Sejarah Hong Kong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Hong Kong
Garis masa

    Presejarah
    Kemaharajaan (221 SM – 1800an)
    Jajahan (1800an–1930an)
    Diduduki (1940an)
    Hong Kong Moden (1950an–1997)
        1950an | 60an | 70an | 80an | 90an
        Penyerahan ke pemerintahan PRC
    Sejak 2000

   Sejarah penerbangan
   Sejarah bas
   Piawai teknikal

Sejarah China
Sejarah UK

Topik lain Hong Kong
BudayaEkonomi
PendidikanGeografiPolitik
Portal Hong Kong

Hong Kong bermula sebagai sebuah pulau pantai geografi yang terletak di luar pantai selatan China. Walaupun poket penempatan telah berlaku di rantau ini dengan penemuan arkeologi sejak beribu-ribu tahun, tetap rekod bertulis tidak dibuat sehingga pertunangan Kemaharajaan China dan Jajahan British di wilayah ini. Bermula daripada sebagai kampung nelayan satu, garam tapak pengeluaran dan tanah perdagangan, ia akan berkembang menjadi pelabuhan satu tentera kepentingan strategik dan akhirnya sebuah pusat kewangan antarabangsa yang mempunyai KDNK (PPP) tiap kapita tertinggi ke-6 di dunia, menyokong 33% daripada aliran modal asing ke China.[1]

Zaman Prasejarah[sunting | sunting sumber]

Penemuan arkeologi mencadangkan aktiviti manusia di Hong Kong bermula lebih 30,000 tahun yang lalu. Alat batu orang-orang pra-sejarah pada zaman batu lama telah digali di Sai Kung dalam Wong Tei Tung. Alat-alat batu yang ditemui di Sai Kung mungkin dari alat batu yang membuat alasan. Ukiran agama di pulau-pulau terpencil dan kawasan pantai juga telah dijumpai, mungkin berhubungan dengan Che rakyat dalam Neolitik. Penemuan terbaru yang berasal dari Paleolitik mencadangkan bahawa Wong Tei Tung (黃地峒) merupakan salah satu penempatan yang paling kuno di Hong Kong.

Zaman Kemaharajaan China (221 SM – 1911)[sunting | sunting sumber]

Wilayah ini dimasukkan ke dalam China semasa Dinasti Qin (221 SM - 206 SM), dan kawasan itu tegas disatukan di bawah Nanyue (203 SM - 111 SM) Bukti arkeologi menunjukkan bahawa penduduk meningkat sejak Dinasti Han (206 SM - 220). Dalam tahun 1950-an, kubur di Lei Cheng Uk dari dinasti Han Timur (25 - 220) telah digali dan ahli arkeologi mula menyiasat kemungkinan bahawa pengeluaran garam berkembang di Hong Kong kira-kira 2000 tahun yang lalu, walaupun keterangan muktamad belum dijumpai.

[Tai Po Hoi]], laut Tai Po, adalah utama mutiara memburu pelabuhan di China dari Dinasti Han melalui Dinasti Ming (1368 hingga 1644), dengan aktiviti-aktiviti yang memuncak semasa [ [Southern Han]] (917-971).

Semasa Dinasti Tang, wilayah Guangdong berkembang sebagai pusat perdagangan antarabangsa. RantauTuen Mun "dalam apa yang kini Hong Kong [New Wilayah]] berkhidmat sebagai pelabuhan, pengkalan tentera laut, pusat pengeluaran garam dan kemudian, asas untuk eksploitasi mutiara. Pulau Lantau juga garam pusat pengeluaran, di mana penyeludup garam rusuhan berlaku terhadap kerajaan.

Pada 1276 semasa Mongol pencerobohan, Dinasti Song Selatan mahkamah berpindah ke Fujian, kemudian ke Pulau Lantau dan kemudiannya ke hari ini Kowloon City. Maharaja Huaizong-Song, maharaja terakhir Dinasti Song, telah ditabalkan di Mui Wo di Pulau Lantau pada Mei 10, 1278 pada usia 8. Acara ini memperingati oleh Sung Wong Toi di Kowloon. Selepas kekalahan di Battle Yamen pada 19 Mac, 1279, maharaja kanak-kanak yang membunuh diri dengan lemas dengan pegawai-pegawai di Gunung Ya (moden Pekan Yamen di Guangdong). Lembah Tung Chung , yang dinamakan selepas seorang wira yang memberikan hidupnya untuk maharaja, adalah dipercayai telah salah satu lokasi bagi mahkamah. Hau Wong, seorang pegawai maharaja masih disembah di Hong Kong hari ini.

