Kalimantan Barat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kalimantan Barat adalah sebuah wilayah (provinsi) di Indonesia yang terletak di Kalimantan. Ibu kotanya ialah Bandar Pontianak.

Secara geografinya, wilayah Kalimantan Barat terletak di antara 108º BT hingga 114º BT, dan antara 2º6' LU hingga 3º5' LS.

Luas wilayah Kalimantan Barat adalah 146.807 km² (7.53% luas Indonesia). Merupakan wilayah terluas keempat selepas Papua, Kalimantan Timur dan Kalimantan Tengah.

Daerah Kalimantan Barat termasuk salah satu daerah yang mendapat jolokan wilayah "Seribu Sungai". Jolokan ini selaras dengan keadaan geografi yang mempunyai ratusan sungai besar dan kecil yang diantaranya dapat dan sering dilayari. Beberapa sungai besar hingga sekarang masih merupakan nadi utama untuk pengangkutan daerah pedalaman, walaupun prasarana jalan darat telah dapat menjangkau sebahagian besar wilayah.

Walaupun sebahagian kecil wilayah Kalbar merupakan perairan laut, akan tetapi Kalbar memiliki berpuluh-puluh pulau besar dan kecil (sebahagiannya tidak berpenghuni) yang tersebar sepanjang Selat Karimata dan Laut Natuna yang berbatasan dengan wilayah Riau.

Jumlah penduduk di Kalimantan Barat menurut bancian tahun 2000 berjumlah 3.722.172 orang(1.85% penduduk Indonesia).