suka berfikir semasa berlawan, Kenpachi pakar dalam mencari dan mengeksplotasi kelemahan dalam teknik-teknik musuhnya, seperti dalam pertarungannya dengan Tōsen Kaname. Meskipun dia mengakui bahawa dia tidak mempunyai sebarang fikiran rasional mahupun yang masuk akal, Kenpachi sebenarnya agak tajam dalam mengenalpasti sebarang ciri-ciri dalam seseorang yang tidak diketahui oleh orang lain. Sebagai contoh, dia dengan tepatnya mengatakan bahawa Tōsen Kaname dan Ichimaru Gin merupakan kapten-kapten yang gerun terhadap kematian.

Mungkin sekali disebabkan pengalaman yang telah diperolehinya dalam jangka masa yang lama berlatih, Kenpachi mempunyai suatu tahap kekuatan fizikal yang menakjubkan, dilihat paling jelas sekali sewaktu pertarungannya dengan Tōsen Kaname, di mana dia telah menyepaknya menembusi sebuah bangunan, juga sewaktu dia memegang pedang gergasi Ichigo dengan tangannya sahaja. Kekuatan fizikalnya adalah sama dengan tahap ketahanannya: Kenpachi dilihat tidak menghiraukan kecederaan yang ditanggungnya di dalam pertarungan, dan tidak menunjukkan sebarang kesakitan atau kesukaran bertarung meskipun mempunyai beberapa parut dan luka daripada bilah-bilah pedang di tubuhnya. Dia juga membenarkan dirinya ditikam hanya untuk memegang pedang Tōsen dan memecahkan kesan bankai yang dikenakan ke atasnya.

Zanpakutō[sunting | sunting sumber]

Zaraki Kenpachi melihat zanpakutō miliknya yang tidak bernama selepas bertarung dengan Kurosaki Ichigo.

Zaraki Kenpachi tidak mengetahui nama zanpakutōnya, dan merupakan satu-satunya kapten dalam sejarah Gotei 13 yang tidak mampu melakukan lepasan bankai. Walaupun hakikat ini adalah benar, zanpakutō milik Kenpachi sentiasa berada di tahap shikai disebabkan oleh kekuatan kuasa semangatnya.[4] Rupa dan bentuk pedangnya mencerminkan tabiat Kenpachi yang seringkali melemahkan dirinya untuk berlawan: pedangnya kelihatan lama dan pudar dengan hulunya memanjang ke dalam daripada bahagian tengah. Bilahnya adalah lebih panjang daripada kebanyakan zanpakutō. Meskipun kelihatan sedemikian, bilahnya mudah menembusi objek-objek. Ini dibuktikan apabila Kenpachi menembusi pedang ichigo dengan zanpakutōnya, serta membelah sebuah bangunan dengan mudah selepas melepas kuasa semangatnya yang sebenar.

Kenpachi dilihat amat berminat untuk mempelajari tentang zanpakutō miliknya selepas bertarung dengan Ichigo kerana dia ingin menjadi lebih kuat dan merasai keperitan tidak mempunyai nama. Namun Kenpachi masih tidak mampu berkomunikasi dengan zanpakutōnya, dan Kenpachi seringkali mengatakan bahawa dia ingin mendapat kuasa baharu dengan memepelajari daripada zanpakutōnya. Zangetsu mengatakan bahawa Kenpachi dan zanpakutōnya tidak "aman" dengan satu sama lain, justeru mereka mencederakan kuasa masing-masing.

Pada pengakhiran manga siri 576, Kenpachi memanggil "Nozarashi" yang mana merupakan nama zanpakutōnya.

Kemunculan dalam media lain[sunting | sunting sumber]

Kenpachi telah muncul dalam sesi kedua Bleach: Beat Collection, bersama-sama Yachiru, Ikkaku dan Yumichika. Dia mempunyai peranan yang kecil (namun lucu) dalam OVA Bleach, dan juga muncul buat masa yang singkat dalam Bleach: Memories of Nobody. Kenpachi juga muncul dalam hampir setiap judul permainan video Bleach.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Buku Watak Rasmi Bleach SOULs; halaman 140.
  2. ^ Temu ramah Weekly Shonen Jumo, tahun 2004, isu ke-42
  3. ^ Temu Ramah Kubo Tite x Morita Masakazu.
  4. ^ Buku Watak Rasmi Bleach SOULs; halaman 258