Pada zaman Mongol, Hong Kong menyaksikan peningkatan penduduk pertama sebagai orang pelarian China memasuki kawasan tersebut. Sebab utama bagi mereka untuk memasuki Hong Kong adalah kerana peperangan dan kebuluran, dan beberapa kumpulan walaupun pergi ke sana untuk mencari pekerjaan. Lima suku Hau (侯), Tang (邓), Pang (彭) dan Liu (廖) dan Man (文) mata tingkat (Tempatan, 本地人) dari Wilayah Persekutuan, Fujian dan Jiangxi di China. Walaupun pembangunan imigresen dan cahaya pertanian, kawasan berbukit dan agak tandus. Orang-orang terpaksa bergantung kepada perdagangan garam, mutiara dan perikanan untuk menghasilkan pendapatan. Beberapa suku membina kampung-kampung berdinding untuk melindungi diri daripada ancaman penyamun, puak-puak saingan dan binatang buas. Lanun Cina yang terkenal Cheung Po Tsai menjadi legenda di Hong Kong.

Dinasti terakhir di China, Dinasti Qing, juga yang terakhir berhubungan dengan Hong Kong. Sebagai kota kara ketenteraan dan pelabuhan perdagangan, wilayah Hong Kong akan mendapat perhatian dunia.

Zaman Pendudukan Jepun (1940an)[sunting | sunting sumber]

Hong Kong telah diduduki oleh Jepun dari 25 Disember 1941 hingga 15 Ogos 1945. Tempoh tersebut, dipanggil '3 tahun 8 bulan 'dihentikan ekonomi. British, Kanada, India dan Hong Kong Angkatan Relawan Pertahanan menentang pencerobohan Jepun yang diperintahkan oleh Takashi Sakai yang bermula pada 8 Disember 1941, lapan jam selepas serangan ke atas Pearl Harbor. Jepun mencapai keunggulan udara pada hari pertama peperangan dan angkatan pertahanan telah mengatasi kaunter. British dan India berundur dari Gin peminum Line dan akibatnya dari Kowloon di bawah pengeboman berat udara dan tembakan yg raya meriam. Pertempuran sengit terus di Hong Kong Island; satu-satunya takungan telah hilang. Winnipeg Grenadiers Kanada berjuang di Wong Nai Chong Gap yang penting yang dapat mengawal laluan di antara pusat bandar dan bahagian selatan pulau yang terpencil.

Pada 25 Disember 1941 - yang telah turun dalam sejarah sebagai "Black Natal" kepada penduduk tempatan - pegawai kolonial British yang diketuai oleh [Gabenor [Hong Kong]], Mark Aitchison Young, menyerah kalah pada orang di ibu pejabat Jepun di tingkat tiga Peninsula Hotel. Isogai Rensuke menjadi gabenor pertama Jepun Hong Kong.

Semasa pendudukan Jepun, hiper-inflasi dan catuan makanan menjadi norma kehidupan seharian. Ia menjadi menyalahi undang-undang sendiri Dolar Hong Kong, yang digantikan oleh Yen Tentera Jepun, mata wang tanpa rizab yang dikeluarkan oleh Tentera Imperial Jepun pentadbiran. Beberapa dianggarkan bahawa seperti yang banyak sebagai 10.000 orang wanita telah dirogol selepas tangkapan di Hong Kong dan banyak penentang-penentang yang disyaki telah disempurnakan Templat:Citation diperlukan. Philip Snow, satu sejarah yang terkenal tempoh tersebut, kata yang potong Jepun catuan kepada orang awam untuk memelihara makanan untuk askar, biasanya ke tahap kebuluran dan dihantar pulang banyak bidang kebuluran dan ditunggang penyakit tanah besar. Kebanyakan yang dihantar pulang telah datang ke Hong Kong hanya beberapa tahun sebelum melarikan diri dengan teror Perang China-Jepun Kedua di tanah besar China.

Menjelang penghujung peperangan pada tahun 1945, Hong Kong telah dibebaskan oleh tentera British dan Cina bersama. Penduduk Hong Kong telah merosot kepada 600,000; kurang daripada separuh penduduk pra-peperangan 1.6 juta disebabkan oleh kekurangan makanan dan emigrasi. revolusi komunis di China pada tahun 1949 membawa kepada peningkatan populasi lain di Hong Kong. Beribu-ribu pelarian berhijrah dari tanah besar China ke Hong Kong, dan membuat yang penting [entrepot]] sehingga Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengarahkan [sekatan perdagangan]] di tanah besar China disebabkan oleh Perang Korea. Lebih banyak orang-orang pelarian datang semasa Great Leap Forward.

Hong Kong pada zaman Penjajahan (1800s – 1930s)[sunting | sunting sumber]

Tarikh Perjanjian Keputusan
20 January 1841 Konvensyen Chuenpee Penyerahan awal Pulau Hong Kong kepada United Kingdom
29 August 1842 Perjanjian Nanjing Penyerahan Pulau Hong Kong, diasaskan sebagai sebuah tanah jajahan mahkota United Kingdom
18 October 1860 Konvensyen Beijing Penyerahan Kowloon (selatan Boundary Street)
1 July 1898 Konvensyen Kedua Beijing Pajakan New Territories (termasuk New Kowloon)
Peta Jerman 1888 Hong Kong, Macau, dan Canton (Guangzhou)

Hong Kong moden bawah jajahan British (1950an – 1997)[sunting | sunting sumber]

1950an[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 1950an

Kemahiran dan modal yang dibawa oleh orang-orang pelarian Tanah Besar China, terutamanya dari Shanghai, bersama-sama dengan kolam besar buruh murah telah membantu memulihkan ekonomi. Pada masa yang sama, banyak syarikat-syarikat asing memindahkan pejabat mereka dari Shanghai ke Hong Kong. Menikmati pertumbuhan ekonomi yang pernah berlaku sebelum ini, Hong Kong akan mengubah dari wilayah entrepot perdagangan salah satu industri dan pembuatan. Awal pusat-pusat perindustrian, di mana kebanyakan pekerja menghabiskan sebahagian besar hari-hari mereka, ternyata apa-apa yang boleh dihasilkan dengan ruang kecil dari butang, bunga-bunga tiruan, payung, tekstil, Enamelware, kasut ke plastik.

Kem setinggan besar yang dibangunkan di seluruh wilayah menyediakan rumah untuk bilangan besar-besaran dan berkembang pendatang. Kem-kem, menimbulkan bahaya kebakaran dan kesihatan, yang membawa kepada bencana seperti Shek Kip Mei api. Gabenor Alexander Cermin maklum balas dengan "pelbagai bangunan tingkat" rancangan ini sebagai suatu ukuran. Ia adalah permulaan bangunan tinggi. Syarat-syarat dalam perumahan awam yang sangat asas dengan beberapa keluarga berkongsi kemudahan memasak perkauman. Aspek kehidupan yang lain akan berubah apabila tradisional Kantonis opera memberi laluan kepada panggung wayang skrin besar. industri pelancongan bermula dirasmikan. North Point dikenali sebagai ""Shanghai Kecil"(小 上海), kerana dalam minda ramai orang, ia telah menjadi pengganti Shanghai yang diserahkan di China.[2]

1960s[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 1960an

Industri pembuatan membuka satu dekad baru yang menggunakan bahagian-bahagian besar penduduk. Tempoh yang dianggap sebagai titik perubahan bagi ekonomi Hong Kong. Perniagaan pembinaan juga akan dirombak dengan terperinci garis panduan baru untuk kali pertama sejak Perang Dunia II. Manakala Hong Kong bermula dengan rendah KDNK, ia akan menggunakan industri tekstil sebagai asas untuk meningkatkan ekonomi. Revolusi budaya China meletakkan Hong Kong di atas pentas politik yang baru. Acara-acara seperti rusuhan 1967 memenuhi jalan-jalan dengan bom buatan rumah dan huru-hara. Pelupusan pakar-pakar bom daripada pihak polis dan tentera British meredakan sebanyak 8,000 bom buatan rumah. Satu dalam setiap lapan bom adalah tulen.[3]

Nilai kekeluargaan dan tradisi Cina seperti tidak pernah terdahulunya apabila orang menghabiskan lebih banyak masa di kilang-kilang daripada di rumah. Ciri-ciri lain zaman ini termasuk masalah kekurangan air, waktu kerja yang panjang ditambah pula dengan gaji yang sangat rendah. Selsema Hong Kong pada tahun 1968 menjangkiti 15% daripada penduduk.[4] Amidst all the struggle, "Made in Hong Kong" went from a label that marked cheap low-grade products to a label that marked high-quality products.[5]

1970an[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 1970an

1970-an menyaksikan lanjutan pendidikan kerajaan subsidi dari enam tahun hingga sembilan tahun dan persediaan sistem taman negara Hong Kong.

Pembukaan pasaran tanah besar China dan kenaikan gaji mendorong utara banyak pengeluar. Hong Kong disatukan kedudukannya sebagai pusat perdagangan dan pelancongan di rantau Asia Tenggara. Tinggi jangka hayat, celik huruf, pendapatan per kapita dan lain-lain langkah-langkah sosio-ekonomi membuktikan pencapaian Hong Kong dalam tempoh empat dekad terakhir abad ke-20. Pendapatan yang lebih tinggi juga membawa kepada pengenalan yang pertama [swasta perumahan estet]] dengan Taikoo Shing. Tempoh yang menyaksikan ledakan di kediaman meningkat tinggi, banyak rumah rakyat menjadi sebahagian daripada latar langit dan pemandangan di Hong Kong.

Pada tahun 1974, Murray McLehose mengasaskan ICAC, Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah, untuk memerangi rasuah dalam pasukan polis. Sejauh mana rasuah begitu meluas bahawa petisyen besar-besaran polis mengambil tempat menentang pendakwaan. Walaupun pembangkang awal untuk ICAC oleh pasukan polis, Hong Kong telah berjaya dalam usaha-usaha anti-rasuah, akhirnya menjadi salah satu daripada kurangnya masyarakat rasuah di dunia.

1980an[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 1980an

Pada tahun 1982, Perdana Menteri British, Margaret Thatcher, berharap bahawa itu keterbukaan yang semakin meningkat kerajaan PRC dan reformasi ekonomi di tanah besar akan membenarkan penerusan pemerintahan British. Mesyuarat yang terhasil membawa kepada menandatangani Deklarasi Bersama China-British dan cadangan Satu Negara, Dua Sistem konsep oleh Deng Xiaoping. Berita politik menguasai media, manakala hartanah mengambil hairannya pukulan ke atas utama. Kewangan dunia juga akan bingung dengan serangan panik, yang membawa kepada gelombang perubahan dasar dan Sabtu Hitam. Sementara itu, Hong Kong kini diiktiraf sebagai salah satu wakil-wakil kaya daripada di timur jauh. Pada masa yang sama, amaran pada tahun 1997 penyarahan membangkitkan statistik hijrah ke paras yang bersejarah. Ramai yang akan meninggalkan Hong Kong untuk Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Australia, dan mana-mana destinasi lain tidak dengan pengaruh komunis.

Pawagam Hong Kong menikmati satu jangka paling utama yang akan meletakkan ia di atas peta antarabangsa. Antara nama besar termasuk Jackie Chan dan Chow Yun-lemak. Dunia muzik juga menyaksikan sebuah kumpulan baru kantopop bintang seperti Anita Mui dan Leslie Cheung. Tetapi segala-galanya seolah-olah dibayangi oleh ketidakpastian masa hadapan.

1990an[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 1990an

Pada 4 April 1990, Undang-undang Asas Hong Kong secara rasmi diterima sebagai perlembagaan mini Hong Kong SAR selepas penyerahan. Blok pro-Beijing mengalu-alukan Undang-undang Asas, memanggil sistem undang-undang yang paling demokratik pernah wujud di RRC. Blok pro-demokrasi mengkritiknya sebagai tidak cukup demokratik. Pada bulan Julai 1992, Chris Patten telah dilantik sebagai Gabenor Hong Kong British terakhir. Patten telah menjadi Pengerusi Parti Konservatif di UK hingga dia kalah tempat duduk parlimen dalam pilihan raya umum terdahulunya pada tahun itu. Hubungan dengan kerajaan PRC di Beijing menjadi semakin tegang, apabila Patten telah memperkenalkan pembaharuan demokrasi yang telah meningkatkan bilangan ahli-ahli yang dipilih dalam Dewan Perundangan. Ini menyebabkan kegusaran yang besar ke RRC, yang menyaksikan ini sebagai pelanggaran Undang-Undang Asas. Pada 1 Julai 1997 di Hong Kong telah diserahkan kepada Republik Rakyat China oleh United Kingdom. Majlis Undangan lama, yang dipilih di bawah pembaharuan Chris Patten, telah digantikan oleh Majlis Sementara Undangan yang dipilih oleh jawatankuasa pemilihan yang ahli-ahli yang dilantik oleh kerajaan RRC. Tung Chee Hwa, yang dipilih pada bulan Disember oleh jawatankuasa pemilihan dengan ahli-ahli yang dilantik oleh kerajaan PRC, mengambil alih tugas sebagai Ketua Eksekutif Hong Kong pertama.

Tidak diubah selepas 1997 Diubah selepas 1997
  1. Amalan yang lama dipegang British tiada pilihan raya umum oleh warga HK masih tidak berubah.
  2. Bahasa Inggeris masih diajar di semua sekolah. Walau bagaimanapun, sekolah-sekolah banyak mengajar dalam bahasa Mandarin selari dengan Kantonis dan Inggeris.
  3. Sempadan dengan tanah besar terus patrolled seperti sebelum ini.
  4. Hong Kong kekal sebagai ahli individu pelbagai organisasi antarabangsa, seperti IOC, APEC dan WTO.
  5. Hong Kong terus berunding dan mengekalkan perjanjian penerbangan sendiri dua hala dengan negara-negara dan wilayah dan luar negara. Penerbangan di antara Hong Kong dan tanah besar China dianggap sebagai penerbangan antarabangsa (atau lebih dikenali sebagai antara wilayah penerbangan di tanah besar China).
  6. Hong Kong SAR pasport pemegang mempunyai akses yang lebih mudah kepada negara-negara di Eropah dan Amerika Utara, manakala rakyat tanah besar tidak. Rakyat di tanah besar China boleh memohon untuk mendapatkan visa ke Hong Kong hanya dari Kerajaan PRC. Banyak bekas warga penjajah masih boleh menggunakan Negara British (Luar Negara) dan warganegara British pasport selepas 1997. (Rencana utama: Undang-undang kewarganegaraan British dan Hong Kong)
  7. Ia terus mempunyai lebih banyak kebebasan politik daripada tanah besar China, termasuk kebebasan akhbar.
  8. Motor kenderaan di Hong Kong, tidak seperti orang-orang di tanah besar China, terus memandu di kiri.
  9. Palam Elektrik (BS1363), transmisi televisyen ( PAL-I) dan banyak lain-lain piawaian teknikal dari United Kingdom masih digunakan di Hong Kong. Walau bagaimanapun, syarikat-syarikat telefon tidak lagi memasang British Standard BS 6312 soket telefon di Hong Kong. HK juga mengguna pakai standard TV digital yang dirancang di tanah besar China. (Rencana utama: [piawaian Teknikal di kolonial Hong Kong ]])
  10. Hong Kong mengekalkan kod panggilan antarabangsa (+852) dan rancangan pernomboran telefon berasingan dari tanah besar. Panggilan di antara Hong Kong dan tanah besar masih memerlukan dailan antarabangsa.
  11. Gerudi bekas tentera British, berarak dan kata-kata arahan dalam Bahasa Inggeris terus dalam semua perkhidmatan tatatertib termasuk semua organisasi awam. PLA askar Garrison Cina di Hong Kong mempunyai latihan mereka sendiri dan perintah kata-kata bahasa Mandarin.
  12. Hong Kong masih menggunakan format tarikh British.
  13. Semua patung-patung raja-raja British seperti Queen Victoria dan King George kekal.

Road # nama-nama seperti "Queen's Road", "King's Road" dikekalkan.

  1. Ketua Eksekutif Hong Kong kini dipilih oleh jawatankuasa pemilihan dengan 800 orang ahli, yang sebahagian besarnya adalah dipilih dari kalangan sektor profesional dan perniagaan pro-Cina di Hong Kong.
  2. Semua pejabat awam kini terbang bendera RRC dan Hong Kong SAR. Bendera Kesatuan kini terbang hanya di luar Ketua Konsulat British dan premis British yang lain.
  3. Potret Elizabeth II hilang dari wang kertas, setem pos awam dan pejabat. Pada 2009, beberapa duit syiling tahun 1997 dan wang kertas pra masih tender undang-undang dan dalam edaran.
  4. Gelaran 'Diraja' telah diturun daripada hampir semua organisasi yang telah diberikan, kecuali Royal Hong Kong Yacht Club.
  5. Undang-Undang rujukan ke 'Mahkota' telah digantikan dengan sebutan mengenai 'Negeri', dan peguam yang telah dilantik Peguam Queen kini akan dikenali sebagai Peguam Kanan.
  6. Sistem kepujian tempatan telah diperkenalkan untuk menggantikan sistem kepujian British, dengan Pingat Grand Bauhinia menggantikan Perintah Empayar British.
  7. cuti Awam ditukar, dengan Hari Jadi Rasmi Ratu dan lain-lain majlis-majlis yang diilhamkan British digantikan dengan Hari Kebangsaan PRC dan Hari Penubuhan Hong Kong SAR.
  8. Banyak gaya British merah kotak tiang telah dikeluarkan dari jalan-jalan di Hong Kong dan digantikan dengan kotak hijau Hong Kong Post dalam gaya Singapura. Beberapa contoh kekal, tetapi telah dicat semula.
  9. Warganegara British (tanpa hak tempat tinggal) tidak lagi mampu untuk bekerja di Hong Kong selama satu tahun tanpa visa; dasar telah ditukar pada 1 April 1997.
  10. Sekolah Menengah mesti mengajar dalam bahasa Kantonis, melainkan jika diluluskan oleh Jabatan Pendidikan.[6] Pendidikan menengah akan bergerak jauh daripada model Inggeris lima tahun persekolahan menengah ditambah dua tahun matrikulasi universiti kepada model tiga tahun menengah rendah ditambah tiga tahun lagi menengah Cina. Universiti pendidikan dilanjutkan daripada tiga tahun kepada empat.

Hong Kong China (1997 – kini)[sunting | sunting sumber]

Hong Kong, 2000an

2000-an[sunting | sunting sumber]

Alaf baru menandakan satu siri peristiwa-peristiwa. Sebahagian besar penduduk yang sebelum ini menentang penyerahan mendapati dirinya hidup dengan pelarasan. Perkara 23 menjadi kontroversi, dan membawa kepada perarakan di bahagian yang berlainan di Hong Kong dengan seramai 750,000 orang daripada jumlah penduduk kira-kira 6,800,000 pada bila-bila masa. Kerajaan juga diuruskan dengan wabak SARS pada tahun 2003. Krisis kesihatan selanjutnya, Pandemik Selsema Burung (H5N1) mendapat momentum dari lewat tahun 90an, dan membawa kepada pelupusan berjuta-juta ayam dan ternakan lain. Penyembelihan meletakkan Hong Kong di pusat perhatian global. Pada masa yang sama, ekonomi cuba untuk menyesuaikan fiskal. Dalam masa yang singkat, iklim politik yang dipanaskan dan jawatan Ketua Eksekutif akan dicabar budaya, politik dan pengurusan. Disneyland Hong Kong juga telah dilancarkan dalam tempoh ini.

Latar langit di Hong Kong telah terus berkembang, dengan dua bangunan pencakar langit baru yang mendominasi. The meter 415 (1362 kaki) tinggi, 88 tingkat Dua Antarabangsa Kewangan Pusat, disiapkan pada tahun 2003, sebelum ini bangunan di Hong Kong tertinggi, telah telah berlaku gerhana oleh meter di 484 (1588 kaki) tinggi, 118 tingkat International Commerce Centre, yang mengungguli keluar pada tahun 2010. Sembilan pencakar langit tambahan lebih 250 meter (825 kaki) juga telah disiapkan pada masa ini. [1] The tallest building at the moment in Hong Kong is the ICC building, in West Kowloon.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ CIA gov. "CIA." HK GDP 2004. Dicapai pada 6 Mac 2007.
  2. ^ Wordie, Jason (2002). Streets: Exploring Hong Kong Island. Hong Kong: Hong Kong University Press. ISBN 962-2095631. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  3. ^ Wiltshire, Trea. [First published 1987] (republished & reduced 2003). Old Hong Kong - Volume Three. Central, Hong Kong: Text Form Asia books Ltd. Page 12. ISBN Volume Three 962-7283-61-4
  4. ^ Starling, Arthur. [2006] (2006) Plague, SARS, and the Story of Medicine in Hong Kong. HK University Press. ISBN 9622098053
  5. ^ Buckley, Roger. [1997] (1997). Hong Kong: The Road to 1997 By Roger Buckley. Cambridge University Press. ISBN 0521469791
  6. ^ Wei, Betty; Li, Elizabeth (2008). Culture Shock! Hong Kong. New York: Marshall Cavendish Editions. m/s. 44. ISBN 978-0-7614-5482-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]